پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تدوین و الویت بندی استراتژی های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور مورد مطالعه: شهر بوکان  :پایان نامه ارشد مدیریت جهانگردی
doc
تعداد صفحات : 201
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت جهانگردی - گرایش بازاریابی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
99000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته  مدیریت جهانگردی و با عنوان تدوین و الویت بندی استراتژی های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور مورد مطالعه: شهر بوکان در 201صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده تدوین و الویت بندی استراتژی های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور مورد مطالعه: شهر بوکان:

در عصر سفرهای بین المللی، کشورها، مناطق، شهرها و مکان­ها به طور مداوم بازارهای نوظهور را جستجو می­کنند و کارشناسان گردشگری، متصدیان تور و آژانس­های مسافرتی به دنبال آگاهی از مقصدهای نوظهور می­باشند.رشد فزایندۀ صنعت گردشگری و به دنبال آن ظهور مقصدهای جدید چالش­هایی به همراه داشته است؛ امروزه رویکرد برنامه­ریزی راهبردی، تقریباً در تمام کشورهای پیشرفته جهان رواج یافته و بر اساس آن انواع طرح­های توسعه گردشگری با اشکال و عناوین مختلف به اجرا گذاشته شده است.

هدف این تحقیق تعیین جایگاه شهر بوکان در مدل چرخۀ عمر مقصد باتلر و تعیین نحوه به­کارگیری فرآیند برنامه­ریزی راهبردی در تعیین راهبردهای ارتقای مقصدهای گردشگری با تاکید بر شهر بوکان است. به این منظور در تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با مدل راهبردی SWOT و مطالعات میدانی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید شهر بوکان تعیین گردید و کلیه راهبردها با نظرخواهی از خبرگان گردشگری تدوین شد؛  سپس، با استفاده از موقعیت قرارگیری شهر بوکاندر ماتریس داخلی و خارجی (IE) نوع راهبرد متناسب با آن انتخاب شد. نتایج حاصل از ترسیم اطلاعات به دست آمده مبین این بود که شهر بوکان در خانه (II) قرار گرفته است؛بنابراین، برای توسعه آن می­بایست راهبردهای تهاجمی مبتنی بر رشد و توسعه اتخاذ شود. البته باید توجه داشت که به علت نزدیکی موقعیت مقصد به خانه (I) باید نگاهی به راهبردهای محافظه­ کارانه نیز داشت.

با توجه به نتایج به دست آمده از ماتریس برنامه­ریزی استراتژیک کمی (QSPM) الویت استراتژی­های ناحیه تهاجمی به این ترتیب اعلام گردید: حفظ و زنده ­نگه داشتن آداب و رسوم سنتی، تأسیس موزه، اجرای تورهای گروهی، احداث و توسعۀ مراکز بهداشتی، بهسازی حمل و نقل، تأسیس زیرساخت­ها، بهره­گیری از دانش نیروهای تحصیل کرده، بهره­گیری از حمایت مسئولان جهت توسعه گردشگری، تاکید بر فعالیت­های بازاریابی، بهبود کیفیت خدمات پذیرایی، توسعه گردشگری تجاری و ایجاد زمینه درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری. و در نهایت راهکارهایی جهت پیاده­سازی این استراتژی­ها ارائه شده است.

 

اهمیت و ضرورت موضوع

امروزه صنعت گردشگری به ویژه شاخه شهری آن، جایگاه خاصی را در اقتصاد کشورها دارد و نقش فعال و مؤثر در ارتقای ساختار اقتصادیاجتماعی و فرهنگی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه ایفا می­کند. شهرها دارای جاذبه­های گردشگری فراوان می­باشند و همواره گردشگران زیادی را جذب می­نمایند، لذا توسعه گردشگری شهری پایدار و مدیریت خردمندانه آن، نیازمند برنامه­ریزی می­باشد. به دلیل اثرات چشمگیری که فعالیت­های گردشگری در اقتصاد مناطق پذیرنده گردشگران بر جای می­گذارد، توجه فراوانی به این زمینه از فعالیت­ها معطوف می­گردد (نوربخش و اکبرپور سراسکانرود،1389).

امروزه تجربه نشان داده است هر کجا گردشگری به طور اتفاقی و بدون برنامه­ریزی و استراتژی مشخص توسعه یابد، مشکلات زیست محیطی و اجتماعی متعددی به وجود می­آید و در دراز مدت مشکلات آن بیش از فوایدش می­شود (رکن الدین افتخاری و مهدوی ،3:1385).

با اتخاذ مدل چرخۀ حیات مقصد باتلر و مفاهیم مدیریت و برنامه­ریزی راهبردی، امکان مدیریت اثربخش و کارآمد مقصدها در مقاطع مختلف زمانی وجود دارد؛ به عبارت دیگر، با مدیریت و برنامه­ریزی راهبردی صحیح، امکان دست­یابی به پایداری در هر مرحله از چرخۀ حیات مقصد، بالاخص در مراحل اولیه وجود دارد (کوپر، 9:2002). به اعتقاد برنامه­ریزان محیطی، با بررسی ویژگی­های مقصدها در هر مرحله از چرخۀ حیات آن­ها می­توان راهبرد­های مناسبی را برای مقصدها تعیین نمود (فارل،118:1992). از طرف دیگر پایداری از دیدگاه برنامه­ریزی راهبردی به لحاظ نمودن متغیر­های مقصدها نیازمند است. در بسیاری از طرح­های راهبردی، آگاهی و درک تغییرات و توسعۀ مقصدها اهمیت بسزایی دارد (برونلی،1994).

از لحاظ کاربردی که این مطالعه می­تواند داشته باشد، این است که یافته­های این مطالعه حاوی توصیه­های راهبردی مشخصی برای مقصدهای گردشگری نوظهور است تا از طریق آن بتوانند موقعیت رقابتی خود را بهبود بخشند. شهر بوکان دارای توان­های بالقوه و جاذبه­های متعدد گردشگری است و ارتقای صنعت گردشگری می­تواند عامل مهم و تاثیرگذاری در رشد و توسعه این شهر باشد. اما دست­یابی به این مزایا و مطلوبیت­ها زمانی امکان­پذیر خواهد بود که با برنامه­ریزی صحیح و متمرکز، بستر لازم برای این کار فراهم شود. در سال­های اخیر جمعیت شهر بوکان نرخ رشد بی­سابقهداشته است و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت سه­راه ارتباطی استان­های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان، جاذبه خرید و تجاری بودن البته در مقیاسی کوچک­تر از شهرهای همجوار و قرارگرفتن در امتداد بزرگراه شمال به جنوب غرب کشور مسافران ترانزیتی زیادی دارد. با توجه به تأسیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری در شهر بوکان و توجه مسئولان به توسعه گردشگری این شهر و همچنین تقاضای پذیرایی و سرگرمی مسافران و گردشگران تجاری یک­روزه و موقتی، تقاضای تفرّج  مردم محلی شهر و فقدان فضای گردشگری و فراغتی،  ضرورت برنامه­ریزی و توسعه گردشگری شهر بوکان از اهمیت بالایی برخوردار می­باشد.

 

سؤالات اصلی و فرعی

سؤالات اصلی

  1. استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور (شهر بوکان) کدامند؟
  2. استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور چگونه الویت­بندی می­شوند؟

سؤالات فرعی

  1. آیا بوکان یک مقصد شهری نوظهور است؟
  2. فرصت­ها و تهدیدهای شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری کدامند؟
  3. نقاط قوت و ضعف شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری کدامند؟

 

اهداف تحقیق

اهداف اصلی

  1. شناسایی استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور
  2. الویت­بندی استراتژی­های ارتقای گردشگری مقصدهای شهری نوظهور

اهداف فرعی

  1. تعیین جایگاه شهر بوکان در مدل چرخه عمر باتلر؛
  2. شناسایی نقاط قوت و ضعف شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری؛
  3. شناسایی فرصت­ها و تهدیدهای شهر بوکان در راستای ارتقای گردشگری.

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید

 



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 10 =