اسطوره در شعر شاعران ادبيات مقاومت با تكيه بر آثار ۵ تن از شعرا : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . این بار با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فازسی با موضوع “ اسطوره در شعر شاعران ادبيات مقاومت با تكيه بر آثار شهريار، قيصر امين پور، سيد علي موسوي گرمارودي، حميد سبزواري و معلم دامغاني ” در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم. در زیر چکیده ای از این پایان نامه ارزشمند آمده است که با خواندن آن به ارزش این پایان نامه رشته ادبیات فارسی پی خواهید برد. همچنین برای برای دسترسی به فایل متن کامل پایان نامه رشته ادبیات فارسی ، می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.
چکیده اسطوره در شعر شاعران ادبيات مقاومت با تكيه بر آثار شهريار، قيصر امين پور، سيد علي موسوي گرمارودي، حميد سبزواري و معلم دامغاني
اسطوره در پيوندي تنگاتنگ با شعر مقاومت به شمار ميآيد. در شرايط جنگ و دفاع مقدس است كه باورهاي اساطيري نهادينه شده و جاودانه ميگردد؛ اسطوره كهن الگويي است؛ كه روزگاري حقيقت داشته و امروز به عنوان نماد بر جا مانده است حاصل نگاه تازه به دنياي از دست رفتهي ديروزي است اسطورهي هر قوم ريشه و پيشينه كهن در ادبيات و فرهنگ آن قوم دارد. در اين پژوهش اسطوره در شعر مقاومت با تكيه بر آثار: محمدحسين شهريار، قيصر امين پور، سيد علي موسوي گرمارودي، حميد سبزواري و محمدعلی معلم دامغاني بررسي شده است. برای اين که زمينه ورود به مبحث اصلی فراهم شود، ابتدا مطالبی در حد ضرورت در باره جنگ و زمينههای آن بيان شده است. تا آنجا که لازم بود به بنمايههای اسطوره و کارکرد آن نيز پرداخته شده است. يعنی معنای اسطوره، گونههای اسطوره و پيوند اسطوره با ادبيات ذکر شده است. بعد از بيان اين مطالب در فصل چهارم اين پاياننامه مفاهيم و اصطلاحات اساطيری در شعر شاعران فوق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ برای اين که نظمی در کار باشد اين اصطلاحات ذيل عناوين شاهان اساطيری،، پهلوانان اساطيری، جانوران اساطيری، آيينهای اساطيری و ابزارها اساطيری تقسیمبندی شده است. پس از آن که بر اساس کتابهای معتبر به تعريف اين اصطلاحات پرداخته شده، برای هر کدام از آنها از شعر شاعران مورد بحث شواهدی هم ذکر شده است.
واژگان كليدي: شعر، مقاومت، دفاع مقدس، اسطوره ،اسطوره در شعر شاعران ادبيات مقاومت
آغاز شعر مقاومت در ايران
«شعر مقاومت در ايران به طور جدي از زمان مشروطيت آغاز شده است. ميتوان مصداقهايي از آن را در طول تاريخ ادبيات فارسي نشان داد. در قرن چهارم و پنجم كه شعر فارسي غالباً در خدمت درباريان بود شاهد برخي جريانات ملي و مذهبي هستيم كه با سلطه حكام ستمگر به رويايي بر ميخيزند. ديوان ناصرخسرو و شاهنامهي فردوسي اوج اين مخالفتها را مينماياند. در قرن نهم جامي در اشعار خود از پريشاني روزگار شكوه ميكند و گاهي كلام و شاهان را از طمع ورزي بر حذر ميدارد. در قرن دهم، توجه شاعران به الفاظ و تعبيرات محاورهاي و ضرب المثلهاي عاميانه بيشتر ميشود كه اين زبان براي بيان دردها و مشكلات اجتماعي مناسبت بيشتر دارد.
در دورهي صفويان، كه باز تعصبات و خونریزیهای مذهبي رواج داشت؛ شاعران اشعار تند و دقيقي سروده و عوامفریبان را به باد انتقاد گرفتهاند. انتقاد از رياكاران و ظالمان، شايد زيباترين بخشي از ديوان پر حجم باشد.» (عظيم زاده،1387: 164)
«در دورهي قاجاريه، مقارن با كشته شدن ناصرالدين شاه، رشتهي شعر و شاعري درباري گسسته ميشود و در دوره كوتاه پادشاهي مظفرالدين شاه گويندهي بزرگي بر نمیخیزد. در اين دوره به اقدامات دور انديشانه و ترقيخواهانه عباس ميرزا و امير كبير، مردم به پاره اي از آزاديها دست يافته و حقوق سياسي و اجتماعي خود را درك كرده بودند. به موازات حضور روز افزون مردم در صحنه سياست و اجتماع در عرصه ادب نيز مضامين و انديشههاي تازهاي رخ نمود كه بيشتر از تحولات و دستاوردهاي نهضت مشروطيت الهام ميگرفت. شاعران اين دوره غالباً با انقلاب مشروطيت همراه شدند و مضاميني مانند آزادي، قانون، وطن، مبارزه با استبداد، ستايش از ميهن، حقوق مردم و مسائلي ديگر از اين قبيل در شعر فارسي وارد شد. در اين دوره انجمنها و مجلات ادبي، گروهي از نويسندگان شاعران را پيرامون خود گرد آوردند و شعر به عنوان زبان برنده نهضت در اختيار روزنامهها و مطبوعات قرار گرفت. وقوع جنگ جهاني اول و انقلاب اكتبر روسيه (1917) در شعر و ادب تأثيري عميق گذاشت و موجب پديد آمدن ادبيات كارگري و تمايلات سوسياسيتي در ميان شاعران اين دوره گرديد. پس از انتقال قدرت از قاجار به پهلوي، اين جريان به شدت سركوب شد. فتل فرخي يزدي و آوارگي و سرانجام مهاجرت ابوالقاسم لاهوتي به اتحاد جماهير شوروي از پيامدهاي آن به شمار ميرود.» (همان: 165)
«شعر مقاومت در قالب نيمايي با قطعه «مجلس» نيما آغاز شد و به وسيلهي شاعراني مانند مهدي اخوان ثالث، احمد شاملو، سياوش كسرايي، خسروگلرخي ادامه يافت.
اگر چه شاعران قبل از كودتاي 28 مرداد 1332 از آزادي بيان نسبي برخوردار بودند، غالباً تحت تأثیر احزاب مختلف و روزنامههاي طرفدار آنها به ویژه حزب توده قرار داشتند. پس از كودتا، قدرت شاعران محدودتر شد و شاعر مقاومت كه هم جان خود را در خطر ميديد و هم به تقليد از نيما ابهام را براي بيان مطالب برگزيده بود، شعر را از صراحت بيان خارج كرد؛ ولي بيشتر شعرا به علت ترس از ساواك علاقه به وضع موجود و يا بیاعتنایی به رسالت شعر به مسائل اجتماعي توجهي نشان نميدادند؛ و اقسام فجايعي كه در زمان شاه وجود داشت و نيز برخي حوادث تاريخي، مانند قيام پانزده خرداد، در شعر مورد توجه قرار نگرفته است. دلايل اوج و حضيض شعر مقاومت به اختناق حاكم بر جامعه، مبارزات مردمي و مسلحانه و همچنين با اميد و نااميدي شاعر ارتباطي مستقيم دارد؛ چنانكه پس از كودتاي 28 مرداد، شعر مقاومت دچار ركود شد؛ اما بعد از 1340 به دليل مبارزات امام خميني (ره) و مبارزات مسلحانه مردم به اوج خود رسيد.»
فهرست مطالب پایان نامه اسطوره در شعر شاعران ادبيات مقاومت:
چکیده…………………………………………………………………………………… ۱
فصل اول:مقدمه وکلیّات
۱- مقدمه وکلیات……………………………………………………………………… ۲
۱-۱- مقدمه…………………………………………………………………………… ۳
۱-۲- پیشینه پژوهش…………………………………………………………………. ۵
۱-۳- اهداف تحقيق…………………………………………………………………… ۵
۱-۴-روش تحقيق…………………………………………………………………….. ۶
۱-۵-ضرورت تحقيق………………………………………………………………….. ۶
۱-۶- بيان مسأله…………………………………………………………………….. ۷
فصل دوم: تاريخچهي دفاع مقدس و آشنايي با شاعران مقاومت
۲- تاریخچه دفاع مقدس……………………………………………………………. ۸
۲-۱-تاريخچهي جنگ ايران و عراق…………………………………………………. ۹
۲-۲-بررسي ادبيات جنگ در ايران………………………………………………… ۱۰
۲-۳-آغاز شعر مقاومت در ايران………………………………………………….. ۱۲
۲-۴-شعر هشت سال دفاع مقدس…………………………………………….. ۱۵
۲-۵-قالبهای شعري دفاع مقدس……………………………………………… ۱۶
۲-۶-ویژگیهای محتوايي شعر دفاع مقدس……………………………………. ۱۸
۲-۷- شهريار:……………………………………………………………………. ۲۰
۲-۷-۱-نگاه شهريار:……………………………………………………………… ۲۱
۲-۷-۲-نمونهاي از شعر مقاومت شهريار…………………………………………. ۲۲
۲-۸-حميد سبزواري:…………………………………………………………….. ۲۹
۲-۸-۱-نگاه حميد سبزواري:…………………………………………………….. ۳۰
۲-۸-۲-آثار حميد سبزواري:……………………………………………………… ۳۰
۲-۸-۳- نمونهاي از اشعار مقاومت سبزواري……………………………………. ۳۰
۲-۹-موسوي گرمارودي:………………………………………………………… ۳۳
۲-۹-۱-آثار گرمارودي……………………………………………………………. ۳۴
۲-۹-۲-نگاه گرمارودي:………………………………………………………….. ۳۴
۲-۹-۳-نمونهاي از شعر مقاومت گرمارودي:……………………………………. ۳۴
۲-۱۰-علم معلم دامغاني:………………………………………………………. ۳۹
۲-۱۰-۱-آثار محمدعلی معلم دامغاني:…………………………………………. ۴۰
۲-۱۰-۲-نمونهاي از شعر مقاومت معلم………………………………………… ۴۰
۲-۱۱-قيصر امين پور:……………………………………………………………. ۴۳
۲-۱۱-۱-آثار قيصر امين پور:…………………………………………………….. ۴۳
۲-۱۱-۲-نگاه قيصر:……………………………………………………………… ۴۳
۲-۱۱-۳-نمونه از شعر مقاومت قيصر امين پور………………………………….. ۴۴
فصل سوم : واژه اسطوره، مفاهيم و كاركرد آن
۳- واژه اسطوره، مفاهیم و کارکرد آن………………………………………… ۵۱
۳-۱-واژه اسطوره: ………………………………………………………………۵۱
۳-۲-اصطلاح اسطوره و نظر پژوهشگران:………………………………………. ۵۱
۳-۳-طبيعت اسطوره:…………………………………………………………… ۵۲
۳-۴-اساس اسطوره…………………………………………………………… ۵۳
۳-۵-از اسطوره تا افسانه:…………………………………………………….. ۵۳
۳-۶- از اسطوره تا حماسه:……………………………………………………. ۵۴
۳-۷-تاريخ اساطيري ايران……………………………………………………….. ۵۴
۳-۸-بن مايههاي اسطورههاي ايراني……………………………………………. ۵۷
۳-۸-۱-اسطورههاي باستاني پيش از زردشت………………………………….. ۵۷
۳-۸-۲-اسطورههاي زردشتي……………………………………………………. ۵۸
۳-۹-سرچشمههاي اسطورههاي ايران………………………………………… ۵۸
۳-۹-۱-سرچشمههاي بنيادين………………………………………………….. ۵۸
۳-۹-۱-۱-اساطير هند:…………………………………………………………… ۵۸
۳-۹-۱-۲-اساطير آسياي غربي:………………………………………………… ۵۹
۳-۹-۱-۳-اساطير آشور و بابل:………………………………………………….. ۵۹
۳-۱۰-پیوند اسطوره و ادبیات:…………………………………………………… ۶۰
۳-۱۱-پیوند اسطوره و شعر دفاع مقدس:………………………………………. ۶۱
فصل چهارم: بازتاب اسطوره در شعر شاعران ادبيات مقاومت ، شهریار، حمید سبزواری، علی موسوی گرمارودی، محمدعلی معلم دامغاني، قیصر امین پور و درک پیامهای آن
۴-۱- اسطوره آفرینش…………………………………………………………. ۶۵
۴-۱-۱-آفرينش آسمان و زمين………………………………………………… ۶۷
۴-۱-۲-آفرينش ماه…………………………………………………………….. ۶۹
۴-۱-۳-خورشيد:……………………………………………………………….. ۶۹
۴-۱-۵-آفرينش انسان…………………………………………………………. ۷۱
۴-۱-۶-آب:…………………………………………………………………….. ۷۳
۴-۱-۶-۱-آب حيات:…………………………………………………………… ۷۵
۴-۷-آتش:…………………………………………………………………….. ۷۸
۴-۲-پادشاهان اساطيري……………………………………………………. ۸۲
۴-۲-۱-جمشید……………………………………………………………….. ۸۳
۴-۲-۲-ضحاک………………………………………………………………… ۸۴
۴-۲-۳-فریدون………………………………………………………………… ۸۶
۴-۲-۴-نوذر ……………………………………………………………………۸۷
۴-۳-کی…………………………………………………………………….. ۸۷
۴-۳-۱-کیقباد:………………………………………………………………. ۸۷
۴-۳-۲-کیکاووس:……………………………………………………………. ۸۸
۴-۳-۳-افراسیاب……………………………………………………………. ۸۸
۴-۳-۴-سیاوش……………………………………………………………… ۸۹
۴-۳-۵- داراب و دارا:………………………………………………………… ۹۱
۴-۳-۶- اسكندر و دارا:………………………………………………………. ۹۱
۴-۴- قهرمانان اسطورهای…………………………………………………… ۹۳
۴-۴-۱-کاوه………………………………………………………………….. ۹۶
۴-۴-۲-دودمان نريم………………………………………………………….. ۹۷
۴-۴-۳-زال…………………………………………………………………… ۹۸
۴-۴-۴-رستم……………………………………………………………….. ۹۹
۴-۴-۵-سهراب…………………………………………………………….. ۱۰۰
۴-۴-۶-اسفندیار……………………………………………………………. ۱۰۲
۴-۴-۷-بیژن…………………………………………………………………. ۱۰۲
۴-۴-۸-گودرز………………………………………………………………… ۱۰۳
۴-۴-۹-گيو………………………………………………………………….. ۱۰۳
۴-۵-موجودات فرا طبیعی:…………………………………………………. ۱۰۴
۴-۵-۱-سروش……………………………………………………………… ۱۰۴
۴-۵-۲-دیوان……………………………………………………………….. ۱۰۵
۴-۵-۳- اهریمن رهبر گروه دیوان…………………………………………… ۱۰۶
۴-۵-۴- خاستگاه ديوان……………………………………………………. ۱۰۶
۴-۵-۵-پری…………………………………………………………………. ۱۱۳
۴-۵-۶-پتیاره:………………………………………………………………. ۱۱۴
۴-۵-۷-غول: ………………………………………………………………..۱۱۴
۴-۶-جانوران اساطیری:……………………………………………………. ۱۱۵
۴-۶-۱-سیمرغ:……………………………………………………………. ۱۱۵
۴-۶-۲-عنقا:………………………………………………………………. ۱۱۸
۴-۶-۳-اژدها و مار:……………………………………………………….. ۱۱۸
۴-۶-۴-اسب:…………………………………………………………….. ۱۲۰
۴-۷-جاها و مكانهاي اساطیری:………………………………………. ۱۲۲
۴-۷-۱-البرز کوه یا «قاف»………………………………………………. ۱۲۲
۴-۸-اسطورهي آیینها و مراسم……………………………………….. ۱۲۳
۴-۸-۱-توتم:…………………………………………………………….. ۱۲۳
۴-۸-۲-توتم شير و پلنگ:……………………………………………….. ۱۲۴
۴-۸-۳- فّر:……………………………………………………………… ۱۲۷
۴-۸-۴-آتشکدهها ……………………………………………………….۱۲۷
۴-۸-۵-آتش آذر گشسب:…………………………………………….. ۱۲۸
۴-۹-ابزارهاي نبرد……………………………………………………… ۱۲۸
۴-۹-۱-گرز گاو سر:……………………………………………………. ۱۲۸
۴-۹-۲-تيغ، جوشن و خود و سپر……………………………………… ۱۲۹
۴-۹-۳-درفش كاويان: ………………………………………………….۱۲۹
۴-۱۰-درمان اساطيري……………………………………………….. ۱۲۹
۴-۱۰-۱-نوشدارو ………………………………………………………۱۳۰
۴-۱۰-۲-پر سيمرغ:………………………………………………….. ۱۳۰
۴-۱۰-۳-جشن نوروز:………………………………………………… ۱۳۰
۴-۱۱-اسطوره پيامبران……………………………………………… ۱۳۱
۴-۱۱-۱- زرتشت……………………………………………………. ۱۳۱
۴-۱۱-۲-خضر:………………………………………………………. ۱۳۶
۴-۱۱-۳- موسی:………………………………………………….. ۱۳۷
۴-۱۱-۴- عیسی (ع):……………………………………………… ۱۳۸
فصل پنجم: نتیجهگیری
۵-۱-نتیجهگیری:…………………………………………………… ۱۴۱
۵-۲- پيشنهادات………………………………………………….. ۱۴۳
فهرست منابع…………………………………………………….. ۱۴۴
راهنمای خرید و دانلود فایل
برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.
بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.
در صورت بروز هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.
برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود کلیک نمایید.
ديدگاه ها