پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بازتاب انقلاب ایران و بازتاب جهاني آن : دانلود رایگان تحقیق رشته علوم سیاسی
doc
تعدادصفحات:16
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته علوم سیاسی
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته علوم سیاسی با فرمت WORD و در۱۶صفحه با موضوع ببازتاب انقلاب ایران و بازتاب جهاني آن نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است.

 

بازتاب انقلاب ایران و بازتاب جهاني آن

بازتاب انقلاب ایران كه گاه از آن به عنوان آخرين انقلاب قرن بيستم و گاه حتي واپسين انقلاب به مفهوم مصطلح و كلاسيك آن ياد مي شود، بي گمان رويدادي شگرف و واقعه اي تاريخي، بلكه تاريخ ساز در سلسله رخدادها و تحولات سياسي و اجتماعي عصر مامحسوب مي شود. رويدادي كه نه تنها در ايران به سرنگوني نظام سلطنتي چند هزار ساله انجاميد و سرمنشأ تاريخ و تحولاتي تازه شد، بلكه در خارج از كشور نيز بازتابها و آثار متعددي را موجب شد. در نيمه دوم قرن بيستم، كمتر رويدادي همچون انقلاب ۱۹۷۹ ايران، ناآرامي برانگيخته است.تثبيت جمهوري اسلامي با غلبه روحانيون، حذف گروههاي مخالف، نهادينه شدن سياسي و اجتماعي انقلاب و جنگي هشت ساله با عراق همراه با پيامدهاي مخرب اقتصادي وتلفات انساني

ميزان اثرگذاري انقلاب ايران بر جوامع مختلف

بازتاب انقلاب ايران هم مستقيم و هم غيرمستقيم بوده است.در واقع انقلاب اغلب بيش از آنكه مدلي دقيق باشد،به صورت نمونه اي الهام بخش و كلي عمل كرده است. فعالان مسلمان در بسياري از كشورها از پيروزيهاي برادران و خواهران ايراني خود مسرور شدند و در مبارزات خود روحيه گرفتند. از اين نظر انقلاب ايران معمولا بيش از آن كه به ايجاد يا هدايت تلاشهاي انقلابي بيانجامد، گرايشهاي از پيش موجود در كشورهاي اسلامي را تقويت كرده يا شتاب بخشيده است.

بيشترين نفوذ مستقيم، نيرومند و پايدار ايران در لبنان بوده است. جامعه شيعه لبنان كه تا پس از جنگ جهاني دوم اساسا غير سياسي بود، در دهه هاي ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به گونه فزاينده سياسي شد. در طول دهه ۷۰، موسي صدر رهبر مذهبي زاده شده و تحصيل كرده در ايران، به تفسير دوباره اي از تمادگرايي شيعي دست زد. كه با تفسير انقلابي امام خميني از اسلام طي سالهاي تبعيدش از ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۸ مشابهت داشت. اين رويكرد مؤيد شكل گيري جنبش فعالانه اصلاحات اجتماعي و سياسي (حركت محرومين) بود.

با انقلاب ايران كه در سال ۱۹۷۸نيرويي گرد آورد، بسيارس از شيعيان لبنان از اقدامات هم كيشان ايراني خود الهام گرفتند. حتي با اين حال در خصوص بازتاب سرنگوني شاه نبايد اغراق كرد.

بازتاب انقلاب ایران بر جوامع مسلمان:

بازتاب انقلاب ایران بر جوامع مسلمان جنوب شرقي آسيا عمدتا غير مستقيم بوده است. در مالزي و اندونزي، انقلاب هم ايدئولوژي و عقايد سياسي اسلامي را برانگيخته و هم توانايي حكومت محلي را در توجيه نظارت و سركوب جنبشهاي مخالفان اسلام گرا تقويت كرده است.

در فيليپين، ايران با حمايت معنوي و پشتيباني از مبارزه جبهه آزاديبخش ملي مورو گرايشهاي سياسي از پيش موجود را قوت دوباره اي بخشيده است.

با اين حال در مدت زمان كوتاهي ، فعالان در مالزي و اندونزي سريعاّ از امام خميني فاصله گرفتند زيرا نسبت به جهت گيري و زياده روي هاي حكومت ايران نگراني داشتند. و حكومتهاي مالزي و اندونزي نيز براي بي اعتبار ساختن هر گونه مخالفت اسلامي به طرح اتهاماتي چون خمينيسم يا اسلام راديكال مي پرداخت. در حاليكه امام خميني مظهر قدرت و نيروي انقلاب اسلامي است اثر گذاري ايران بر مالزي و اندونزي بيشتر مديون نوشته هاي دكتر علي شريعتي بوده است تا امام خميني.تأثير ايران بر سياست هاي مسلمانان در جنوب فيليپين طي مراسم بيستمين سالگرد روز آزادي بانگ مورو در ۱۸ مارس ۱۹۸۸كه در آن تصاوير نور ميسواري رهبر جبهه آزاديبخش ملي مورو و امام خميني در كنار هم به نمايش گذاشته شده بود، آشكارا معلوم بود.

صدور انقلاب

كرين برينتون در اثر برجسته خود درباره ماهيت جهان شمول انقلاب هاي ريشه دار بحث مي كند. او اظهار مي دارد كه انقلابيون در طول تاريخ « همگي كوشيده اند كه اصول انقلاب خود را ترويج كنند ». بنابراين مي توان اين حكم كلي را صادر كرد كه گويا صدور انقلاب پيامد شور انقلاب است به ويژه به سبب آنكه انقلابيون حق به جانب هستند.ظهور صدور انقلاب به مثابه اصلي بنيادي در سياست خارجي همچون خود انقلاب ايران، بازتاب پويايي سياسي داخلي ايران است. بسياري از آرمانگرايان راديكال اعم از روحاني يا غير روحاني نداي صدور لنقلاب از سوي امام خميني را به اين صورت تفسير مي كردندكه اين امر به هر قيمتي بايد عملي شود. ديگر آرمانگرايان راديكال همچون محمد منتظري فرزند آيت الله منتظري كوشيدند با هر وسيله اي از جمله كاربرد زور به صدور انقلاب اقدام كنند. محمد منتظري به تشكيل سازمان انقلاب توده هاي جمهوري اسلامي (ساتجا) پرداخت و از آذر ۱۳۵۸ در صدد اعزام رزمندگان به لبنان بر آمد، پاسداران انقلاب مدتها پس از آن در سال ۱۳۶۱ به لبنان اعزام شدند.

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =