پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
باغ موزه هنرهای بومی با محوریت باز آفرینی باغ ایرانی : پايان‌نامه‌ كارشناسی ارشد رشته‌معماری
doc
تعداد صفحات : 200
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته معماری
همراه با تصاویر ، نقشه ، جداول و نمودار
99000 تومان


معماری یکی از هنرهای بسیار فاخر ایران زمین میباشد که ریشه در فرهنگ و مدنیت هزاران ساله ما دارد . هنری که امروزه با تلفیق علوم مهندسی به یک رشته بسیار جذاب دانشگاهی در کشورمان تبدیل شده و بدلیل همین ریشه فرهنگی از رشته های بسیار پرطرفدار دانشگاهی میباشد. در ادامه به سری جدیدی از پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته معماری میپردازیم . پایان نامه حاضر با عنوان ” باغ موزه هنرهای بومی با محوریت باز آفرینی باغ ایرانی  (مطالعه موردی:شهر اصفهان)

با فرمت قابل ویرایش WORD  به شما دانشجویان و کاربران گرامی معرفی می گردد.

 

چکیده پایان نامه باغ موزه هنرهای بومی با محوریت باز آفرینی باغ ایرانی :

مفهوم فرهنگ و طبيعت كه جداي از يكديگرتفسير مي‌شوند به گونه ای مکمل یکدیگر و در رابطه با هم عمل مي‌كنند.هويت فرهنگي افراد تحت تأثير محيط پيرامون آنها شكل مي‌گيرد و خيلي اوقات آثار و آفريده‌هاي زيباي دست ساز بشر موجب دلپذير شدن محيط مي‌شودو از اين طريق طبيعت تحت تاثير فرهنگ قرار مي‌گيرد.یکی از شاخه های مهم رشد فرهنگي هر  سرزمینی رشد و اعتلای معماری آن سرزمین و نمایش و معرفی هنرهای بومی آنجا به دیگر سرزمین ها  می باشد.توجه به حفظ آثاربومی و بررسی آنان نه تنها نیازی فرهنگی است بلکه پاسخگوی نیازها و راه حلی در جهت تداوم آن آثاراست.استان اصفهان تا کنون  به دلایل متعدد رویکرد بومی خود را حفظ کرده است و به تبع آن از تغییرات اساسی مصون مانده و هنوز تداوم آنها در استان از بین نرفته است.

هدف از پژوهش حاضرآن است تا با بررسی و شناسایی ساختار باغ ها، و باز آفرینی آنها و همچنین ایجاد تعامل فرهنگی و اجتماعی در فضایی چون موزه به نوعی بتواند راهی برای برقراری ارتباط از دست رفته بین انسان، هنرهای بومی، طبیعت و فرهنگ در شهر اصفهان پیشنهاد دهد تا در این شهر انسان ها بتوانندآرامش از دست رفته را بازیابند.بر این اساس، هدف نخستین طرح حاضر را بایستی باز خوانی  باغ های ایران برای رسیدن به الگوهایی به شمار آورد تا با استفاده از آن به دیگر هدف تحقیق که اعمال نیازهای حاضر بر این الگوهاست دست پیدا کرد تا شاید بتوان راهی برای تعامل فرهنگ و طبیعت و تداوم و حفظ آثار بومی برای جهت دهی به ایجاد مکان های اصیل ایرانی در سایر نقاط جهان یافت.و علاوه بر آن، آنها را از حالت فراموش شده ی زمان حال نجات داد.

در همین راستایافته های تحقیق مبین آن است که می توان بایادگیری ازتجارب ارزنده گذشتگان درگره گشایی ازمشکلات وحل بحران ها بهره گرفت حائزاهمیت است، بازخوانی مصادیق والگوهای معماری گذشته و مفاهیم وراهکارهای سنتی راهی است که می توان ازآن ها جهت پیشرفت علمی وفنی، خلق معماری بافرهنگ و هویت ایرانی دردوره معاصر بهره مند شداز سویی دیگربایستی تمامی نیازهاوفعالیتها موردنظرقرارگرفته و برای تمامی آنها برنامه ریزی صورت پذیرد.در واقع می توان گفت باغ ایرانی وموزه ی هنرهای بومی هر دو می توانند پدید آورنده ی فضایی باشند برای رسیدن به آرامش و لمس رویاها و امنیت و پرورش استعدادها و احساس انسان ها.

پژوهش حاضرازجمله تحقیقات کاربردی است، که بامطالعه توصیفی«تطبیقی_تحلیلی»به موضوع می پردازد.شایان ذکراست، متغیرهاازنوع کیفی وروش گردآوری داده ها میدانی وکتابخانه ای است.

 

اهمیت و ضرورت انجام تحقيق

بروز بحران در ارتباط انسان با طبیعت به همراه تراکم جمعیتی و ازدحام اطلاعاتی در عصر کنونی، منجر به ایجاد محیط های پرتنش در زندگی شده است.از سوی دیگر یافته های اخیر در پژوهش های علم روانشناسی محیط در دو شاخه، علوم رفتار محیطی و علوم ادراک و شناخت محیط، نشان می دهد، پاسخگویی به نیازهای انسان از جمله نیاز به خلوت، کسب آرامش، تامل، خودارزیابی وخود شکوفایی بر تنش زدایی و افزایش میزان بهداشت روان به صورت فردی و جمعی موثر است و حضور مناسب طبیعت در محیط زندگی میزان بسیاری از بیماریهای روانی ، جسمی و اجتماعی در جوامع را کاهش می دهد.(شاهچراغی. 72.1388)

اما آنچه که در این مجموعه حائز اهمیت است مطالعه و طراحی باغ موزه ای برای نمایش هنرهای بومی است تا بتوان با استفاده از آن علاوه بر کاهش بحران و تنش زدایی به محیطی خلوت برای کسب آرامش دست یافت.

علاوه بر آنچه گفته شدمروری بر نظریات محققان در بخش باز خوانی و باز اندیشی باغ ایرانی نشان می دهد اغلب پژوهشگران و باغ شناسان، علاوه بر معرفی ویژگی های ساختاری باغ ایرانی همواره بر نظام های معنایی و تاثیرات روانی محیط باغ بر انسان تأکید کرده اند و به تأثیر محیط باغ در ایجاد حس آرامش در انسان و نیز دعوت به تأمل و اندیشه، به عنوان یک علت مهم و اصلی ساخت باغ ایرانی اشاره کرده اند اما تا کنون الگویی از این باغها پیاده نشده که بر اساس آن یک چنین فضایی با ویژگیهای گفته شده طراحی و اجرا شود.(همان)هم چنین با یک بررسی می توان دید که در ارجاع به نظام معماری باغ ایرانی در روند شکل گیری معماری معاصر ایران، نوعی جزئی نگری یا کلی نگری از آن صورت گرفته است و می توان گفت باغ ایرانی در دوره ی معاصر با توجه به فرآیند ادراکی آن توسط انسان، باز آفرینی نشده و یا این موضوع به طور کامل رخ نداده است.نگاهی به دیگر تجربه های باز آفرینی باغ ها در دیگر کلان شهرهای جهان نیز، یاد آور آن است که همگی در ابتدای مسیر باز آفرینی باغ ها قرار گرفته اند.شاید توجهی بیشتر از قبل لازم است  که بتوانیم آرامشی دوباره را به محیط زندگی و به تبع آن به روان خود ببخشاییم.(شاهچراغی. 1389. 268)

در نتیجه از مزایای این پژوهش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_وارد کردن باغ ایرانی به شهر معاصر ایرانی

2_استفاده از الگوهای پایه و ارزشمند و باز گرداندن مفاهیم فراموش شده به شهر

3_بهبود شرایط اکولوژیکی و زیست محیطی شهرها

4_واردکردن باغ و فضای سبز به شکلی جدید به زندگی روزمره مردم و کاهش استرس و نا آرامی های محیط شهری

5_ایجاد محیط سایه و دلپذیر برای استفاده کننده و ایجاد آسایش اقلیمی و بصری(وحید زادگان. 1390)

در همین راستا در این تحقیق تلاش شده تا برای یافتن چنین فضایی از نظریه ها ونقشه های  مختلف بطور روشمند استفاده گردد تا بتواند به معماران، شهرسازان و طراحان علاقمند به باز آفرینی باغ محصور ایرانی در محیط شهرها و کلان شهرهای معاصر، راهکارهایی را معرفی نماید در این راستا باز آفرینی به عنوان یکی از نظام های پیوند دهنده گذشته به حال باغ ایرانی بررسی گردیده است.

 

فهرست مطالب پایان نامه باغ موزه هنرهای بومی با محوریت باز آفرینی باغ ایرانی :

چکیده………………………1

مقدمه………………………..2

فصل اول:کلیات تحقیق

1-1:مقدمه……………………4

1-2:بیان مسأله………………………..4

1-3:اهمیت و ضرورت انجام تحقیق………………….5

1-4:اهداف مشخص تحقیق……………………6

1-5:سوالات تحقیق…………………….7

1-6:فرضیه های تحقیق……………………7

1-7:تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی………………….8

فصل دوم:مبانی نظری

2-1:مقدمه………………11

2-2:باغ ایرانی………….11

2-3:موزه……………………………69

2-4:نتیجه گیری………………..87

فصل سوم:روش شناسی تحقیق و معرفی سایت

3-1:مقدمه……………..90

3-2:روش شناسی تحقیق…………90

3-3:معرفی اصفهان…………93

3-4:نحوه انتخاب سایت……………121

3-5:معرفی و آنالیز سایت…………126

3-6:نتیجه گیری………………..130

فصل چهارم:ارائه برنامه فیزیکی و دیاگرام ارتباطی

4-1:مقدمه……………………132

4-2:برنامه فیزیکی……132

4-3:دیاگرام ارتباطی عرصه ها…………….137

4-4:نتیجه گیری…………….138

فصل پنجم:نتیجه گیری و ارائه طرح

5-1:نتیجه گیری……………140

5-2:ارائه طرح……………141

منابع و مآخذ

فهرست منابع فارسی…………..166

فهرست منابع غیر فارسی و اینترنتی……….169

فهرست نامها…………….170

چکیده انگلیسی………..172

 

 

فهرست جدول ها

  • جدول2-1:مفهوم باغ ایرانی از نظر فرهنگ لغات مختلف………14
  • جدول2-2: مفهوم باغ ایرانی از نظر محققان مختلف…………..15
  • جدول2-3: مقایسه توصیفات باغ بهشت قرآنی و اجزای آن با باغ ایرانی……18
  • جدول2-4: بازتاب باغ ایرانی در آثار جهانگردان و نویسندگان ایرانی…..19
  • جدول2-5: آراء گردشگران خارجی درباره باغ های ایرانی………..21
  • جدول2-6:علل پیدایش باغ های تاریخی ایران………….30
  • جدول2-7: تقسیم بندی باغ ها در سه مقیاس معماری، میانی و شهری……38
  • جدول2-8:نمادشناسی درختان در باغ ایرانی………40
  • جدول2-9:استفاده درختان در باغ ایرانی…………..41
  • جدول2-10: گونه ها و مکان کاشت گل، گیاهان و درختان در باغ ایرانی…………..43
  • جدول2-11:رابطه باغ ایرانی و نظام کاشت………..46
  • جدول2-12: رابطه باغ ایرانی و نظام آب(از منظر نماد پردازی)………..51
  • جدول2-13: رابطه باغ ایرانی و نظام هندسه(از منظر نمادپردازی)……..55
  • جدول2-14: رابطه باغ ایرانی و نظام ساخت(از منظر نمادپردازی)…………63
  • جدول3-1:آنالیز اقلیم استان اصفهان……………122
  • جدول3-2: مکان یابی و مقایسه ی لکه های خالی انتخابی با یکدیگر……….125
  • جدول3-3: معرفی و توضیح عناصر تأثیر گذار بر سایت………..127
  • جدول4-1:برنامه فیزیکی باغ…………..132
  • جدول4-2:برنامه فیزیکی موزه………..133

 

فهرست شکل ها

  • شکل2-1:بازسازی تصویری چهارباغ تیموری بر مبنای ارشادالزراعه………..20
  • شکل2-2: بازسازی تصویری چهارباغ تیموری بر مبنای ارشادالزراعه……….20
  • شکل2-3: پاسارگادوالگوی چهارباغ…………….24
  • شکل2-4:پلان باغ شاهی پاسارگاد……….24
  • شکل2-5: نقشه ی کاخ و باغ های هاوش کوری……….24
  • شکل2-6:باز آفرینی دورنمایی از مجتمع عمارت خسرو…………24
  • شکل2-7: شهر اصفهان و باغ های آن در دوران صفوی…………28
  • شکل2-8:مقایسه طرح باغ گسترده و باغ حیاط…………31
  • شکل2-9:الگوی مرجع باغ ایرانی………………39
  • شکل2-10:فرم قرار گرفتن درختان در باغ…………42
  • شکل2-11:شیوه کاشت پنج نقطه ای و موازی………..42
  • شکل 2-12:برش طولی یک قنات………….48
  • شکل2-13:سینه کبکی و چند نمونه از حوضهای ایرانی……48
  • شکل2-14:خیابان بندی های باغ………….52
  • شکل2-15:ساختار هندسی باغ ایرانی……….54
  • شکل2-16: چهار نحوه قرار گیری کوشک در محوطه باغ……….60
  • شکل2-17: کوشک هشت بهشت با پلان 9 قسمتی………..61
  • شکل2-18:کوشک با پلان سه قسمتی………….61
  • شکل2-19:کوشک چهل ستونی…………..61
  • شکل2-20:کوشک با پلان ایوانی………………62
  • شکل2-21:پلان و تصویر سه بعدی از باغ فرهنگسرای نیاوران……..68
  • شکل2-22:فرهنگسرای نیاوران…………..68
  • شکل2-23:موزه هنرهای معاصر تهران…………..82
  • شکل2-24: موزه ی هنرهای معاصرتهران(پلانهای مجموعه)…………83
  • شکل2-25:موزه هنر  های(نحوه دسترسی)……..84
  • شکل2-26:موزه هنر  های(موقعیت جغرافیایی)…………84
  • شکل2-27:موزه هنر  های(دسترسی و فرم بنا)………….85
  • شکل2-28:موزه هنر  های(نماها)………….86
  • شکل2-29:موزه هنر های(پلان ها و عرصه ها)………..87
  • شکل3-1:محوطه مرکزی هشت بهشت با سقف مقرنس کاری و در دو طبقه……….105
  • شکل3-2:کوشک باغ هشت بهشت………………107
  • شکل3-3:کوشک باغ هشت بهشت………107
  • شکل3-4: کنده کاری دهه 1840 م.از نمای کاخ قدیمی هشت بهشت………..108
  • شکل3-5:منظره ای ازهشت بهشت در اصفهان………….108
  • شکل3-6:نقاشی های دیوار تالار مرکزی چهلستون…………..110
  • شکل3-7:وجه تسمیه چهلستون………..110
  • شکل3-8:زیرستون های چهل ستون……………..113
  • شکل3-9: آب راهه ای از بلوک های سنگ تراشیده در باغ چهل ستون…………113
  • شکل3-10:وضع موجود چهلستون…………….113
  • شکل3-11:حکاکی……………117
  • شکل3-12:خاتم کاری…………..117
  • شکل3-13:قلمزنی…………………120
  • شکل3-14 قالی بافی………………..120
  • شکل3-15:کاشی سازی………………..120
  • شکل3-16:قلمکار سازی…………………..120
  • شکل3-17:میناکاری و تذهیب…………..120
  • شکل3-18: به ترتیب از راست به چپ:منبت کاری –  کوزه و سفال سازی…………121
  • شکل3-19:مینیاتور سازی…………121
  • شکل3-20:شریان های سایت……………………..126
  • شکل3-21:داخل سایت……………………….126
  • شکل3-22:پل خواجو………………………128
  • شکل3-23:مجتمع مسکونی امین…………..128
  • شکل3-24:موزه ی خط……………..128
  • شکل3-25:خانه ی هنرمندان…………128
  • شکل3-26:ساختمان پلی اکریل………………….128
  • شکل4-1:دیاگرام ارتباطی باغ………………..137
  • شکل4-2:دیاگرام ارتباطی موزه(زیرزمین)……………..137
  • شکل4-3: دیاگرام ارتباطی موزه(طبقه ی همکف)……………..137
  • شکل4-4: دیاگرام ارتباطی موزه(طبقه ی اول)…………….138
  • شکل4-5: تأثیر جمعیت عبوری از محدوده سایت بر روی برنامه فیزیکی………..138
  • شکل5-1:بررسی ایده اولیه…………..142
  • شکل5-2:اسکیس شکل گیری حجم…………..142
  • شکل5-3:ساخت حجم اولیه………142
  • شکل5-4:جزئیات حجم اولیه…………143
  • شکل5-5:حجم دوم………….143
  • شکل5-6:حجم سوم………143
  • شکل5-7:حجم چهارم………..143
  • شکل5-8:حجم نهایی……….144
  • شکل5-9:ورودی…………..144
  • شکل 5-10:دیوار داخلی…………….145
  • شکل5-11: طراحی چای باغ با ایده گرفتن ازپل خواجو…..145
  • شکل5-12:محور اصلی باغ………………147
  • شکل5-13:فضای اطراف موزه…………148
  • شکل5-14: سازه ی چادری پشت موزه، کف سازی متفاوت و فضای نشیمن…..148
  • شکل5-15:ورودی……………..149
  • شکل5-16:دیواره ی شرقی…………149
  • شکل5-17:چای باغ………………..149
  • شکل 5-18:محور اصلی باغ و ورودی موزه……………..150
  • شکل5-19:پشت موزه……………150
  • شکل5-20:سمت شرقی موزه……………..151
  • شکل5-21:سمت غربی موزه………….151
  • شکل5-22:بام موزه…………….151
  • شکل5-23:حیاط مرکزی موزه……….152
  • شکل5-24:اطلاعات……..152
  • شکل5-25:نگارخانه…………..152
  • شکل5-26:گالری ها……………153
  • شکل5-27:فضای عمومی تراس…………153
  • شکل5-28:نمایشگاه عکس………..154
  • شکل5-29:استودیو عکس……….154
  • شکل5-30:کلاس…………..154
  • شکل5-31:آمفی تئاتر………..154
  • شکل5-32:اداری……………155
  • شکل 5-33:کتابخانه………..155

 

فهرست نقشه ها

  • نقشه3-1:کوشک هشت ضلعی دارای سه ایوان در سه ضلع………105
  • نقشه3-2:پلان، نما و مقطع کوشک هشت بهشت……….105
  • نقشه3-3:کاخ هشت بهشت……………..106
  • نقشه3-4:پلان باغ هشت بهشت و باغ های مجاور آن……107
  • نقشه3-5:وضع موجود هشت بهشت…………..109
  • نقشه3-6:نقشه چهلستون…………….110
  • نقشه3-7:پلان و نماهای چهلستون………………111
  • نقشه3-8:پلان کوشک باغ چهلستون…………………112
  • نقشه3-9:پلان باغ چهلستون……………………112
  • نقشه3-10: باغ چهلستون وباغ خلوت بر اساس ترسیمی از انگلبر کمپفر……….112
  • نقشه 3-11:موقعیت استان اصفهان در کشور……………121
  • نقشه3-12: حوزه وموقعیت راههای استان اصفهان و پراکندگی باغها در این استان………….122
  • نقشه3-13:ناهمواری های استان اصفهان……………….122
  • نقشه3-14: حوزه آبریز شهرستان اصفهان.(زاینده رود)…………………123
  • نقشه3-15:حوزه بندی شهرستان اصفهان……………….123
  • نقشه3-16: پتانسیل بندی حوزه ی مرکزی شهرستان اصفهان…………124
  • نقشه3-17:یافتن لکه های خالی……………..124
  • نقشه3-18: محدوده ی بافت فرسوده ی منطقه ی6……………127
  • نقشه3-19:آنالیز کلی سایت…………….129
  • نقشه3-20:آنالیز جزئی سایت…………………129
  • نقشه یA-1:سایت پلان…………………….156
  • نقشه یA-2:پلان زیر زمین و پارکینگ……………..157
  • نقشه یA-3:پلان طبقه ی همکف……………..158
  • نقشه یA-4:پلان طبقه ی اول………….159
  • نقشه یA-5:پلان بام…………………160
  • نقشه یA-6:پلان آکس بندی………………….161
  • نقشه یA-7:برش A-A………………..162
  • نقشه یA-8:برش B-B………………163
  • نقشه یA-9:نمای جنوبی…………….164
  • نقشه یA-10:نمای غربی……………..164
  • نقشه یA-11:نمای شمالی………………164

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 14 =