پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسي اثر سطوح مختلف فسفر و تاريخ كاشت بر خصوصيات كمي و كيفي گل هميشه بهار  : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
doc
تعداد صفحات : 106
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش زراعت و اصلاح نباتات
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”بررسي اثر سطوح مختلف فسفر و تاريخ كاشت بر خصوصيات كمي و كيفي گل هميشه بهار ” با گرایش زراعت و اصلاح نباتات و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده بررسي اثر سطوح مختلف فسفر و تاريخ كاشت بر خصوصيات كمي و كيفي گل هميشه بهار:

به‌منظور بررسي اثر سطوح مختلف فسفر و تاريخ كاشت بر خصوصيات كمي و كيفي گل هميشه بهار، آزمایشی در سال 1390 در مزرعه مركز تحقيقات كشاورزي گچساران به‌صورت فاكتوريل بر پایه طرح بلوک‌های کامل تصادفی با دو عامل کود فسفر در چهار سطح كودي شامل: (شاهد)، 40 كيلوگرم در هکتار، 80 كيلوگرم در هکتار و 120 كيلوگرم در هکتار از كود سوپرفسفات معمولي و تاريخ كاشت در سه سطح با 20 روز فاصله از هم در سه تکرار اجرا گرديد. صفات مورد بررسي ارتفاع ساقه، تعداد غلاف در غنچه، وزن هزار دانه، وزن تر اندام هوايي، عملكرد دانه، عملكرد بيولوژيك و شاخص برداشت بود.

نتايج نشان داد كه اثر کود فسفر بر کليه صفات مورد مطالعه معني­دار بود. اثر تاريخ كاشت و همچنين اثر متقابل كود فسفر و تاريخ كاشت بر كليه صفات مورد مطالعه به‌جز وزن هزار دانه معني­دار می‌باشد. تيمار 3P (مصرف 80 كيلوگرم در هكتار كود فسفر) به‌عنوان مناسب‌ترين سطح فسفر و تيمار 2D (تاريخ كاشت 20 اسفند) نيز به‌عنوان مناسب‌ترين تيمار تاريخ كاشت انتخاب شد. حداكثر ارتفاع ساقه به ميزان 35 سانتي‌متر، تعداد غلاف در غنچه به ميزان 67/31 عدد، وزن تر اندام هوايي معادل 1888 گرم در متر مربع، عملكرد دانه معادل 290 گرم در متر مربع، عملكرد بيولوژيك به ميزان 8/840 گرم در متر مربع و شاخص برداشت معادل 3/34 در تيمار 2D3P (80 كيلوگرم فسفر و تاريخ كاشت 20 اسفند) حاصل گرديد كه به عنوان تيمار مطلوب در اين پژوهش شناخته شد.

 

مقدمه

از صدها قرن پیش، در روزگاران کهن و از دورانی که بشر به صورت انسان امروزی در صحنه حیات و زندگی خودنمایی داشت و برای بقاء خود مبارزه می‌کرد، به موازات تلاش برای تهیه غذا و پوشاک، به حفظ سلامت خود نیز می‌اندیشید. بنابراین اندیشه و تلاش برای تأمین سلامتی و یافتن روش‌هایی برای سالم زیستن و رفع ناراحتی‌های بدنی یا نا خوشی‌ها که بعداً به علم طب معروف شد، مسلماً در ردیف اولین جرقه‌های فکر انسان بوده و تلاش برای سالم زیستن و علم طب دارای ابعادی بسیار وسیع به درازای تاریخ خلقت انسان و پهنای هزاران تحقیق و تجسس و تجربه است. در ایران در دوران هخامنشی، طب گیاهی گسترش چشم‌گیری داشته و اضافه بر تجربیاتی که در کشور وجود داشته، از دست‌یافته‌های یونانی نیز استفاده می‌شده است. در دوره ساسانیان، طب سنتی در ایران گسترش فراوانی یافت و مدرسه طبی معروف جندی شاپور تأسیس شد.

پس از انقراض سلسله ساسانیان، در دوران خلفای عباسی، مرکز طبی جندی شاپور به بغداد انتقال یافت و جنبشی برای ترجمه آثار طب یونان به زبان عربی شروع شد. از اولین پزشکان معروف ایرانی، محمدبن زکریای رازی و مؤلف دايرة‌المعارف پزشکی می‌باشد و قریب یکصد جلد کتاب و رساله نظیر حاوی، منصوری، طب‌الملوکی و رساله آبله و سرخک و نظایر آن نوشته است و به ریاست مرکز طبی بغداد نیز برگزیده شد. شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا در قرن پنجم هجری، کتاب‌های متعددی به زبان‌های عربی و فارسی نوشته است. از جمله کتاب‌های قانون، قولنج و رساله نبض، که رساله نبض به زبان فارسی است (میرحیدر، 1382). در روزگاران کهن، گیاهان نه تنها برای معالجه بیماری‌ها به کار گرفته می‌شده‌اند، بلکه عنصر اصلی تهیه مواد مختلف گیاهی برای مومیایی و حفظ اجساد و جلوگیری از فساد آنها و همچنین ترکیباتی برای زیبایی و آرایش زنان و تهیه روغن‌های طبی و عطرها و تریاق و ضد سم و نظایر آن بوده‌اند و مصارف غذایی گیاهان به عنوان ادویه خیلی محدود بوده است (فلاحتگر، 1382).

اواخر قرن نوزدهم، به دلیل پیشرفت‌های روزافزون علوم مختلف، به ویژه علم شیمی و داروسازی، اولین استخراج مواد خالص شیمیایی به منظور کاربردهای دارویی انجام گرفت و در راستای درمان بیماران، به نحو چشمگیری اعجاز نمود. بدین وسیله، طیف گسترده‌ای از داروها، در رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف توسط متخصصان داروساز پدید آمد. ساخت این داروها سبب شد تا تحقیق بر روی گیاهان دارویی، یک باره به رکود کشیده شود آگاهی از عوارض سوء داروهای شیمیایی و با اشتیاق فراوان، آنها را  به بیماران خود تجویز می‌کردند، تا اینکه به تدریج زمزمه‌هایی در مورد عینیت یافتن مسأله اثرهای جانبی داروها در جوامع علمی شنیده شد. سرانجام، محققان با استفاده از تجربیات علمی، رفته رفته به منافع و مزایای استفاده از داروهایی با مواد مؤثره طبیعی پی بردند، بنابراین نظر پژوهش‌گران به گیاهان دارویی جلب شد و تحقیقات گسترده‌ای بر روی آنها انجام پذیرفت. به طوری که قرن بیستم را قرن گیاهان دارویی نام نهاده‌اند.

در حال حاضر اهمیت کاشت، داشت، برداشت و فرآیندهايی كه پس از برداشت یک گیاه دارویی به منظور افزایش مقادیر مواد مؤثره تا استحصال آنها را در صنایع داروسازی مقرون به صرفه کند، بسیار مورد قرار گرفته است. مواد مؤثره تشکیل دهنده آنها نیز به راحتی قابل کنترل است. فراهم نمودن شرایط مساعد زیست محیطی نظیر آب و هوا، مواد و عناصر غذایی خاک، بهبود وضع خاک و مبارزه با آفات و بیماری‌ها در این مساحت‌های محدود نیز می‌تواند به آسانی و به موقع انجام گیرد. از این رو، گروه‌های تحقیقاتی صنایع نوین داروسازی بسیاری از کشورها، توجه خود را به کشت و پرورش گیاهان دارویی معطوف داشته‌اند (امیدبیگی،1386).

موطن اغلب گیاهان ادویه‌ای و طبی، مشرق زمین و مناطق استوایی واقع بین 25 درجه عرض شمالی و 10 درجه عرض جنوبی استوا بوده است. قاره آسیا منشأ تولید فلفل، دارچین، میخک، زنجبیل و نظایر آن و مناطق گرمسیر کشورهای آمریکایی، منشا انواع دارچين سبز، قرمز و وانیل هستند. در حالی که مناطق مدیترانه‌ای و معتدل شمال آفریقا و آسیا موطن اغلب گیاهان برگی، طبی و سبزیجات معطر مانند گشنیز، برگ بو، زیره، رازیانه، شنبلیله و نظایر آن است و از مناطق سردسیر آسیا و شمال اروپا جز معدودی گیاهان، مانند زیره سیاه و تره، اقلام متعددی به بازار گیاهان دارویی و ادویه‌ای دنیا عرضه نمی‌شود (میرحیدر، 1382).

متأسفانه ظهور طب نوین در غرب و بسط و گسترش آن در نقاط عالم، سبب شد تا دانش و مهارت استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی تحت‌الشعاع  آموزه‌های جدید قرار گرفته و به کلی از برنامه‌های حذف شود. اما رویکرد دوباره بشر به این روش درمانی باعث شد که امروزه بیش از 80 درصد تحقیقات در مراکز تحقیقات دارویی دنیا معطوف به استفاده از مواد گیاهی و طبیعی گردد. در حال حاضر در کشورهای غربی و آمریکا نهضت بسیار گسترده‌ای در زمینه استفاده از داروهای گیاهی و طبیعی شروع شده است (فلاحتگر،1382).

گیاه نیز مانند هر داروی شیمیایی دیگر دارای اثرات شیمیایی خاصی است که مصرف آن همانند سایر داروهای گیاهی دارای دوز و مقدار معینی است، لذا اگر به طور سرخود و نا به جا مصرف گردد، همانند سایر داروهای شیمیایی خطرناک بوده، اثرات سوئی به دنبال خواهد داشت ( فلاحتگر، 1382 ). در دوره جدید صنایع داروسازی، پزشکان و گروه‌های تحقیقاتی بسیاری از کشورها بار دیگر توجه خود را به منابع طبیعی و گیاهان داویی معطوف داشته‌اند، به طوری که امروزه شاهد احداث مزارع وسیع آزمایشی و تولیدی هستیم. کشت گیاهان دارویی در حال حاضر شاخه مهمی از کشاورزی و منبع اصلی استخراج و مواد اولیه ساخت داروهای موجود به شمار می رود (زمان،1382).

 

اهداف اجرايي پژوهش بررسي اثر سطوح مختلف فسفر و تاريخ كاشت بر خصوصيات كمي و كيفي گل هميشه بهار:

1- بررسي و مقايسه اثر كود فسفر بر رشد گل هميشه بهار

2- بررسي اثر كاربرد كود فسفر و تاريخ كاشت بر خصوصيات كمي گل هميشه بهار

3- بررسي اثر كاربرد كود فسفر و تاريخ كاشت بر خصوصيات كيفي گل هميشه بهار

4- بررسي اثر تاريخ كاشت بر رشد گل هميشه بهار

 

فرضيات آزمايش نيز عبارتند از:

1- استفاده از كود فسفر باعث افزايش معني‌دار عملكرد دانه در گل هميشه بهار مي‌گردد.

2- استفاده از كود فسفر باعث افزايش معني‌دار عملكرد بيولوژيكي در گل هميشه بهار مي‌گردد.

2- افزايش معني‌دار عملكرد بيولوژيكي در گل هميشه بهار در نتيجه مصرف كود فسفر

3- تاريخ كاشت بهينه باعث افزايش معني‌دار عملكرد دانه در گل هميشه بهار مي‌گردد.

4- تاريخ كاشت بهينه باعث افزايش معني‌دار عملكرد بيولوژيكي در گل هميشه بهار مي‌گردد.

 

نتيجه گيري

صفات مورد مطالعه در اين آزمايش عبارتند از ارتفاع ساقه، تعداد غلاف در غنچه، وزن هزار دانه، وزن تر اندام هوايي، عملكرد دانه، عملكرد بيولوژيك و شاخص برداشت. بررسی نتايج حاصل از تجزيه واريانس آزمايش (جدول 4-1)، مقايسه ميانگين اثرات اصلي (جدول 4-2) و مقايسه ميانگين اثرات متقابل (جدول 4-3) نشان داد كه اثر كود فسفر بر کليه صفات مورد مطالعه معني­دار بود. اثر اين فاكتور بر وزن تر اندام هوايي و عملكرد بيولوژيك از نظر آماري در سطح 5 درصد و بر ساير صفات در سطح 1 درصد معني‌دار گرديد. اثر تاريخ كاشت نیز بر كليه صفات مورد مطالعه به‌جز وزن هزار دانه  معني‌دار گرديد. ضمناً اثر اين عامل بر وزن تر اندام هوايي در سطح 5 درصد و بر ساير صفات در سطح 1 درصد معني‌دار گرديد.

همچنین اثر متقابل كود فسفر و تاريخ كاشت نيز بر کليه صفات مورد مطالعه به‌جز وزن هزار دانه  معني­دار بود. ضمناً اثر متقابل این دو فاكتور بر تعداد غلاف در غنچه و عملكرد بيولوژيك در سطح 5 درصد و بر ساير صفات مورد بررسي در سطح 1 درصد معني‌دار بود.

بررسي جدول مقايسه ميانگين‌ اثرات اصلي كود فسفر و تاريخ كاشت (جدول 4-2) نشان داد كه از نظر تيمار كود فسفر، در تمام صفات مورد مطالعه تيمار 3P (مصرف 80 كيلوگرم در هكتار كود فسفر) بالاترين مقدار را نشان داد و برترين تيمار شناخته شد. به عبارت ديگر حداكثر ارتفاع ساقه به ميزان 56/28 سانتي‌متر، تعداد غلاف در غنچه به ميزان 56/26 عدد، وزن هزار دانه معادل 44/28 گرم، وزن تر اندام هوايي معادل 9/1217 گرم در متر مربع، عملكرد دانه معادل 89/169 گرم در متر مربع، عملكرد بيولوژيك به ميزان 27/577 گرم در متر مربع و شاخص برداشت معادل 76/27 در تيمار 3P (مصرف 80 كيلوگرم در هكتار كود فسفر) حاصل شد.

از نظر تيمار تاريخ كاشت، در تمام صفات مورد مطالعه، تيمار 2D (تاريخ كاشت 20 اسفند) بالاترين مقدار را نشان داد و برترين تيمار شناخته شد. حداكثر ارتفاع ساقه به ميزان 83/22 سانتي‌متر، تعداد غلاف در غنچه به ميزان 92/25 عدد، وزن هزار دانه معادل 08/28 گرم، وزن تر اندام هوايي معادل 75/962 گرم در متر مربع، عملكرد دانه معادل 25/132 گرم در متر مربع، عملكرد بيولوژيك به ميزان 93/453 گرم در متر مربع و شاخص برداشت معادل 75/25 در تيمار 2D (تاريخ كاشت 20 اسفند حاصل شد.

بررسي جدول مقايسه ميانگين‌ اثرات متقابل كود فسفر و تاريخ كاشت (جدول 4-3) نشان داد كه حداكثر ارتفاع ساقه به ميزان 35 سانتي‌متر، تعداد غلاف در غنچه به ميزان 67/31 عدد، وزن تر اندام هوايي معادل 1888 گرم در متر مربع، عملكرد دانه معادل 290 گرم در متر مربع، عملكرد بيولوژيك به ميزان 8/840 گرم در متر مربع و شاخص برداشت معادل 3/34 در تيمار 2D3P (80 كيلوگرم فسفر و تاريخ كاشت 20 اسفند) حاصل شد. لذا از نظر صفات ياد شده، تيمار 2D3P به عنوان تيمار مطلوب شناخته شد. اثرات متقابل دو فاكتور ياد شده بر وزن هزار دانه معني‌دار نبود ولي بيشترين وزن هزار دانه در تيمار 3D4P (120 كيلوگرم فسفر و تاريخ كاشت 10 فروردين) بدست آمد.

بنابراين در اين تيمار، گل هميشه بهار داراي شرايط مساعد از نظر شرايط محيطي بوده، لذا رقابت درون بوته‌اي و برون بوته‌اي در حد مطلوب بوده و اين مسئله به افزايش عملكردها منجر شده است.  لذا به استناد مطالب بالا، نتايج کلی حاصل از اين تحقيق عبارتند از:

1 – مناسب ترين سطح كود فسفر از نظر صفات مورد مطالعه، مصرف 80 كيلوگرم در هكتار كود فسفر بود و گياه هميشه بهار در اين سطح كودي حداكثر كارايي خود را در افزايش عملكرد نشان داد.

2 – بهترين تاريخ كاشت از نظر صفات مورد بررسي تاريخ كاشت 20 اسفندماه بود.

3- بهترين تيمار تركيبي كود فسفر و تاريخ كاشت، تيمار 2D3P (80 كيلوگرم فسفر و تاريخ كاشت 20 اسفند) بود كه به عنوان تيمار برتر شناخته شد.

 

فهرست مطالب بررسي اثر سطوح مختلف فسفر و تاريخ كاشت بر خصوصيات كمي و كيفي گل هميشه بهار:

چكيده. 1

فصل اول: کلیات

1- كليات… 3

1-1- مقدمه. 3

1-2- كشت گياهان داروئي… 6

1-3- تعریف گیاهان دارویی… 8

1-4- استفاده از گیاهان دارویی… 8

1-5- گل همیشه بهار. 9

1-6- کشور های تولید کننده همیشه بهار. 10

1-7- خاستگاه و پراکنش همیشه بهار. 10

1-8- رده بندی و مشخصات گیاهشناسی… 11

1-9- مواد مؤثره. 12

1-10- استفاده دارویی… 14

1-11- اثرات آلرژی‌زا و تأثیرات جانبی… 16

1-12- استفاده خوراکی… 17

1-13- استفادههای دیگر. 18

1-14- اكولوژي… 18

1-15- اثر عوامل خاکی بر همیشه بهار. 19

1-16- نیازهای غذایی و توصیههای کودی… 20

1-17- اثر نیتروژن.. 20

1-18- تاریخ و فواصل کاشت…. 21

1-19- زمان برداشت محصول.. 21

1-20- تناوب کاشت…. 22

1-21- آماده سازی خاک…. 22

1-22- روش کاشت…. 23

1-23- مراقبت و نگهداری… 24

1-24- برداشت محصول.. 26

1-25- اهداف اصلاحی و انتخاب واریته. 27

فصل دوم: مرورری بر تحقیقات انجام شده

2- مرورری بر تحقیقات انجام شده. 29

2-1- افزايش توليد محصولات… 29

2-2- عناصر غذایی و عملكرد گياه. 30

2-3- کودهاي شيميايي… 31

2-4- اهميت تغذيه صحيح گياه. 32

2-5- تأثير عوامل مختلف بر عملكرد گياهان دارويي… 33

2-5-1 – تأثیر تاریخ کاشت در گیاهان دارویی… 33

2-5-2- تأثیر ارقام مختلف…. 41

2-5- 3- فسفر. 44

فصل سوم: مواد و روش‌ها

3- مواد و روش‌ها 49

3-1- مشخصات جغرافيائي محل اجراي آزمايش….. 49

3-2- شرايط اقليمي محل اجراي آزمايش….. 49

3-3- مشخصات خاك محل اجراي آزمايش….. 50

3-4- محاسبات آماري طرح.. 50

3-5- تیمارهای آزمایش….. 51

3-6- روش اجراي آزمايش….. 51

3-7- روش محاسبه عملکردها 52

فصل چهارم: نتايج و بحث

4- نتايج و بحث… 54

4-1- ارتفاع ساقه. 54

4-2- تعداد غلاف در غنچه. 57

4-3- میانگین وزن هزار دانه. 60

4-4- وزن تر اندام هوايي… 63

4-5- میانگین عملکرد دانه. 65

4-6- میانگین عملکرد بیولوژیکی… 68

4-7- میانگین شاخص برداشت…. 71

4-8- نتيجه گيري… 75

4-9- پیشنهادها 77

فهرست منابع.. 81


فهرست جداول

 

جدول 3-1- خصوصيات فيزيكوشيميايي خاك محل اجراي آزمايش50
جدول 4-1 تجزیه واریانس آزمايش اثر سطوح مختلف كود فسفر و تاريخ كاشت بر خصوصيات كمي و كيفي گل هميشه بهار

 

 

78

جدول 4-2 مقایسه میانگین اثرات اصلی آزمايش اثر سطوح مختلف كود فسفر و تاريخ كاشت بر خصوصيات كمي و كيفي گل هميشه بهار

 

 

79

جدول 4-3 مقایسه میانگین اثرات متقابل آزمايش اثر سطوح مختلف كود فسفر و تاريخ كاشت بر خصوصيات كمي و كيفي گل هميشه بهار

 

 

80

 

فهرست نمودارها

نمودار 4-1- تغييرات ارتفاع ساقه در سطوح مختلف كود فسفر55
نمودار 4-2- تغييرات ارتفاع ساقه در سطوح مختلف تاريخ كاشت56
نمودار 4-3- تغييرات ارتفاع ساقه تحت اثر متقابل كود فسفر و تاريخ كاشت56
نمودار 4-4- تغييرات تعداد غلاف در غنچه در سطوح مختلف كود فسفر58
نمودار 4-5- تغييرات تعداد غلاف در غنچه در سطوح مختلف تاريخ كاشت59
نمودار 4-6- تغييرات تعداد غلاف در غنچه تحت اثر متقابل كود فسفر و تاريخ كاشت59
نمودار 4-7- تغييرات وزن هزار دانه در سطوح مختلف كود فسفر61
نمودار 4-8- تغييرات وزن هزار دانه در سطوح مختلف تاريخ كاشت62
نمودار 4-9- تغييرات وزن هزار دانه تحت اثر متقابل كود فسفر و تاريخ كاشت62
نمودار 4-10- تغييرات وزن تر اندام هوايي در سطوح مختلف كود فسفر64
نمودار 4-11- تغييرات وزن تر اندام هوايي در سطوح مختلف تاريخ كاشت64
نمودار 4-12- تغييرات وزن تر اندام هوايي تحت اثر متقابل كود فسفر و تاريخ كاشت65
نمودار 4-13- تغييرات عملكرد دانه در سطوح مختلف كود فسفر67
نمودار 4-14- تغييرات عملكرد دانه در سطوح مختلف تاريخ كاشت67
نمودار 4-15- تغييرات عملكرد دانه تحت اثر متقابل كود فسفر و تاريخ كاشت68
نمودار 4-16- تغييرات عملكرد بيولوژيك در سطوح مختلف كود فسفر70
نمودار 4-17- تغييرات عملكرد بيولوژيك در سطوح مختلف تاريخ كاشت70
نمودار 4-18- تغييرات عملكرد بيولوژيك تحت اثر متقابل كود فسفر و تاريخ كاشت71
نمودار 4-19- تغييرات شاخص برداشت در سطوح مختلف كود فسفر73
نمودار 4-20- تغييرات شاخص برداشت در سطوح مختلف تاريخ كاشت73
نمودار 4-21- تغييرات شاخص برداشت تحت اثر متقابل كود فسفر و تاريخ كاشت74

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − یازده =