پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاثير وسايل كمک آموزشی : دانلود تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 48
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
29000 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۴۸ صفحه با موضوع تاثير وسايل كمک آموزشی نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

تاثير وسايل كمک آموزشی

درعصري که دوران انفجاردانش واطلاعات لقب گرفته است و توسعه علم ودانش وتکنولوژي رشد شتاباني يافته است، آموزش و پرورش اين عصرنمي تواند نسبت به اين تحولات بي تفاوت مانده و رويکرد مناسبي نداشته باشد. متأسفانه نظام آموزشي بيشتر مدارس ما سنتي و ناکارآمد است وبا اين پيشرفت علم بشري، که درهر ثانيه مطالبي به اطلاعات قبلي آن افزوده مي شود، طولي نمي کشد که اطلاعات پرزرق وبرق ديروز را بايد در موزه هاي کهنه ي امروز جستجو کرد .

حال براي بهتر وپويا تر شدن نظام آموزش بويژه روشهاي تدريس بايد نظام سنتي را کنار بگذاريم و نظام آموزشي نوين را جايگزين آن کنيم . در نظام سنتي مطالب به صورت کليشه اي و يک سويه از طرف معلم به شاگرد منتقل مي شود, در اين روش هيچ زمينه اي براي خلاقيت فراگيروجود ندارد، قدرت فکر او محدود مي گردد، تنهامنبع يادگيري، معلم است, دانش آموز در جريان يادگيري مشارکت نمي کند واعتماد به نفس از او سلب مي گردد . ولي در آموزش نوين، فراگير، به مدرسه مي رود تا مهارتهاوتواناييهاي بالقوه خود را به فعليت درآورد و در اين نوع يادگيري، فعال ودرگير است که با استفاده از تاثير وسايل كمک آموزشی می توان این امر را به واقعیت در آورد.

بعد از بررسي دقيقِ نظرات و پيشنهادات مختلف، و تجزيه و تحليل اطلاعات حاصله، نقايص و اشکالات کار تا حدودي مشخص شد.

خلاصه نتايج بدست آمده از اين بررسي به اين شرح بود:

۱-  عدم فعاليت و مشارکت دانش آموزان در فرايند تدريس.

۲-  نا آشنا بودن دانش آموزان نسبت به نقش و اهميت منطق در زندگي روزمره.

۳-  تنوع نداشتن منطق براي بچه ها بخاطر مطالب صرفاً انتزاعي آن.

۴-  فقدان وسايل کمک آموزشي براي تدريس بهتر اين درس.

۵-  عدم بکارگيري محتواي متنوع (تصويري,… )در تدوين منطق.

انتخاب يک راه موقتي و مراحل اجراي آن

قبل از هر اقدامي سعي کردم ذهنيت منفي و غلطي که نسبت به درس منطق در تصور دانش آموزان وجود داشت را پاک کنم. بخاطر همين چند دقيقه قبل از زنگ تفريح، اين سؤال را روي تخته نوشتم : براي ادامه تحصيل چه رشته اي را بيشتر مي پسنديد؟ دلايل خود را ذکر کنيد. بعضي از بچه ها از اين سؤال من متعجب شده بودند, عده اي پرسش را خيلي جدي نگرفتند, يکي از آن ميان گفت، حتماً انتظار داريد که بگوييم رشته ي فلسفه و منطق را مي پسنديم، و بدين ترتيب بچه ها را خنداند.

اما من مصرانه از آنها خواستم که يکي يکي نظر خود را بيان کنند حتي پيشنهاد دادم: افراد هم عقيده مي توانند يک گروه تشکيل دهند و با هم مشورت کنند. بلافاصله اعضاء هم فکر همديگر را پيدا کردند و گروه تشکيل دادند و با مشورت با هم، دلايل متعددي در اهميت و ضرورتِ رشته مورد علاقه شان رديف کردند.

در مرحله بعد با توجه به بررسي هاي انجام شده، بهترين راه حلي که به نظرم مي توانست شمار زيادي از مشکلات ونواقص موجود را رفع کند اين بود که موقع تدريس از وسيله کمک آموزشي دست ساخت استفاده نمايم چون کم و بيش به قدرت جادويي و تاثير وسايل كمک آموزشی در تداوم و تسريع، يادگيري واقف بودم و کتب و مجلات زيادي در اين باره خوانده بودم علاوه بر اين تجارب موفق همکاران در اين زمينه نيز مؤيد همين موضوع ( تاثير وسايل كمک آموزشی ) بود.

گردآوري اطلاعات

به نظر مي رسد هيچ چيز گوياتر از شور و نشاط دانش آموزان در تأييد اثربخشي و کارايي اين روش نباشد, ولي براي اين که مطمئن شوم روش به کار گرفته شده مؤثر بوده است يا نه تصميم گرفتم اطلاعات عيني تري جمع آوري کنم، که به شرح زير است:

۱-  مقايسه نمرات کلاسي دانش آموزان،( قبل و بعد از به کار گيري اين روش) حاکي از مثبت بودن آن بود.

۲-  نفرات اول تا سوم مسابقه آموزشگاهي، که بين ۴ کلاس برگزار کرده بودم، همگي از کلاس سوم ۲ بودند.( همچنين ميانگين معدل آنها در اين مسابقه بالاتر بود).

۳-  مقايسه نمرات نوبت اول اين کلاس با کلاسهاي ديگر، باز تأييدي بود بر اثر بخشي اين روش.

۴-  اظهارات خود دانش آموزان درباره ي تأثير چشمگير اين روش در تسهيل و تسريع يادگيري.

نيمكتهاي چسبنده ودانش آموزان مؤدب

مدرسه دولتي شهداي معلم كه يكي از مدارس آموزش وپرورش است به عنوان نخستين مدرسه به سبك «جان ديويي» تأسيس شده است. اين مدرسه داراي فضاي آموزشي باز و گسترده اي است و در طراحي حياط آن از تمام عناصر آموزشي استفاده شده است. در محوطه حياط سكوها و حتي حوضچه ها به نحوي طراحي و اجرا شده اند كه يادآور اشكال هندسي مندرج در كتابها هستند.
قسمتي از حياط را آلاچيق زيبايي گرفته است و در گوشه اي ديگر بركه سنگلاخي بنا كرده اند، بركه اي كه در آن مرغابي، سنگ پشت و ماهي هاي الوان نگهداري مي شوند. همچنين هر كلاسي قطعه زميني را به عنوان باغچه در اختيار دارد و بچه ها در اين باغچه طريقه كاشت و برداشت گياهاني را كه در درسهايشان خوانده اند به شكل ملموس تجربه مي كنند.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سه =