پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بازتاب نور و بررسی عدسی ها و منشور:دانلود رایگان تحقیق رشته فیزیک
doc
تعداد صفحات : 6
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته فیزیک
دانلود رایگان
0 تومان


تحقیق رشته فیزیک با فرمت WORD و در ۶ صفحه با موضوع بازتاب نور و بررسی عدسی ها و منشور نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

 

بازتاب نور:

۱- پرتوهاي تابش و بازتاب و خط عمود فرضي هر سه در يك صفحه قرار دارند.

۲- زاويه تابش برابر است با زاويه بازتاب.

هرجا پرتو نور به سطح آينه برخورد كرد خط عمود فرضي را ترسيم مي كنيم، زواياي تابش و بازتاب از اين خط جدا مي شوند يعني زوايايي كه در دو طرف خط عمود هستند تابش و بازتاب محسوب مي شوند.

: زاويه تابش نسبت به سطح آينه

: زاويه بازتاب نسبت به سطح آينه

بازتاب نور و ميدان ديد در آينه تخت:

هرگاه شخصي در فاصله p1 از آينه تختي به طول AB قرار گيرد مي تواند طولي به اندازه  را از موقعيت پشت سرش (درون آينه) ببيند اگر فاصله شخص تا جسم يا اجسام پشت سرش p2 باشد مي توان نوشت:

جابه‌جايي تصوير در آينه تخت:

هرگاه شخصي به اندازه x و يك آينه تخت به اندازه  در مقابل يكديگر تغيير مكان دهند تصوير مشخص درون آينه نسبت به موقعيت اوليه به اندازه  تغيير مكان مي دهد.

بازتاب نور ضريب شكست:

مي دانيم كه هوا يا خلا رقيق ترين و شفاف ترين محيط ها هستند اما هواي غبار آلود يا مد گرفته محيط غليظ تري مي باشد براي مقايسه شفافيت محيط‌ها از ضريب شكست استفاده مي كنيم. هرچه محيطي غليظ تر باشد ضريب شكست آن بيشتر است زيرا پرتوهاي نور در آن محيط ها بيشتر شكسته مي شوند و اجسام واضح به نظر نمي رسند. بنابراين ضريب شكست هوا يا خلا را عدد يك فرض مي كنيم (n=1) هرچه ضريب شكست بيشتر باشد سرعت نور كمتر است سرعت نور در هوا يا خلا  مي باشد

عمق ظاهري:

عمق ظاهري از خلاهاي ديد انسان مي باشد وقتي از محيط رقيق (مثل هوا) به محيط غليظ تري (مثل آب درون حوض) نگاه مي كنيم اجسام را بزرگتر از ابعاد واقعي و نزديكتر به سطح آب مي بينيم زيرا آب پرتوهاي نور را مي شكند و عمق را كمتر نشان مي دهد. به طور كلي منظور از n2 محيطي است كه چشم بيننده در آن قرار ارد در ضمن  از سطح آب محاسبه مي شوند.

تابش از محيط غليظ به رقيق:

هرگاه پرتو نوري از محيط غليظ وارد رقيق شود از خط عمود فرضي دور مي شود. زاويه تابش در محيط غليظ حتماً بايد با زاويه حد مقايسه شود حتي اگر در منشور باشد.

زاويه حد:

در محيط غليظ زاويه اي بنام حد وجود دارد كه پرتو شكست آن موازي سطح جدا كننده دو محيط است به عبارت ديگر زاويه شكست آن ۹۰ درجه است. منظور از n ضريب شكست محيط غليظ است. زاويه حد به جنس محيط بستگي دارد.

منشورها:

يك قطعه شيشه اي با مقطع مثلث مانند منشور است، منشورها همواره نور را به طرف قاعده ضخيم تر خود منحرف مي كنند. نور سفيد خورشيد توسط منشور به هفت رنگ تجزيه مي شود كه به آن پاشيدگي نور نيز مي گويند هر كدام از اين هفت رنگ در محلهاي متفاوتي (در كنار هم) قرار مي گيرند كه به آنها طيف نور سفيد خورشيد مي گويند علت تجزيه نور آن است كه منشور براي هر رنگي ضريب شكست متفاوتي دارد مثلاً براي رنگ قرمز ضريب شكست منشور از بقيه رنگها كمتر است پس كمترين انراف مربوط به رنگ قرمز و بيشترين مربوط به بنفش است اين رنگها به ترتيب از بيشترين به كمترين انحراف عبارتند از: بنفش، نيلي، آبي، سبز، زرد، نارنجي، قرمز.

به طور كلي منشور يك محيط غليظ محسوب مي شود سپس بايد پرتوهاي تابش را با زاويه حد مقايسه كرد. براي حل تستهاي منشور آنها را به دو دسته تقسيم مي كنيم.

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =