پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
راه های افزايش با نشاط سازی مدارس و ارتقاء سطح بهداشت روانی : دانلود رایگان تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 13
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۱۳ صفحه با موضوع راه های افزايش با نشاط سازی مدارس و ارتقاء سطح بهداشت روانی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

راه های افزايش با نشاط سازی مدارس و ارتقاء سطح بهداشت روانی

بي شك زيباترين ندايي كه از دوران مدرسه هنوز در خاطر داريم نه صداي گام هاي پر صلابت معلم نه انعكاس تركه ي ناظم در راهروي كم نور و خلوت نه هق هق گريه از يك نمره ي كم ، بلكه صداي خنده ي شادمانه ي كودكي مان است و دلنشين ترين تصوير چهره ي متبسم معلم،‌ناظم، مدير و مستخدمي كه همگي دوستمان داشتند.

شادماني هديه اي نيست كه در مدرسه به كودكان پيشكش كنيم، كودكان بي دليل شادنند. تنها بايد كوشيد تا دلايل ناشاد كردن كودكان در مدارس را كم رنگ تر ساخت. بحث پيرامون فوايد و اثرات روحي و جسماني شاد بودن بسيار و راه های افزايش با نشاط سازی مدارس است.

فلاسفه، پويندگان راه حقيقت، عالمان علوم انساني و خير انديشان  همگي به دنبال اين بوده اند كه چگونه انسان را از قيود ملال آور زندگاني برهانند چگونه شيريني رها زيستن و وارستگي را به ارمغان آورند چگونه هر لحظه شدن را جايگزين هماره بودن نمايند و كوتاه اينكه چگونه شادماني كودكانه زيستن را به زندگي آدميان باز گردانند.

حال اگر اهتمامي شود تا اين موهبت الهي يعني شادي كودكانه كه عميق ترين و متكامل ترين فلسفه ي نگرش به زندگانيست از همان ابتدا در تكاپو ي پرورش و ْآموزش زير گام هاي ديسيپلين و قواعد خشك و خداي ناكرده كاستي هاي شخصيتي دست اندر كاران آموزشي و پرورشي پا مال نگردد، آينده اي را براي فرزندانمان رقم زده ايم كه بايد در انتظار يك انسان سالم و بالنده باشد.

با توجه به اهميت چنين موضوعي، پرداختن به راه های افزايش با نشاط سازی مدارس امري ضروري به نظر مي رسد كه مي تواند به صورت يك فرآيند مستقل در مدارس در نظر گرفته شود و يا وسيله اي براي ارتقاء فرآيند آموزش و يادگيري در مدارس باشد.

عوامل تاثير گذار بر سيستم آموزشي

در يك سيستم آموزشي اركاني را مي توان در نظر گرفت كه از طريق تاثير برآنها مدرسه ي شادتري را بوجود آوريم. اين اركان دانش آموز، محيط فيزيكي و انساني آموزشي، خانواده و اجتماع است. در شكل زير كانال هايي براي ورود تاثيرات شادي بخش به اركان مورد نظر سيستم در نظر گرفته شده است كه در مورد هر يك توضيحاتي داده شده است.

دانش آموز دانش آموز يكي از اركان مهم سيستم آموزشي است و شادي فردي وي از اهداف فرآيند راه های افزايش با نشاط سازی مدارس مي باشد. سهم عمده ي دلايل شادي هر فرد را بايد در درون وي جستجو نمود كه البته چنين شادي، شادي حقيقي است، شادي كه هر چه كمتر به محيط بيرون وابسته باشد.تقويت ايمان به خدا و توكل، بزرگترين سلاح براي مبارزه با ناشاديست.

دانش آموز بايد بياموزد كه قدردان  موهبات زندگاني خود بوده و به خوبي از آنها بهره گيرد، كوچكترين بركات زندگي را ببيند، از زيبايي ها لذت ببرد و در مواجه با مشكلات به جاي درماندگي به فكر يافتن راه حل باشد. او بايد بياموزد مشكلات نيز بخشي از زندگاني اند و هميشه نبايد همه چيز بر وفق مراد آنها باشد. اينها را مي توان به طور مستقيم طي كلاس هايي به دانش آموزان آموزش داد و نيز دوره هاي آموزشي مرتبط با اين موضوع براي خانواده هاي دانش آموزان در مدرسه دائر نمود. برگزاري كلاس هاي هنري نيز بسيار اثر بخش است. علاوه براين مي توا ن بر نامه هاي گردش در طبيعت، بازديد هاي دسته جمعي و فعاليت هاي گروهي را جهت پرورش حس زيبايي شناسي، تعاون و همكاري ترتيب داد.

 محيط فيزيكي آموزش

تمامي حواس پنجگانه ي ما، آنچه مي بينيم، مي شنويم يا به مشاممان مي رسد، كانال هايي براي ورود شادي و اميدواري ويا ياس و اندوهند،. محيط فيزيكي كه در آن قرار مي گيريم ارسال كننده ي بسياري از پيام هاي مثبت و يا منفي است.

رنگ ها بسيار تاثير گذارند. استفاده از رنگ هاي شاد در مدرسه و در كلاس درس بسيار اثر بخش است. وجود فضاي سبز در مدرسه حتي اگر گلداني در كنج كلاس باشد باعث طراوت و شادي محيط است. پاكيزگي محيط نيز كه مطلوب هر طبع سليمي است شادي آفرين مي باشد. مي توان زمينه ي شركت دانش آموزان در فعاليت هاي زيباسازي، كاشت گياهان و پاكيزه كردن مدرسه را فراهم نمود.

پخش موسيقي فرح بخش و ملايم در طول مراسم صبحگاهي مدرسه و يا زنگ هاي تفريح نيز مي تواند موثر باشد.

محيط انساني سيستم آموزشي

محيط انساني سيستم آموزشي در مدرسه شامل دو گروه كادر آموزشي و كادر دفتري و اجرايي مي باشد. كادر آموزشي شامل معلمان و كادر اجرايي شامل مدير، معاون، دفتر دار، مستخدم و… است.

براي آفرينش شادي در كلاس درس، وظيفه ي سنگيني بر عهده ي معلم قرار دارد. كوچكترين رفتار، نگاه و حركت معلم مي تواند اميد و شادي بيافريند و يا ياس بر انگيز باشد.

معلمان مي توانند به طرق زير محيط آموزشي شادتري را بوجود آورند:

  • شروع درس با نام و ياد خدا كه آرام دهنده ي دل هاست.
  • استفاده ازكلمات مثت و سخن هاي شادي آفرين.
  • استفاده از لباس هاي زيبا با رنگ هاي شاد و متنوع.
  • تسلط علمي و بيان مناسب و قابل فهم درس.
  • استفاده از روش هاي فعال و شيوه هاي دانش آموز محور در تدريس.
  • مشاركت دانش آموزان در فرآيند آموزش و انجام پروژه هاي گروهي توسط ايشان.
  • استفاده از تشويق به جاي تنبيه.
  • نظارت بر حالات و روحيات تك تك دانش آموزان و پيگيري علل خمودگي ويا گوشه گيري ايشان،‌اهتمام در رفع مشكل ويا ارجاع به مشاور و دفتر مدرسه.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 1 =