پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی و بین‌المللی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق
doc
180صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق- گرایش حقوق بین‌الملل عمومی
59000 تومان


بطور معمول هر دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی( کارشناسی ارشد و دکتری ) ، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. در واقع  پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم .  رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی و بین‌المللی ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

چکیده بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی و بین‌المللی

اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکود اجتماعی در زمینه‌های مختلف می‌گردد، همچنین ویرانگری‌های حاصل از آن زمینه‌ساز سقوط بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را به طور جدی به مخاطره می‌اندازد.

کشور ایران به دلیل شرایط خاص و همجواری با مراکز عمده تولید کننده مواد مخدر و قرار گرفتن در بهترین و کوتاهترین مسیر ترانزیت در چند دهه اخیر گذرگاه انتقال مواد مخدر از افغانستان به اروپا بوده است.

در ایران مبارزه با کشت، توزیع و مصرف مواد مخدر دارای فراز و نشیب‌های زیادی بوده است به طوریکه قبل از انقلاب اسلامی غالباً دولت‌ها تحت نظارت خود اقدام به کشت و تولید مواد مخدر می‌نمودند و بعضی از شاهزادگان در حوزه‌های مافیایی خود اقدام به قاچاق مواد مخدر می‌نمودند و از موقعیت استراتژیک ایران در راه ترانزیت و قاچاق مواد مخدر که از منطقه شرق آسیا و خصوصاً از هلال طلایی صادر می‌شد همکاری و باجگیری می‌کردند تا اینکه در بعد از انقلاب اسلامی دولت مصمم به مبارزه با مواد مخدر در داخل ومرزهای کشور شد و ملت‌ها و حکومت‌ها در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی درک کردند که چنانچه هر چه زودتر چاره‌ای برای رفع این معضل اجتماعی نیندیشند بشریت به سراشیبی سقوط خواهد رفت. لذا ابتدا بعضی از حکومت‌ها که آسیب‌پذیری نفوذ مواد مخدر در میان مردم خود را لمس کردند سازوکار مبارزه و جلوگیری از آن را آماده و مردم را در راه عدم استفاده از مواد مخدر بسیج کردند و از طرفی با استفاده از قانونمندی به برخورد با تولید، توزیع و مصرف‌کنندگان اینگونه مواد پرداختند اما به زودی معلوم شد که مبارزه شهروندان و حکومت صرفاً در داخل کشور نمی‌تواند مؤثر باشد و باید با همسایگان مرزی و فرامرزی نیز در مبارزه و جلوگیری از تولید، توزیع و مصرف همگرایی به وجود آید.

کشورهای جهان در آغاز قرن بیستم دریافتند که سرنوشت آنها در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر کاملاً به یکدیگر وابسته است و برای مبارزه با اعتیاد و کنترل تولید مواد مخدر غیرقانونی اقدامات گسترده‌ای را در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی به انجام رسانیدند.

 

فایده و اهمیت تحقیق:

اعتیاد یک بیماری اجتماعی است که عوارض جسمی و روانی دارد و تا زمانی که به علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمی و روانی فقط برای مدتی نتیجه‌بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار «مواد اعتیادآور» می‌گردد. اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکود اجتماعی در زمینه‌های مختلف می‌گردد. همچنین ویرانگری‌های حاصل از آن زمینه‌ساز سقوط بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را به طور جدی به مخاطره می‌اندازد. تحلیلگران مسائل سیاسی و اجتماعی بر این باورند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده مواد مخدر مهمترین عامل به تباهی کشیدن و انحطاط اخلاقی جوامع به شمار می‌رود. متأسفانه گسترش دامنه مصرف مواد مخدر در جامعه امروز به حدی است که حتی قشر متفکر و تحصیلکرده را نیز به سمت خود کشانده است.

جهان می‌بایست از نیم قرن پیش که منشور آتلانتیک نوشته و اساسنامه سازمان ملل تهیه شد به آثار شوم مواد مخدر توجه می‌کرد یا دست کم در همان اوایل دهه 1960 که موج شدید اعتیاد نمایان شد به گونه‌ای با تولید و تجارت غیرقانونی مواد مخدر مبارزه می‌کرد. از زمان برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی مواد مخدر در سال 1909 در شانگهای کنترل مواد مخدر به عنوان یک نگرانی جهانی مطرح شد. سیستم بین‌المللی کنترل به تدریج از سال 1920 تحت نظارت مجموعه‌ای کشورها و از سال 1946 تحت نظارت سازمان ملل ایجاد گردید. توصیه‌های کنفرانس سران سیزده کشور جهان در شانگهای اساس نخستین کنفرانس بین‌المللی تریاک در سال 1912 هلند قرار گرفت. پس از تشکیل اولین مجمع جامعه در سال 1920 کمیته مشورتی برای قاچاق تریاک و سایر داروهای خطرناک به وجود آمد و کنوانسیون‌های 1925، 1931، 1936، پروتکل‌های 1946، 1948، 1953 و سرانجام کنوانسیون‌های 1961، 1971، پروتکل 1972 و کنوانسیون 1988، مواد مخدر را یکی از مشکلات عمده جهان معرفی کرد.

گزارش‌های بین‌المللی کنترل مواد مخدر، برنامه کنترل دارویی سازمان ملل متحد، پلیس بین‌المللی (شاخه مواد مخدر) و بسیاری از کشورها درباره وضعیت مواد مخدر در جهان همه حاکی از تشدید مواد مخدر در کشورها می‌باشد. تمامی کشورها دچار پیامدهای مخرب و ویرانگر قاچاق مواد مخدر و سوء مصرف آن می‌باشند. دولت‌ها تلاش گسترده‌ای را در تمامی سطوح برای متوقف ساختن تولید و قاچاق اینگونه مواد به کار برده و بر اساس مجموعه معاهداتی که تحت نظارت سازمان ملل به تصویب رسیده است می‌بایست گزارش عملکرد خود را به سازمان‌های بین‌المللی ارائه نمایند. در پاسخ به معضل سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان و آثار سوء آن در دهکده جهانی، کشورهای جهان در سال 1998 در اجلاسیة مهمی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن را برگزار نمود، شرکت و تصمیمات مهمی را اتخاذ کردند. در این اجلاسیه ضرب‌الاجل‌هایی برای سال‌های 2003 و 2008 تعیین شد تا کشورها در قالب دو برنامه پنج ساله اقداماتی را در زمینه کنترل مواد مخدر در عرصه‌های ملی و بین‌المللی به انجام رسانند.

در آستانه ورود به قرن بیست و یکم جوامع بشری با مشکل بزرگ اجتماعی و روانی سوء مصرف مواد مخدر مواجه هستند و علی‌رغم کوشش‌های به عمل آمده و هزینه‌های بسیار سنگین مبارزه با آن هنوز راه حل مناسب و قابل قبولی برای چیره شدن به این معضل بزرگ جهانی به دست نیامده است. ایران به دلیل اینکه در سر راه یکی از مسیرهای مهم حمل و نقل مواد افیونی قرار دارد و به دلایل دیگر تاریخی و اجتماعی یکی از قربانیان بزرگ سوء مصرف مواد در جهان به شمار می‌رود.

در این رساله با توجه به اهمیت مواد مخدر و روانگردان و تأثیر سوء مصرف این مواد بر فرد و جامعه سعی شده است ضمن بیان تاریخچه و انواع مواد مخدر و روانگردان، قوانین داخلی و نیز بین‌المللی پیرامون این مواد مورد بررسی قرار گیرد تا تأثیرپذیری اسناد بین‌المللی و کنوانسیون‌های مربوط به مواد مخدر و روانگردان بر قوانین داخلی ایران مشخص گردد.

 

روش تحقیق:  بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی و بین‌المللی

در این رساله دو روش توصیفی و تحلیلی برای تحقیق پیرامون موضوع مورد بحث به کار گرفته شده است و برای جمع‌آوری منابع از منابع موجود در مراکز دولتی و اینترنت استفاده شده است. مراکز فوق‌الذکر عبارتند از:

۱- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی؛

۲- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- مرکز؛

۳- منابع و مدارک موجود در مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد در تهران،

۴- کتابخانه تخصصی سیاست خارجی وزارت امور خارجه؛

۵- کتابخانه دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

منابع اینترنتی مورد استفاده نیز در قسمت کتاب‌شناسی ذکر شده‌اند.

این رساله از دو بخش به همراه پیشگفتار، مقدمه و نتیجه‌گیری تشکیل شده است که بخش نخست به بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملی و بخش دوم نیز به بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد بین‌المللی می‌پردازد که هر یک از بخش‌های فوق‌الذکر شامل دو فصل می‌باشند.

 

سئوالات تحقیق: –  بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی و بین‌المللی

سئوالات اصلی و اساسی که پیرامون موضوع رساله به ذهن متبادر می‌شود عبارتند از:

۱- مواد مخدر و روانگردان چه نوع موادی هستند و چه آثاری بر جسم و روان انسان‌ها دارند؟

۲- چه اسناد و مصوباتی در خصوص مواد روانگردان و مواد مخدر در عرصة داخلی و بین‌المللی وجود دارد؟

۳- آیا اسناد داخلی و بین‌المللی برای پیشگیری و کنترل مواد روانگردان و مخدر هماهنگ بوده است؟

۴- چرا در سطح جهانی جامعة ملل و نهادهای تخصصی وابسته به آن نتوانستند مواد مخدر غیرقانونی و اعتیاد به آن را به طور کامل ریشه‌کن کنند؟

۵- اسناد بین‌المللی و کنوانسیون‌های مواد مخدر و رونگردان چه تأثیری بر روی قوانین داخلی ایران داشته‌اند؟

 

 فهرست بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی و بین‌المللی

  • چکیده  – بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی و بین‌المللی    آ
  • پیشگفتار د
  • مقدمه و
  • بیان مسئله ۱
  • فایده و اهمیت تحقیق ۳
  • روش تحقیق ۵
  • سئوالات تحقیق۶
  • فرضیات تحقیق۷
  • بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی و بین‌المللی
  • بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی و بین‌المللی
  • بخش اوّل: بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی ۸
  • فصل اوّل: آشنایی با مواد روانگردان و مخدر۹
  • مبحث اوّل: تعاریف۱۱
  • گفتار اوّل: تعریف مواد مخدر۱۱
  • گفتار دوّم: تعریف مواد روانگردان ۱۲
  • مبحث دوّم: تاریخچه۱۳
  • گفتار اوّل: تاریخچه مواد مخدر۱۳
  • گفتار دوّم: تاریخچه مواد روانگردان۱۵
  • بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی و بین‌المللی
  • بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی و بین‌المللی
  • مبحث سوم: اقسام مواد مخدر و روانگردان۱۸
  • گفتار اوّل: اقسام مواد مخدر۱۸
  • گفتار دوّم: اقسام مواد روانگردان۲۲
  • مبحث چهارم: تأثیرات مواد مخدر و روانگردان۲۸
  • گفتار اوّل: تأثیرات مواد مخدر و روانگردان بر جسم و روان انسان ۲۸
  • گفتار دوّم: تأثیرات مواد مخدر و روانگردان بر اجتماع ۳۲
  • فصل دوّم: بررسی مواد روانگردان و مخدر در حقوق داخلی ایران ۳۴
  • مبحث اوّل: بررسی مبانی فقهی اسلام پیرامون مواد مخدر۳۷
  • گفتار اوّل: بیان مستندات فقهی در مورد مواد مخدر۳۷
  • گفتار دوّم: بیان فتاوای مراجع عظام در مورد مواد مخدر ۳۹
  • مبحث دوّم: سیر تحوّلات قانونگذاری در زمینه مبارزه با مواد روانگردان و مخدر در حقوق ایران ۴۱
  • گفتار اوّل: دوران قبل از انقلاب جمهوری اسلامی ایران ۴۱
  • گفتار دوّم: دوران پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران ۴۵
  • مبحث سوم: مواد روانگردان و مخدر از دیدگاه حقوق کیفری ایران ۵۵
  • گفتار اوّل: بررسی عناصر تحقق جرائم مرتبط با مواد روانگردان و مخدر۵۶
  • گفتار دوّم: آئین دادرسی و شیوه رسیدگی به جرائم مرتبط با مواد روانگردان و مخدر ۶۷
  • مبحث چهارم: بررسی و تحلیل موافقتنامه‌های کمک و همکاری دوجانبه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دوَل دیگر ۶۹
  • گفتار اوّل: بررسی اسناد دو جانبه ۶۹
  • بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی و بین‌المللی
  • بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد ملّی و بین‌المللی
  • گفتار دوّم: بررسی اسناد منطقه‌ای ۷۱
  • بخش دوّم: بررسی مواد روانگردان و مخدر در اسناد بین‌المللی ۷۳
  • فصل اوّل: سیر قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی و لزوم همکاری در زمینه مبارزه با مواد روانگردان و مخدر در ابعاد بین‌المللی ۷۴
  • مبحث اوّل: لزوم همکاری و عوامل مؤثر در چگونگی شکل‌گیری قوانین بین‌المللی مواد مخدر و روانگردان             ۷۶
  • گفتار اوّل: تاریخچه شکل‌گیری قوانین بین‌المللی ۷۶
  • گفتار دوّم: عوامل مؤثر در ایجاد نهادهای بین‌المللی ۸۵
  • گفتار سوم: لزوم اقدامات بین‌المللی در امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان ۸۶
  • مبحث دوّم: بررسی مهمترین کنوانسیون‌های بین‌المللی مواد مخدر و روانگردان و تأثیر آن‌ها در عرصه جهانی ۸۸
  • گفتار اوّل: کنوانسیون واحد مواد مخدر سال ۱۹۶۱ ۸۸
  • گفتار دوّم: کنوانسیون مربوط به مواد روانگردان ۱۹۷۱ و پروتکل اصلاحی معاهده واحد ۱۹۶۱ مصوب ۱۹۷۲ ژنو ۹۲
  • گفتار سوم: کنوانسیون بین‌المللی مواد مخدر و روانگردان ۱۹۸۸ ۹۷
  • مبحث سوم: نقش ارکان اصلی سازمان ملل متّحد در زمینه مبارزه با مواد مخدر ۱۰۵
  • گفتار اوّل: مجمع عمومی و تنظیم و تصویب اسناد جدید (۲۰۰۳- ۱۹۷۶) ۱۰۵
  • گفتار دوّم: شورای اقتصادی و اجتماعی (ECOSOC) 109
  • مبحث چهارم: استراتژی و اهداف اصلی برنامه بین‌المللی کنترل مواد مخدر ۱۱۳
  • گفتار اوّل: طرح ساختار کلی و اهداف اصلی برنامه بین‌المللی UNDCP 113
  • گفتار دوّم: طرح ساختار کلی و اهداف اصلی برنامه بین‌المللی UNOCE 117
  • گفتار سوم: اقدامات UNDCP  و UNODC در سطح جهانی ۱۲۰
  • گفتار چهارم: اقدامات UNDCP  و UNODC در سطح ملّی ۱۲۵
  • فصل دوّم: بررسی تطبیقی اسناد ملّی و بین‌المللی در زمینه مواد روانگردان و مخدر ۱۲۸
  • مبحث اوّل: بررسی اثرگذاری کنوانسیون‌های بین‌المللی در قوانین داخلی ایران ۱۳۰
  • گفتار اوّل: اثرپذیری مقررات داخلی از کنوانسیون واحد مواد مخدر ۱۹۶۱ ۱۳۰
  • گفتار دوّم: اثرپذیری مقررات داخلی از کنوانسیون مربوط به مواد روانگردان ۱۹۷۱ ۱۳۱
  • گفتار سوم: اثرپذیری مقررات داخلی از کنوانسیون مواد مخدر و روانگردان ۱۹۸۸ ۱۳۳
  • مبحث دوّم: بررسی وجوه اشتراک مفاد کنوانسیون‌های بین‌المللی با قوانین داخلی ایران ۱۳۶
  • گفتار اوّل: اشتراک در مواد مخدر تحت نظارت (دلیوری) ۱۳۶
  • گفتار دوّم: اشتراک در ضبط، توقیف اموال و عواید ناشی از قاچاق ۱۳۷
  • گفتار سوم: اشتراک در آموزش و پژوهش۱۴۲
  • مبحث سوم: بررسی وجوه افتراق مفاد کنوانسیون‌های بین‌المللی با قوانین داخلی ایران ۱۴۶
  • گفتار اوّل: تفاوت در معاضدت و نیابت قضایی ۱۴۶
  • گفتار دوّم: تفاوت در استرداد مجرمین و انتقال دادرسی ۱۴۹
  • گفتار سوم: تفاوت در سیاست جنایی مبنی بر مجازات اعدام ۱۵۱
  • نتیجه‌گیری ۱۵۴
  • فهرست منابع ۱۵۹

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =