پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی اثرات استراتژی های زنجيره تامين ناب و چابک: پایان نامه ارشد مدیریت
doc
تعداد صفحات : 127
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت بازرگانی - گرایش بازاریابی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
159000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت بازرگانی  و با عنوان بررسی اثرات استراتژي هاي زنجيره تامين ناب و چابک (مطالعه موردي: مجتمع صنعتي شام شام) در 127 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

چکیده بررسی اثرات استراتژي هاي زنجيره تامين ناب و چابک (مطالعه موردي: مجتمع صنعتي شام شام):

با بررسی عملکرد شرکت های ایرانی می توان شاهد روند پرنوسان و بحث انگیز رشد و نرخ بازده سرمایه گذاری طی ده سال گذشته بود و این در حالی است که کارشناسان، پتانسیل شرکت های حاضر در بازار سرمایه ای ایران را از لحاظ عملکرد بهتر، بیش از این می دانند.

با وجود آنكه ضرورت و اهميت چابکی و نابی زنجیره تأمین با توجه به لزوم سرعت عمل، پاسخگويي به مشتريان، تغييرات روز افزون بازار و نيازهاي مصرف کنندگان و…در بسیاری از صنایع، چه از نظر علمی و چه از بعد تجربی، بر كسي پوشيده نيست،شرکت های تولیدی در ایران توجه چندانی به این مسائل و ترسیم و توسعه زنجیره تأمین خود ندارند. از جمله الزامات یک شرکت تولیدی پذیرش نوعی از استراتژی های زنجیره تامین است. این استراتژی ها بر روی چگونگی هماهنگی فرآیندهای داخلی و خارجی کسب و کار تاکید می کنند، تا در نتیجه ی این هماهنگی،  بهترین خدمت رسانی به مشتریان و مصرف کنندگان نهایی ارایه گردد و نیز موجب تقویت عملکرد تک تک اعضای سازمان شود.

از آنجايي که ايجاد يک زنجيره ناب به تنهايي و چابک به تنهايي جوابگوي نياز تحویل سريع و کاهش هزينه هاي توليد به تنهايي نمي باشد لذا ايجاد همزمان زنجيره تأمين ناب و جابک که سيستم جديدي نيز مي باشد جوابگويي نياز اين تحقيق مي باشد .

مساله اصلي اين تحقيق عبارت است از توسعه زنجيره تأمين بر اساس مدلهاي تلفيقي ناب و چابک

در پژوهش حاضر ضمن مرور ادبیات مربوط به چابکی و نابی زنجیره تأمین و جایگاه آن در شرکت های تولیدی، به مفهوم سازی چابکی  و نابی در کل زنجیره تأمین شرکت شرکت شام شام شیراز، تعیین مولفه ها و شاخص های ارزیابی میزان چابکی و نابی در زنجیره تأمین و بر کارآیی تولید و بهبود زمان پاسخگویی پرداخته شده است.از نظر جهت‌گيريهاي پژوهشي تحقيق حاضر از نوع هدف پژوهش کاربردي مي‌باشد و قصد دارد شاخص های مهم و معتبر برای ارزیابی چابکي و نابی زنجيره تأمين در فرايندها و تاثر این استراتژ ها بر کارایی تولید و بهبود زمان پاسخگویی شرکت شام شام شیراز ارائه نماید. در اين تحقيق، جامعه آماری عبارت است از کلیه کارشناسان و مدیران  با تجربه و مطلع در حوزه موضوع تحقیق و همچنین درگیر در یکی از فرایندهای اصلی زنجیره تأمین، روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده است. ضریب آلفای کرونباخ که یکی از شاخص های متداول و معتبر سنجش پایایی ابزار تحقیق است، برای بخشهای مختلف پرسشنامه های مورد استفاده 87/. به دست آمد که نشان از پایایی قابل قبول می باشند.یافته های تحقیق نشان داد که استراتژي ناب و چابک بر کارایی تولید و بهبود زمان پاسخگویی تاثیر دارد.

 

اهميت موضوع اثرات استراتژي هاي زنجيره تامين ناب و چابک (مطالعه موردي: مجتمع صنعتي شام شام):

امروزه ارایه ی بهترین عملکرد در زمینه ی بازاریابی، به اساسی ترین دغدغه ی مدیران شرکت های تولیدی مبدل شده است و می کوشند تا با بهره گیری از تکنیک های مختلف، به عملکرد برتر دست یابند. به زعم کوپر عملکرد برتر به توانایی یک شرکت تولیدی در ادغام همه جانبه با شرکای خود در طول زنجیره تامین وابسته می باشد(کوپر[1]، 1997).

بر اساس مطالعات کلایور و پیرس[2] (2006) هدف نهایی استراتژی، تثبیت عملکرد برتر در بلندمدت می باشد. موفقیت استراتژی های هر شرکت می تواند در عملکرد آن شرکت منعکس گردد و عملکرد شرکت می تواند میزان موفقیت یک شرکت در خلق ارزش برای قسمت های مختلف بازار باشد اما در کل عملکرد شرکت های تجاری بر اساس دستیابی به اهداف کسب و کار از طریق واحدهای مختلف این شرکت ها تعیین می شود ( کلایور و پیرس ، 2006 : 98).

در بازار رقابتی موجود، بنگاه های اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی، خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیز نیازمند یافته اند. علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا مزایای رقابتی با هدف کسب سهم بیشتری از بازار می باشد و بر این اساس فعالیت هایی نظیر برنامه ریزی عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزی محصول، نگهداری کالا، کنترل موجودی، توزیع محصول و تحویل خدمت به مشتری که پیش از این همگی در سطح شرکت انجام می گرفت اینک صرفا مختص یک شرکت خاص نیست و به سطح زنجیره تامین انتقال یافته و همکاری و هماهنگی زیادی را بین اعضای زنجیره طلب می کند. گذار از دوره های مختلف محصول گرایی و بازارگرایی و ظهور عصر فرا صنعتی که در آن دانش و اطلاعات، محور اصلی حرکات سازمان می باشد، شرکت ها و سازمان ها را با چالش های جدید مواجه ساخته است. ( سوهن و روسل 2004 : 255 ).

بر این اساس مزیت رقابتی به سازمان هایی تعلق می گیرد که با تمرکز بر ارزش آفرینی و مشتری گرایی به ناب سازی سازمان ها و فرآیند هایشان همت می گمارند. با استفاده از رویکرد ناب هزینه نهایی تولید محصول و نیز قیمت فروش ان را کاهش می یابد که این عمل رضایت مشتریان را به دنبال خواهد داشت چرا که مشتری می تواند محصولات شرکت را با همان سطح کیفیت قبلی در ازای قیمت کمتری ابتیاع نماید.از آنجایی که ارتباط بین شرکت و مشتریان از طریق بازار برقرار می شود و توجه به نیازهای خاص مشتریان در جهت هرچه محکم تر کردن و استمرار این رابطه گام بردارند (سايمونز[3]،2006 : ٤٤ ).

فرهنگ چابک افزایش انعطاف پذیری و پاسخگویی به نیازهای متغیر و متنوع مشتریان را سرلوحه ی کار خویش قرار داده و حتی برای این منظور هزینه های بیشتری را نیز در مقایسه با رقبای خود متحمل می شود. یک سازمان چابک با زنجیره تامین چابک، به طور مستمر بر خواسته های مشتریان نظارت دارد و تلاش می نماید که به وسیله پاسخگویی هرچه سریعتر به این خواسته ها عملکرد خود را ارتقا دهد.در طول دو دهه اخير، مديران شاهد يك دوره تغييرات شگرف جهاني به واسطه پيشرفت در تكنولوژي، جهاني شدن بازارها و شرايط جديد اقتصاد سياسي بوده اند.( نیلسون[4] و همکاران ، 2008 : 245 ) .

با افزايش تعداد رقبا در كلاس جهاني، سازمانها مجبور شدند كه سريعاً فرآيندهاي درون سازماني را براي باقي ماندن در صحنه رقابت جهاني بهبود بخشند.در دهه هاي 70-1960 سازمانها به توسعه جزئيات استراتژي هاي بازار همت گماردند كه بر برآورده كردن »رضايت« مشتريان متمركز بود. آنها بدين درك نايل آمدند كه مهندسي و طراحي قوي و عمليات توليد منسجم و هماهنگ ، پيش نياز دستيابي به نيازمنديهاي بازار و در نتيجه سهم بازار بيشتر است. بنابراين، طراحان مجبور شدند كه ايده آل ها و نيازمنديهاي موردنظر مشتريان را در طراحي محصولات خود بگنجانند و در حقيقت محصولي را با حداكثر سطح كيفي ممكن، در حداقل هزينه، توام با ايده آل هاي موردنظر مشتري روانه بازار سازند ( آليو[5] ، 2005 : 21-12 ) .

در دهه 1980 باافزايش تنوع در الگوهاي موردنظر مشتريان، سازمانهاي توليدي به طور فزاينده اي به افزايش انعطاف پذيري در خطوط توليد، بهبود محصولات و فرآيندهاي موجود و توسعه محصولات جديد براي ارضاي مشتريان علاقه مند شدند كه اين موضوع – به نوبه خود – چالشهاي جديدي را براي آنها رقم زد.در دهه 1990 به موازات بهبود در توانمنديهاي توليد، مديران صنايع درك كردند كه مواد و خدمات دريافتي از تامين كنندگان مختلف تاثير بسزايي در افزايش توانمنديهاي سازمان به منظور برخورد با نيازمنديهاي مشتريان دارد كه اين امر به نوبه خود، تاثيرمضاعفي در تمركز سازمان و پايگاههاي تامين و استراتژي هاي منبع يابي بر جا نهاد. همچنين مديران دريافتند كه صرفاً توليد يك محصول كيفي، كافي نسبت، در واقع تامين محصولات با معيارهاي موردنظر مشتري (چه موقع، كجا، چگونه) و با كيفيت و هزينه موردنظر آنها، چالشهاي جديدي را به وجود آورد.در چنين شرايطي به عنوان يك نتيجه گيري از تغييرات مذكور دريافتند كه اين تغييرات در طولاني مدت براي مديريت سازمانشان كافي نيست. آنها بايد در مديريت شبكه همه كارخانجات و شركتهايي كه وروديهاي سازمان آنها را – به طور مستقيم و غيرمستقيم – تامين مي كردند، همچنين شبكه شركتهايي مرتبط با تحويل و خدمات بعد از فروش محصول به مشتري درگير مي شدند. با چنين نگرشي رويكردهايي »زنجيره تامين« و »مديريت زنجيره تامين« پاي به عرصه وجود نهادند(چیم هانزی ، 2004 : 98-73).

با توجه به اين كه شركت هاي كشور ما قصد ورود به بازارهاي جهاني را دارند و مي خواهند در اين درياي متلاطم جهاني شدن و رقابت هاي شديد داخلي و خارجي سهم بيشتري از بازار داشته باشند و در نهايت فروش و سود بيشتر، تدوين استراتژي براي بازاريابي يكي ازدغدغه هاي هر شركت و بنگاه اقتصادي است و چون نوشابه كالاي مصرفي، كم دوام، روزمره و براي همه بازار است و همچنين كم نيستند شركت هايي كه هر روزه با محصول هاي جديد، طعم ها و رنگ هاي مختلف وارد بازار مي شوند و در ضمن اين كالا رقيب هاي سرسخت قديمي خارجي و محبوب مشتري هم دارد اين كار بسيار دشوارتر مي شود و تبيين استراتژي مناسب براي آن بسيار اهميت دارد. زيرا اين شركت هاي موفق همچون كوكاكولا با محصول پاوريد و پپسي با محصول گتوريد و رد بول و هايپ و همچنين زمزم ايران داراي استراتژي هاي بازاريابي منسجم منحصر به ايران مي باشند.  بازاريابي به عنوان يكي از عوامل موفقيت ، مورد توجه روز افزون سازمانهاي خصوصي و دولتي است ( هريبينياك[6]، 2006 : 31-12 ).

امروزه بازاريابي به فلسفه پيچيده براي ايجاد ارتباط پوياي سازمان با بازارهاي مورد نظر ، تبديل شده است . از اين رو اغلب شركت ها و كارخانه ها از روشن هاي مختلف ترويج براي مطرح كردن كالاهاي خود ، كسب شهرت براي موسسه و تشويق و ترغيب مشتريان به خريد كالا استفاده مي كنند . شناخت ابزارهاي متفاوت ترويج محصول و آگاهي از استراتژي هاي چگونگي به كارگيري آن ها ، براي همه شركت ها سازمان هايي كه خواهان حضور آگاهانه و پايدار در بازارند ضرورت دارد( آليو[7] ، 2005 : 18 ).

با انجام تحقيق در خصوص استراتژي هاي موثر بر عملكرد، مشخص مي شود كه يك استراتژي با ابعاد گوناگون خود چگونه مي تواند بر عملكرد شركت تاثيرگذار باشد. شركت هاي توليدي و به طور خاص آن دسته از شركت هايي در صنايع پروتئینی فعاليت مي كنند، جهت بقا در صحنه ي رقابت و به منظور اثربخشي بيشتر، نيازمند آن هستند كه به طور مستمر عملكرد خود را بهبود بخشيده و اين امر نيز مستلزم شناخت انواع استراتژي ها و از جمله استراتژي هاي زنجيره تامين مي باشد. شناخت ابعاد مختلف زنجيره تامين يا استراتژي هاي آن به شركت ها كمك مي كند كه ضمن آشنايي با اين ابعاد و جايگاه خود در اين راستا، بتوانند از اين استراتژي جهت نيل به عملكرد مطلوب استفاده نمايند. همچنين اتخاذ استراتژي هاي زنجيره تامين مستلزم پذيرش هنجارهايي در رابطه با ايجاد هماهنگي و يكپارچگي در بين تمامي اعضاي زنجيره تامين ونيز پاسخگويي گسترده ي سازماني به اطلاعات مربوط به مشتريان بالفعل و بالقوه مي باشد. علاوه بر آن شركت ها بايد نسبت به رقبا در ايجاد هماهنگي بين اعضاي زنجيره و تجزيه و تحليل بازار و پاسخ به نيازهاي آن پيش دستي كنند و اين مهم را مي توانند با توسل به استراتژي هاي زنجيره تامين انجام دهند. پژوهش هاي متعددي كه طي چند دهه اخير در خصوص كاربرد استراتژي هاي ناب و چابك در شركت هاي توليدي انجام شده، اهميت روز افزون كاربرد استراتژي هاي مذكور را آشكار مي نمايد و گوياي اين واقعيت است كه استراتژي هاي ناب و چابك كاربردي و مؤثر بوده و مي توانند تاثيرات مثبتي در سطح شركت ها و نيز در بين تمامي اعضاي زنجيره تامين ايجاد نمايند. با عنايت به اينكه امروزه شركت هاي توليدي ايراني تلاش هاي بسياري براي ارايه عملكرد بهتر در بازار از خود نشان داده و مي كوشند تا با بهره گيري از تكنيك ها و ابزارهاي متعددي به اين مهم دست يابند. اين تحقيق اثر بخش بودن يا نبودن تعيين ميزان تاثير استراتژي هاي زنجيره تامين ناب و چابك بر عملكرد بازاريابي شركت هاي صنايع پروتئینی و مقايسه تاثير دو استراتژي مذكور با يكديگر بر فروش محصولات بررسي مي كند. از طرفي ميزان توجه مصرف كنندگان محصولات پروتئینی به بازاريابي  توسط اين تحقيق بررسي مي شود. ديدگاه مصرف كنندگان محصولات پروتئینی نسبت به نحوه درست بازاريابي و تبليغات (شيوه،زمان و وسايل)بررسي مي شود و صنايع پروتئینی در ارائه براي الگوي استراتژي بازاريابي مناسب تاثير گذاري بيشتر ياري مي كند .

با مرور ادبيات متوجه مي شويم که در صنايع امروزي مدل زنجيره تأمين ناب و نيز مدل زنجيره تأمين چابک مورد استفاده قرار گرفته است ولي تاکنون تلفيقي از دو مدل فوق ارائه نگرديده است .

در اين تحقيق با شناسايي نقاط مشترک دو مدل و نيز بررسي اختلافات آنها به عنوان مجهول ، مدل توسعه يافته اي به منظور افزايش سرعت پاسخگويي زنجيره تأمين و کاهش هزينه بالاي توليد در سازمان  ارائه مي شود . از آنجايي که موفقيت سازمان توليدي شام شام به توانايي اين شرکت در ارائه محصولات  با هزينه اي پايين و انجام سريع آن وابسته است، و نيز تشکيل يک زنجيره تأمين ناب به تنهايي و نيز زنجيره تأمين چابک به تنهايي جوابگوي اين عمليات نمي باشد و هچنين درصورت تأخير درانجام اين عمليات منجر به نارضايتي مشتريان و از دست دادن فروش و ايجاد هزينه هاي بالايي براي سازمان مي گردد لذا ايجاد همزمان زنجيره تأمين ناب و چابک جوابگومي باشد.

لذا هدف از اجراي پژوهش حاضر اين است شناسايي عوامل مشترک و اختلاف زنجيره تامين جابک و ناب، شناسايي نيازمنديهاي شرکت شام شام از جهت افزايش سرعت پاسخگويي و کاهش هزينه ها و مقايسه عوامل مشترک و اختلاف زنجيره و نيازمنديها در راستاي توسعه زنجيره تامين جابک و ناب می باشد.

 

 اهداف تحقیقاثرات استراتژي هاي زنجيره تامين ناب و چابک (مطالعه موردي: مجتمع صنعتي شام شام):

  1. بررسی و توصیف استراتژی زنجیزه ناب
  2. بررسی وتوصیف استراتژی زنجیره چابک
  3. بررسی تاثیر استراتژی زنجیره ناب و چابک بر بهبود زمان پاسخگویی به مشتریان
  4. بررسی تاثیر استراتؤی زنجیره ناب و چابک برکارایی تولید

 

 فرضیه های تحقیق اثرات استراتژي هاي زنجيره تامين ناب و چابک (مطالعه موردي: مجتمع صنعتي شام شام):

1- استراتژي زنجيره تامين ناب بر بهبود زمان پاسخگویی به مشتریان موثر است .

2- استراتژي زنجيره تامين چابك بر بهبود زمان پاسخگویی به مشتریان موثر است .

3- استراتژي زنجيره تامين ناب بر کارایی تولید شرکت شام شام موثر است .

4- استراتژي زنجيره تامين چابك بر کارایی تولید شرکت شام شام موثر است .

5- استراتژي هاي زنجيره تامين ناب و چابك قادر به پیش بینی بهبود زمان پاسخگویی به مشتریان می باشد.

6- استراتژي هاي زنجيره تامين ناب و چابك قادر به پیش بینی کارایی تولید شرکت شام شام می باشد.

 

فهرست مطالب

چکیده

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………..

بیان مساله ………………………………………………………………………………………………………………………….

اهميت موضوع……………………………………………………………………………………………………………………..

اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………

فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………

قلمرو تحقيق………………………………………………………………………………………………………………

تعاریف و مفاهیم اصطلاحات…………………………………………………………………………………………..

خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………………….

فصل دوم ادبیات تحقیق

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………..

استراتژی های بازاریابی……………………………………………………………………. …………………………………

ویژگی‌های زنجیره‌های تأمین ناب، چابک…………………………………………………………………………..

معرفی شرکت شام شام………………………………………………………………………………………………….

پيشينه تحقيق…………………………………………………………………………………………………………….

پيشينه داخلی…………………………………………………………………………………………………………………

پيشينه خارجی……………………………………………………………………………………………………………….

الگوي مفهومي يا نظري تحقيق…………………………………………………………………………………………

خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………..

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………..

روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………….

محيط پژوهش……………………………………………………………………………………………………………..

جامعه ی آماری، نمونه ی آماری…………………………………………………………………………………………

ابزار گردآوری داده ها……………………………………………………………………………………………………..

روش گردآوری داده ها………………………………………………………………………………………………….

روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………….

محدودیت های پژوهش…………………………………………………………………………………………………..

محدودیتهای کلی تحقیق………………………………………………………………………………………………..

محدودیتهای خاص تحقیق……………………………………………………………………………………………..

خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………….

فصل چهارم: ادبیات تحقیق

مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………….

آمارتوصیفی………………………………………………………………………………………………………………..

آمار استنباطی…………………………………………………………………………………………………………..

نتیجه کلی از فصل………………………………………………………………………………………………………

خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………

فصل پنچم: نتیجه گیری

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………..

نتایج فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………….

نتيجه گيري بر اساس يافته هاي تحقيق………………………………………………………………………………

پیشنهادهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………..

پیشنهادات محقیق آینده………………………………………………………………………………………………….

خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………………….

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =