پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تاریخ تعلیم وتربیت : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ
doc
100 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته تاریخ
79000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . تیم پرتلاش دیجی لود این بار برای شما پایان نامه ای با موضوع “ تاریخ تعلیم وتربیت ” به ارمغان آورده است. امیدوراریم برای شما مفید بوده وو به شما در مسیر رشد و پیشرفت علمی کمک نماید. تیم دیجی لود برای شما دانشجویان عزیز مقطع کارشناسی ارشد رشته تاریخخ آرزوی توفیق روزافزون دارد.

 

چکیده تاریخ تعلیم وتربیت

«تاريخ آينه‌ي عبرت است نه كارنامه جهل و جنايت. تاريخ راستين سرگذشت زندگي انسان است. كسي كه تاريخ را چنانكه هست مي نگرد، به كمك آن مي تواند فاصله زمان را بنوردد، وزندگي كنوني خويش را در زندگي انسان هاي گذشته و در دنباله ي آن مشاهده كند مورخ امروز احياء كننده قرن هاي گذشته است و از او توقع مي رود دست خوانندگان را بگيرد و آنها را در گذشته، در كوچه بازارهاي دنياهاي فراموش شده بگرداند و همه چيز گذشته را پيش چشم آنها روح و حركت بخشد. تنها به ذكر آنكه فلان اقوام چگونه در جنگي شكست خورده اند يا در حادثه اي پيروز شده اند بسنده نكند. زندگي آنها را از نو حيات ببخشد، احوال و افكار آنها را زنده كند، و نشان دهد كه آنچه آنها را به شكست ها و پيروزي ها كشانيده است كدام اسباب بوده است»( زرين كوب ،۱۳۶۸).

تاریخ تعلیم وتربیت در جامعه ما سابقه ای بس طولانی دارد.اگر چه و به طور قطع نمی توان تاریخ دقیقی برای ساخت آن ذکر نمود،اما به طور یقین سابقه تأسیس مراکز علمی به شکل عمومی آن با پیچیده تر شدن زندگی انسان ها و بوجود آمدن حکومت ها مرتبط می باشد.

تعلیم  و تربیت ، نمودی از فرهنگ و تمدن  یک جامعه است. بوجود آمدن مراکز تعلیم و تربیت در هر اجتماع شرایط  ویژه ای را طلب می‌کند. با نگاهی گذرا به تاریخ ایران می‌توان به این مسئله پی برد هر زمانی که حکومت مرکزی در کشور ایجاد شده و توانسته است امنیت لازم را در کشور ایجاد کند به ترویج علم و فرهنگ و تعلیم و تربیت توجه نموده است .

توجه مردم به علم و دانش و تعلیم و تربیت چون بستگی به عوامل مختلفی ازجمله جنگ ، اوضاع اقتصادی ، سیاسی و آرامش فکری و غیره دارد ، با فراز و نشیب زیادی همراه بوده است . چون تعلیم و تربیت منشأ تأثیراتی شگرف و تحولاتی چشمگیر در جامعه بوده و هست ، آنچنان که بایسته است مورد شناسایی کافی قرار نگرفته است .از اهداف ما در این تحقیق به دست آوردن و به دست دادن اطلاعاتی هرچند مختصر از ساخت تعلیم و تربیت ایران در دوره باستان و عوامل مؤثر بر آن می باشد. بنابراین عنوان موضوع این پایان نامه، «بررسی و تحلیل عوامل تأثیر گذار بر تعلیم و تربیت دوره ساسانی » انتخاب گردیده است .

از آن جایی که دوران حکومت ساسانیان یکی از درخشان ترین ادوار شاهنشاهی ایران باستان می باشد و در زمینه های مختلفی بویژه طب و نجوم بسیار پیشرفت داشته است و همچنین ایرانیان این دوره از نظر پیشرفت تمدن و علم و دانش در بین ملل آن زمان اولین رتبه را دارا بوده‌اند، یکی از دلایل مهمی که محقق در پی آشکار سازی آن برآمده است، بررسی عوامل مؤثر بر روی نظام تعلیماتی آن دوره می باشد. از عوامل مهم مؤثر بر نظام تربیتی آن عهد می‌توان به نقش آئین زرتشت، آموزه‌ها وتعلیمات مانی و مزدک و سیستم طبقاتی حاکم بر آن دوره و نیز وقوع و حادث شدن جنگ های برون مرزی ساسانیان اشاره نمودکه هریک به نوبه خود سهم بزرگی برروی تعلیم و تربیت ساسانی داشته اند،ولی همین نظام تعلیماتی نیز دارای نقاط ضعفی بوده است که این خود از جمله دلایل انتخاب این موضوع از نظر محقق می‌باشد.

در راستای انجام و ارائه پژوهش یکی از مشکلات و مسائل پیش روی محقق،عدم دسترسی به منابع وافی و کافی در این زمینه بوده است.به هرحال محقق امید وار است که انتخاب و نگاشتن چنین موضوعی سبب شود تا سازمان و مراکز تحقیقات تاریخی و تربیتی با در دسترس قرار دادن منابع و مآخذ مورد نیاز محققین رشته تعلیم و تربیت ،گامی در جهت پیشرفته کردن نظام تعلیم و تربیت امروزین جامعه ما بردارند.

 

Abstract

 

The present research is conducted under title of “Study and Analysis of the Factors Influencing on Education in Sasanid Era” consisted of five chapters as follows:

The first chapter which is dedicated to the introduction and generalities of research includes the subject statement, research queries, research goals research significance and the terminologies as well. At the second chapter, under title of “a review on research literature”, a brief introduction of Sasanid’s history in the matters of political, social, cultural, educational and research conditions concerning the education research of the Sasanid era and the works of the Iranian and non-Iranian historians and writers the is provided. The third chapter is dedicated to research conduction, research method, research resource, research technique and information analysis plan.

The fourth chapter under title of data analysis provides some information in the matters of research queries mentioned and used in research and data analysis.

The fifth chapter is dedicated to the conclusion, recommendations of the researcher for use of other researchers and authors in the field of education. Therefore, the main goal of the present research is gathering information on education history of the Sasanid era in Iran and specifying the factors influencing on the education of that era. The research method is library by use of the libraries’ sources and papers relevant to the subject. In general, the results obtained are as follows: the Zoroastrianism has had various effects on the behavior, thinking and education of Sasanid era. One of the most remarkable reasons for fragmentation of that dynasty was the great gaps between the social classes of the people. Also, the defeat reason of Mani and Mazdak’s educations was going to extremes and the caustic orientations towards the education of that era. The attention paid to improvement of military forces by the Sasanid’s kings and their tendency towards occupying other countries were all the causes for neglecting the educational affairs to be accomplished for the youth inside the country that it should be mentioned that in education, all the human aspects should be emphasized.

Key words:

education; Zoroastrianism; social classes; Mani and Mazdak; war; the ancient Iran; Sasanid era

اهداف مطالعاتی

با توجه به پرسش های مطرح شده،هدف تحقیق این است که خطوط اصلی و نحوه تعلیم و تربیت و عوامل مؤثر بر تعلیم و تربیت عهد ساسانی را ترسیم نموده و برای سؤالات، پاسخ مناسب و دقیقی بیابد.در بررسی آموزش و پرورش ساسانیان، سؤالاتی حول محورهای اساسی تعلیم و تربیت این عصر مطرح مي‌گردند.در این سؤالات مسائلی از قبیل تأثير آئین زرتشت بر تعلیم و تربیت،نفوذ و جایگاه طبقات اجتماعی بر تعلیم و تربیت،شیوه های تربیتی معمول این عصر مورد بررسی قرار مي‌گیرندبنابر این این تحقیق سعی دارد اهداف مطالعاتی را در غالب اهداف کلی تر(عوامل موثر بر تعلیم و تربیت دوره ساسا‌نی و اهداف جزئی تر.

آئین زرتشت به عنوان یک دین غالب که  از اهمیت بسزایی برخوردار است،همچنین نقش سیستم طبقاتی و تأثير آن بر روی نظام تعلیم و تربیت و تأثير دو اصلاحگر دینی و اجتماعی- اقتصادی، (مانی و مزدک)،و نیز جایگاه جنگ ها درشکل و نحوه تعلیم و تربیت این دوره را مورد بررسی قرار دهد. در آخر باید متذکر شد که در بررسی تعلیم و تربیت دوره ساسا‌نی عوامل دینی و مذهبی( آئین زرتشت)، اجتماعی (سیستم طبقاتی حاکم بر جامعه)، دینی و اقتصادی (قیامهای مانی و مزدک) و نظامی (جنگ ها)که بر تعلیم و تربیت این دوره اثر مي‌گذارند مورد مطالعه قرارمي‌گیرند.به همین منظور پرسش های این تحقیق به گونه ای طرح گردیده اند که در بر گیرنده ابعاد تعلیم و تربیت این دوره مي‌باشند

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 4 =