پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مطالعه تطبیقی تاثیر جنسیت در قصاص و دیه در فقه امامیه وحقوق کیفری ایران : دانلود پایان نامه ارشد حقوق جزا و جرم شناسی
doc
تعداد صفحات : 135
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق جزا و جرم شناسی
99000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” مطالعه تطبیقی تاثیر جنسیت در قصاص و دیه در فقه امامیه وحقوق کیفری ایران ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده پایان نامه مطالعه تطبیقی تاثیر جنسیت در قصاص و دیه در فقه امامیه وحقوق کیفری ایران :

ديه يكى از انواع مجازاتی است كه ضرر و زیان ناشی از فقدان فرد را جبران می کند و به عنوان جریمه بر مجرم اعمال مى‏شود و به این دلیل نقش بازدارنده دارد. یکی از مباحث مطرح در بحث دیه، تعیین مقدار و تفاوت دیه زن و مرد در فقه اسلامی و به ویژه فقه شیعه و بررسی نظرات جدید است. این گفتمان بیشتر ناظر به قوانین کشوری مطرح شده؛ زیرا طبق ماده 300 قانون مجازات اسلامى جمهوری اسلامی ایران، ديه قتل زن مسلمان، خواه عمدى و خواه غير عمدى نصف ديه مرد مسلمان تصویب شده است.

در این باره دو جریان و نظریه وجود دارد: یکی دفاع از نظریه مشهور میان فقهاست که مبنای تعیین قیمت دیه را بر اساس روایات نبوی و اهل بیت به شکل معین و خاص می داند. جریان دیگر، مبنای تعیین قیمت دیه را بر اساس کلیت بیان قرآن می داند و مخالف با تعیین دائمی مقدار معین و دائمی از قیمت دیه و مخالف تفاوت میان زن و مرد در خون بها و هزینه آسیبها است و بر آنچه در قرآن بیان شده، تکیه می کند و به نقد روایات رسیده می پردازد. در این باره، نقادان نظر مشهور از روشهای تاریخی و حدیث شناسی و تحلیل ملاک این احکام در روایات سود می جویند تا این نظریه را به چالش بکشند.

این تحقیق در مقام اثبات عمومیت نظر قرآن و تثبیت آن است، در آغاز به تفسیر تنها آیه دیه پرداخته و نشان داده شده که مفاد این آیه چه ویژگی هایی دارد و چرا قرآن خصوصیات حکم را تعیین نکرده، و آیات دیگری که مؤید این آیه هستند، و نیز بررسی روایاتِ به ظاهر مخصص حکم پرداخته و این پرسش را مطرح کرده، که آیا این روایات از قبیل تبیین احکامی مانند نماز و روزه است که خصوصیات آن در قرآن بیان نشده و تعیین آن به سنت واگذار شده، یا موضوع دیه و مسائلی از این قبیل، افزون بر این که از قبیل اجمال و تفصیل نیستند، از امور تعبدی هم نیست و ملاکِ احکامش هم مانند نماز و روزه جنبه سِرّی ندارد و استدلال کسانی که به تحلیل روایات پرداخته، قابل نقض و اشکال است. همچنین تلاش گردیده بحث های فراوان انجام شده بین این دو نظریه در این تحقیق بازتاب یابد و ادله موافقان تخصیص و دلایل این تفاوت بحث و بررسی گردد، به این امید که این راه پر چالش تفاوت جنسی با این روش تحقیقی هموار گردد

کلید واژگان : جنسیت ، قصاص ، دیه ،حکومت ، ارش

 

ضرورت تحقیق تاثیر جنسیت در قصاص:

سؤالات و مسايل مطرح شده در قسمت پيشين علت اساسي انگيزه نگارنده به بررسي، تحقيق و جستجو در باب اين مسأله است، زيرا مصرانه اعتقاد دارم كه خداوند سبحان مبناي ارزش گذاري را در زن بودن و يا مرد بودن قرار نداده است و برعكس فرموده است: (انّ اكرمكم عندالله اتقاكم) آنچه مناط تكليف در احكام الهي و اهداف تشريع آن است، انسان بودن افراد است نه جنسيت آنها، و البته مسأله ديه زن از جمله مسايلي است كه اقتضاي آن دارد تا بار ديگر فقهاي اسلامي آن را مطرح و مورد مباحثه قرار دهند، زيرا همه آنچه در اين نوشتار خواهد آمد، طرح موضوعي براي بازكردن مسايل مربوط به ميزان ديه زن است و شايان ذكر است كه دادن رأي در اين مسأله، احتياج به بازانديشي، اجتهاد، و بازنگري مجدد از سوي فقها و مجتهدان دارد و نبايد اين توهم را به خود راه دهيم كه علما و مجتهدان بزرگوار ما با صدور حكم تنصيف ديه زن نسبت به مرد، قصد اهانت به زن يا كم كردن حقوق او و تعدي به حريم انساني و ارجمند وي را داشته اند، زيرا اين بزرگواران اهل تقوي، قابل اعتماد بوده اند و تمام سعي خود را به كار گرفته اند تا به حقيقت اين مسأله و مسايل ديگر دست پيدا كنند و با رسيدن به نتيجه مأجور هستند. از آنجا كه دين اسلام جهاني است، فقه پوياي شيعه بايد با توجه به مقتضيات مكان و زمان به بازنگري در اين امور كه “ديه زن” جزء كوچكي از آن به حساب مي آيد بپردازد تا آنچه را كه سفارش اسلام و خداوند سبحان است رعايت و عملي گردد. اميد است اين پژوهش راه گشايي براي طرح و بازنگري مسأله ميزان ديه زن باشد و فقهاي عاليقدر را به بازنگري ترغيب نمايد.

 

هدف از تحقیق:

هدف از انتخاب موضوع تحت عنوان بررسی تطبیقی تاثیر جنسیت در میزان دیه و قصاص در فقه شیعه و حقوق کیفری ایران یافتن پاسخ پرسشهایی در این زمینه در جامعه با توجه به اهمیت حضور و زیبندگی خلقت بشری چه مرد و چه زن و تاکید قران کریم مبنی بر عدم تبعیض آفرینش آنان با توجه به اینکه ملاک برتری و فضیلت هر یک در تقوای الهی است،لیکن چرا در نظام فقهی و به تبع ان در نظام حقوقی ایران تفاوتهایی از جهات برخورداری از جایگاه دیه و قصاص محسوس می باشد . لذا با طرح پرسشهایی در این زمینه و یافتن پاسخهایی موجه با رعایت انصاف و پرهیز از پیش داوری آنچه را که فقهاو منابع منتسب بدانان پرداخته اند،جمع آوری و در این پایان نامه و تحقیق گرد آوری شده تا شاید مفید فایده گردد و امید است فعالیت آیندگان به تکامل قصور این تحقیق مدد بخشند که موجب امتنان خواهد بود

 

فهرست مطالب پایان نامه مطالعه تطبیقی تاثیر جنسیت در قصاص

مقدمه     1

ضرورت تحقیق     1

اهداف تحقیق        2

پرسشهای تحقیق    3

فرضیه های تحقیق……..3

پیشینه تحقیق        3

روش تحقیق          3

فصل اول:مفاهیم،مبانی،پیشینه ودرآمدی برحکمت یابی تأثیرجنسیت دردیه و قصاص       4

مبحث اول:مفاهیم و مبانی     6

گفتار نخست:واژه شناسی      6

الف:دیه   6

ب:قصاص           9

ج:جنسیت 10

د:ارش    11

هـ:حکومت           13

گفتاردوم:مبانی شرعی دیه و قصاص    15

الف:مبانی قصاص درآیات و روایات     15

1.مبانی قرآنی قصاص         15

2.مبانی روایی قصاص        23

ب:مبانی دیه درآیات وروایات 24

1.مبانی قرآنی دیه  24

2.مبانی روایی دیه  26

مبحث دوم:تحولات تاریخی دیه وقصاص            29

گفتارنخست:تحولات تاریخی قصاص    29

الف:در دوران قبل از اسلام    29

ب: در دوران پس از اسلام    35

گفتاردوم:تحولات تاریخی دیه 37

الف:در دوران قبل از اسلام    37

ب: در دوران پس از اسلام    39

مبحث سوم:درآمدی برحکمت یابی تأثیر جنسیت در دیه و قصاص      43

گفتار نخست:حکمت یابی تأثیر جنسیت در دیه     44

الف:دیدگاهها  ورویکردها      44

ب:تحلیل ها و ارزیابی ها      49

گفتاردوم:حکمت یابی تأثیر جنسیت در قصاص     55

الف:دیدگاهها و رویکردها      55

ب:تحلیل ها و ارزیابی ها      58

فصل دوم:رویکردهای فقهی، حقوقی به تأثیر جنسیت در دیه 60

مبحث نخست:رویکردهای فقهی          62

گفتارنخست:رویکرد مشهور فقهاء و دیدگاه غیرمشهور        62

الف:تشریح دیدگاهها            62

ب:ادله استنادی      69

مبحث دوم: رویکرد حقوقی به تأثیر جنسیت در دیه           86

فصل سوم: رویکردهای فقهی و حقوقی به تأثیر جنسیت در قصاص    90

مبحث نخست: رویکردهای فقهی         92

مبحث دوم: رویکرد حقوقی تأثیر جنسیت در قصاص          97

مبحث سوم:درآمدی بر تأثیر جنسیت قاتل و مقتول 106

گفتار نخست:تأثیر جنسیت قاتل           107

گفتار دوم: تأثیر جنسیت مقتول            114

الف:قتل زن توسط مرد         114

ب: قتل مرد توسط زن         118

نتیجه گیری          120

پیشنهادات            122

منابع:     123

کتابهای فارسی      123

کتابهای عربی       125

مقالات و پایان نامه ها          127

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دو =