پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تحلیل فقهی وحقوقی امر به معروف و نهی از منکر در سیاست کیفری اسلام : پایان نامه ارشد رشته حقوق خصوصی
doc
تعداد صفحات : 94
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق خصوصی
99000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” تحلیل فقهی وحقوقی امر به معروف و نهی از منکر در سیاست کیفری اسلام ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است. دی جی لود آرزو می کند همه ی شما عزیزان به اهداف و آرزوهای خود برسید.

 

چکیده پایان نامه تحلیل فقهی وحقوقی امر به معروف و نهی از منکر در سیاست کیفری اسلام:

امربه معروف و نهي ازمنكر، بعنوان يكي از احكام اجتماعي دين مبين اسلام كه بنحو كفايي بر آحاد جامعه واجب گرديده، يكي از جلوه­هاي سياست جنايي مشاركتي اسلام است ومردم مستقيماٌ و از طريق نظارت عمومي و همگاني بر عملكرد افراد، نظارت دارند، سنت اجتماعي امر به معروف و نهي از منكر از وي‍ژگي­هاي جامعه دين محور است كه رابطه عميق و مداوم بين حاكميت و امت را ايجاد نموده است در اين جامعه قوام وثبات نهادهاي اجتماعي، حضور مستمر و مسئوليت­پذير انسان­دين­مدار است كه با مشاركت سلبي وايجابي خود در معاملات اجتماعي به اشاعه معروف و برخورد با منكرات مبادرت مي ورزد ودراين رهگذرازفرسايش­نظام­جلوگيري­مي­نمايد­و­دربرابر­زوال­ارزشهاي انساني،­مقاومتي­بازدارنده ازخود نشان مي­دهد.

مطابق اصل هشتم قانون اساسي­، اجراي اين فريضه را وظيفه همگاني ومتقابل برعهده مردم نسبت به يكديگر ودولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت دانسته است ، به عبارت ديگر هرمسلماني خودرا در مقابل اعمال ديگران مسئول مي داند و نسبت به تعدي و تجاوز افراد وگروه ها به حقوق ملت وحدود الهي  عكس­العمل نشان مي­دهد­، چنين نظارتي نه تنها خدشه­اي برحقوق و آزادي­هاي ديگران وارد نمي­سازد؛ بلكه موجب آسايش، امنيت و اطمينان خاطر در زندگي فردي و جمعي اشخاص مي شود.

نكته­ی حائز اهميت اين است كه نقشي كه امربه معروف ونهي ازمنكر درجامعه به عنوان نظارت همگاني برعهده دارد ايجاب مي­كند كه اين تكليف با معيارهاي مشخصي صورت پذيرد و حدود وميزان اين نوع مداخله ومشاركت بنحو دقيق وسنجيده، تعيين و تبيين شود، چنانچه به اين مهم توجه نگردد چه بسا موجب بروز هرج ومرج در نظام اداري،اجتماعی اقتصادی و… حكومت وكشور مي­شود وبه جاي آن كه باري از دوش نظام عدالت كيفري برداشته شود، آن را دچار زحمت مي­نمايد، قانون­گذار مي­تواند با اتخاذ سياست جنايي تقنيني سنجيده وباتوجه به قانون اساسي كشور وشرايط زماني ومكاني خاص جامعه خود ، زمينه مشاركت مثبت مردم و نهادهاي اجتماعي را در برنامه هاي پيشگيري از جرم فراهم آورد.

كليد واژگان:  1- امر به معروف   2- نهي ازمنكر   3- سياست كيفري    4- پيشگيري از جرم

 

اهمیت و ضرورت تحقیق   

دين بعنوان اصلي­ترين عامل خودكنترل، افراد را از كج­روي­ها، رفتارهاي ناهنجار و پرخطر دوره نگاه مي­دارد و هرچه جامعه مذهبي­تر باشد، خود كنترلي نيز در بين شهروندان بيشتر به چشم مي­خورد زوال اخلاق و عدم توجه به دين درجامعه، موجب افزايش وقوع جرم وجنايات و شيوع انواع مفاسد خواهد شد و اين موضوع در اسلام تحت عنوان دو وظيفه بسيار مهم «امربه معروف ونهي ازمنكر» پيش­بيني شده است .

امر به معروف و نهي از منكر،يكي از اصول عملي و از عظيم ترين فرايض اسلام است. اين مهم در كتب فقهي شيعه،بالاتر و برتر از حد يك واجب معمولي مطرح گشته و در رديف ضروريات دين مبين اسلام ازآن ياد شده است. تاكيدهاي مكرر قرآن كريم، در خصوص امربه معروف و نهي از منكر بيانگر اهميتي است كه اسلام براي سالم سازي محيط اجتماع ومبارزه با عوامل فساد و گناه قائل شده است.
اهميت فريضه امر به معروف و نهي ازمنكر تا بدانجاست كه ساير فرايض و دستورهاي اسلامي در پرتو اجراي آن، بر پا داشته مي‏شود و جامعه اسلامي محقق مي‏گردد؛ از اين رو هرگاه در جامعه‏اي اين فريضه مهم به اجرا گذاشته نشود و افراد در قبال پياده شدن اين امر خطير احساس مسئوليت نكنند اضمحلال آن جامعه حتمي خواهد بود.

 اهداف تحقیق

از آيات وروايات بخوبي استفاده مي شود كه امر به معروف ونهي از منكر از مهمترين و عظيم ترين واجبات الهي است و اجراي دقيق آن موجب تحقق عدالت اجتماعي، تنظيم روابط سياسي، اجتماعي مسلمين، بقاي نظام اسلامي، اصلاح امور اقتصادي، برقراري امنيت در كشور و غيره خواهد شد و اين در صورتي محقق خواهد شدكه تمام افراد جامعه احساس مسئوليت نموده و وظيفه خودرا نسبت به اين فريضه بخوبي به انجام رسانند .

هدف از اين تحقيق، احياء اين فريضه واجب بصورت صحيح واصولي و ارائه راهكارهايي براي رسيدن به آثار مثبت ناشي از انجام آن بوي‍ژه پيشگيري ازوقوع جرم است، اهم راهكارهاي ارائه شده عبارتنداز:

  • مشخص نمودن حدود وضوابط فقهي وحقوقي امر به معروف ونهي از منكر
  • تبيين مباني سياست جنايي مبتني بر مشاركت مردم در فرآيند پيشگيري از وقوع جرم
  • راهكارهاي عملي جهت قانون مند كردن امر به معروف و نهي از منكر واحياي اين سنت حسنه
  • ضرورت احياء اين فريضه در سازمان ها و تبيين پذيرش و بكارگيري آن بعنوان يك اصل مهم و عملياتي نمودن آن در قالب يك ابزار نظارتي فراگير و عمومي كه درعمل باعث حل بسياري از مشكلات ومعضلات مبتلا به جامعه امروزي خواهدشد.

پرسشهای تحقیق

  • 1- كيفيت مشاركت مردم در پيشگيري از جرم در سياست كيفري اسلام چگونه تامين مي گردد؟
  • 2- شرايط اصلي امر به معروف و نهي از منكر در سياست كيفري اسلام كدام است؟

فرضیه های تحقیق

هرچند پاسخ به پرسشها و سئوالات مطروحه، در خلال تحقيق بطور مفصل مورد بررسي وتجزيه و تحليل قرار خواهد گرفت  لكن به اختصار بايد گفت:

  • 1- در سياست كيفري اسلام، مشاركت مردم از طريق تعهد افراد در مقابل يكديگر، درمقابل كل جامعه و در مقابل دولت اسلامی در قالب نهاد امر به معروف ونهي از منكر تامين ميگردد.
  • 2- شرايط امر به معروف شامل : علم به معروف، استمرار برگناه، احتمال تاثير و خالي بودن از مفسده مي باشد.

سازماندهی تحقیق

اين تحقيق شامل دو فصل مي باشد كه فصل اول آن در قالب دو گفتار  در برگيرنده مفاهيم ، پيشينه ، مراتب و درآمدي بر آثار ومباني شرعي مي باشد.

در فصل دوم : در قالب سه گفتار به شرايط ، مباني حقوقي ودرآمدي بر كيفيت تاثيرگذاري امر به معروف ونهي از منكر در پيشگيري از جرم و راهكارهاي گسترش امر به معروف ونهي از منكر در جامعه پرداخته شده است .

در پايان هم ضمن نتیجه گیری ، پیشنهاداتی ارائه  گرديده است

 

فهرست مطالب

عنوانصفحه
چكيده1
مقدمه2
الف: اهمیت و ضرورت تحقیق3
ب: اهداف تحقیق3
ج: پرسش های تحقیق3
د: فرضیه های تحقیق3
و: سازماندهی تحقیق4
فصل اول

مفاهیم، پیشینه، مراتب و در آمدی برآثار و مبانی شرعی امر به معروف و نهی از منکر

مبحث نخست: مفاهیم ودرآمدی بر پیشينه ی تاریخی5
گفتار اول: واژه شناسی5
الف: معروف5
ب: منکر5
ج: سیاست کیفری5
د: سیاست جنایی7
و: حسبه12
گفتار دوم: پیشينه ی تاريخي15
الف: در صدر اسلام15
ب: در عصر خلفای راشدین16
ج: در دوران بنی امیه وبنی عباس17
د: در ایران19
مبحث دوم: مراتب، آثار و درآمدی برمبنای شرعی امر به معروف و نهی از منکر21
گفتار نخست: مراتب21
الف: انکار قلبی22
ب: انکار زبانی23
ج: انکار عملی24
گفتار دوم: آثار25
الف: آثار فردی25
ب: آثار اجتماعی26
آثار دنيوي امر به معروف و نهي از منكر27
گفتار سوم : مبنای شرعی27
الف: در قرآن کریم28
ب:در روایات31
ج: در کلام فقها34
فصل دوم

شرایط ، مبانی حقوقی ودرآمدی برکیفیت تاثیرگذاری

مبحث نخست: شرايط ومباني حقوقي36
گفتار نخست: شرایط36
الف: علم به معروف ونهی ازمنکر36
ب: استمرار برگناه37
ج: احتمال تاثیر37
د : خالی بودن از مفسده40
گفتار دوم: مبنای حقوقی41
الف : درسطح قانون اساسی42
ب: درسیاست­های کلی قضائی50
ج: درلایحه حفاظت اجتماعی51
مبحث دوم: کیفیت تاثیرگذاری در پیشگیری از جرم در سیاست کیفری اسلام53
گفتارنخست: کیفیت مشارکت مردم55
الف: الزام وتعهد افراد درمقابل یکدیگر56
ب: الزام وتعهد افراد درمقابل کل جامعه58
ج: الزامات درمقابل دولت اسلامی61
گفتار دوم : کیفیت تاثیرگذاری در پیشگیری64
الف: گذر از دولت به جامعه مدنی65
ب: گذر از جرم به پدیده مجرمانه66
ج: گذر از روشهای سرکوب­گر به تمامی روش ها67
گفتار سوم: ساير راهکارهای گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر69
نتيجه گيري74
پیشنهادات77
منابع ومآخذ84
چکیده انگلیسی87

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =