پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
استخراج روغن پسته ی کوهی(Pistacia atlantica)با کمک امواج فراصوت و بررسی ویژگی های فیزیکوشیمیایی و آنتی اکسیدانی آن  : پایان نامه ارشد صنایع غذایی
doc
تعداد صفحات : 105
پایان نامه کارشناسی ارشد
علوم صنایع غذایی-تکنولوژی صنایع غذایی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در تولیدات غذایی ،امری بسیار حیاتی و ضروری برای هر جامعه ای میباشد و این امر لزوم تربیت کارشناسان نخبه در صنایع غذایی را بیان مینماید. گرایش علوم و صنایع غذایی از مهمترین شاخه های فنی مهندسی میباشد که اتفاقا علاقه مندان بسیاری در کشورمان دارد . دیجی لود با معرفی پایان نامه های بسیار جدیدی از رشته مهندسی صنایع غذایی در مقطع کارشناسی ارشد در خدمت کاربران گرامی خود می باشد. پایان نامه حاضر با عنوان “استخراج روغن پسته ی کوهی(Pistacia atlantica)با کمک امواج فراصوت و بررسی ویژگی های فیزیکوشیمیایی و آنتی اکسیدانی آن ” با فرمت WORD (قابل ویرایش) به حضور شما عزیزان معرفی میگردد.

 

چکیده استخراج روغن پسته ی کوهی (Pistacia atlantica)با کمک امواج فراصوت و بررسی ویژگی های فیزیکوشیمیایی و آنتی اکسیدانی آن  :

در این پژوهش از امواج فراصوت برای استخراج روغن پسته­ی کوهی استفاده شد. از آزمون فاکتوریل برای بهینه­ سازی  بازدهی استخراج به کمک امواج فراصوت استفاده شد. در این پژوهش سه فاکتور دمای استخراج (20، 40 و60 سلسیوس)، زمان استخراج (10، 25 و 40 دقیقه) و توان دستگاه (30، 65 و100وات)  مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت شرایط بهینه برای استخراج روغن به کمک امواج فراصوت به دست آمد شامل: دمای استخراج، 20 درجه­ی سلسیوس، زمان استخراج، 40 دقیقه و توان دستگاه، 100 وات. تحت شرایط بهینه­ ی به دست آمده بازدهی استخراج روغن5/26 درصد بود. بازدهی، ترکیب اسیدهای چرب و خصوصیات فیزیکوشیمیایی  شرایط بهینه­ ی بدست آمده با روش­های استخراج سوکسله، خیساندن و الکترومنتل مقایسه شد.

در این پژوهش مشخص شد که ترکیب اسیدهای چرب پسته ی کوهی حاصل از روش­های مختلف استخراج با هم تفاوت معنی­ دار ندارند. همچنین مقایسه ­ی عدد پراکسید ( meq O2/kg oil97/0) و عدد آنیزیدین (6/3) روغن استخراج به کمک امواج فراصوت از بقیه­ ی روش­ها کمتر بود. نتایج حاصل نشان داد که روغن پسته ی کوهی استخراج شده به کمک امواج فراصوت دارای ویژگی­های فیزیکوشیمیایی مناسب بوده و برای استخراج روغن از پسته ی کوهی  پیشنهاد می­شود.

 

 

معرفی لیپیدها

تعریف مشخصی برای لیپیدها وجود ندارد. برخی دانشمندان لیپید را به عنوان دسته عظیمی از محصولات که شامل اسیدهای چرب و مشتقات آنها از جمله استروئیدها، ترپن ها، کاروتنوئیدها و اسیدهای صفراوی هستند معرفی می کنند که معمولاً در حلال های آلی همچون دی اتیل اتر، هگزان، بنزن، کلروفرمو متانول حل می شوند. تعریف دیگری که توسط معاونت غذا و داروی امریکا از چربی کل غذا بیان شد به اینصورت بود که چربی کل به صورت ترکیباتی با ویژگی های لیپیدی هستند که با روش هایAOAC[1]استخراج می شوند(Sean, 2002).

 

طبقه بندی لیپیدها

طبقه بندی لیپیدها بر اساس ویژگی های فیزیکی در دمای اتاق (روغن به صورت مایع و چربی به صورت جامد)، قطبیت آنها (لیپیدهای قطبی و طبیعی) ضروری بودن آنها برای انسان (اسید های چرب ضروری و غیر ضروری) و ساختار آنها (ساده یا پیچیده) انجام می شود. لیپیدها ی طبیعی شامل اسیدهای چرب، الکل ها، گلیسریدها[2] و استرول ها[3]می باشند درحالی که لیپیدهای قطبی شامل گلیسروفسفولیپیدها[4] و گلیسروگلیکولیپیدها[5] هستند. لیپیدها بر اساس ساختار می توانند به لیپیدهای ساده، مشتق شده و پیچیده تقسیم شوند. لیپیدهای مشتق شده شامل اسیدهای چرب و الکل ها هستند که به عنوان واحد های ساختاری برای لیپیدهای ساده و مشتق شده به حساب می آیند. لیپیدهای ساده شامل اسید های چرب و الکل هایی از جمله آسیل گلیسرول ها[6]، اتر آسیل گلیسرول ها[7]، استرول ها  استرهای آنها و استرهای واکس[8] هستند. به طور کلی لیپیدهای ساده می توانند به دو ترکیب مختلف که معمولاً یک الکل و یک اسید چرب است، تجزیه شوند. لیپیدهای پیچیده شامل گلیسروفسفولیپیدها (فسفولیپیدها)،گلیسروگلیکولیپیدها (گلیکولیپیدها) و اسفنگولیپیدها[9] هستند. در اثر تجزیه این ساختارها سه یا تعداد بیشتری ترکیب تولید می شود .(Sean, 2002)

 

 کاربردهای فرآیند UAE در صنعت غذا

در استخراج روغن و مواد مختلف از منابع گیاهی، امواج فراصوت دارای این پتانسیل هستند که در مقیاس صنعتی جهت کاربردهای داروسازی گیاهی به کار گرفته شوند. مطالب زیادی راجع به کاربرد این امواج به عنوان تکنیکی آزمایشگاهی جهت ارزیابی استخراج از مواد گیاهی به چاپ رسیده است. اما تعداد محدودی از این مطالب در برگیرندة توسعه فرآیند بصورت مداوم و در مقیاس پایلوت بوده است. همچنین در استخراج پروتئین‌ها، مواد بیواکتیو گیاهی مانند پلی فنول‌ها[1]، آنتوسیانین‌ها[2]، ترکیبات عطر و طعم زا و پلی ساکاریدها و استخراج مواد بیواکتیو از سوبستراهای حیوانی مانند کیتین[3] و لوتئین[4] این روش بکار رفته است (Vilkhu et al., 2008).

 

به طور خلاصه می‌توان مزایای روش UAE را چنین خلاصه کرد:

– افزایش میزان استحصال مواد استخراج شده که مزیت اصلی از نقطه نظر صنعت است.

– افزایش سرعت استخراج

-کاهش زمان فرآیند

-افزایش ظرفیت تولید

– امكان استفاده از حلال‌هاي جايگزين

– استفاده از منابع خام ارزان‌تر

– افزايش و بهبود استخراج تركيبات حساس به حرارت(Vilkhu et al., 2008; Chemat et al., 2011).

 

در بافت‌هایی که اجزای مطلوب درون سلولها هستند، یک پیش تیمار با امواج فراصوت می‌تواند با کاهش اندازه ذرات و به حداکثر رساندن سطح در دسترس، دست‌یابی به یک استخراج سریع و کامل را میسر سازد. هنگامی که پیش هیدراتاسیون نیاز باشد، این امواج به طور مؤثری به فرآیند هیدراتاسیون شتاب می‌بخشند. حباب‌های کاویتاسیون تولید شده بوسیله امواج فراصوت با ایجاد سطوحی آبگریز درون مایع، خاصیت آبگریزی شبکه را در محیط استخراج افزایش می‌دهند. در نتیجه امکان استخراج اجزای قطبی به درون محیط استخراج آبدوست وجود خواهد داشت که کاهش نیاز به محیط استخراج نامطلوب آبگریز یا به شدت قطبی را به دنبال دارد (Vilkhu et al., 2008).

 

 عملکردهای جانبی

طی استخراج بوسیله امواج فراصوت ممکن است فرآیندهای افزوده ای انجام شود که به موجب آنها ماده غذایی استخراج شده از لحاظ کاربردی دچار تغییرات فیزیکی و سونوشیمیایی شود (Vilkhu et al., 2008). به طور مثال در تحقیقی که در سال 2004 توسط Entezari و همکاران انجام گرفت، مشخص شد که طی بهینه سازی استخراج شیره خرما، کاهش قابل توجه شمار میکروبی در مقایسه با روش متداول دیده شد. همچنین امواج فراصوت به تأثیرات مواد ضد میکروبی میوه خرما شتاب بخشیدند (Entezari et al., 2004).

همچنین در تیمار امواج فراصوت روی ذرت دندان اسبی زرد در فرآیند متداول آسیاب­ مرطوب[6] علاوه بر اینکه باعث افزایش جداسازی نشاسته شد، افزایش سفیدی و کاهش زردی نشاسته و افزایش ویسکوزیته خمیر‌های آن را نیز در پی داشت (Vilkhu et al., 2008).

ساختمان تجهیزات مولد امواج فراصوت بطور کلی از اجزای زیر تشکیل شده اند:

1- ژنراتور توليد جريان الكتريسيته

2- مبدل (قسمت مولد موج)

3- قسمت انتقال موج از دستگاه به نمونه كه معمولاً از جنس تيتان، فولاد زنگ­نزن، سراميك يا شيشه‌هاي مخصوص است (مسکوکی و همکاران، 1389). در شكل 1-11 يك دستگاه آزمايشگاهي توليد امواج فراصوت نشان داده شده است.

 

شكل 1-11-يكدستگاه آزمايشگاهي توليدامواج فراصوت (مسکوکی و همکاران، 13890).

مهمترين قسمت تجهيزات توليد امواج فراصوت را مبدل‌ها تشكيل مي‌دهند. ساده‌ترين نوع اين مبدل‌ها، به اصطلاح بلندگويي است كه انرژي الكتريكي را به امواج صوتي تبديل مي‌كند. مبدل‌هاي فراصوت براي تغيير انرژي مكانيكي يا الكتريكي به انرژي صوتي طراحي شدند. مهمترين انواع مبدل‌هاي امواج فراصوت شامل انواع گازي، مايع و الكترومكانيكي می باشند كه مورد آخر به دو دسته  مگنتواستريكتيو و پیزوالكتريك تقسيم مي‌شود (مسکوکی و همکاران، 1389).

اهداف پژوهش استخراج روغن پسته ی کوهی

 

  • بهینه سازی اثر شرایط استخراج (دما، زمان، توان) به کمک فراصوت بر بازدهی استخراج روغن
  • مقایسه ­ی بازدهی روش­ استخراج روغن پسته ی کوهی به کمک فراصوت با روش های سوکسله، الکترمنتل و خیساندن.
  • مقایسه­ ی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی روغن پسته ی کوهی استخراج شده به کمک فراصوت با روش های متداول
  • بررسی خصوصیات آنتی­اکسیدانی روغن پسته ی کوهی استخراج شده  به کمک فراصوت با روش های متداول

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =