پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ارزيابي عملكرد ناتو در مواجهه با تروريسم از منظر بين‌الملل در دهه‌ي اخير : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق بین الملل
doc
142 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق - گرایش بین الملل
49000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم .رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” ارزيابي عملكرد ناتو در مواجهه با تروريسم از منظر بين‌الملل در دهه‌ي اخير ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده ارزيابي عملكرد ناتو در مواجهه با تروريسم از منظر بين‌الملل در دهه‌ي اخير

با افزایش نگرانی‌های جامعه جهانی از امکان ادامه و تکرار فجایعی علیه بشریت در نقاط مختلف جهان و نیز مشخص شدن ناکارآمدی ساختار فعلی سازمان ملل متحد در جلوگیری از این گونه وقایع و واکنش سریع و موثر به آنها، این سوال درافکار عمومی جهان مطرح شده است که آیا توسل به زور به منظور جلوگیری از نقضی آشکار و گسترده حقوق بشر، بدون کسب مجوز شورای امنیت مشروعیتی در حقوق بین‌الملل دارد یا خیر؟

تروریسم یکی از واژه‌های مبهم در عرصه بین‌المللی است که به علت پیچیدگی مفهوم و مصادیق آن با نوعی بحران معنا در تعریف و تحدید قلمرو آن مواجه هستیم. تعاریفی که از تروریسم و ابعاد آن ارائه شده بیش از آنکه منطبق بر عینيتگرایی و پذیرش دوگانگی ارزش- واقعیت باشد، برگرفته از بر ساخته‌های گفتمانی و تبلیغی است. در حقیقت تعریف تروریسم یکی از مهمترین مثالها از وجود گرایش‌هایی است که با در نظر گرفتن منافع معرفین آن، رسیدن به توصیف و تبیين بیطرفانه را غیرممکن می‌سازد. پیوند میان مفهوم تروریسم و منافع و تکنولوژی قدرت گروه‌ها، احزاب و دولتها علت اصلی شکست پروژه تعریف علمی این پدیده است.

به نظر می‌رسد کشورهای ار نمی‌توانند اروپایی و آمریکا خودشان را به نداشتن حضور در خاورمیانه راضی کنند، بنابراین همواره به دنبال راهکارهایی هستند تا بتوانند در مسائل سیاسی و اقتصادی خاورمیانه و چه بسا کل دنیا دخیل باشند. مخصوصاً آمریکا با توجه به نقشی که پس از فروپاشی شوروی در جهان برای خود قائل است، سعی می‌کند در چارچوب پیمان‌ها و اتحادیه‌های متفاوت، مداخلات خود را در مناطق دیگر گسترش دهد.

كليد واژه: تروريسم- ناتو- امنيت- حقوق بين‌الملل- سازمان ملل متحد

 

 اهداف تحقیق

هدف کلی

بررسی ارزیابی عملکرد ناتو در مواجهه با تروریسم ازمنظر  بین الملل در دهه ی اخیر

هدف های جزیی

شناخت رويكرد دوگانه ناتو واعضاي اين ائتلاف نظامي دربرخورد با جنبش هاي مردمي و دخالت نظامي دركشورهاي سرشارازمنابع غني به بهانه هاي مختلف از جمله جنگ عليه تروريسم و دفاع ازحقوق بشر.

پي بردن به ماهيت فرهنگي ناتو كه برخلاف انچه تصور مي شود جداو متفاوت ازناتوبا رويكرد نظامي نيست كه درحقيقت صورتي تكامل يافته ورشد داده شده از همان ناتوي سابق است.

شناخت اهداف ناتو درسطح جهاني و تاثيرآن بر عرصه بين المللي

 

جنبۀ نوآوری و جدید بودن تحقیق در چیست؟

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو با هدف سد نفوذ شوروی در قالب نظام دو قطبی پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد ولی با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بلوک کمونیسم که فلسفه وجودی اولیه ناتو بود، از بین نرفت و بلکه حوزه ماموریت ها و شرح وظایف خود را با رویکردی توسعه طلبانه مورد تجدید نظر قرار داده و حوزه اعضای خود را نیز به سمت شرق افزایش داد که این اقدامات در تعارض با اصول حسن نیت و گسترش همکاری های بین المللی صلح آمیز می باشد. لذا عملکرد ناتو در دهه ی اخیر که حداقل در ۵ جنگ و درگیری و اشغال منطقه ای مداخله داشته است قابل تحلیل و ارزیابی است و پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع حقوقی بین المللی اقدامات توسعه طالبانه ناتو در مغایرت با اصل حسن نیت به عنوان یکی از اصول کلی حقوق بین الملل سعی در بررسی موضوع از جنبه حقوقی بین الملل دارد که همین ویژگی باعث تمایز و نوآورانه بودن پژوهش حاضر در مقایسه با سایر تحقیقات انجام گرفته در این حوزه به زبان فارسی تا کنون می‌باشد.

 

 نوع روش کار

روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و انجام پایان نامه حالت توصیفی- تحلیلی دارد. در این راستا با مراجعه به کتابخانه ها، مراکز پژوهشی، دانشگاه ها و وب سایت های علمی جهت مطالعه منابع و فیش برداری از آنها اقدام خواهد شد و سپس بر اساس منابع گردآوری شده، اقدام به تدوین پایان نامه بر اساس پلان بندی پیشنهادی خواهد شد. در این روش تحقیقی، علاوه بر توصیف عینی و واقعی خصوصیات یک موضوع و بیان اطلاعاتی راجع به آن، به منظور بهبود شرایط کنونی و در راستای ارائه راهکارها و الگوهای پیشنهادی در زمینه مورد بحث تلاش می گردد.

مقدمه تحقیق ارزيابي عملكرد ناتو

پس از جنگ جهانی دوم، ساختار نظام بین‌الملل متحول شد و از یک نظام چندقطبی به یک نظام دوقطبی تغییر شکل یافت، درحالی‌ که پیامدها و تأثیرات زیادی را بر نظام بین‌الملل و کنش و رفتار خارجی دولت‌ها به‌جای گذاشت.

ایجاد ناتو در سال ۱۹۴۹ در واقع معلول همین تغییر در ساختار نظام بین‌الملل بود که با هدف ایجاد یک سپر دفاعی در تقابل با نفوذ و گسترش کمونیسم به مرزهای غربی اروپا تشکیل شد. براساس ماده ۵ این سازمان، حمله به یکی از اعضا به‌ منزله حمله به دیگر اعضا تلقی گردید و مقرر شد تا درصورت چنین واقعه‌ای، دیگر اعضای پیمان به یاری عضو مورد تهاجم بشتابند. در واقع، دکترین دفاع دسته ‌جمعی ناتو در طول دوران جنگ سرد و در تقابل با رقیب خود یعنی پیمان ورشو، عملکرد موفقی داشت، هرچند شاهد خروج یکی از اعضای مهم خود ـ فرانسه ـ از شاخه نظامی ناتو در ۱۹۶۶ بود.

با فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد، ناتو که دیگر دشمنی استراتژیک را بر سر راه خود نمی‌دید، به لحاظ رویکردی دچار نابسامانی فلسفی از درون گردید، بدین معنا که فلسفه وجودی ناتو بر چه مبنایی تعریف خواهد شد و آیا ناتو می‌تواند با تعقیب رویکرد دفاعی بدون وجود دشمنی مشخص همچنان به بقای خود ادامه دهد؟

اما با شعله‌ور شدن احساسات قومیتی و ناسیونالیستی در بالکان در اواخر قرن بیستم، بحران دیگری در بالکان شکل گرفت که تداعی بحران‌های اول و دوم بالکان در ابتدای قرن بیستم بود که موجب نگرانی رهبران اروپایی شد.

اما تمهیدات و تدابیر به‌کار گرفته‌شده از سوی آنان جهت مدیریت بحران، ناکارایی و ناکامی سیستم دفاعی ـ امنیتی اروپا را ـ که تا پیش از این برعهده کنفرانس امنیت و همکاری اروپا و اتحادیه اروپای غربی بود ـ به نمایش گذارد و نهایتاً با مداخله ایالات متحده و انعقاد پیمان دیتون در‌ آمریکا، بحران فروکش نمود و برای نخستین بار نیروهای ناتو به همکاری با پاسداران صلح سازمان ملل پرداختند. در واقع، مأموریت جدید ناتو در خارج از مرزهای اروپای غربی آن زمان، اگرچه تحول جدی و جدیدی در رویکرد و کارکرد دفاعی ناتو محسوب می‌گردید، اما همچنان در درون مرزهای اروپایی بود.

اما رویداد ۱۱ سپتامبر، نقطه عطفی بر رویکرد جدید امنیتی و دفاعی ناتو بود تا بدین‌وسیله بتواند برای نخستین بار و در تباین با اهداف و نام این سازمان که صرفاً در محدوده غرب اروپا تعریف می‌شد، اقدام به گسیل نخستین مأموریت صلح‌بانی فراسرزمینی در افغانستان نماید. سال ۲۰۰۱ یا رویداد ۱۱ سپتامبر، سرآغاز و فصلی نوین در تعریف رویکرد و اهداف ناتو داشت، چراکه دشمنی به مراتب مهم‌تر از دشمن پیشین خود ـ شوروی ـ را در مقابل می‌دید که ناملموس و فاقد پایگاهی شناخته‌شده در درون یک یا چند کشور مشخص بود و آن «تروریسم بین‌المللی» نام داشت.

حقیقتاً تروریسم بین‌المللی موجب شد تا روح تازه‌ای در کالبد نیمه‌جان و بی‌رمق ناتو دمیده شود، چراکه ناتو به رهبری آمریکا می‌توانست هر دشمن یاغی به‌زعم خود را در قالب تروریسم یا حامی تروریسم جای دهد و با هدف ایجاد صلح و ثبات و امنیت بین‌المللی، دکترین نظم نوین جهانی را پی‌ریزی نماید. بر همین اساس، ناتو نه‌ تنها، فلسفه وجود حیاتی خود را بازیافت، بلکه به ‌عنوان شاخه یا بازوی نظامی و امنیتی شورای امنیت مطرح شد و بدین ترتیب برای نخستین بار نیز وظیفه تأمین امنیت را در جریان بازی‌های المپیک آتن بر دوش کشید.

با عنایت به مقدمه یادشده، مقاله حاضر تدوین گردیده تا با ترسیمی از ابعاد مختلف و کارکردهای نوین ناتو، دریچة تازه‌ای را بر دیده خوانندگان بگشاید. بدین ترتیب در مبحث اول، تحت عنوان «ناتو و جهانی‌شدن»،‌ نویسنده بر آن است تا به رابطه موجود میان دو پدیده جهانی‌شدن سرمایه‌داری و ناتو و تأثیرگذاری آنها بر کشورهای مختلف بپردازد و در این راستا، چیستی و ماهیت رابطه میان آن دو پدیده مورد بررسی قرار می‌گیرد. لذا نگارنده در ابتدا با ارائه یک رویکرد معرفت یا شناخت‌شناسی به تعریف و منطق و فلسفه شکل‌گیری ناتو می‌پردازد و فرضیه مقاله را بر این مبنا استوار می‌سازد که قوانین حاکم بر هر دو پدیده مشترک می‌باشند و پدیده ناتو جزئی از روند جهانی‌شدن تلقی می‌گردد که همسان با گسترش منابع تهدید، ادامه حیات می‌دهد.

در مبحث دوم با عنوان «ناتو و جنگ علیه تروریسم»، نویسنده به اهداف و برنامه‌های جدیدی از سوی سازمان ناتو اشاره می‌کند که به «مفهوم جدید استراتژیک» ناتو تعریف شده است و در بطن این مفهوم، مبارزه علیه تروریسم به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های پیمان ناتو تبدیل شده است، اگرچه رویداد ۱۱ سپتامبر، نقطه عطفی در اتخاذ و اقدام به مبارزه علیه تروریسم تلقی می‌شود.

در واقع، هدف از این رساله، بررسی نقش ناتو در مبارزه با تروریسم بین‌المللی است و لذا در ابتدا به مهم‌ترین تحولات بین‌المللی که در ظهور تروریسم فراملی و چالش‌های ناتو مؤثر بوده، پرداخته می‌شود و سپس مجموعه اقدامات ناتو پس از ۱۱ سپتامبر در مبارزه با تروریسم بین‌الملل مورد توجه قرار می‌گیرد و نهایتاً اختلاف‌نظرهای درونی این سازمان با توجه به چالش‌های موجود و ابعاد استراتژی جدید ناتو مورد تبیین واقع می‌شود.

 

 فهرست ارزيابي عملكرد ناتو در مواجهه با تروريسم از منظر بين‌الملل در دهه‌ي اخير

  • فصل اول. ۱
  • كليات تحقيق. ۱
  • ۱-۱ مقدمه. ۱
  • ۱-۲ بیان مسئله. ۳
  • ۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق. ۵
  • ۱-۳ پیشینه ی تحقیق۶
  • ۱-۴ فرضیه ها ۶
  • ۱-۵ اهداف تحقیق. ۷
  • ۱-۵-۱ هدف کلی. ۷
  • ۱-۵-۲ هدف های جزیی. ۷
  • ۱-۶ جنبۀ نوآوری و جدید بودن تحقیق در چیست؟ ۷
  • ۱-۷ نوع روش کار. ۸
  • ۱-۸ ابزارگردآوری اطلاعات.. ۸
  • فصل دوم. ۹
  • تعريف ناتو. ۹
  • ۲-۱ مقدمه. ۹
  • ۲-۲ ناتو. ۱۱
  • ۲-۳ تاریخچه ناتو. ۱۴
  • ۲-۴ تحولات ناتو پس از جنگ سرد و آینده آن. ۱۶
  • ۲-۵ سیاست‌‌های دفاعی‌ـ‌نظامی دو سوی آتلانتیک… ۲۳
  • ۲-۶-۱ نفوذ ناتو. ۲۴
  • ۲-۷ ناتو و نقش‌های جدید در عرصه بین‌الملل. ۲۹
  • ۲-۸ سیاست‌های اروپا در قالب ناتو. ۲۹
  • ۲-۹ پیامدهای یازده سپتامبر بر وظایف و عملکرد سازمان ناتو (NATO) 31
  • ۲-۱۰ فضای جدید بین‌الملل و اهداف نوین. ۳۱
  • ۲-۱۱ امنیت بعد از یازده سپتامبر. ۳۳
  • ۲-۱۱-۱ تأملی بر امنیت و ناتوی جدید بعد از یازده سپتامبر. ۳۳
  • ۲-۱۲ ناتو با اهداف جدید و مبارزه با تهدیدات.. ۳۴
  • ۲-۱۳ بحران در ناتو. ۳۸
  • ۲-۱۴ تأثیر بحران اقتصادی بر بودجه‌ی نظامی اعضای ناتو. ۳۹
  • ۲-۱۵ واقعیت‌‌هایی از ناتو در زمان بحران اقتصادی.. ۴۰
  • فصل سوم. ۴۲
  • تروريسم. ۴۲
  • ۳-۱ مقدمه. ۴۲
  • ۳-۲ تروریسم و تعاریف آن. ۴۳
  • ۳-۳ مفاهیم لغوی و اصطلاحی تروریسم ۴۴
  • ۳-۵ انواع تروریسم ۵۰
  • ۳-۷ حملات تروریستی با اهداف غیرسیاسی. ۵۵
  • ۳-۸ حملات تروریستی با اهداف سیاسی. ۵۶
  • ۳-۱۰ اقدامات سازمان‌های منطقه‌ای و دیگر کشورهای جهان علیه تروریسم رویکرد اتحادیه اروپا ۵۸
  • ۳-۱۱ استراتژی آمریکا در برابر تروریسم ۵۹
  • ۳-۱۲ ناتو و تروریسم فراملی. ۶۲
  • ۳-۱۳ ناتو در مقابله با تروریسم و کنترل تسلیحات کشتار جمعی. ۶۵
  • ۳-۱۴ ناتو و جنگ علیه تروریسم ۶۶
  • ۳-۱۵ علل تروریسم ۶۷
  • ۳-۱۶ مفهوم بازدارندگی. ۷۰
  • ۳-۱۷ باز تعریف ماموریتهای ناتو. ۷۱
  • ۳-۱۸ ناتو و جنگ علیه تروریسم ۷۳
  • ۳-۱۹ سلاح‌های کشتار جمعی و جنگ پیشگیرانه. ۷۴
  • فصل چهارم. ۷۸
  • ناتو و نقش آن در مدیریت بحران‌های بین‌‌المللی‌ در کشورهای مختلف. ۷۸
  • ۴-۱ مقدمه. ۷۸
  • ۴-۲ ناتو در آزمونی جدید ۷۹
  • ۴-۳ پیشینه مداخلات بشردوستانه ناتو. ۸۰
  • ۴-۴ کوزوو. ۸۱
  • ۴-۵ ناتو در افغانستان‌. ۸۶
  • ۴-۶ کارنامه ناتو در افغانستان‌. ۸۶
  • ۴-۷ ناتو و چالش‌های پیش رو در افغانستان. ۸۹
  • ۴-۸ فقدان ادراک مشترک.. ۸۹
  • ۴-۹ تقلیل جایگاه اعضا از شریک به حامی. ۹۰
  • ۴-۱۰ عدم تناسب ابزار و امکانات با اهداف.. ۹۰
  • ۴-۱۱ حضور ناتو در افغانستان؛ موفقیت یا ناکامی؟ ۹۱
  • ۴-۱۲ ساختار امنیتی جنوب آسیا بعد از خروج ناتو از افغانستان. ۹۴
  • ۴-۱۳ ترکیه. ۹۵
  • ۴-۱۴ منطقه‌ی قفقاز و آسیای مرکزی.. ۹۶
  • ۴-۱۶ استفاده از نیروهای واکنش ناتو در زمین لرزه پاکستان. ۱۰۰
  • ۴-۱۸ ناتو و اسرائیل: ابزارهای آمریکا در جنگ‌های خاورمیانه. ۱۰۳
  • ۴-۱۹ بین‌المللی‌سازی غزه به وسیله ناتو. ۱۰۵
  • ۴-۲۰ اسرائیل: ارتش دو فاکتو ناتو. ۱۰۶
  • ۴-۲۱ ایجاد موانع و حصار بین اسرائیل و لبنان. ۱۰۶
  • ۴-۲۲ سناریوهای جنگ‌های منطقه‌ای: اسرائیل و یورش موشکی. ۱۰۷
  • ۴-۲۳ آیا ارتباطی بین اظهارات ملت فلسطین و جنگ وجود دارد؟ ۱۰۸
  • ۴-۲۴ بررسی تأثیر عملکرد ناتو بر امنیت ملی ایران. ۱۰۸
  • ۴-۲۵ تاثیرات حضور ناتو در منطقه بر امنیت جمهوری اسلامی ایران. ۱۱۰
  • فصل پنجم. ۱۲۱
  • نتيجه گيري. ۱۲۱
  • منابع و مأخذ ۱۲۹
  • الف) منابع فارسي. ۱۲۹
  • فهرست اشكال
  • شکل ۱: هزینه‌ی جنگ آمریکا (۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲): سرویس پژوهشی کنگره‌ی آمریکا(۲) ۲۴
  • شکل ۲: میزان نیروهای انسانی پنج کشور (بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ترکیه) در ناتو در سه سال ۱۹۹۰، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ (در هزار نفر). (۴) ۳۰

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =