پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
انرژی هسته ای : دانلود مقاله تحقیقاتی رشته فیزیک
doc
تعداد صفحات : 17
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته فیزیک
19000 تومان


تحقیق رشته فیزیک با فرمت WORD و در ۱۷ صفحه با موضوع انرژی هسته ای نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

انرژی هسته ای

مقدمه :

در حال حاضر انرژي اتمي يكي از مهمترين منابع انرژي بسياري از كشورهاي جهان است . با وجود اين ، تا سالهاي اخير اكثر مردم درباره‌ي آن بي اطلاع بودند .

در اواخر جنگ جهاني دوم ، زماني كه دو بمب اتمي بر روي شهرهاي ناكازاكي و هيروشيما در ژاپن انداخته شد ، براي اولين بار مردم پي به قدرت انرژي اتمي بردند . از آن زمان تا به امروز از انرژي اتمي فقط به منظور توليد نيرو استفاده شده است ، هر چند كه سلاحهاي اتمي متعددي در جهان وجود دارند .

جمعيت جهان با سرعت رو به افزايش است و مردم نيز مايلند سطح زندگيشان بهتر شود و توقعشان بيشتر شده است . اين دو عامل دليل نياز روز افزون انرژي است .

قدرت اتم

هرگاه هسته ي متراكم اتمي شكافته شود ، انرژی هسته ای توليد مي شود .اين فرآيند شكافت اتم ناميده مي شود .

هسته اتم از دونوع ذره به نام هاي پروتون و نوترون تشكيل شده است ؛ اين ذرات خيلي محكم به يكديگر چسبيده اند. شكستن هسته ي اتم بسيار مشكل است ، هرچند هسته هاي بزرگتر راحت تر شكافته مي شوند . وقتي هسته ي يك اتم شكسته مي شود سه پديده به وقوع مي پيوندد :
هسته هاي عناصر مختلفي با هسته هاي كوچكتر تشكيل مي شوند ؛ ذرات اتمي آزاد مي شوند ، و انرژي توليد مي شود . فرآيند ديگري هم وجود دارد كه به آن همجوشي هسته اي مي گويند كه در اين فرآيند هسته‌ي دو اتم به يكديگر پيوند مي خورند . در عمل همجوشي هسته اي نيز انرژي آزاد مي شود .

واكنش هاي كنترل شده و كنترل نشده

هسته هنگامي شكافته مي شود كه : يك نوترون آزاد از ماده ي راديواكتيو جذب آن شود . هسته اي كه توسط يك نوترون شكافته شده است، نوترون هاي فراواني توليد مي كند . هر يك از اين نوترونها توسط هسته هاي بيشتري جذب شده و به اين ترتيب تعداد نوترون هاي بيشتري آزاد مي شود . اين فرايندبه صورت يك واكنش زنجيره اي همچنان ادامه پيدا مي كند . در يك واكنش كنترل نشده اكثر نوترون هاي جديد با هسته هاي ديكر برخورد مي كنند واتم هاي بيشتري شكافته مي شوند و مقدار بسيار زيادي انرژي آزاد مي شود و اين فرآيند همان چيزي است كه در انفجار يك بمب اتمي روي مي دهد .

بمب اتم

بمب اتم يك واكنش هسته اي كنترل نشده است ، براي اينكه نوترونها سريع حركت مي كنند و هسته ها خيلي سريع مي شكنند و مقدار زيادي انرژي در كمتر از يك ثانيه آزاد مي شود .

سوختهاي هسته اي

تنها ، اتم هاي عناصر خاصي داراي هسته هايي هستند كه وقتي شكافته مي شوند قابليت پخش نوترون را دارند . بنابراين فقط مي توان اين عناصر را براي ايجاد واكنش هسته اي به كار برد ، اين عناصر به مواد قابل شكافت موسومند .

تنها عنصر قابل شكافت طبيعي ، يك نوع خاص از اورانيوم است ، كه ايزوتوپ آن اورانيوم ۲۳۵۰۰ است . ايزوتوپها اشكال مختلف يك عنصرند كه تفاوت آنها در تعداد نوترونهاي موجود در هسته شان مي باشد . اورانيوم يك فلز براق سنگين است كه در ميان عناصر طبيعي ، سنگين ترين وزن اتمي را داراست . فقط  اورانيوم استخراج شده حاوي اورانيوم ۲۳۵۰۰ و باقي ايزوتوپ اورانيوم ۲۳۸۰۰ است .

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هفت =