پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ایجاد پایگاه فارسی داده‌های باستان‌شناسی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته باستان شناسی تاریخی
doc
194 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته باستان شناسی
79000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . تیم پرتلاش دیجی لود این بار برای شما پایان نامه ای با موضوع “ ایجاد پایگاه فارسی داده‌های باستان‌شناسی فصل اوّل کاوش محوطه‌ ده‌بزان  براساس نمونه‌ی IADB ” به ارمغان آورده است. امیدوراریم برای شما مفید بوده وو به شما در مسیر رشد و پیشرفت علمی کمک نماید. تیم دیجی لود برای شما دانشجویان عزیز مقطع کارشناسی ارشد رشته باستان شناسی آرزوی توفیق روزافزون دارد.

 

چکیده ایجاد پایگاه فارسی داده‌های باستان‌شناسی

 باستان‌شناسی امروز ایران نیازمند آن است که خود را با باستان‌شناسی کشورهای توسعه‌یافته‌ی دنیا همگام سازد. یکی از زمینه‌های این پیشرفت، استفاده از رایانه و امکانات وابسته به آن در فعّالیّت‌های مرتبط با باستان‌شناسی هم‌چون طراحی سه‌بعدی  محوطه‌ها و بناهای باستانی، کاربردهای آماری، استفاده از سیستم‌های اطّلاعات جغرافیایی و تشکیل بانک‌های اطّلاعاتی و … است. IADB  یک پایگاه داده‌ی جامع باستان‌شناسی یا یک بانک اطّلاعاتی است که به‌وسیله‌ی آن می‌توان تمام اطّلاعات حاصل از یک کاوش باستان‌شناسی را، در یک محیط مجازی ثبت و ذخیره کرد. این فضا با استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری، قادر است حجم زیادی از اطّلاعات را در خود جای دهد و بدین ترتیب، به‌مقدار بسیار زیادی از فضای مورد نیاز برای ذخیره‌ی برگه‌ها و پوشه‌های ثبتی موردنیاز در شیوه‌ی ثبت و ضبط دستی کاسته می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی این پایگاه، جامع و یکپارچه بودن آن است، درواقع این پایگاه به گونه‌ای طراحی شده است که می‌توان جزئی‌ترین اطّلاعات مربوط به یک داده را به آن وارد و در آن ثبت و ذخیره کرد و از طرف دیگر هر بخشی از اطّلاعات در این سیستم، خود به خود با اطّلاعات مربوط به آن داده در بخش‌های دیگر ارتباط پیدا می‌کند. به این ترتیب کاربر به راحتی می‌تواند به تمامی اطّلاعات مربوط به یک منبع خاص، در یک جا و در کنار هم دسترسی پیدا کند. علاوه بر این، جنبه‌های بصری این پایگاه هم‌چون کاتالوگ عکس، طرح‌ها، نقشه‌ها و مقاطع ایجاد شده، هر یک سهم حائز اهمیّتی را در تقویت قدرت تجسم کاربر از محوطه یا محیط کاوش، ایفا می‌کنند. پایان‌نامه‌ی حاضر تلاش دارد که طی مباحث مختلف، به ارائه‌ی اطّلاعات کامل در زمینه‌ی چگونگی کارکرد هر یک از بخش‌های  IADB بپردازد.

جهت تحقق این هدف بخشی از گزارش کاوش فصل اوّل تپه‌ی ده‌بزان اسدآباد، در این پژوهش عملیاتی شده است. از نتایج اجرای این برنامه‌ی پژوهشی می‌توان به این موارد اشاره کرد که ایجاد پایگاه داده‌ی فارسی، علاوه بر تغییر نگرش در تنظیم گزارش‌های باستان شناسی در ایران، امکان نتیجه‌گیری سریع‌تر و در نتیجه تفسیر و تحلیل هر‌چه آسان‌تر داده‌های کاوش را فراهم می‌سازد. از سوی دیگر از آن‌جا که استفاده، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطّلاعات ذخیره‌شده در پایگاه‌داده‌ی IADB، با توجّه به مطالب پیش‌گفته، بسیار آسان‌تر است و نیاز به صرف زمان کم‌تری نسبت به مطالعه‌ی گزارش‌هایی که به شیوه ‌های رایج تهیّه می‌شوند، دارد  و نیز دید ذهنی بهتری از محوطه‌ی کاوش در اختیار قرار می‌دهد، امکان تشخیص و تعیین سریع‌تر گاهنگاری تپه را فراهم می‌آورد و به این ترتیب امکان تصمیم‌گیری درباره‌ی لزوم یا عدم لزوم انجام کاوش‌های بلند مدّت در محوطه‌ی مورد نظر را فراهم می‌سازد.

اهمیّت و ضرورت پژوهش

باستان‌شناسی طی دهه‌های گذشته شاهد تحوّلات چشم‌گیری هم‌چون سایر علوم بوده است. یکی از

این تحوّلات، کاربرد رایانه و استفاده از نرم‌افزارها و بانک‌های اطّلاعاتی رایانه‌ای است.

متأسفانه باستان‌شناسی ایران با وجود برخورداری از پتانسیل‌های بسیار، هم‌چون محوطه‌های باستانی فراوان و داده‌های با ارزش علمی، از دانش استفاده از رایانه بهره‌ی اندکی برده است. از طرف دیگر ثبت و ضبط سریع و دقیق داده‌ها به همراه عکس‌ها، نقشه‌ها، نمودارها و …، جلوگیری از مفقود شدن اطّلاعات طی انجام کاوش‌ها، بایگانی حجم عظیمی از داده‌ها در فضای کم و دسترسی آسان به تمامی آن‌ها، سهولت امکان طبقه‌بندی و مرتب کردن اطّلاعات و … تنها بخشی از فواید و امکاناتی است که رایانه‌ای کردن اطّلاعات یک کاوش باستان‌شناسی در اختیار باستان‌شناسان قرار می‌دهد. در عین حال یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مثبت ایجاد چنین پایگاه‌هایی، فراهم شدن امکان در اختیار قرار دادن اطّلاعات حاصل از کاوش محوطه‌های باستانی به باستان‌شناسان، در هر کجای جهان است.

با همه‌ی این توصیفات می‌بینیم که باستان‌شناسی ایران هم‌چنان از این امکانات محروم مانده است و کاربرد رایانه در زمینه‌ی بانک‌های اطّلاعاتی در ایران، تنها به فعّالیّت‌هایی که خوشبختانه به همّت آقای احمد علی‌یاری، در مؤسسه‌ی باستان‌شناسی دانشگاه تهران انجام گرفته، محدود شده است. بنابراین پژوهش حاضر علاوه بر این‌که یکی از پایگاه‌های اطّلاعاتی باستان‌شناسی معتبر  و کاربردی در جهان را معرّفی  می‌کند، در شمار اوّلین اقدامات پژوهشی در این زمینه، در ایران قرار گرفته و بدین ترتیب زمینه‌ای را فراهم می‌سازد که رشته‌ی باستان‌شناسی در ایران، پا را از شیوه‌های ثبت و ضبط سنتی فراتر نهاده و خود را با پیشرفت‌های باستان شناسی در جهان همگام سازد.

 

 اهداف پژوهش  ایجاد پایگاه فارسی داده‌های باستان‌شناسی

از مهم‌ترین اهداف این پژوهش می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1)گردآوری اطّلاعات و داده‌های حاصل از کاوش (اطّلاعات کارگاه C کاوش تپه‌ی ده‌بزان به‌صورت نمونه)، در یک پایگاه داده‌ی رایانه‌ای و اطمینان از حفظ این اطّلاعات و جلوگیری از مفقود شدن یا از دست دادن احتمالی اطّلاعات، حتّی پس از اتمام کار کاوش.

2) افزایش امکان برخورداری باستان‌شناسان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به آثار باستانی از اطّلاعات حاصل

از کاوش باستان‌شناسی محوطه‌ی باستانی (به‌صورت نمونه، تپه‌ی ده‌بزان).

3) ایجاد زمینه‌ای برای آغاز استفاده‌ی هرچه بیشتر از امکانات رایانه‌ای در کاوش‌های باستان‌شناسی ایران به منظور ارتقاء سطح کیفی کاوش‌ها، خصوصا در زمینه‌ی حفظ و بایگانی داده‌های حاصل از کاوش‌ها و سهولت دسترسی سایر پژوهشگران به این اطّلاعات.

4)آغاز استفاده‌ی هرچه بیشتر از پایگاه‌های داده‌ی باستان‌شناسی در ایران و افزایش تدریجی اعتبار علمی و جایگاه باستان‌شناسی ایران در سطح بین‌المللی.

 

مروری بر تاریخچه‌ی کاربرد رایانه در باستان‌شناسی

با وجود این که تِیلور و دیگران در اوایل دهه‌ی 1940 میلادی، قدرت آنالیزهای آماری را به عنوان ابزاری برای استخراج اطّلاعات از مجموعه داده‌های باستان‌شناسی نشان دادند، درواقع پیروان اسپُولدینگ بودند که تحوّلی را آغاز کردند که در آن رایانه از وسیله‌ای برای اداره و کنترل دستی اطّلاعات باستان‌شناسی به ابزاری توانا برای نمایش، تجزیه و تحلیل و خلق نظریه‌ها تغییر یافت. ( Huggett and Ross, 2004) سابقه‌ی استفاده از کامپیوتر در باستان‌شناسی به دهه‌ی 1950 میلادی باز‌می‌گردد. در اواخر این دهه، اندیشه‌های ابتدایی درباره‌ی تحلیل داده‌ها و طبقه‌بندی آن‌ها شکل گرفت و رایانه در باستان‌شناسی برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفت (ویلکاک، 1371: 31).

دهه‌های بعد از 1960 میلادی، شاهد تغییرات چشم‌گیر و مختلفی در باستان‌شناسی و روابط آن با سایر رشته‌های علمی بوده است. یکی از این تحوّلات مهم، مبحث صریح نظریه و پذیرش نقش مرکزی آن در باستان‌شناسی است. چهارچوب نظری باستان‌شناسی در ابتدا با به چالش کشیدن رویکرد سنّتی تاریخ‌ فرهنگی توسط باستان‌شناسی روندگرا (روندمحور) و در پی آن با ظهور باستان‌شناسی پساروندگرا (پساروندمحور)، تقریبا به‌صورت پیوسته مورد ارزیابی و بازبینی مجدد قرار گرفت (Lock, 2003: 1). در این میان، انقلاب اطّلاعات و ارتباطات و ظهور فنّاوری‌های دیجیتالی وابسته به آن نیز به این مباحث اضافه شد.

از مهم‌ترین موضوعات پدیدار شده، پتانسیل رایانه‌ها به عنوان عناصر فعّال برای تفکّر و استدلال و نه فقط به عنوان ابزار‌های منفعل و از سوی دیگر وجود رابطه‌ای ویژه بین پیشرفت فنّاوری‌های دیجیتالی و نظریه‌های باستان‌شناسی است که هر دو روندی را به‌سوی مفهوم زمینه‌گرایی، پیچیدگی و محیط‌های غنی از داده‌ی در حال افزایش دربرمی‌گیرند (Lock, 2003: 1).

به‌طور‌کلی جان ویلکاک در مقاله‌ی «مروری بر بیش از سی سال کاربرد کامپیوتر در باستان‌شناسی» مراحل برجسته در پیشرفت رشته‌ی باستان‌شناسی رایانه‌ای در دهه‌های 60 تا 80 میلادی، در سطح جهان را به‌صورت زیر خلاصه کرده است:

«اواخر دهه‌ی 1960 میلادی:

آمار، شبیه‌سازی، بانک اطّلاعاتی، انتقال داده‌ها و بررسی و تلخیص ژئوفیزیکی

دهه‌ی 1970 میلادی:

گرافیک‌های دوبعدی، سیستم‌های خبره و نمونه‌سازی ابتدایی، بررسی محلّ باستانی، سیستم‌های ابتدایی مجتمع برای بازیابی داده‌ها، آمارها و نمودارها

دهه‌ی 1980 میلادی:

گرافیک‌های سه‌بعدی، اندازه‌گیری خودکار، نقشه‌برداری مقطعی خودکار، انتشار خودکار، کاربرد سیستم‌های اداری در واحدهای باستان‌شناسی (کلمه‌پردازی، صفحه‌ی گسترده و دستمزد)، ثبت در محل به کمک کامپیوترهای قابل‌‌حمل، نرم‌افزار ریز‌کامپیوتر، برنامه‌ریزی تک‌‌زمینه‌ای با استفاده از بسته‌ی نرم‌افزاری طراح خودکار، تجهیزات موسوم به فرامتن، بایگانی در دیسک ویدئوئی و دسترسی مستقیم، سیستم‌های پایگاه اطّلاعاتی مرتبط و سیستم‌های آموزشی برای باستان‌شناسان» (1371: 31).

از 1990.م تاکنون نیز پیشرفت روزافزون فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات، تأثیر خود را بر باستان‌شناسی روزبه‌روز افزایش داده است. یکپارچه‌سازی فضایی داده‌ها یکی از پیشرفت‌های کلیدی در سال‌های اخیر است. پیشرفت ابزارهای جستجوی داده‌ها در مجموعه‌های داده توسط سازمان‌های مختلف مدیریت می‌شود. هم‌چنین افزایش قابلیت استفاده از منابع اطّلاعاتی آنلاین، نحوه‌ی دستیابی به اطّلاعات باستان‌شناسی را تغییر داده و رویکرد ما را، به‌واسطه‌ی فراهم کردن منابع اطّلاعاتی گسترده، نسبت به مطالعات محلّی و منطقه‌ای دگرگون ساخته است

 

فهرست مطالب ایجاد پایگاه فارسی داده‌های باستان‌شناسی

مقدمه………………1

فصل اوّل: کلّیات پژوهش ………..3

1-1: بیان‌مسأله …………..4

1-2:اهمیّت و ضرورت پژوهش …….4

1-3:اهداف پژوهش …………….5

1-4:پرسش‌های پژوهش …………6

1-5: فرضیه‌های پژوهش……….6

1-6:روش‌ تحقیق …………7

فصل دوم: پیشینه‌ی پژوهش…………..8

2-1:مروری بر تاریخچه‌ی کاربرد رایانه در باستان‌شناسی…………9

2-1-1: سابقه‌ی کاربرد پایگاه داده در باستان‌شناسی………………11

2-1-2: استفاده از رایانه در باستان‌شناسی ایران………………14

2-2:تاریخچه و روند تحوّل پایگاه داده‌ی جامع باستان‌شناسی (IADB)……………..14

2-2-1: از شکل‌گیری IADB تا ایجاد نسخه‌ی نهایی آن…………….14

2-2-2: پروژه‌ی شهر رومی سیلچستر و تغییر و تحوّلات IADB…………………….16

2-3: معرّفی تپه‌ی  باستانی ده‌بزان و مروری بر فعّالیّت‌های باستان‌شناسی صورت گرفته در آن………….20

2-3-1: موقعیّت جغرافیایی شهرستان اسدآباد، روستا و تپه‌ی ده‌بزان………….20

2-3-2: سابقه‌ی فعّالیّت‌های باستان‌شناسی صورت‌گرفته در تپه‌ی ده‌بزان……………22

 

«الف»

2-3-2-1: کشف اتّفاقی تعدادی شالی و پایه‌ستون در سال 1365 ه.ش…………….22

2-3-2-2: بررسی، گمانه‌زنی و تعیین حریم تپه در سال 1373 ه.ش…………….23

2-3-2-3: فصل اوّل کاوش تپه‌ی ده‌بزان در سال 1392 ه.ش………………24

فصل سوم: روش پژوهش (شیوه‌ی کاوش تپه‌ی ده‌بزان و چگونگی کار با پایگاه داده‌) ………………..25

3-1: فصل اوّل کاوش تپه‌ی ده‌بزان………………………..26

3-1-1: اشاره‌ای مختصر به برنامه و چگونگی کاوش فصل اوّل تپه‌ی ده‌بزان……………..26

3-1-2: کارگاه انتخابی C و داده‌های به‌دست آمده………………30

3-1-2-1: موقعیت کارگاه ………………….30

3-1-2-2: هدف از ایجاد کارگاه……………31

3-1-2-3: شرح نقاط کارگاه……………..31

3-1-2-4: شرح کاوش کارگاه ………………….31

3-1-2-5: مرحله‌بندی کارگاه ………………………..36

3-1-2-6: شرح معماری کارگاه …………………..37

3-2: معرّفی اجزاء پایگاه داده‌ی IADB و روش کار با آن………………. 38

3-2-1: تنظیمات اوّلیه‌ی پروژه در IADB………….39

3-2-2: منابع داده در پایگاه داده‌ی IADB…………….39

3-2-3: چگونگی استفاده از پایگاه داده……………..43

3-2-3-1: نوارابزار اصلی پایگاه و اجزاء آن……………..43

3-2-3-2: راهنمای استفاده از پایگاه داده……………..48

3-2-3-2-1: راه‌اندازی یا بازیابی یک سرور IADB…………48

 

«ب»

3-2-3-2-1-1: راه‌اندازی سرور IADB…………….49

3-2-3-2-1-2: بازگرداندن داده‌ها به یک سرور IADB……………..52

3-2-3-2-1-3: به‌روزرسانی یک سرور IADB موجود……………..53

3-2-3-2-1-4: مدیریت گروه‌های کاربری…………….54

3-2-3-2-2: رونوشت یادداشت‌های کانتکست …………….55

3-2-3-2-2-1: پیشینه ……………..55

3-2-3-2-2-2: شکل رونوشت یادداشت‌های کانتکست ………….56

3-2-3-2-2-3: نکات کلیدی…………….56

3-2-3-2-2-4:  فواید یادداشت‌های رونوشت کانتکست……………57

3-2-3-2-2-5: ایجاد گروهی از رونوشت یادداشت‌های کانتکست……….58

3-2-3-2-2-5-1: اسکن کردن برگه‌های ثبت کانتکست (CRS)………….58

3-2-3-2-2-5-2: انتقال (بارگذاری) رونوشت‌های اسکن شده به پایگاه…………..59

3-2-3-2-2-5-3: ویرایش‌های بعدی رونوشت یادداشت‌های کانتکست………..60

3-2-3-2-2-5-4: حاشیه‌نویسیِ تصویر رونوشت……………..60

3-2-3-2-3: دیجیتالی کردن نقشه‌های یک کانتکست منفرد……………61

3-2-3-2-3-1: آماده‌سازی برای دیجیتالی کردن…………….61

3-2-3-2-3-1-1: استفاده از یک تصویر اسکن شده از نقشه…………..61

3-2-3-2-3-1-2: استفاده از تبلتِ دیجیتالی‌ کننده……………..64

3-2-3-2-3-2: کالیبره کردن……………65

3-2-3-2-3-3: کشیدن نقشه…………….65

 

«پ»

3-2-3-2-3-3-1: خطوط پیرامونی کانتکست……….65

3-2-3-2-3-3-2: سنگ‌ها……..66

3-2-3-2-3-3-3: هاشورها……………66

3-2-3-2-3-3-4: موقعیت سطوح………………66

3-2-3-2-3-3-5: موقعیت یافته‌ها…………..67

3-2-3-2-3-3-6: برچسب‌ها یا عناوین………..67

3-2-3-2-3-3-7: خطوط…………….67

3-2-3-2-3-3-8: نشانگرها…………67

3-2-3-2-3-3-9: چاله‌‌های تیرک…………..67

3-2-3-2-4: مدارک IADB ……………68

3-2-3-2-4-1: مقدمه…………….68

3-2-3-2-4-2: فهرست (دفترچه) راهنمای مدارک IADB…………69

3-2-3-2-4-2-1: استفاده از برچسب‎ها برای مرتبه‎بندی مدارک……………….70

3-2-3-2-4-2-2: نمایش و تصحیح جزئیات مدارک (فراداده)…………….71

3-2-3-2-4-2-3: اطّلاعیه‌های (تذکرات) مدارک……………..71

3-2-3-2-4-2-4: لینک کردن مدارک به منابع IADB………………..71

3-2-3-2-4-3: کنترل دسترسی به مدارک……………72

3-2-3-2-4-4: مدیریت مدارک داخلی…………….73

3-2-3-2-4-4-1: ایجاد یک مدرک جدید…………………73

3-2-3-2-4-4-2:  نمایش و ویرایش مدارک داخلی……………….73

 

«ت»

3-2-3-2-4-4-3: تصاویر در مدارک داخلی…………….75

3-2-3-2-4-4-4: مدارک اصلی…………………………75

3-2-3-2-4-4-5: لینک‌های الحاقی به منابع IADB……………………76

3-2-3-2-4-4-6: نمایش کد منبع……………………………77

3-2-3-2-4-5: مدیریت مدارک و فایل‌های خارجی………………..78

3-2-3-2-4-5-1: بارگذاری مدارک و فایل‌ها…………………….78

3-2-3-2-4-5-2: نمایش، دانلود و جایگزینی مدارک و فایل‌های بارگذاری‌ شده……………..78

3-2-3-2-4-5-3: ارسال مدارک یا فایل‌ها به IADB از طریق ایمیل………..79

3-2-3-2-4-6: سابقه‌ی مدارک ………………80

3-2-3-2-4-7: نمایش مدارک در دستگاه‌های تلفن همراه ……………80

3-2-3-2-5: کاتالوگ عکس IADB ………..81

3-2-3-2-5-1: مقدمه ……………………81

3-2-3-2-5-2: وضوح تصاویر ……………….82

3-2-3-2-5-3: بارگذاری تصاویر در IADB …………………83

3-2-3-2-5-4: فراداده‌ی عکس ……………………..84

3-2-3-2-6: ایجاد مقاطع و استفاده از آن‌ها …………..85

3-2-3-2-6-1: ایجاد یک مقطع………………….85

3-2-3-2-6-2: ویرایشگر مقطع………………….85

3-2-3-2-6-2-1: تنظیم حد و مرز و سطح مبنای ارتفاع مقطع……………….85

3-2-3-2-6-2-2: استفاده از نوار ابزار طراحی……………..86

 

«ث»

3-2-3-2-6-2-3: افزودن عناوین…………………..87

3-2-3-2-6-2-4: اعمال تغییرات در مقطع………………………88

3-2-3-2-6-2-5: افزودن یادداشت‌ها به یک مقطع………………88

3-2-3-2-6-2-6: افزودن فهرست راهنما و کلید­واژه به یک مقطع………..88

3-2-3-2-6-3: نشان دادن خطوط مقاطع در مرور­گر نقشه…………….89

3-2-3-2-6-4: افزودن مقاطع به نمودارهای ساختاری (ماتریس‌ها)…………..89

3-2-3-2-6-5: افزودن مقاطع به مدارک…………..90

3-2-3-2-7: نمودارهای لایه‌نگاری ماتریس……………90

3-2-3-2-7-1: ایجاد یک ماتریس جدید…………….90

3-2-3-2-7-2: نوارابزار ویرایشگر ماتریس…………………90

3-2-3-2-7-3: افزودن کانتکست‌ها به ماتریس……………..91

3-2-3-2-7-4: ارتباط دادن کانتکست‌ها………………93

3-2-3-2-7-5: حذف کانتکست‌ها از ماتریس…………..93

3-2-3-2-7-6: کار کردن با یک ماتریس……………..94

3-2-3-2-7-6-1: پیدا کردن آیتم ماتریس…………..94

3-2-3-2-7-6-2: انتخاب آیتم‌ها……………….94

3-2-3-2-7-6-3: مشاهده‌ی اطلاعات مربوط به آیتم‌های ماتریس……………94

3-2-3-2-7-6-4: گروه‌بندی آیتم‌ها روی یک ماتریس…………….95

3-2-3-2-7-6-5: علامت‌گذاری کانتکست‌ها به عنوان هم‌پایه ………….95

3-2-3-2-7-6-6: مخفی کردن ارتباط (لینک)‌های غیرضروری………….95

 

«ج»

3-2-3-2-7-6-7: افزودن کانتکست‌ها به یک مجموعه یا شیء…………..96

3-2-3-2-7-6-8: استفاده از پرچم‌های ماتریس……………96

3-2-3-2-7-6-9: متّصل کردن (ارتباط دادن) به ماتریس‌های دیگر………………97

3-2-3-2-7-7: نمودارهای ماتریس پیشرفته………………97

3-2-3-2-8: استفاده از آمازون کیندل برای دسترسی به IADB…………………99

3-2-3-2-8-1: مزایا………………………99

3-2-3-2-8-2: معایب…………………..100

3-2-3-2-8-3: دسترسی به IADB از طریق کیندل……….101

3-2-3-2-9: مشخصات URI منابع IADB…………………103

3-2-3-2-9-1: URI منابع در IADB……………………….103

3-2-3-2-9-2: چگونگی تعریف کردن URI……………………107

3-2-3-2-10: پشتیبان‌گیری سرور IADB…………………. 109

3-3: آشنایی با برخی مفاهیم در IADB……………………110

3-3-1: آشنایی مختصر با  SQLو پاره‌ای از دستورات آن………….110

3-3-1-1: ساختار SQL…………………110

3-3-1-2: دستور انتخاب (SELECT) …………. 110

3-3-1-3: انتخاب از چندین جدول …………..111

3-3-1-4:  نمایش ستون‌های کم‌تر……………..113

3-3-1-5: شرط‌ها در SQL……………….113

3-3-1-6: مرتب‌سازی …………..115

 

«چ»

3-3-1-7: دستور DISTINCT ……………………………………..116

3-3-1-8: ساختار پایگاه داده‌ی IADB برای پرس‌و‌جو‌های SQL ……………………116

3-3-2: سرویس ذخیره‌سازی ابری………………………..124

3-3-2-1: مقدمه…………………………….124

3-3-2-2: فواید استفاده از سرویس ذخیره‌سازی ابری…………..125

3-3-2-3: اصول حافظه‌های ابری………………………125

فصل چهارم: ورود داده‌های کارگاه  C به پایگاه داده‌ ………………127

4-1: تنظیمات اوّلیّه‌ی پروژه در IADB………………..128

4-1-1: ایجاد پروژه ……………….128

4-1-2: مدیریت کاربران ……………….130

4-1-3: تعریف فهرست‌های واژگان ازپیش تعیین‌‌شده در قسمت پیکربندی سرور……………134

4-2: وارد‌کردن داده‌های کاوش کارگاه C به پایگاه داده ………….138

4-2-1: کانتکست‌ها ………………..138

4-2-2: یافته‌ها…………………140

4-2-3: مجموعه‌ها………………………143

4-2-4: گروه‌ها ……………………145

4-2-5: فازها………………147

4-2-6: ماتریس‌ها…………………149

4-2-7: نقشه‌ها………………..151

4-2-8: مقاطع………………153

 

«ح»

4-2-9: آمار پروژه………..156

فصل پنجم: جمع‌بندی و نتیجه‌گیری……………………..157

5-1: مقایسه‌ی اجمالی روش ثبت و ضبط سنتی و شیوه‌ی ثبت و ضبط رایانه‌ای………………..158

5-2: نتیجه‌گیری  ………………..161

فهرست منابع فارسی …………………..167

فهرست منابع انگلیسی ………………..168

 

فهرست جداول

جدول 3-1: پایگاه‌های داده‌ی موجود IADB. …………….104

جدول 3-2: منابع IADB…………………………..105

IADBجدول 3-3: تعاریف منابع

جدول 3-4: جدول Individual ………………………..111

جدول 3-5: جدول Occupation …………………………………..112

جدول 3-6: اجرای دستور  SELECT در SQL……………………………….112

جدول 3-7: محدود کردن موارد جست‌وجو در  SQL……………………………113

جدول 3-8: استفاده از شرط WHERE  در SQL………………………..113

جدول 3-9: استفاده از دستور AND در SQL……………………………114

جدول 3-10: استفاده از دستور OR در SQL………………………………..114

جدول 3-11: استفاده از دستور ORDER BY در SQL………………………115

 

«خ»

جدول 3-12: استفاده از دستور DISTINC در SQL…………………….116

 

فهرست تصاویر

تصویر 2-1: موقعیت تپه‌ی ده‌بزان نسبت به شهر همدان و شهرستان اسدآباد …………………..22

تصویر 3-1: کارگاه C در حال کاوش ………………………….33

تصویر 3-2: کارگاه C پس از اتمام کاوش ……………………..36

تصویر 3-3: نوارابزار اصلی پایگاه ……………………49

تصویر 4-1: پنجره‌ی ایجاد پروژه  ……………………………..129

تصویر 4-2: پنجره‌ی ورود اطّلاعات مربوط به پروژه…………………………130

تصویر4-3: صفحه‌ی مربوط به مدیریت پایگاه (ADMIN)…………………………..131

تصویر 4-4: کاربر با سطح دسترسی پایین……………………………….132

تصویر 4-5: صفحه‌ی مربوط به کاربر با سطح دسترسی پایین………………………….132

تصویر 4-6: صفحه‌ی مربوط به کاربر با سطح دسترسی متوسط یا بالا………………133

تصویر 4-7: پنجره‌ی مربوط به لیست کاربران پایگاه……………………….133

تصویر 4-8: تنظیمات عمومی پروژه‌ی ده‌بزان در پیکربندی سرور پایگاه داده…………………..134

تصویر 4-9: فهرست واژگان کلیدی کانتکست‌ها در پیکربندی سرور پایگاه داده……………..136

تصویر 4-10: فهرست واژگان مربوط به روش‌ها کاوش و روش‌های تاریخ‌گذاری………………. 136

تصویر 4-11: فهرست واژگان کلیدی مربوط به یافته‌های معمولی و ویژه ……………………137

تصویر 4-12: فهرست واژگان مربوط به انواع یافته که درهنگام ورود یک یافته‌ی جدید……………..137

 

«د»

تصویر 4-13: تصویر پنجره‌ی بارگذاری رونوشت کانتکست……………………..138

تصویر 4-14: پنجره‌ی پیش‌نمایش رونوشت کانتکست………………………….139

تصویر 4-15: نمایش کانتکست 101  به همراه برگه‌ی رونوشت کانتکست…………….. 139

تصویر 4-16: نمایش عکس و لایه‌نگاری مرتبط با کانتکست 101………………….140

تصویر 4-17: وارد کردن یک یافته‌ی معمولی به پایگاه……………………………….141

تصویر 4-18: نمایش پنجره‌ی مربوط به یافته و وارد کردن جزئیات مربوطه…………… 142

تصویر 4-19: نمایش پنجره‌ی مربوط به یافته و منابع مرتبط………………………….. 142

تصویر 4-20: نمایش پنجره‌ی مربوط به ایجاد یک مجموعه‌ی جدید……………. 143

تصویر 4-21: نمایش پنجره‌ی نهایی مجموعه‌ی  2و وارد کردن جزئیات به آن……….. 144

تصویر 4-22: نمایش عکس مربوط به مجموعه‌ی 2…………………144

تصویر 4-23: نمایش پنجره‌ی مربوط به ایجاد یک گروه جدید…………………………145

تصویر 4-24: نمایش پنجره‌ی نهایی گروه 4 و وارد کردن جزئیات از طریق کلید Edit………….. 146

تصویر 4-25: نمایش پنجره‌ی نهایی مربوط به گروه 4 و عکس مربوط به این گروه……….. 146

تصویر 4-26: نمایش پنجره‌ی مربوط به ایجاد یک فاز جدید…………….147

تصویر 4-27: نمایش پنجره‌ی نهایی فاز 4 و وارد کردن جزئیات از طریق کلید Edit………………………. 148

تصویر 4-28: نمایش پنجره‌ی نهایی مربوط به فاز 4 …………………………148

تصویر 4-29: نمایش پنجره‌ی مربوط به ایجاد یک ماتریس جدید………………..149

تصویر 4-30: نمایش پنجره‌ی ماتریس و وارد کردن کانتکست‌ها به آن……………… 150

تصویر 4-31: ماتریس نهایی………………………. 150

تصویر 4-32: ماتریس نهایی به‌همراه مجموعه‌های مشخص‌شده…………… 151

 

«ذ»

تصویر 4-33: نمایش پنجره‌ی مربوط به ایجاد یک نقشه‌ی جدید……………… 151

تصویر 4-34: پنجره‌ی رسم نقشه‌………………… 152

تصویر 4-35: پنجره‌ی نمایش نقشه‌ی نهایی ترسیم شده از کانتکست 101……… 152

تصویر 4-36: پنجره‌ی ایجاد یک مقطع جدید……………. 153

تصویر 4-37: پنجره‌ی نمایش تصویر اصلی مربوط به مقطع…….. 154

تصویر 4-38: مرحله‌ی ترسیم مقطع از روی تصویر…………….. 154

تصویر 4-39: پنجره‌های تصویر اصلی و مقطع ترسیم شده………………… 155

تصویر 4-40: پنجره‌ی نمایش مقطع نهایی ترسیم شده……………… 155

تصویر 4-41: پنجره‌ی نمایش آمار پروژه………………. 156

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =