پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی اثر پساب فاضلاب تصفیه شهری بر رشد و نمو جو و میزان عناصر غذایی پتاسیم و منیزیم در برگ در شرایط گلخانه‌ای  : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
doc
تعداد صفحات : 74
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش زراعت و اصلاح نباتات
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”بررسی اثر پساب فاضلاب تصفیه شهری بر رشد و نمو جو و میزان عناصر غذایی پتاسیم و منیزیم در برگ در شرایط گلخانه‌ای ” با گرایش زراعت و اصلاح نباتات و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده بررسی اثر پساب فاضلاب تصفیه شهری بر رشد و نمو جو و میزان عناصر غذایی پتاسیم و منیزیم در برگ در شرایط گلخانه‌ای:

به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف پساب فاضلاب تصفیه شده شهری بر رشد و نمو جو و میزان عناصر غذایی پتاسیم و منیزیم در برگ در شرایط گلخانه‌ای آزمایشی به صورت فاکتوریل و در قالب طرح کاملاً تصادفی در شهر یاسوج، روستای بلهزار در سال زراعی 92-1391 به اجرا درآمد. فاکتورهای آزمایش شامل سطوح مختلف آبیاری با پساب تصفیه شده شهری در چهار سطح (0، 50، 75 و 100 درصد آبیاری) و در 3 تکرار و جمعاً در 12 گلدان بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS، مقایسه میانگین داده‌ها با آزمون دانکن و رسم نمودارها با استفاده، از نرم‌افزار Excell انجام گرفت.

نتایج حاصل از تجزیه واریانس داده‌ها نشان داد  که با افزایش میزان مصرف پساب فاضلاب تصفیه شده شهری در آب آبیاری باعث افزایش میزان ارتفاع بوته، طول ریشه، طول خوشه، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک، وزن هزار دانه، شاخص برداشت و میزان منیزیم برگ می‌شود، بیشترین اثر افزایش مصرف پساب فاضلاب تصفیه شهری بر عملکرد دانه و وزن هزار دانه  و میزان منیزیم برگ در تیمار F100 (مصرف 100 درصد پساب فاضلاب تصفیه شده شهری در آب آبیاری) به ترتیب به میزان 9/1795 کیلوگرم در هکتار و 3/35 گرم و 24/2 درصد به دست آمد.

 

مقدمه

رشد روز افزون جمعيت جهان، همگام با گسترش فعالیت‌های کشاورزي و صنعتي در جهت افزايش تأمین مواد غذايي از يک سو و خشکسالی‌های پي در پي در سال‌های اخير از سوي ديگر، موجب شده است که منابع موجود آب شيرين در اکثر کشورهاي واقع در کمربند مناطق خشک به اوج بهره­برداري خود برسد و بالطبع فشار بيش از اندازه به منابع آب وارد آيد. ايران جزء کشورهايي است که برداشت آب از منابع آب زيرزميني آن در مقايسه با سایر کشورها به مراتب بيشتر است لذا در شرايطي که کشور به شدت از لحاظ کمبود منابع آب شيرين رنج می‌برد و در دراز مدت بحران منابع آب به صورت يک مسأله جدي مطرح است، بنابراين توجه به منابع غير متعارف آب يک ضرورت اجتناب ناپذير می‌باشد (عابدي و همكاران، 1378). هرچند مواد و عناصر موجود در پساب فاضلاب بسیار قابل توجه بوده و بررسی کلیه آن‌ها امری مشکل است، لیکن تعدادی از نمایه‌های شیمیایی و فیزیکی برای آن در نظر گرفته شده که قبل از استفاده برای کشاورزی بایستی مورد ارزیابی قرار گیرند. (داي و همكاران، 1975). بشر در آغاز حیات خود بر روی کره زمین زندگی غارنشینی را انتخاب کرد و برای تأمین نیازهای غذایی و پوشاک خود اقدام به شکار حیوانات وحشی و جمع‌آوری گونه‌های گیاهی می‌کرد که برای او ارزش غذایی داشت البته گونه‌های گیاهی در فاصله دور از هم قرار داشتند و به صورت متمرکز و متراکم نبودند. با گذشت زمان و افزایش جمعیت، انسان‌ها که موجودی اجتماعی بودند یکجانشینی و تمدن‌ها را ایجاد کردند و به جای شکار برای به دست آوردن نیازهای غذایی خود اکوسیستم‌های کشاورزی و دامپروری را ایجاد کردند. بشر که موجودی متفکر و خلاق است از همان دوران، با تجربه نه چندان خوبی که داشت تراکم را در حد دلخواه خود انتخاب می‌کرد. شخم با حیوانات به طور سنتی بود. عمق و دفعات شخم چندان مهم نبوده و خبری از کودهای شیمیایی نبود. چون همین کشاورزی سنتی او جوابگوی نیازهای غذایی جمعیت آن دوران بود. به تدریج با افزایش جمعیت سطح زیر کشت را بالا برد ولی افزایش سطح زیر کشت با توجه به انفجار جمعیت، نداشتن ابزار و ماشین‌آلات برای افزایش سطح زیر کشت واقعی، وجود نداشتن کود شیمیایی و نبودن راه علمی برای کنترل آفات و بیماری‌ها چندان کارساز نبود. از این دوران به بعد بشر افزایش تولید در واحد سطح را احساس کرد؛ زیرا او موجودی متفکر بود و باید به طریقی ذهن خود را درگیر تحقیقات در ارتباط با تراکم مناسب، تولید و مصرف بهینه کودهای شیمیایی، ابداع روش‌های مبارزه با آفات و بیماری‌ها و از سوی دیگر ایجاد ماشین‌آلات برای صرفه‌جویی در زمان و افزایش سرعت کار خود در ارتباط با کشاورزی می‌کرد. چون با افزایش جمعیت و ایجاد زندگی شهرنشینی و ساخت منازل و ساختمان‌ها و از سوی دیگر در اثر فرسایش‌های آبی و خاکی از سطح زمین‌های کشاورزی در واحد سطح کاسته شد؛ بنابراین از همان زمان تاکنون برای هر گیاهی تحقیقات مستقلی در محورهای مختلف از جمله به نژادی- تراکم- مصرف بهینه کودهای شیمیایی- ابداع روش‌های مبارزه با آفات و بیماری‌ها و غیره آغاز شد تا بجای افزایش سطح زیر کشت، تولید در واحد سطح افزایش یابد.

اما در ارتباط با ابداع کود و سموم شیمیایی برای تولید پایدار و حداقل خسارت آمدن به محیط زیست باید تحقیقاتی در جهت کم کردن مصرف آن‌ها و هم چنین مصرف بهینه آن‌ها صورت گیرد. جو یکی از قدیمی‌ترین گیاهان زراعی می‌باشد که توسط انسان اهلی شده و در نقاطی از خاور نزدیک که کاوش‌های باستان شناسی صورت گرفته همیشه با گندم امر و آین کورن دیده شده است (نور محمدی 1380). قدیمی‌ترین جو از ارقام دو ردیفه وحشی می‌باشد که در حفاری‌های جنوب اروپا به دست آمده و معلوم شده که در عصر حجر کشت شده است (خدابنده 1369). هارلان عقیده دارد که عموم جوهای وحشی و اهلی یک گیاه منقرض شده‌ای بوده است که در منطقه‌ای که هم اکنون هور درام اسپنانئوم دیده می‌شود روییده است. این منطقه از کوه‌های زاگرس در غرب ایران و در سرتاسر جنوب ترکیه و سمت فلسطین امتداد دارد (نور محمدی 1380). استفاده از پساب فاضلاب به عنوان یک منبع غذایی گیاهی در تولیدات زراعی و یا به منظور حاصلخیز کردن خاک‌ها از قدیم‌الایام در برخی نواحی آسیا معمول بوده است؛ اما اطلاعات  مدون در این زمینه و به خصوص در مورد کاربرد پساب در کشاورزی مربوطه به سال 1351 در بنزولای آلمان (جی هارد؛1959 و روچینگ، 1911) و سال 1650 در ایدرن بورف اسکاتلند است. با توسعه روش‌های تصفیه پساب فاضلاب تصفیه شهری، توجه به استفاده از پساب حاصله از تصفیه‌خانه‌ها در کشاورزی افزایش پیدا کرد (چک، 1966). به خصوص این که برخی از متخصصان بر این باورند که بهترین روش برای دفع پساب پخش آن در اراضی کشاورزی است؛ زیرا با این روش چرخه مواد غذایی تکمیل شده و عناصری که در اثر زراعت از خاک خارج شده است دوباره به آن بازگردانده می‌شود (چک، 1964)، از طرف دیگر وارد ساختن پساب به خاک خطر آلودگی محیط و به خصوص رودخانه را نیز کاهش می‌دهد (ادن و همکاران، 1977)؛ بنابراین ایده اولیه استفاده از پساب در کشاورزی به دو دلیل عمده شکل گرفت که عبارتند از: 1) جلوگیری از آلوده شدن رودخانه‌ها 2) استفاده از مواد غذایی موجود در آن برای زراعت. به تدریج موضوع حفاظت آب و استفاده مجدد از آن در مناطق کم آب نیز به آن اضافه شد. گرچه این سه دلیل هنوز هم به قوت خود باقی می‌باشند اما پیشرفت‌های علمی، ملاحظات اقتصادی و به خصوص تجاربی که تا به حال کسب شده است در پاره‌ای موارد مشوق مردم در استفاده از پساب برای زراعت و در مواردی مانع از کاربرد آن می‌باشند. از اواخر سال 1800 و اوایل قرن حاضر استفاده از پساب به تدریج در بسیاری از کشورهای اروپا گسترش پیدا کرد.

اهميت تحقيق بررسی اثر پساب فاضلاب تصفیه شهری بر رشد و نمو جو و میزان عناصر غذایی پتاسیم و منیزیم در برگ در شرایط گلخانه‌ای:

مسئله محدودیت منابع آب از جمله فاکتورهای مهمی است که توسعه اراضی آبی و تولید محصولات را در مناطق خشک محدود می‌سازد.  افزایش جمعیت بشر و نیاز روزافزون به غذا باعث تلاش و تکاپو در جهت تأمین نیاز غذایی بشر گردیده است. افزایش تولید محصولات از دو راه امکان‌پذیر است:

1- افزایش سطح زیر کشت

2- افزایش عملکرد در واحد سطح.

با توجه به محدودیت اراضی زراعی، امکان افزایش سطح زیر کشت محدود بوده و باید از طریق به‌کارگیری فن­آوری­های جدید در جهت افزایش تولید در واحد سطح و تأمین غذای مردم جهان تلاش نمود. با عنایت به موارد فوق می‌توان از مصرف آب‌های با کیفیت پایین یا غیر متعارف بهره گرفت. استفاده از پساب فاضلاب شهری به عنوان یکی از منابع غیر متعارف آب، در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به وجود انواع یون‌های محلول در این قبیل آب‌ها، در پاره‌ای از مناطق به علت افزایش دمای هوا و پایین بودن میزان رطوبت نسبی، تبخیر و تعرق گیاهی زیاد بوده، لذا در این مناطق املاح زیادی در لایه سطحی خاک بر جای خواهد ماند.

این امر در مناطق خشک و نیمه خشک حائز اهمیت می‌باشد. پساب فاضلاب تصفیه شهری می‌توانند نياز آبي و غذايي گياه را تأمین نموده و به همين علت به عنوان منابع آبي و كودي ارزان قيمت مورد توجه قرار گرفته‌اند مسئله محدوديت منابع آب از جمله فاكتورهاي مهمي است که توسعه اراضی آبی و تولید محصولات را در مناطق خشک محدود می‌سازد. افزایش جمعیت بشر و نیاز روزافزون به غذا باعث تلاش و تکاپو در جهت تأمین نیاز غذایی بشر گردیده است.

جو یکی از محصولات مورد کشت در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد از طرفی آب یکی از مهمترین عوامل محدود کننده رشد می‌باشد. با عنایت به خشکسالی‌های چند سال اخیر و مسئله کمبود آب قابل استفاده کشاورزی، از آنجایی که آب‌های ناشی از پساب فاضلاب تا کنون به طور موثری در امر آبیاری مزارع جو استفاده نشده‌اند و همچنین شرایط اقلیمی و سردسیری بودن یاسوج ضروری است تحقیقات لازم جهت استفاده از آب پساب فاضلاب در امر آبیاری مزارع جو مورد آزمایش قرار گیرد. لذا در صورت موفقیت این امر می‌توان نسبت به تأمین بخشی از آب مورد نیاز جهت آبیاری جو از طریق استفاده از پساب فاضلاب شهری امیدوار گردید.

فرضیه‌های تحقیق:

1-کاربرد پساب فاضلاب با نسبت‌های مختلف اثر معنی‌داری بر رشد و نمو، جو دارد.

2-کاربرد پساب فاضلاب با نسبت‌های مختلف اثر معنی‌داری بر میزان پتاسیم در برگ دارد.

3- کاربرد پساب فاضلاب با نسبت‌های مختلف اثر معنی‌داری بر میزان منیزیم در برگ دارد.

 

  اهداف تحقيق بررسی اثر پساب فاضلاب تصفیه شهری بر رشد و نمو جو و میزان عناصر غذایی پتاسیم و منیزیم در برگ در شرایط گلخانه‌ای:

1- بررسی اثر کاربرد مقادیر مختلف پساب فاضلاب بر عملکرد و اجزای عملکرد گیاه جو

2- بررسی اثر کاربرد مقادیر مختلف پساب فاضلاب بر میزان عناصر غذایی در برگ

3- تعیین مناسب‌ترین مقدار  پساب فاضلاب برای دستیابی به حداکثر عملکرد گیاه جو

 

نتیجه‌گیری

بر اساس نتایج حاصل از انجام آزمایش مشخص شد در صفاتی که اندازه‌گیری شد هر چه میزان آبیاری با پساب فاضلاب بیشتر شود میزان آن‌ها هم بیشتر می‌شود، یعنی با افزایش میزان پساب فاضلاب در آبیاری ارتفاع بوته، طول ریشه، طول خوشه، عملکرد دانه (عملکرد اقتصادی)، عملکرد بیولوژیک،، وزن هزار دانه، شاخص برداشت و نهایتاً میزان پتاسیم برگ افزایش می‌یابد ولی در ارتباط با میزان منیزیم  برگ هر چه میزان آبیاری با پساب فاضلاب تصفیه شهری بیشتر شود و منیزیم برگ هم افزایش می‌یابد ولی در سطح صدم درصد است بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آبیاری پساب فاضلاب باعث بهبود رشد و افزایش تولید کل در گیاه جو می‌شود.

نتایج کلی این آزمایش به شرح زیر است

1- بیشترین میزان ارتفاع بوته در تیمار F100 (مصرف 100 درصد آبیاری با پساب فاضلاب تصفیه شده شهری) به میزان 67/115 سانتی‌متر و کمترین میزان ارتفاع بوته مربوطه به تیمار F0 (عدم مصرف پساب فاضلاب در آب آبیاری) به مقدار 2/64 سانتی‌متر به دست آمد.

2- بیشترین میزان طول ریشه در تیمار F100 (مصرف 100 درصد آبیاری با پساب فاضلاب تصفیه شده شهری) به میزان 9/22 سانتی‌متر و کمترین میزان طول ریشه مربوط به تیمار F0 (عدم مصرف پساب فاضلاب در آب آبیاری) به مقدار 8/9 سانتی‌متر به دست آمد.

3- بیشترین میزان طول خوشه در تیمار F100 (مصرف 100 درصد آبیاری با پساب فاضلاب تصفیه شده شهری) به میزان 12 سانتی‌متر و کمترین میزان طول ریشه مربوط به تیمار F0 (عدم مصرف پساب فاضلاب در آب آبیاری) به مقدار 50/4 سانتی‌متر به دست آمد.

4- بیشترین میزان عملکرد دانه در تیمار F100 (مصرف 100 درصد آبیاری با پساب فاضلاب تصفیه شده شهری) به میزان 9/1795 کیلوگرم در هکتار و کمترین میزان عملکرد دانه مربوط به تیمار F0 (عدم مصرف پساب فاضلاب در آب آبیاری) به مقدار 7/752 کیلوگرم در هکتار به دست آمد.

5- بیشترین میزان عملکرد بیولوژیک در تیمار F100 (مصرف 100 درصد آبیاری با پساب فاضلاب تصفیه شده شهری) به میزان 5/2738 کیلوگرم در هکتار و کمترین میزان عملکرد بیولوژیک مربوط به تیمار F0 (عدم مصرف پساب فاضلاب در آب آبیاری) به مقدار 4/1548 کیلوگرم در هکتار به دست آمد.

6- بیشترین میزان وزن هزار دانه در تیمار F100 (مصرف 100 درصد آبیاری با پساب فاضلاب تصفیه شده شهری) به میزان 3/35 گرم و کمترین میزان وزن هزار دانه مربوط به تیمار F0 (عدم مصرف پساب فاضلاب در آب آبیاری) به مقدار 07/26 گرم به دست آمد.

7- بیشترین میزان شاخص برداشت در تیمار F100 (مصرف 100 درصد آبیاری با پساب فاضلاب تصفیه شده شهری) به میزان 6/65 درصد و کمترین میزان شاخص برداشت مربوط به تیمار F0 (عدم مصرف پساب فاضلاب در آب آبیاری) به مقدار 5/48 درصد به دست آمد.

8- بیشترین میزان پتاسیم برگ در تیمار F0 (عدم مصرف پساب فاضلاب در آب آبیاری) به مقدار 25/2 درصد کمترین میزان پتاسیم برگ مربوط به تیمار F100 (مصرف 100 درصد آبیاری با پساب فاضلاب تصفیه شده شهری) به میزان 6/3 درصد و به دست آمد.

9- بیشترین میزان منیزیم برگ در تیمار F100 (مصرف 100 درصد آبیاری با پساب فاضلاب تصفیه شده شهری) به میزان 35/0 درصد و کمترین میزان منیزیم برگ مربوط به تیمار F0 (عدم مصرف پساب فاضلاب در آب آبیاری) به مقدار 31/0 درصد به دست آمد.

10- نتایج مقایسه میانگین داده‌ها نشان داد اثر سطوح مختلف پساب فاضلاب تصفیه شده شهری در آب آبیاری بر روی گیاه جو تأثیر مثبتی دارد و باعث افزایش عملکرد در کلیه صفات اندازه‌گیری شده مانند ارتفاع بوته، طول ریشه، طول خوشه، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیک، وزن هزار دانه، شاخص برداشت می‌شود.

11- همچنین افزایش میزان پساب فاضلاب در آب آبیاری بر روی میزان منیزیم برگ تأثیر معنی‌داری نداشت و همگی از نظر آماری در یک کلاس قرار گرفتند.

12- نتایج نشان دادند هر چه میزان پساب تصفیه شده فاضلاب در آب آبیاری بیشتر می‌شود عملکرد صفات نیز بیشتر می‌شود بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که یک رابطه مستقیم بین افزایش میزان عملکرد گیاه با مصرف پساب تصفیه شده پساب فاضلاب وجود دارد.

 

فهرست مطالب بررسی اثر پساب فاضلاب تصفیه شهری بر رشد و نمو جو و میزان عناصر غذایی پتاسیم و منیزیم در برگ در شرایط گلخانه‌ای:

چکیده: 1

فـصـل اول:مقدمه و هدف

1-کلیات… 3

1-1-مقدمه. 3

1-2- اهميت تحقيق.. 5

1-3- فرضیه‌های تحقیق: 6

1-4- اهداف تحقيق: 6

1-5- سوابق پژوهش…. 6

1-5-1- تاریخچه: 6

1-6- سطح زیر کشت و میزان تولید جو: 7

1-7- اهمیت اقتصادی: 8

1-8- گیاه‌شناسی جو: 9

1-8-1- مورفولوژی و آناتومی جو: 9

1-8-2- سیستم ریشه: 10

1-8-3- ساقه: 10

1-8-4- برگ: 11

1-8-5- سنبله: 12

1-8-6- گلچه: 12

1-8-7- ریشک: 12

1-8-8- دانه: 12

1-9- پنجه زنی: 14

1-9-1- پنجه زنی و عملکرد: 15

1-10- مواد غذایی مورد نیاز جو: 15

1-11- اجزای عملکرد دانه: 16

1-11-1- سنبله: 16

1-11-2- تعداد دانه در سنبله. 17

1-12- اهمیت شاخص برداشت (HI) 18

فصل دوم: بررسي منابع

2- مروری بر تحقیقات انجام شده 22

2-1- تحقیقات انجام شده 22

فصل سوم: مواد و روشها

3-مواد و روش‎ها 27

3-1- زمان و محل اجرای آزمایش…. 27

3-2-خصوصیات خاک محل اجرای آزمایش…. 27

3-3-درجه حرارت… 28

3-4- رطوبت نسبی.. 29

3-5- مشخصات طرح آزمایشی.. 30

3-6- مراقبت‌های دوران رشد: 30

3-6-1- کنترل علف‌های هرز: 30

3-6-2- آفات: 31

3-6-3- مصرف کود سرک: 31

3-6-4- آبیاری.. 31

3-6-5- یادداشت‌برداری‌ها: 31

3-7- صفات مورد اندازه‌گیری: 31

3-7-1- ارتفاع بوته: 31

3-7-2- طول سنبله: 32

3-7-3- عملکرد بیولوژیک: 32

3-7-4- تعداد خوشه در مترمربع: 32

3-7-5- تعداد دانه و خوشه: 32

3-7-6- عملکرد دانه: 32

3-7-7- وزن هزار دانه: 32

3-7-8- شاخص برداشت: 33

3-7-9-  پتاسیم  برگ: 33

3-7-10- منیزیم برگ: 33

فصل چهارم: نتايج و بحث

4- نتایج، بحث و پیشنهادات… 35

4-1 – نتایج و بحث… 35

4-1-1- ارتفاع بوته (سانتی‌متر): 37

4-1-2- طول ریشه (سانتی‌متر): 39

4-1-3- طول خوشه (سانتی‌متر): 40

4-1-4- عملکرد دانه (عملکرد اقتصادی) (کیلوگرم در هکتار): 41

4-1-5- عملکرد بیولوژیک: 42

4-1-6- وزن هزار دانه (گرم): 43

4-1-7- شاخص برداشت  (درصد)(HI): 44

4-1-8- پتاسیم برگ (درصد): 45

4-1-9- منیزیم برگ: 46

4-2- نتیجه‌گیری.. 49

4-3- پیشنهادات: 51

فهرست منابع.. 52

 

فهرست جداول

 

جدول 1-1- درصد مواد تشکیل دهنده جو 13

جدول 3-1 – نتایج تجزیه خاک محل آزمایش قبل از کشت جو 27

جدول 3- 2- میزان درجه حرارت (سانتی‌گراد) در شهرستان بویراحمد در سال زراعی 92-1391  28

جدول 3-3- میزان رطوبت نسبی به درصد در شهرستان بویراحمد در سال زراعی 92-1391  29

جدول 4-1- جدول تجزیه واریانس اثرات سطوح مختلف پساب فاضلاب تصفیه شده شهری بر عملکرد و اجزاء عملکرد جو  36

4-2- جدول میانگین اثرات اصلی سطوح مختلف پساب فاضلاب تصفیه شده شهری بر عملکرد و اجزاء عملکرد جو  47

4-3- جدول تجزیه واریانس میانگین مربعات اثرات سطوح مختلف پساب تصفیه شده شهری بر عملکرد و اجزای عملکرد جو 48

 

فهرست نمودارها

نمودار 4-1- اثر سطوح مختلف پساب فاضلاب  بر میانگین ارتفاع بوته 38

نمودار 4-2- اثر سطوح مختلف پساب فاضلاب بر میانگین طول ریشه 39

نمودار 4-2- اثر سطوح مختلف پساب فاضلاب بر میانگین طول خوشه  40

نمودار 4-4 اثر سطوح مختلف پساب فاضلاب بر میانگین عملکرد دانه 41

نمودار 4-5- اثر سطوح مختلف پساب فاضلاب بر میانگین عملکرد بیولوژیک 42

نمودار 4-6- اثر سطوح مختلف پساب فاضلاب بر میانگین وزن هزار دانه 43

نمودار 4-7- اثر سطوح مختلف پساب فاضلاب بر شاخص برداشت 44

نمودار 4-8- اثر سطوح مختلف پساب فاضلاب بر میزان پتاسیم برگ 45

نمودار 4-9- اثر سطوح مختلف پساب فاضلاب بر میزان منیزیم برگ  46

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.

 



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − دو =