پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس  : پایان نامه ارشد مدیریت اجرایی
doc
تعداد صفحات : 140
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت اجرایی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
99000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت اجرایی و با عنوان بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباسدر 140 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس:

پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی و درمانی شهید محمدی بندرعباس صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی پرستاران وکادر درمانی که دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالاتر می باشند  ، تشکیل می دهند و حجم نمونه مورد پژوهش تعداد 163 نفر می باشد که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند .

این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفته و جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه رضایت شغلی JDI (اسمیت ، کندال و هالین) و پرسشنامه تعهد سازمانی (آلن و مایر) بهره گرفته شده و برای تجزیه و تحلیل داد ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون ، آنالیز واریانس یکطرفه وآزمون  T مستقل و برای انجام پردازش اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS  استفاده شده است و نتایج حاصل به شرح ذیل می باشد :

تعهد مستمر با ابعاد رضایت شغلی(  ماهیت کار ، فرصت های رشد و همکاران ) دارای رابطه معنی داری بوده اما با ابعاد پرداخت ها و سرپرستان رابطه معنی داری وجود ندارد .

تعهد عاطفی با ابعاد رضایت شغلی(ماهیت کار ، سرپرستان ، فرصت های رشد و پرداخت ها ) با اطمینان 99 درصد دارای رابطه معنی دار ی بوده اما با مولفه همکاران رابطه معنی داری ندارد

تعهد هنجاری با ابعاد رضایت شغلی (ماهیت کار  ، سرپرستان و همکاران ) با اطمینان 99 درصد دارای رابطه معنی دار بوده اما با ابعاد فرصت های رشد و پرداخت ها رابطه معنی داری وجود ندارد .همچنین تعهد سازمانی کل با ابعاد رضایت شغلی (ماهیت کار ، سرپرستان ، همکاران و فرصت های رشد ) دارای رابطه معنی دار بوده ولی با مولفه پرداخت ها رابطه معنی داری ندارد .

بر اساس نتایج حاصله وضعیت رضایت شغلی پرستاران در محدوده متوسط و بالا ولی وضعیت وفاداری و تعهد سازمانی پرستاران در محدوه متوسط رو به بالا بود. همچنین رضایت شغلی با مولفه های فردی سنوات خدمت ، نوع استخدام ، وضعیت مسکن و مقطع تحصیلی پرستاران دارای رابطه معنی داری بوده اما با مولفه های نوع بخش محل خدمت ،سمت ،جنسیت ، وضعیت تاهل و شغل فعلی پرستاران رابطه معنی داری ندارد .تعهد عاطفی نیز با مولفه های فردی ، سنوات خدمت ، نوع استخدام ، جنسیت و تعهد مستمر با مولفه سنوات خدمت پرستاران رابطه معنی داری را نشان داد .

 

بیان ضرورت و اهمیت تحقیق

توسعه بخشهای اقتصادی و اجتماعی کشورها و به عبارت کلی توسعه ملی ، جز با کمک منابع انسانی کارآمد میسر نیست (آقامحمدي وهمكاران ،1382 ) . امروزه صاحب نظران و اندیشمندان بر اهمیت و نقش نیروی انسانی به عنوان عامل توسعه کشور واقف بوده و بر آن تاکید دارند و مهمترین سرمایه هر سازمان را نیروی انسانی آن می دانند(آصف زاده ، 1382 ).

پرستاران نیز به عنوان بزرگترین منبع انسانی سازمان های مراقبت بهداشتی و درمانی ، اهمیت بسزایی در ارتقای سلامت جامعه دارند .به طوری که سازمان های مراقبت بهداشتی و درمانی بدون نیروی کارآمد پرستاری نمی توانند به موفقیتی دست یابند (سنجري ،1375 ) .

بنابراین توجه به روحیه و انگیزه های انسانی کارکنان از اولویت بالایی برخوردار است. بلانچارد[1] موفقیت و کارآمدی منابع انسانی را وابسته به استفاده کارآمد از علوم رفتاری و شناخت مفاهیم موثر بر کارآمدی نیروی انسانی می داند. از سوی دیگر هنگام پیوستن نیروی انسانی به سازمان ها ، مجموعه ای از خواست ها ، نیازها و آرزوها ، یعنی انتظارات شغلی مطرح می شود (ديويس[2] ، 1995) . که به رضایت شغلی به عنوان مهمترین نگرش ،طرز تلقی یا قضاوت کارکنان نسبت به شغل و سازمان خود باز می گردد.

منظور از رضایت شغلی آن است   که فرد به طور کلی شغل خود را دوست داشته و برای آن ارزش قائل است  و نگرش  مثبتی نسبت به آن دارد. که موجب کوشش او در راستای تحقق اهداف سازمانی و تمایل قوی برای حفظ عضویت در سازمان می شود( رابينز ، 2005) . صاحب نظران علم مدیریت ، تعهد سازمانی را نگرش یا جهت گیری نسبت به سازمان که هویت فرد را به سازمان مرتبط می سازد تعریف می کنند  تعهد عبارت است از مجموعه فشارهای     هنجار درونی شده برای انجام فعالیتها که موجب دستیابی به اهداف و منابع سازمانی می شود (مرتضوي ، 1372) .

هر تحقیق جایگاه ویژه خود را دارا می باشد. اظهارنظر درباره کار افراد، از موارد طبیعی فعالیت گروهی گوناگون است. هر گاه عده­ای برای تحقق یک هدف مشترک به همکارای با یکدیگر می پردازند هر کدام از اعضای گروه درباره لیاقت و کفایت همکاران خود اظهارنظر می کند و از آنجایی که مسئولیت اجرای امور واحدهای مربوط را سرپرستان در سازمان بر عهده دارند، اظهارنظر آنها درباره مراتب شایستگی افراد تحت سرپرستی، اعم از اینکه در سازمان از نظام و الگویی پیروی شود یا نشود، شایستگی افراد به گونه­ای غیر رسمی بر پایه قضاوت شخص تعیین خواهد شد و ملاک تصمیم­گیری درباره اموری مانند ترفیع، انفصال، انتظار و خاتمه خدمت که باید عاری از هر گونه حب وبغض و تبعیض باشد، قرار می گیرد. در چنین وضعی نمی توان انتظار داشت که این فعالیت های مهم پرسنلی طبق موازین عدل و انصاف به مرحله اجرا در آید. زیرا گرفتن هر گونه تصمیم مبتنی بر اظهار نظر ذهنی و قضاوت شخصی که در آن اطلاعات لازم از راه علمی جمع­آوری ، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل و متناوباً مورد تجدیدنظر واقع نشده باشد، هرگز نمی تواند منصفانه و به دور از لغزش های ناشی از تعصب و تبعیض باشد و نتیجه آن چیزی جز احساس محرومیت و ناکامی فوق­العاده در کارکنان و تقلیل بازده کار آنان و کاهش کارایی در سازمان نیست (ایمانی، 1386).

رهبران سازمانها برای نیل به هدف با چند منبع عمده روبه رو هستند: تجهیزات و ماشین آلات و ابزارهای تولید، پول و سرمایه و نیروی کار در سازمان. مدیران برای استفاده بهینه از این منابع ساز و کارهای متفاوت را به کار می گیرند، مثلاً در جهت حفظ و نگهداری ماشین آلات و ابزار تولید، سیستم تعمیر و نگهداری را مورد استفاده قرار می دهند و همه سال مبالغ هنگفتی را در این راه هزینه می کنند . علاوه بر این در پی دستیابی به آخرین اطلاعات در بخش فن آوری هستند ، ولی با آن همه تلاش و کوشش که در جهت حفظ و نگهداری ماشین آلات ، بهینه سازی و تغییر تکنولوژی به کار می برند متأسفانه در جهت حفظ و نگهداری نیروی انسانی به عنوان اصلی­ترین و اساسی­ترین منبع ، چندان فعال نیستند (مهداد ، 1380) .

اهمیت نیروی انسانی در سازمان تا به اندازه­ای است که آنها را مشتریان داخلی می نامند و می توان گفت تا زمانی که مشتریان از فعالیت خود خشنود نباشند، جلب رضایت مشتریان بیرونی بسیار سخت و شاید غیرممکن باشد . اگر نیروی کار عرق و دلبستگی سازمانی نداشته باشد و از توانمندی خویش در پیشبرد اهداف سازمان استفاده ننماید ، سازمان به اهداف خود نخواهد رسید ، بدیهی است کلیه نرم­افزارها و سخت افزارها و تکنولوژی های پیشرفته ابزاری هستند که شرط اصلی استفاده کارآمد از آنها داشتن نیروی انسانی آموزش دیده، علاقه­مند و متعهد است و موفقیت سازمان وابسته به کار و تلاش این نیروها می باشد . بهره­گیری بهینه از توانمندی کارکنان موسسات از اهداف اولیه هر سازمان است  که جهت تحقق آن ایجاد تعهد و رضایت در مورد کارکنان می تواند نقشی اساسی داشته باشد (ادریس و اردلی ، 1382) .

به نظر سوسنبرگ[3] (1993) ، زمانی که افراد از کار خود راضی باشند ، کارآیی آنها بالا می رود یعنی زمانی افراد کارایی مطلوب و اثربخشی خواهند داشت که بین انتظارات و میزان توانمندیها و قابلیتهای آنان ارتباط مناسبی باشد و در شرایط پرفشار کاری سیستم حمایت­گر ، اعتبار و ارزش مناسبی چه در محیط کار و یا سطح جامعه داشته باشد .

مسلماً رضایت شغلی در رفتار کارمندان اثر به سزایی دارد و به نحو مؤثری  اثر خود را در شغل فعلی ، کارا بودن ، اثربخش بودن و آمادگی جهت ارتقاء شغلی نشان می دهد . رضایت شغلی همچنین باعث کاهش غیبت گردیده و از آن جهت که سلامتی افراد ،  به سبب هزینه های بیمه ای و درمانی به نفع سازمان است موجب افزایش بازدهی خواهد شد .

کارمند راضی شادابی و مسرت را از سازمان به محیط خانه و جامعه منتقل می کند. بنابراین می توان با توجه به نحوه­ی بهبود پذیرش مسئولیت­های اجتماعی و مقدار پولی که در سایه وجود رضایت شغلی به نفع جامعه خواهد شد از این عامل دفاع کرد .

اهمیت نیروی انسانی در سرنوشت و توفیق ملت ها به حدی است که اگر سایر منابع هم در دسترس نباشند و یا به حداقل وجود داشته باشند آن جامعه می تواند با قدرت ایمان و اراده در اندک مدتی وسایل ترقی و رفاه خود را فراهم سازد و پیشاپیش جوامعی که واجد منابع دیگر و فاقد نیروی انسانی لازم برای بهره­برداری از آن منابع هستند گام بردارد. به همین صورت باید تمهیداتی را به کار برد تا انسان را فعالانه به خدمت درآورد .

یکی دیگر از متغیرهایی که درمحیط کار مهم تلقی می شود تعهد سازمانی است . تعهد ادراک شده­ی بالا به کارکنان از سوی سازمان ، سبب خواهد گردید که در کارکنان انتظاری بیشتر ایجاد گردد که اگر آنها تلاش نمایند اهداف سازمان برآورده خواهد گردید و به تبع آن، آنها پاداش دریافت خواهند کرد (هوت چیسن و سوا[4] ، 1986). همین امر سبب خواهد شد که هم اهداف سازمان برآورده شود ، هم خشنودی شغلی فرد افزایش یابد و به دنبال آن جامعه، سازمان و افراد از مزایای آن برخوردار خواهند شد .

موضوع این پژوهش از این جهت مورد توجه قرار می گیرد که با سنجش میزان رضایت شغلی و تعهد سازمانی و بررسی ارتباط آن در بین پرستاران مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس در پی یافتن نتایج مفید و ارزشمند و نیز در صدد یافتن عوامل مداخله گر در این زمینه­ها بوده تا از آن طریق کیفیت کار و راندمان را ارتقاء بخشیده و با ارائه راهکارهای صحیح باعث افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی گردد .

از دلايلي كه اهميت بررسي و مطالعه تعهد سازماني را نمايان مي سازد ، اين است كه سازمان هايي با اعضايي در سطوح بالاي تعهد سازماني ، معمولا از عملكرد بالاتر ، غيبت و تاخير كمتري از سوي كاركنان خود برخوردارند و در موارد بسيار سازمانها به افرادي نياز دارند كه به نفع سازمان ، فراتر از وظايف مقرر تلاش كنند و اين به ويژه در مشاغل حساس از جمله مشاغل درماني حائز  اهميت مي باشد ( بزرگ زاده ،1377 ) .

بنابراين با توجه به اينكه در بيمارستان هاي سطح استان هرمزگان به خصوص مراكز آموزشي و درماني بندرعباس چنين تحقيقي انجام نگرفته ، اين تحقيق در بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي شهيد محمدي براي بررسي رضايت شغلي و تعهد سازماني پرستاران ، مي تواند مجموعه مديريتي بيمارستان و مديريت كلان دانشگاه علوم پزشكي را براي شناسائي مسائل و مشكلات و نيز برنامه ريزي دقيق منابع انساني ياري رساند و براي افزايش بهره وري از نيروي كار و ساير منابع ، مي تواند موثر و ثمر بخش باشد .

 

اهداف تحقیق

اهداف کلی

بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی درمانی (بیمارستان) شهید محمدی بندرعباس .

اهداف فرعی:

1- تعیین وضعیت رضایت شغلی پرستاران .

2- تعیین وضعیت تعهد سازمانی پرستاران .

3- تعیین رابطه بین تعهد مستمر و رضایت شغلی .

4- تعیین رابطه بین تعهد عاطفی و رضایت شغلی .

5- تعیین رابطه بین تعهد هنجاری و رضایت شغلی .

6- تعیین رابطه بین تعهد سازمانی با رضایت شغلی پرستاران .

 

سوالات تحقیق :

1- وضعیت رضایت شغلی پرستاران چگونه است ؟

2- وضعیت تعهد سازمانی پرستاران چگونه است ؟

1-5- فرضیه های تحقیق:

1- بین تعهد مستمر و رضایت شغلی رابطه وجود دارد .

2- بین تعهد عاطفی و رضایت شغلی رابطه وجود دارد .

3- بین تعهد هنجاری و رضایت شغلی رابطه وجود دارد .

4 – بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی رابطه وجود دارد .

 

فهرست مطالب

  • فصل اول: کلیات تحقیق
  • 1-1- مقدمه. 1
  • 1-2- بیان مساله. 3
  • 1-3- بیان ضرورت و اهمیت تحقیق. 5
  • 1-4- اهداف تحقیق. 7
  • 1-5- فرضیه های تحقیق. 8
  • 1-6- تعریف واژه ها و اصطلاح ها 8
  • فصل دوم : ادبیات تحقیق
  • 2-1-مقدمه
  • 2-2- رضایت شغلی
  • 2-3- تعریف شغل. 11
  • 2-4- اهمیت کارکردن ازدیدگاه فردی و اجتماعی.. 12
  • 2-5- عوامل مؤثر در انتخاب شغل. 13
  • 2-6- تعریف رضایت شغلی.. 14
  • 2-7- روشهای ارزیابی رضایت شغلی.. 15
  • 2-8- عوامل موثر بر رضایت شغلی.. 18
  • 2-9- روابط انسانی و رضایت شغلی.. 22
  • 2-10- کیفیت زندگی کاری.. 24
  • 2-11- ویژگیهای شخصی وخشنودی شغلی.. 25
  • 2-12- افزایش رضایت شغلی.. 25
  • 2-13- پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی.. 27
  • 2-14- رضایت شغلی و عملکرد. 27
  • 2-15- تأثیر رضایت شغلی بر سازمان. 28
  • 2-16- تحول مطالعات پیرامون رضایت شغلی.. 28
  • 2-17- برخی ازنظریه های موجود در خصوص رضایت شغلی.. 29
  • 2-18-تعاریف تعهد سازمانی.. 33
  • 2-19- دیدگاههای متفاوت درباره تعهد سازمانی.. 35
  • 2-20- انواع تعهد. 37
  • 2-21- انواع تعهد سازمانی.. 37
  • 2-22- اهمیت تعهد سازمانی.. 38
  • 2-23- جوانب تعهد سازمانی.. 38
  • 2-24- حوزه های تعهد سازمانی.. 39
  • 2-25- نظریه های تعهد سازمانی.. 45
  • 2-26- توسعه منابع انسانی.. 52
  • 2-27- استقرار نظام مدیریت عملکرد. 53
  • 2-28- رضایت شغلی و بهره­وری.. 53
  • 2-29- نقش تعهد در بهره­وری کارکنان. 54
  • 2-30- نتایج برخی پژوهش ها درارتباط با موضوع تحقیق. 55
  • 2-30-1- مروری بر مطالعات داخلی
  • 2-30-2- مروری بر مطالعات خارجی
  • فصل سوم : روش تحقیق
  • 3-1- مقدمه
  • 3-2- روش پژوهش… 62
  • 3-3- جامعه آماری پژوهش… 62
  • 3-4- نمونه آماری وروش نمونه گیری.. 62
  • 3-5- ابزارگردآوری اطلاعات.. 64
  • 3-6- روایی وپایایی ابزار. 64
  • 3-7- روش تجزیه وتحلیل اطلاعات.. 65
  • 3-8- ملاحظات اخلاقی.. 65
  • فصل چهارم : نتایج پژوهش
  • 4-1- مقدمه
  • 4-2- داده های توصیفی  67
  • 4-3- یافته های توصیفی
  •  
  • 4-4- یافته های ا ستنباطی 68
  • فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
  • 5-1- مقدمه
  • 5-2- خلاصه یافته ها و نتایج 69
  • 5-3- تحلیل نتایج پژوهش 71
  • 5-4- بحث و نتیجه گیری 72
  • 5-5- محدودیتهای حقیق 73
  • 5-6- پیشنهادات کاربردی 74
  • 5-7- پیشنهادات پژوهشی 75
  • فهرست منابع فارسی 76
  • فهرست منابع انگلیسی 77
  • پیوستها
  • چکیده انگلیسی
  • طرح روی جلد انگلیسی
  • پرسشنامه

 

فهرست جداول

  • 4-1- توزیع فراوانی کادر درمانی شرکت کننده در مطالعه به تفکیک بخش محل خدمت..
  • 4-2- توزیع فراوانی کادر درمانی شرکت کننده در مطالعه به تفکیک جنسیت..
  • 4-3- توزیع فراوانی کادر درمانی شرکت کننده در مطالعه به تفکیک سنوات خدمت..
  • 4-4- توزیع فراوانی کادر درمانی شرکت کننده در مطالعه به تفکیک تحصیلات..
  • 4-5- توزیع فراوانی کادر درمانی شرکت کننده در مطالعه به تفکیک سمت..
  • 4-6- توزیع فراوانی کادر درمانی شرکت کننده در مطالعه به تفکیک نوع استخدام.
  • 4-7- توزیع فراوانی کادر درمانی شرکت کننده در مطالعه به تفکیک وضعیت مسکن..
  • 4-8- توزیع فراوانی کادر درمانی شرکت کننده در مطالعه به تفکیک تاهل.
  • 4-9- توزیع فراوانی تعهد سازمانی
  • 4-10- توزیع فراوانی رضایت شغلی
  • 4-11- توصیف تعهد سازمانی پرستاران.
  • 4-12- توصیف مولفه های رضایت شغلی..
  • 4-13- شاخص های آماری نمرات کسب شده از پرسشنامه تعهد سازمانی
  • 4-14- شاخص های آماری نمرات کسب شده از پرسشنامه رضایت شغلی..
  • 4-15- رابطه بین تعهد مستمر و رضایت شغلی
  • 4-16- رابطه بین تعهد عاطفی و رضایت شغلی..
  • 4-17- رابطه بین تعهد هنجاری و رضایت شغلی..
  • 4-18- رابطه بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی..
  • 4-19- ارتباط رضایت شغلی و مولفه های آن با بخش محل خدمت..
  • 4-20- ارتباط بین تعهد سازمانی و مولفه های آن با بخش محل خدمت..
  • 4-21- ارتباط رضایت شغلی و مولفه های آن با سمت..
  • 4-22- ارتباط تعهد سازمانی و مولفه های آن با سمت..
  • 4-23- ارتباط رضایت شغلی و مولفه های آن با سنوات خدمت..
  • 4-24- ارتباط تعهد سازمانی و مولفه های آن با سنوات خدمت..
  • 4-25- ارتباط رضایت شغلی و مولفه های آن با نوع استخدام.
  • 4-26- ارتباط تعهد سازمانی و مولفه های آن با نوع استخدام.
  • 4-27- ارتباط رضایت شغلی و مولفه های آن با وضعیت مسکن..
  • 4-28- ارتباط تعهد سازمانی و مولفه های آن با وضعیت مسکن..
  • 4-29- ارتباط بین تعهد سازمانی و مولفه های آن با جنسیت..
  • 4-30- ارتباط بین رضایت شغلی و مولفه های آن با جنسیت..
  • 4-31- ارتباط بین رضایت شغلی و مولفه های آن با مقطع تحصیلی
  • 4-32- ارتباط بین تعهد سازمانی و مولفه های آن با مقطع تحصیلی..
  • 4-33- ارتباط بین رضایت شغلی و مولفه های آن با وضعیت تاهل.
  • 4-34- ارتباط بین تعهد سازمانی و مولفه های آن با وضعیت تاهل.
  • 4-35- ارتباط بین تعهد سازمانی و مولفه های آن با شغل فعلی..
  • 4-36- ارتباط بین رضایت شغلی و مولفه های آن با شغل فعلی..

فهرست شکل ها

  • شکل 2-1- رابطه عوامل انسانی و رضایت شغلی
  • شکل 2-2- عوامل ضروری ، عوامل همبسته و پیامدهای تعهد سازمانی..
  • شکل 2-3- عوامل موثر و نتایج ناشی از تعهد سازمانی..
  • شکل 2-4- عوامل موثر بر افزایش تعهد سازمانی..

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید

 

 



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 1 =