پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ایران و توسعه پایدار : دانلود مقاله تحقیقاتی
doc
تعداد صفحات : 18
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
29000 تومان


این تحقیق با فرمت WORD و در ۱۸ صفحه با موضوع ایران و توسعه پایدار نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

ایران و توسعه پایدار

مقدمه

«إذاأتي عَلَيًَ يَوْمٌ لاأزْدادَفيهِ عِلْما” يُقربَّنيُ إلَي اللهِ تَعالي فَلا بورِك لِي فِي طُلُوعِ الشَّمْسِ ذلِكَ الْيَوْمَ.»

اگر روزي بر من بيايد و آن روز دانشي برآموخته ام افزون نگردد كه مرا به خدا نزديك سازد، طلوع خورشيد آن روز بر من خجسته مباد(پيامبر اعظم حضرت محمد مصطفي (ص)

پيشرفت و تحولات چشمگير در صحنه هاي علمي نظام مقدس جمهوري اسلامي و تحولات تحسين برانگيز و مؤثر در حوزه هاي مهمي همچون انرژي هسته اي ، نانو تكنولوژي و سلولهاي بنيادي حاصل تلاش جهاد گران عرصه هاي علمي و نتيجه تدابير خردمندانه و حكيمانه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري در طول سه دهه گذشته بوده است.

اگر پذيرفته باشيم كه ايران ۱۴۰۴ بايد كشوري توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي ، علمي وفن آوري در سطح منطقه با هويت اسلامي و انقلابي ، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بين الملل باشد آنگاه در مي يابيم پرداختن به پتانسيلهاي علمي در حوزه هاي مختلف براساس نگاهي جامع، علمي ، كارشناسانه و واقع بينانه مي تواند در تحقق سند چشم انداز به عنوان يك برنامه ملي توسعه محور نقش مؤثر و قابل توجهي داشته باشد.

هنگامي كه داراي چشم انداز مشترك به رويكرد نقش علم در انسجام ملي و توسعه كشور عزيزمان ايران باشيم، انگيزه اصلي ما به جاي مسأله مداري به فرصت مداري، نوع سيستمهاي اطلاعات از نگاه به عملكرد گذشته به سوي اهداف ، نوع تصميم گيريها از تاكتيكي به استراتژيكي و روش برآورد عملكردها از نتايج كوتاه مدت به سمت نتايج بلند مدت تغيير خواهد يافت.

 

در مجموع براي ترسيم نقشه ایران و توسعه پایدار و علمي كشور موارد ذيل ضروري مي نمايد:

– تبيين رابطه بين ارزش و دانش و طراحي متدولوژيهاي توليد دانش مبتني بر ارتباط منطقي و مستمر رشته هاي مختلف علمي .

– اعتلاي جنبش نرم افزاري و توليد دانش عجين شده با ارزشهاي اصيل اسلامي در حوزه هاي مختلف علوم.

– بازشناسي و تحليل موقعيت كنوني علوم و فناوري و زير ساختهاي توسعه علمي كشور با لحاظ امكانات و منابع در اختيار. .- تعيين حوزه هاي اولويت دار توسعه علوم و فناوري در كشور.

– برنامه ريزي راهبردي با نگاه توسعه درون زاوعدالت محور در رشته هاي مختلف علمي.

– شناسايي مجدد منابع علمي ، بازشناسي و تبيين و ترويج علوم در راستاي سند چشم انداز ۲۰ ساله كشور.

آموزش و پرورش ایران و توسعه پایدار

آموزش و پروش مدرن و معاصر در ایران، به قدمتی تقریباً یکصد ساله، بخش معتنابهی از منابع این دوره از تاریخ کشورمان را به خود اختصاص داده است. علیرغم اینکه در این نظام یکی از اصیل‌ترین و وسیع‌ترین قشر فرهنگی تاریخ، یعنی معلمان،‌ شرکت داشته‌اند و همه نهادها، گروه‌ها و آحاد جامعه به نوعی در تحقق اهداف آن مشارکت دارند، با این وجود اکنون با بغرنج‌ترین مشکلات و چالش‌ها مواجه می‌باشد،‌ به گونه‌ای که بسیاری از محققان و اندیشمندان جامعه، ریشه اغلب مشکلات، نابسامانی‌ها، نارسایی‌ها و بحران‌های اجتماعی را در سیستم و فرایند آموزشی جستجو و معرفی می‌کنند.

گفته شده قریب ۱۵ درصد بودجه کشور در آموزش و پرورش به مصرف می‌رسد و از این جهت شاید بیشترین سهم بودجه دولتی را ـ صرف‌نظر از گستره کمی‌آن ـ به خود اختصاص داده است. با این وجود، برغم زحمات فراوان و بی‌شایبه قاطبه معلمان، که به استناد قراین موجود و نظرسنجی‌ها، در مقایسه با کارمندان سایر سازمان‌ها و نهادهای دولتی، بیشترین کار مفید را به انجام می‌رسانند، میزان کارآمدی و اثربخشی آن به سبب نارضایتی عمومی‌از کیفیت خروجی‌های آن، پیوسته معروض توجه و انتقاد بسیاری از ناظران و صاحب‌نظران واقع شده است.

به زعم منتقدان، نظام فعلی آموزش و پرورش پاسخگوی خیل عظیم مطالبات، نیازها و انتظارات جامعه نیست و نیازمند اصلاحات جدی و اساسی است و استدلال می‌کنند که با رویکردهای منسوخ و متصلب کنونی و بدون توجه به نیازها و تقاضاهای اجتماعی و محیطی (ملی و فراملی) روزافزون، نمی‌توان از نهاد مزبور خواست رسالت و کارکردهای اساسی خود را اجرا کند

ایران و معمای توسعه ( ایران و توسعه پایدار )

اکنون قریب به نیم قرن ـ تقریباً همگام با ژاپن ـ‌ از گام نهادن ایران در مسیر برنامه‌ریزی جهت نیل به توسعه همه جانبه و پایدار می‌گذرد و در این راه منابع بیشماری صرف شده است. ظاهراً آرمان اولیه محمدرضا شاه پهلوی نیل به مرتبت اقتصادی و صنعتی کشورهای پیشرفته ای چون امریکا و آلمان بود، لیکن بزودی دریافت که تحقق این آرزوی بلند پروازانه مستلزم تمهیدات و مقدمات فرهنگی – اجتماعی دراز آهنگی است که فقط در خلال یک فرایند طولانی تاریخی وصال میدهد – و عجالتاً ایران فاقد پتانسیل و آمادگی لازم برای آن است؛ لذا، اندکی بعد، ژاپن به الگوی توسعه ایران بدل شد اما آن نیز به عللی که خارج از حوصله این نوشتار است ، ره بجایی نبرد و اکنون همگان میدانیم که چگونه امواج انقلاب سال ۵۷، بساط تجدد و شبه مدرنیسم ناقص و سطحی خاندان پهلوی را در نوردید.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 3 =