پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بازتاب انقلاب اسلامي در جهان اسلام :دانلود رایگان تحقیق رشته علوم سیاسی
doc
تعداد صفحات : 23
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته علوم سیاسی
دانلود رایگان
0 تومان


تحقیق رشته علوم سیاسی با فرمت WORD و در۲۳ صفحه با موضوع بازتاب انقلاب اسلامي در جهان اسلام نگارش شده است.در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است.

 

بازتاب انقلاب اسلامي در جهان اسلام

امروزه نه تنها بر علاقه مندان و شيفتگان انقلاب اسلامي بلكه حتي براي دشمنان و مخالفين اين انقلاب ترديدي نمانده و به آن معترف هستند كه پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و سقوط رژيم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهي در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹) نقطه عطف مهمي در تاريخ تحولات سياسي اجتماعي ايران و حتي جهان بشريت بوده است افغانستان عامل مهمي براي بازتاب انقلاب اسلامي در آسياي مركزي بود. در دهه نخست انقلاب اين كشور تحت اشغال بود و سربازاني از ممالك آسيايي شوروي، در افغانستان مي جنگيدند كه به نوعي با مجاهدين تماس داشتند.

بيداري اسلامي

بلاترديد احياگري و بيداري جهان اسلام با پيروزي انقلاب اسلامي معنا و مفهوم جديدي پيدا كرد و از مرحله نظر به عمل و واقعيت رسيد. از حدود يك قرن قبل انديشمنداني هم چون سيدجمال الدين اسدآبادي در جهان اسلام ظهور كردند كه نداي بازگشت به اسلام و تقابل با فرهنگ غرب را سر مي دادند، در اين مسير نهضت ها و گروه هايي نيز شكل گرفت ولي پيروزي انقلاب اسلامي به همه مسلمانان به اثبات رساند كه مسئله بازگشت به اسلام تنها يك خيال و نظر نبوده بلكه مي تواند واقعيت هم داشته باشد.

پان اسلاميسم خوابيده است، با اين حال ما بايد اين امكان را در نظر داشته باشيم كه اگر پرولتارياي جهان (مستضعفين) بر ضد سلطه غرب به شورش برخيزد و خواستار يك رهبري ضد غربي شود، اين خفته بيدار خواهد شد. بانگ اين شورش ممكن است در برانگيختن روح نظامي اسلام و حتي اگر اين روح به قدر خفتگان هفتگانه در خواب بوده باشد اثر روحي محاسبه ناپذيري داشته باشد.

بازتاب انقلاب اسلامي بر شيعيان در ابعاد زير بوده است:

* انتقال از حاشيه به مركز ثقل جهان اسلام

* گرايش محققين و كارشناسان و اسلام شناسان به شناخت بيشتر تشيع

* گرايش غيرمسلمانان و حتي مسلمانان اهل سنت به مكتب تشيع

* ايجاد روحيه انقلابي و در واقع الگوبرداري از انقلاب اسلامي در تقابل با استكبار جهاني

* پيدايش امواجي از اسلام سياسي در ميان شيعيان كه خواهان بخش يا تمامي قدرت و حكومت هستند.

* تشديد چالش ديرينه بين مثلث ليبراليسم، كمونيسم و اسلام در منطقه وجدي گرفته شدن اسلام به عنوان يك مكتب سياسي و اجتماعي از سوي مخالفان و موافقان اسلام.

* مطرح شدن اسلامگرايي شيعي به صورت يك نيروي جدي سياسي با پشتوانه وسيع مردمي كه حتي احزاب غيرمذهبي و مخالف نيز در روابط و رقابتهايشان خواهان بهره گيري از آن هستند و براي اين منظور امتيازاتي مي دهند.

بازتاب انقلاب اسلامي بر اهل سنت

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران انتظار مي رفت جوامعي كه از نظر بنيادهاي عقيدتي و سوابق تاريخي زمينه مناسب تري براي تحقق انقلاب دارند به پاخاسته و قيام كنند، در اين باره انتظار مي رفت كشورهايي مانند مصر، الجزاير و تركيه از اين لحاظ كه واجد سابقه مبارزاتي و در تاريخ گذشته خلافت هاي اسلامي را هم تجربه كرده بودند، در اين مسير پيشگام باشند ولي چنين نشد. بلكه نخستين حركت در كشوري كه داراي قوميت هاي متعدد بوده و كمترين درصد مسلمانان را داشت بيشترين بازتاب را بر جاي گذاشت.

در اينجا به طور مختصر به اين سازوكارها كه در مكتب تشيع وجود داشته و جوامع اهل سنت فاقد آن بودند مي پردازيم:

تفسير و تعبير از ويژگي ها و صفات حاكم (اولي الامر):

از ديدگاه اهل تشيع حاكم جوامع اسلامي نه تنها بايد قادر و مسلمان باشد، بلكه عدالت هم جزو شرايط و صفات اصلي و تفكيك ناپذير حاكم اسلامي است. وگرنه اطاعت از آن حاكم غيرعادل نه تنها ضروري نيست بلكه بايد عليه او نيز قيام كرد. در حالي كه براي فقهاي اهل سنت شرط مسلمان بودن و قاهر بودن براي حاكم اسلامي كفايت مي كند و اطاعت از وي بر همه مسلمانان واجب است. بديهي است با توجه به اين نظريه فقهي، قيام عليه حكام مسلمان كشوهاي اسلامي كه در عين حال فاسد و ديكتاتور هم هستند را مشكل مي سازد و به همين علت نهضت هاي اسلامي در جوامع اهل سنت عموماً در فكر براندازي اين نوع از حكومت ها نبوده بلكه به شيوه اصلاحي با آنها برخورد مي كردند.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 7 =