پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بازی شطرنج (مهره های این بازی): دانلود رایگان تحقیق رشته تربیت بدنی
doc
تعداد صفحات : 14
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته تربیت بدنی
دانلود رایگان
0 تومان


تحقیق رشته تربیت بدنی با فرمت WORD و در ۱۴ صفحه با موضوع بازی شطرنج (مهره های این بازی) نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

بازی شطرنج

واژه «شطرنج»تلفظ فارسي «چاتورانگا » است کلمه اي که در زبان سانسکريت براي نام گذاري اين بازي به کار برده مي شود،جايي که معمولاً از آن به عنوان نخستين زادگاه اين بازي ياد مي شود. اگر چه بازيهاي مشابهي در کره، چين، ژاپن و تايلند رواج داشته است اما شطرنج امروزي به اين بازي هندي برمي گردد که در دوره ساسانيان وارد ايران شده و آنگاه در کشورهاي اسلامي، اروپا و روسيه تکامل پيدا کرده است. برخي شطرنج را يک سرگرمي ميدانند و عدّه اي ديگر آن را يک ورزش رزمي ذهني محسوب مي کنند. موفقيت در اين ورزش بيش از هر چيز به توان تحليل و فهم انتزاعي ذهن وابسته است.

صفحه بازی شطرنج

حتما صفحهٔ بازی شطرنج را ديده‌ايد. يک صفحهٔ ۸ در ۸ خانه که يکي در ميان سياه و سفيد هستند. اگر مي‌خواهيد طبق استانداردهاي بين المللي صفحه را نشانه‌گذاري کنيد، دستور زير را پيش بگيريد. صفحه را روي ميز بگذاريد و به آن نگاه کنيد! حالا رديفي که نزديک به شماست يعني ضلع پائين مربع را نگاه کنيد! خانه‌اي که در منتها اليه سمت راست و در آخر و سمت راست قرار دارد را نگاه کنيد! اگر سفيد بود که هيچي، اما اگر سياه بود لطفا ۹۰ درجه صفحه را بچرخانيد تا شماره گذاري را شروع کنيم!

انواع مهره های بازی شطرنج

  • پياده (سرباز)
  • اسب؛ مدرنN – کلاسيک C (ايتاليايي)
  • فيل؛ مدرن B – کلاسيک F (ايتاليايي)
  • رخ ؛ مدرن R – کلاسيک T (ايتاليايي)
  • وزير(فرزين)؛ مدرن Q – کلاسيک D (ايتاليايي)
  • شاه؛ مدرن K – کلاسيک R (ايتاليايي)

انواع مهره‌هاي اين بازي هستند. شخصي برنده‌است که بتواند شاه حريف را با خطر زدن( کيش) مواجه کند به طوري که حريف راهي براي «رفع کيش» نداشته باشد.

پياده (مهره بازی شطرنج)

يا سرباز ضعيف‌ترين مهرهٔ بازيست که هر کدام از بازيکنان (سياه يا سفيد) ۸ عدد از آن دارند که در رديف يکي مانده به آخر قرار مي دهند. پياده به جز حرکت اول که مي‌تواند ۲ خانه مستقيم به جلو برود، بقيهٔ حرکتها را بايد خانه به خانه انجام دهد. پياده بعد از رسيدن به آخرين رديف در خانهٔ حريف اختيار دارد به يک مهرهٔ ديگر (به جز شاه) بنا بر خواست بازيکن ( که معمولاً وزير است ) تبديل مي شود.

اسب (مهره بازی شطرنج)

اسب مهره‌اي ست که به همراه فيل از آنها به عنوان سوار سَبُک ياد مي‌شود. ارزش اسب برابر سه و نيم واحد پياده‌است. حرکت اسب به صورت ۲ خانه به سمت‌هاي جلو، عقب، راست و چپ و يک خانه در جهت عمود بر آن (براي عقب و جلو به سمت‌هاي راست و چپ و براي راست و چپ به سمت‌هاي عقب و جلو) خواهد بود. ي

فيل (پيل) (مهره بازی شطرنج)

فيل يکي ديگر از سوارهاي سَبُک بازي شطرنج است که ارزش غير رسمي آن توسط استادان فن، سه و نيم پياده ارزيابي مي‌شود. فيل مهره‌اي است که مي‌تواند به صورت اريب و در صورتي که مانعي نباشد يا خانهٔ مقصد مشغول نباشد، به طور نامتناهي و طولاني، به خانه‌اي در دوردست بنشيند.

رخ (مهره بازی شطرنج)

رخ مهره اي قوي‌ در شطرنج محسوب مي‌شود که به حضور آن به ويژ ه در انتهاي بازي راهگشاست. رخ به همراه وزير «سوارهاي سنگين» ناميده مي‌شوند.

وزير (فرزين) (مهره بازی شطرنج)

وزيرها قوي‌ترين مهره‌هاي شطرنج محسوب مي‌شوند. قدرت يک وزير برابر با ۹ پياده ارزيابي مي‌شود. اين مهرهٔ ارزشمند که نبود او خانمان سوز است، به ۲ صورت اريب و مستقيم (عمودي يا افقي) حرکت مي‌کند و به همان ترتيب مهره‌اي را مي‌گيرد. هر يک از طرفين بازي شطرنج فقط يک وزير دارند.

شاه (مهره بازی شطرنج)

حياتي‌ترين مهرهٔ بازي ايست که در واقع حضور تمام مهره‌هاي شطرنج براي دفاع از شاه خود و حمله يا تخريب مستقيم يا غير مستقيم شاه حريف هست. شاه فقط مي‌تواند به تمامي اطراف و خانه‌هاي مجاور خود برود.

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 5 =