پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی كهن الگوهای داراب نامه طرسوسی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
doc
169 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته زبان و ادبیات فارسی
79000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . این بار با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فازسی با موضوع “ بررسی كهن الگوهای داراب نامه طرسوسی ”  در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم. در زیر چکیده ای از این پایان نامه ارزشمند آمده است که با خواندن آن به ارزش این پایان نامه رشته ادبیات فارسی پی خواهید برد. همچنین برای برای دسترسی به فایل متن کامل پایان نامه رشته ادبیات فارسی ، می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.

 

چکیده پایان نامه بررسی كهن الگوهای داراب نامه طرسوسی:

نقد كهن ­الگويي، از رويكرد­هاي نسبتاً جديد در زمينة نقد متون ادبي است كه از يافته­ هاي علومي چون روانشناسي، مردم­شناسي و اسطوره ­شناسي براي تحليل متن كمك مي­گيرد.

شالودة اصلي اين نقد را كهن­ الگو تشكيل مي­دهد. كهن­ الگو اصطلاحي است كه يونگ براي آن بخش از ناخودآگاه روان كه مشتمل بر تجارب موروثي انسان­ كه در هر زمان و هر مكاني، به اشكال مشابه متجلي مي­شود، به كار برد. زمينة نمود كهن­ الگو خواب­ها، اساطير، متون ادبي و نظاير آن است.

داراب­نامه از متون ارزشمند حماسي در قرن ششم، روايت ابوطاهر طرسوسي از زندگي داراب فرزند بهمن و شرح حال اسكندر و بوران­دخت است. يكي از جنبه­هاي مهم اين اثر حضور پررنگ كهن ­الگوهاست به گونه­اي كه بدون بررسي و نقد و تحليل اين امر، بخش مهمي از خلاقيت مؤلف مغفول خواهد ماند. پژوهش حاضر، بررسي كهن­ الگوهاي اين اثر است.

با توجه به روايي بودن داراب­نامه، برجسته­ ترين كهن­ الگوي اين اثر، كهن­ الگوي سفر قهرمان است. در هر دو بخش كتاب تولّد، زندگي، سفر و ماجراهاي آن در شرح حال داراب و اسكندر، كمابيش بر كهن­ الگوي جهاني سفر قهرمان منطبق است. داراب توسط پيك به سفر «دعوت» مي­شود و ابتدا در اجابت دعوت «تعلّل» مي­ورزد و سپس سفر را آغاز مي­كند. با فائق آمدن بر نگهبانان «آستان نخستين»، وارد «جادة آزمون» مي­شود و بر موانع آن غلبه مي­كند. سپس با «زن وسوسه­گر» مواجه مي­شود و سرانجام با «خدابانو» ازدواج مي­كند. وي در «آشتي با پدر» موفق عمل مي­كند و به «بركت نهايي» مي­رسد.

اگرچه وي در ابتدا از بازگشت «امتناع» مي­كند، اما در نهايت به وطن باز مي­گردد و از نگهبانان «آستان بازگشت» عبور مي­كند و با غلبه بر مشكلات پيش رو، «ارباب دو جهان» مي­شود.

اسكندر نيز اين مراحل را در زندگي خود تجربه مي­كند. مؤلف در ضمن كهن­ الگوي سفر قهرمان، از مجموعه كهن­ا لگوهاي روانشناسيِ تحليلي از جمله آنيما، پيرِ دانا، مادرِ مثالي و سايه­ها بهره گرفته است. همچنين به موارد بسياري از كهن ­الگوي آفرينش از جمله بازخواني آفرينش نخستين، ياد كردن از نخستين­ها، مقدس­نمايي، دوستي با حيوانات و ساخت شهرها  در داراب­نامه اشاره شده است.

از ميان اين موارد، بازخواني آفرينش نخستين و مقدّس نمايي از بسامد بيشتري برخوردارند. همچنين در بخش كهن­ الگوي باروري، بسياري از موارد اين كهن ­الگو از جمله آيين­هاي باروري، پرستش نمادهاي باروري، قدرت جادويي شاه، وظيفة باروري شاه و قرباني استفاده شده است.

آثار ابوطاهر طرسوسي

از ابوطاهر طرسوسي آثار فراواني بر جاي مانده است كه نيمي از آن­ها به روايات حماسي و پهلواني ايران و نيمي ديگر به حماسه­هاي مذهبي شيعه و غالباً با موضوع حماسة عاشورا و حوادث بعد از آن اختصاص يافته است:

1­–  داراب­نامه: مهم­ترين و مشهورترين اثر اوست كه در جاي خودبه تفصيل  به آن پرداخته مي­شود.

2­– تاريخ اسكندري: چنان­كه از عنوانش پيداست، كتابي در شرح احوالات اسكندر است كه نسخة دست­نويس آن در كتابخانة آصفيه در هند نگهداري مي­شود و ظاهراً  هنوز تصحيح و چاپ نشده است(منزوي، 1351: 3657).

3­–  قران حبشي: داستاني حماسي است و سرگذشت قران حبشي پهلوان دربار قباد است و وقايع آن در چارچوب جنگ­هاي ايران و توران اتفاق مي­افتد و به شيوه داراب­نامه، قصة مفصل و پر آب و تابي از كار درآمده است. اين كتاب به فرمان «اوزون حسن آق­قويونلو» در قرن نهم هجري به تركي ترجمه شد و دست­نويس­هاي آن به تركي، بيش از دست­نويس­هاي فارسي آن است كه گويا ترجمة تركي آن مورد اقبال فراوان بوده است(اسماعيلي، 1380: 75).

4­- قهرمان­نامه: روايت جنگ­هاي هوشنگ با قهرمان پسر گرشاسب است كه سرانجام قهرمان به خدمت او در­مي­آيد و اين دو با همكاري هم، سرزمين­هاي بسياري را تصرف مي­كنند. اين كتاب نيز به تركي ترجمه شده است و اصل روايت را نيز به حكايتي هندي نسبت داده­اند كه در دورة انوشيروان به پهلوي برگردانده شده است(همان­جا: 76- 77).

5­- تواريخ نامه: تنها يك دست­نويس تركي از آن در دست است و روايت داستان سليمان نبي(ع) و ديو و پريان است(رشنوزاده، 1383: 33).

6­- مسيّب نامه: داستاني تخيلي ـ مذهبي به زبان فارسي است و زمان آن به بعد واقعة عاشورا برمي­گردد و قصة مسيّب شاه است كه به قصد كمك به امام سوم به كربلا مي­رود، اما به موفق نمي­شود به موقع حاضر شود بنابراين به خونخواهي برمي­خيزد و با قاتلين امام مبارزه مي­كند و در اين راه كشته مي­شود(منزوي، 1374: 336).

7­- جنگ نامة محمّد حنفيه: منظومه­اي فارسي راجع به انتقام­گيري از مسببين واقعة كربلا و قاتلان امام حسين (ع) است و نسخة دست­نويس آن در كتابخانة عمومي پنجاب لاهور موجود است(منزوي، 1351: 2748).

8­- جنگ نامة امام زين­العابدين: اين اثر همانند جنگ نامة محمّد حنفيه و مسيّب­نامه، به انتقام­گيري از قاتلان امام حسين(ع) مي­پردازد. در اين داستان نقش امام چهارم و محمّد حنفيه در خونخواهي و كشتن اشقياي كربلا پر­رنگ است. نسخه­اي دست­نويس از آن در كتابخانة دانشكدة ادبيات و علوم انساني دانشگاه مشهد با عنوان مختارنامه موجود است(رشنوزاده، 1383: 33).

9­- مقتل حسيني: تك نسخة اين روايت در كتابخانة دانشگاه لس آنجلس نگهداري مي­شود و گويا ترجمه­اي تركي از مسيّب­نامه يا جنگ نامة محمّد حنفيه است و در كنار چند راوي ديگر آن، نام ابوطاهر طرسوسي به چشم مي­خورد(اسماعيلي، 1380: 77).

10­- داستان…: اين داستان فاقد عنوان است و آغار آن افتادگي دارد و نسخة دست­نويس آن در فرهنگستان علوم تاجيكستان موجود است و سال رونويسي آن 1020­ه.ق / 1611­. م است و صحت انتساب آن به ابوطاهر مورد ترديد است(همان­جا: 80- 81).

11­- عيّارنامه: نسخة دست­نويس تركي آن در كتابخانة شخصي به نام «اسماعيل حكمت ارتايلان» نگهداري مي­شود و خانم «مليكوف» آن را از آثار طرسوسي مي­داند. اين كتاب داستاني راجع به قهرماني عيّاران و شرح اصل و نسب آنان است(همان­جا:81).

12­- ابومسلم نامه4: روايتي از زندگي ابومسلم خراساني و مبارزه­اش با امويان و انتقام­گيري خون شهداي كربلا است. «ابومسلم­نامه نخستين حماسة تاريخي است كه در دوران بعد از اسلام پديد آمده است. مقصود از اين سخن آن است كه ابومسلم نخستين شخصيت واقعي تاريخي دوران بعد از اسلام است كه هاله­اي از افسانه و حماسه بر گرد زندگاني وي پديد آمد»(محجوب،1383: 301).

13­- شاهنامه منثور: داستان­هاي شاهنامه فردوسي به نثر است و ميكروفيلمي از آن در كتابخانة مركزي دانشگاه تهران موجود است(رشنوزاده، 1383: 33).

فهرست پایان نامه بررسی كهن الگوهای داراب نامه طرسوسی:

  • مقدمه …………۱
  • فصل اوّل:كلّيّات .……….۳
  • ۱-۱٫ شرح وبيان مسئله پژوهشي………..۴
  • ۱-۲٫ ضرورت و اهميت موضوع تحقيق …………..۵
  • ۱-۳٫ اهداف تحقيق ……………۵
  • ۱-۴٫ كاربرد نتايج تحقيق ……۵
  • ۱-۵٫ پيشينه علمي موضوع………….۶
  • ۱-۶٫ سؤال­هاي تحقيق…………….۷
  • ۱-۷٫ فرضيه ­هاي  تحقيق ………….۷
  • ۱-۸٫ شرح روش تحقيق……………۷
  • فصل دوم: طرسوسي، كهن­الگو ………۸
  • ۲-۱٫ ابوطاهرطرسوسي ……………..۹
  • ۲-۱-۱٫ زندگي …………….۹
  • ۲- ۱- ۲٫ زادگاه……………۱۰
  • ۲- ۱- ۳٫ قصه­ گويان…………..۱۲
  • ۲- ۱- ۴٫ آثار ابوطاهر طرسوسي…………۱۴
  • ۲- ۱- ۵٫ داراب­نامه…………۱۶
  • ۲- ۱- ۵- ۱٫ داستان­هاي ايراني……….۱۷
  • ۲- ۱- ۵- ۲٫ داستان­هاي يوناني و رومي………..۱۹
  • ۲- ۱- ۵- ۳٫ قصه­ هاي قرآني و ديني …….۲۱
  • ۲- ۱- ۵- ۴٫ حوادث تاريخي نزديك به زمان مؤلف ………..۲۲
  • ۲- ۱- ۵- ۵٫ خلاصة داراب­نامة طرسوسي …………….۲۳
  • ۲-۲٫ كهن الگو ………………۳۰
  • ۲-۲-۱٫ مفاهيم مرتبط با كهن­ الگو …………۳۲
  • ۲- ۲- ۱-۱٫كهن­ الگو و نماد……….۳۳
  • ۲-۲-۱-۲٫ موتيف و كهن­الگو………….۳۴
  • ۲-۲-۱-۳٫ پروتوتايپ و كهن­ الگو………….۳۵
  • ۲-۲-۳٫ تاريخچة كهن­ الگو…………..۳۶
  • ۲-۲-۴٫ نقد كهن­ا لگويي و اسطوره ­شناختي……..۳۸
  • ۲-۲-۵٫ انواع كهن ­الگوها………………..۳۹
  • يادداشت­هاي فصل دوم ………….۴۰

 

  • فصل سوم:كهن­ الگوها در داراب ­نامه………….۴۲
  • ۳-۱٫كهن ­الگوي آفرينش…………۴۳
  • ۳- ۱-۲٫ آفرينش جهان و انسان………………۴۴
  • ۳- ۱- ۳٫ بي­مرگي………….۴۷
  • ۳- ۱- ۳- ۱٫ عمر طولاني……۴۷
  • ۳- ۱- ۳- ۳٫ جاودانگي…………….۴۸
  • ۳- ۱- ۴٫ تقدّس ­نمايي……………۴۹
  • ۳- ۱- ۵٫ دوستي با حيوانات……………..۵۰
  • ۳- ۱- ۶٫ ساخت خانه……………۵۱
  • ۳- ۱- ۷٫ پرواز………….۵۳
  • ۳-۲٫ كهن­ الگوي باروري ………..۵۶
  • ۳- ۲- ۱٫ رابطة كهن­الگوي باروري و قدرت جادويي شاه………..۵۷
  • ۳-۲-۲٫ حرمت خون شاه……….۶۰
  • ۳- ۲- ۳٫ حرمت ديدن شاه……………۶۱
  • ۳- ۲- ۴- وظيفة باروري شاه و مرگ او…………..۶۲
  • ۳- ۲- ۵٫ رابطة باروري و رويين­تني………….۶۴
  • ۳- ۲- ۶- برون ­همسري…………..۶۴
  • ۳- ۲- ۷٫ مسابقه براي انتخاب همسر……………….۶۶
  • ۳- ۲- ۸٫ قرباني…………….۶۷
  • ۳- ۲- ۹٫ اجراي مراسم باروري………….۶۹
  • ۳- ۲- ۱۰٫ پرستش نمادهاي باروري …………..۷۰
  • ۳- ۳٫ كهن­ الگوي قهرمان در داستان داراب…………۷۳
  • ۳– ۳- ۱٫ مادر مثالي………….۷۵
  • ۳- ۳- ۲٫ آنيما………….۷۹
  • ۳- ۳- ۳٫ پير دانا……………۸۳
  • ۳- ۳- ۴٫ سايه………..۸۶
  • ۳- ۳- ۵٫ نقاب…………۹۰
  • ۳- ۳- ۶٫ سفر قهرمان………….۹۱
  • ۳- ۳- ۶- ۱٫ عزيمت………….۹۳
  • الف) دعوت به آغاز سفر …………..۹۳
  • ب) ردّ دعوت………….۹۳
  • ج) امداد غيبي………….۹۴
  • د) عبور از نخستين آستان…………۹۴
  • ه) شكم نهنگ……………۹۴
  • ۳- ۳- ۶- ۲٫ آيين تشرّف …………….۹۵
  • الف) جادة آزمون…………….۹۵
  • ب) ملاقات با خدابانو……………۹۷
  • ج) زن در نقش وسوسه­گر……………۹۷
  • د) آشتي با پدر و خدايگان…………۹۷
  • ه) بركت نهايي……………….۹۸
  • ۳- ۳- ۶- ۳٫ بازگشت………………..۹۸
  • الف) امتناع از بازگشت……….۹۸
  • ب) عبور از آستان بازگشت……………..۹۹
  • ج) ارباب دو جهان و رها در زندگي……………۱۰۰
  • ۳– ۴٫ كهن ­الگوي قهرمان در داستان اسكندر…………….۱۰۲
  • ۳- ۴- ۱٫ مادر مثالي….۱۰۷
  • ۳- ۴- ۳٫ پير خردمند……………۱۱۲
  • ۳- ۴- ۴٫ سايه­ها……………..۱۱۸
  • ۳- ۴- ۵٫ نقاب…………………۱۲۶
  • ۳- ۴- ۶٫ سفر قهرمان……………۱۲۶
  • ۳- ۴- ۶- ۱٫  عزيمت……………۱۲۷
  • الف) دعوت به آغاز سفر………………۱۲۷
  • ب) ردّ دعوت…………………۱۲۸
  • ج) امداد غيبي…………………….۱۲۸
  • د) عبور از نخستين آستان………………….۱۲۸
  • ه) شكم نهنگ………………….۱۲۸
  • ۳- ۴- ۶- ۲-  آيين تشرّف………………..۱۲۹
  • الف) جادة آزمون…………………۱۲۹
  • ب) ملاقات با خدابانو…………..۱۳۱
  • ج) زن در نقش وسوسه­گر……………….۱۳۱
  • د) آشتي با پدر……………….۱۳۱
  • ه) خدايگان…………………..۱۳۲
  • و) بركت نهايي…………………….۱۳۲
  • ۳- ۴- ۶- ۳٫ بازگشت………………………۱۳۳
  • الف) امتناع از بازگشت………………………۱۳۳
  • ب) فرار جادويي ………………….. ۱۳۴
  • ج) دست نجات از خارج……………….۱۳۴
  • د) ارباب دو جهان و رها در زندگي……………..۱۳۵
  • يادداشت­هاي فصل سوم ……………………۱۳۶

 

  • نتيجه ­گيري……………………..۱۳۹
  • فهرست منابع………………..۱۴۱

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل فروشگاه محصولات دانلودی دیجی لود

برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب  استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 8 =