پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تحليل دريافت پيام هاي آشكار و نهفته در انيميشن هاي والت ديزني : دانلود پایان نامه ارشد رشته فقه و حقوق اسلامی
doc
تعداد صفحات : 226
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته فقه و حقوق اسلامی
99000 تومان


رشته فقه و حقوق اسلامی در میان داوطلبان علوم انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” تحليل دريافت پيام هاي آشكار و نهفته در انيميشن هاي والت ديزني ” با فرمت Word (قابل ویرایش ) و در 226 صفحه برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته فقه و حقوق اسلامی که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده پایان ن‏امه تحليل دريافت پيام هاي آشكار و نهفته در انيميشن هاي والت ديزني :

اين پايان‌نامه با هدف بررسي وجود پيام هاي پنهان و آشكار در محتواي انيميشن هاي والت ديزني از منظر مغايرت با آموزه هاي فرهنگي-ديني جامعه ما نگارش شده است. شركت والت ديزني را مي توان معتبرترين و قديمي ترين كمپاني هاليوود دانست كه ويژه كودكان تا كنون به توليد انيميشن پرداخته است. اين انيميشن ها در ايران نيز در ميان كودكان از محبوبيت ويژه اي برخوردار است. اين رساله ابتدا نگاهي اجمالي به تاريخچه انيميشن و ادبيات توليد شده در حوزه ارتباط ميان كودك  و تلويزيون و نظريات كارشناسان حوزه ارتباطات و فرهنگ دارد و اين مسئله را دنبال مي شود كه برنامه غالب تلويزيوني مورد علاقه كودكان كه انيميشن است چه ساخت هايي را در ذهن مخاطبان خود ايجاد مي كند. در ادامه شيوه هاي تبليغاتي غالب و همچنين جريان هاي اصلي انتقال فرهنگ در آمريكا در قالب امپرياليسم فرهنگي، ديپلماسي عمومي و تبليغات مسلكي مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.

با مشخص شدن مختصات حوزه نقد و همچنين جمع آوري ادبيات مناسب به لحاظ چارچوب تئوريك، نقد و بررسي مبتني بر نشانه شناسي تعداد 11 انيميشن انجام مي گردد. در انتها دو آزمايش نيز انجام شده است كه اولي در حوزه شناخت پيام مخفي انيميشن ها و دوم شناخت كليشه ها توسط مخاطبان است. در آزمايش نخست اثبات مي شود كه كودكان متوجه پيام هاي پنهان موجود در انيميشن ها نمي شوند اما با آموزش رسانه اي مي توانيم كمك كنيم كه درك بهتري نسبت به آنها بيابند. در آزمايش دوم نيز به اين نتيجه مي رسيم كه كودكان متوجه پيام هاي آشكار انيميشن و كليشه هاي رايج مي شوند. اما ارائه سواد رسانه اي به آنها باعث تحريك كنجكاوي و دقت بيشتر بر كليشه ها و در نتيجه ارائه پاسخ هاي صحيح مي گردد.

كلمات كليدي:

انيميشن، والت ديزني، پيام مخفي

 

اهداف تحقیق

از جمله اهدافي كه براي اين تحقيق متصور است، افزايش سواد رسانه اي در موضوع كودك و انيميشن است. آموزش رسانه اي براي خانواده ها در ارتباط با اينترنت، و نيز رسانه ها امروزه متداول شده است كه اميدواريم اين پژوهش زمينه مناسب براي افزودن موضوع انيميشن را نيز به سواد رسانه اي فراهم آورد. البته لازمه اين موضوع اين است كه باور داشته باشيم و به اين واقعيت اعتراف كنيم كه شمار زيادي از جوانان كشورمان به شيوه هاي گوناگون به شبكه هاي ماهواره اي و انيميشن هاي نامناسب دسترسي دارند و اين موضوع را به عنوان يك تابوي رسانه اي يا اجتماعي مطرح نكنيم كه امكان سخن گفتن درباره آن وجود نداشته باشد، بلكه واقع بينانه به سراغ خانواده ها برويم تا آن ها را در مورد پيام هاي منفي سياسي و يا فرهنگي- اجتماعي انيميشن ها آگاه كنيم.

اين پيشنهاد بر اين فرض استوار است كه اگر مخاطب را با آگاهي واكسينه كنيم، هيچ گونه محتواي رسانه اي نمي تواند تاثير منفي خاصي بر آنها بگذارد. در واقع اين فرض از ديدگاه برخي نظريه پردازان ارتباطات مانند برلو ناشي مي شود كه «معني قابل انتقال نيست» و در واقع معني در خود مخاطب شكل مي گيرد. به نظر مي رسد تفسير و تعبير هر مخاطبي از يك پيام واحد متفاوت است؛ از اين رو معاني مختلف در مخاطبان شكل مي گيرد. بنابراين اگر مخاطبان ماهواره به چيزي كه از آن با عنوان «سواد رسانه اي» ياد مي شود، مجهز شوند، به طور قطع مي توان تاثيرات اينترنت و ماهواره و… را كاهش داد منظور از توسعه سواد رسانه اي اين نيست كه به مخاطبان توانايي كاركردن با رسانه ها يا ابزارهاي مرتبط با آنها را ياد دهيم كه اين را «آموزش رسانه اي» ناميده اند، نه سواد رسانه اي. منظور از سواد رسانه اي تجهيز كردن مخاطبان رسانه ها به توانايي و مهارت هاي تحليل، نقد و ارزش يابي محتواي رسانه هاست كه بتوانند تشخيص دهند كه همچون رژيم غذايي، چگونه رژيم رسانه اي داشته باشند.

هدف اصلي سواد رسانه اي اين است که مخاطبان به قدرت و توانايي بيشتري در تفسير، تعبير و نقد پيام هاي رسانه اي دست يابند. سواد رسانه اي به افراد توانايي مي بخشد تا ضمن اين که متفکراني منتقد باشند، خود نيز به مولدان خلاق پيام ها تبديل شوند. در حالي که فناوري هاي ارتباطي جوامع مختلف را متحول ساخته، بر فهم و ادراک ما از خودمان، جامعه مان و تنوع فرهنگي ما تأثير مي گذارد، مسلما بهره مندي از سواد رسانه اي مهارتي حياتي براي قرن 21 به حساب مي آيد. سواد رسانه اي شامل توانايي دسترسي، تحليل، ارزش يابي و پردازش فعال اطلاعات در اشکال مختلف پيام هاي مکتوب، ديداري و شنيداري است. به عبارتي سواد رسانه اي پاسخي ضروري، غير قابل اجتناب و واقع نگر به محيط الکترونيکي پيچيده و دائم در حال تغيير و تحول اطراف ماست (صالحي اميري، 1387: 17).

نکته اساسي که بايد به آن توجه داشت اين است که با وجود اين که سواد رسانه اي، پرسش هاي انتقادي را در خصوص تاثيرات رسانه ها مطرح مي کند، اما سواد رسانه اي با رسانه مخالف نيست بلکه هدف اصلي آن اين است که از طريق مهارت هايش، به همه افراد به ويژه کودکان و نوجوانان که در برابر پيام هاي رسانه اي عصر حاضر بسيار آسيب پذيرند کمک کند تا در خصوص انواع رسانه ها نقاد، دقيق و تحليل گر باشند. پس اگر در اين رساله محورهاي اصلي پيام هاي انيميشني را احصاء گرديده و سپس متناسب با آنها محتواي آموزشي تهيه گردد، مخاطبان مي توانند درك بهترين در مقابل پيام ها داشته و يا حداقل با ديد انتقادي نسبت به انيميشن هاي واردي نگاه كرده و يا حداقل نگاه صرفا سرگرم كننده نداشته باشند.

سوال های پژوهش

باتوجه به اینکه دریافت پیام در حوزه ارتباطات در مدل های گوناگونی از رویکرد سنتی خطی تا منبع معنی (محسنیان راد، 1374) بررسی شده است و نقاط قوت و ضعف هر یک نیز اشاره شده است، از تکرار آنها اجتناب می شود و با قبول این پیش فرض که همواره پیام ارسال شده با پیام دریافت شده در مخاطبان مختلف و در شرایط مختلف درصدی متفاوت است، سعی شده است تا همان سطح پیام های ادراک شده را با میزان آموخته های فرهنگی و دینی سابق مخاطبان سنجيده شود:

  • در انيميشن هاي والت ديزني چه پيام هاي پنهان و آشكاري وجود دارند كه با آموزه هاي اسلامي و فرهنگ مخاطبان ايراني در تعارض است؟
  • چه ميزان از دريافت پيامهاي آشكار و پنهان انيميشن ها توسط مخاطبان ايراني با دريافت توسط روش نشانه شناختي منطبق است؟

 

چارچوب نظری

بحث تأثیر رسانه ­ها بر کودکان و آسیب­پذیری آن­ها در مقابل محتواهای رسانه­ای همواره مدّنظر محققان و پژوهشگران بوده و هست. حتی در دوره­ای که نظریه ­های تأثیر محدود رسانه ­ها حاکم بوده­است، عده زیادی به تأثیر قوی و بعضاً مطلق رسانه­ ها بر کودکان باور داشتند و تحقیقات درباره محتوا، مخصوصاً محتواهایی که مخاطب آن­ها کودکان بوده­ اند، همچنان به نظریه «تأثیر قوی» وفادار مانده­ اند، چون نمی­توان انکار کرد که ذهن کودکان لوح سفید است و در نتیجه پذیرای هر آن­چه که به او داده می­شود. نه تنها بزرگسالان، بلکه کودکان نیز به منظور سرگرمی، کسب اطلاعات، برقراری ارتباطات اجتماعی و همچنین دستیابی به فرصت­های بیش­تر برای شناخت هویت خود، از رسانه ­های مختلف استفاده می­کنند، تا تجربه­ های مخصوص به خودشان را به­ دست آورند. امروزه کودکان به میزان زیادی با انواع مختلف رسانه سروکار دارند و مطالب زیادی را از آن یاد می­گیرند و رسانه ­ها و شخصیت­های رسانه­ای تبدیل به همدم و دوست کودکان شده ­اند. «کودکان از طریق تلویزیون اطلاعات بسیاری درباره مردم، شیوه ­های زندگی آن­ها و پدیده­ ها و رخدادهای گوناگون دریافت می­کنند. آن­ها فقط برای سرگرمی به تلویزیون روی نمی­آورند، بلکه در تلاشند که بیاموزند چگونه باید باشند تا واکنش دیگران نسبت به آن­ها مطلوب باشد و در جامعه تنها نباشند» (فون فی لیتزن، 1380: 257).

همچنین، محتوای رسانه ­ها مرزهای اخلاقی جامعه را تعریف می­کند و در نتیجه تعیین می­کند که چه اعمالی قابل قبول، سالم، بهنجار و خوب است (سیدمن، 1386: 182) و به این صورت به افراد می­آموزد که در زندگی اجتماعی خود چگونه رفتار کنند. پس رسانه ­ها در شکل­گیری محیط واقعی که کودک با آن در کنش است مؤثرند. بازنمایی­های رسانه­ای می­تواند بر روند جامعه پذیری افراد تأثیر بگذارند، و موجب شوند نابرابری­های غیرمنطقی و مبتنی بر کلیشه ­های غلط بازتولید و تحکیم شود. جامعه ­پذیری فرایند کنش متقابل اجتماعی است که مردم از طریق آن به کسب شخصیت می­پردازند و شیوه زندگی در جامعه خود را می­آموزند. «جامعه ­پذیری فرایندی است که کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، انتظاری را که در تعامل با افراد دیگراز آن­ها می­رود، می ­آموزند. بنابراین می­توان تصور کرد که جامعه ­پذیری، یک قالب اجتماعی است که هر شخص را برای این­که در گروه خود باشد شکل می­دهد» (مور، 1376: 30).

بی شك كودكان، بسیاری از آداب و رسومی را كه در رسانه ­ها می­بینند تقلید می­كنند و حتی طرز فكر و اعتقادات اطفال می­تواند تحت تأثیر آن­چه در برنامه ­های تلویزیون می­بینند، شكل پیدا كند. به عنوان مثال كودكی كه به یک برنامه علاقه دارد سعی می­كند رفتار، گفتار و كردار خود را نزدیك به قهرمان اصلی برنامه بسازد. به ­علاوه، تجاربی که انسان در سنین خردسالی از محیط اطراف خود کسب می­کند، نقش سازنده­ای در پی­ریزی جهان بینی او دارد. بنابراین، اگر پدیده­ های جهان پیرامون به طرز شایسته­ای به کودکان معرفی نشود، دید و نگرش آنان نسبت به جهان هستی خدشه­ دار خواهد شد و فکر و عمل برخاسته از این نگرش نادرست، به بیراهه خواهد رفت.

«کندری» در مقاله “دزد وقت، خدمتکار بی­وفا می­گوید: «انگیزه کودکان از نشستن در پای تلویزیون با خواست بزرگترها فرق دارد. بزرگترها به اقرار خودشان برای سرگرمی به تماشای تلویزیون می­پردازند، ولی کودکان ضمن این­که طالب سرگرمی هستند، غالباً برای فهمیدن دنیای اطراف به تلویزیون می­نگرند. بزرگترها معمولاً اهمیت کمتری برای تلویزیون قائلند و به آن با یک «ساده باوری آگاهانه» نگاه می­کنند. برعکس کودکان ضمن این­که مشغول تماشا می­شوند، در فرق گذاشتن بین صور واقعی و خیالی مشکل دارند و این به جهت فهم محدودی است که از دنیای اطراف دارند. لذا آنان خیلی بیش­تر از بزرگترها آسیب پذیرند» (کندری، 1374: 31). او اضافه می­کند که کودکان جامعه شهری امروزی مدت زمان بیداری خود را بیش­تر با تلویزیون و دیگر رسانه ­ها می­گذارنند و جایگزین­ها و انتخاب­های کمتری نسبت به کودکان نسل­های پیشین دارند. او میزان تماشای تلویزیون برای کودکان آمریکایی را روزانه بین 4 تا 5 ساعت و آخر هفته بین 7 تا 8 ساعت بیان می­کند. هرچقدر میزان تماشا بیش­تر باشد، تأثیرپذیری نیز بیش­تر خواهد بود. از طرف دیگر محتواهایی که در اختیار کودکان قرار می­گیرد چیزهایی نیست که کودکان برای رسیدن به سنین بالاتر نیاز دارند. نکته مهم دیگری که کندری در مقاله خود اشاره می کند این است که کودکان امروزی در شناخت دنیا و فراگیری از آن بسیار تنها هستند. اکنون بزرگترها کمتر از پیش به بچه ها کمک می­کنند (کندری، 1374: 35-32). … امروزه، خانواده­ ها نگرانی چندانی برای بچه ها نشان نمی­دهند و مدرسه نیز در تنظیم رابطه سالم و منطقی بین کودکان و تلویزیون بی­تفاوت است، کودکان برای جهت ­دهی به چیزهایی که این وسیله ارتباطی به آنان می ­آموزد، مجبورند روی خودشان حساب کنند (کندری، 1374: 49). در مورد کودکان ایرانی نیز مي توان حدس زد به همین منوال باشد. هر چند که پژوهش علمی در این خصوص انجام نگرفته است اما به­ طور تجربی و با مشاهده کودکانی که در اطراف ما زندگی می­کنند می­توان گفت که والدین وقت اندکی را برای کودکان و پاسخگویی به پرسش­های آن­ها صرف می­کنند، و بعضاً آن­ها را به تلویزیون و رسانه­ ها وامی­گذارند.

محصولات رسانه­ای ظرفيت آموزش و اثرگذاری بر تلقی­ها، عقاید و رفتارهای کودکان و نحوه جامعه­ پذیری و اجتماعی شدن آن­ها را دارد، هرچند که این تأثیر تابع عوامل بسیاری مثل سن، ضریب هوشی کودک، تحصیلات والدین، طبقه اجتماعی، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، کیفیت تماشا، میزان تماشا، شکل و ساختار خود برنامه­ ها دارد. اما نکته مهم در این­جاست که نقش و تأثیر رسانه­ ها به­ ویژه در مواقعی که شخص تجربه، شناخت و آگاهی چندانی ندارد و همچنین اطلاعات درست از جایی دریافت نمی­کند و قادر نیست از محیط شخصی خود، عقیده­ای برای خود پیدا کند، برجسته ­تر می­شود. همین مسئله است که باعث اهمیت یافتن تحقیق در محتواهای برنامه ­های کودکان می­شود.

با توجه به آنچه در فصل اول تحقیق که شامل اهداف، ضرورت و فرضیات پژوهش بود، در فصل دوم سعی داریم به مبانی نظری طرح تحقیق، چکیده از پژوهش های صورت گرفته در این موضوع از جمله پایان نامه ها، و گزارش های پژوهشی، برسی منابع موجود پیرامون موضوع تحقیق و نقد،تحلیل و نتیجه گیری از منابع و پیشینه پژوهش بپردازیم.

فهرست مطالب پایان ن‏امه تحليل دريافت پيام هاي آشكار و نهفته در انيميشن هاي والت ديزني :

فصل اول: كليات پژوهش.. 5

1-1.      مقدمه. 5

1-2.                بيان مسئله. 6

1-3.                     اهداف تحقیق.. 7

1-4.                          سوال های پژوهش.. 8

1-5.                فرضیه ها 9

1-6.           تعاريف.. 10

1-6.1.       انیمیشن. 10

1-6.2.        والت دیزنی.. 16

1-6.3.  پيام. 23

1-6.4.            پيام مخفي.. 24

1-6.5.                               آموزش و یادگیری پنهان. 34

1-6.6.                 سواد رسانه ای.. 36

1-6.7.            کلیشه سازی.. 37

1-6.8.                      امپریالیسم فرهنگي.. 39

1-6.9.                      تماشاگران ایرانی.. 44

1-7.                                  كاربردهاي متصور از تحقيق: 46

فصل دوم: چارچوب نظري و ادبیات تحقیق.. 47

2-1. چارچوب نظری.. 47

كودك و رسانه. 49

تاثیر تلویزیون بر رفتار و تربیت.. 51

تلويزيون و فضاسازی رسانه ای.. 53

تلويزيون و آشكارسازي وقايع. 57

تلويزيون و تحریف واقعیت.. 57

تلویزیون و خشونت.. 58

تلويزيون و يادگيري كودكان. 60

و

تلويزيون، ابزار آموزشي.. 61

تلويزيون و انتقال مفاهيم فرهنگی.. 62

انيميشن و تبليغات سياسي.. 64

الف- ديپلماسي عمومي ايالات متحده و نياز به در اختيار گرفتن رسانه هاي جمعي.. 68

ب- دكترين يهود در دراختيار گرفتن رسانه هاي جمعي.. 71

ج- اجراي عمليات رواني و نياز به در اختيار گرفتن رسانه هاي جمعي.. 81

فصل سوم:.. 83

تحليل نشانه شناختي: 84

نشانه شناسی فرهنگ و آموزه هاي اسلامي: 99

مصاحبه. 107

کلیشه سازی و کلیشه ها 109

روش آزمايشي.. 113

انيميشن هاي مورد بررسي.. 117

فصل چهارم.. 119

بررسي نشانه شناختي انيميشن ها 120

کلیشه های یافت شده در انیمیشن ها: 133

پيام هاي نهفته ي والت  ديزني.. 137

نقد انیمیشن شير شاه (Lion King). 142

نقد انیمیشن دامبو (Dumbo). 153

طراحی یک آزمایش بر روی گروه انسانی.. 157

آزمايش شماره 1. 159

آزمايش شماره 2. 165

فصل پنجم.. 172

نتيجه آزمايش شماره 1. 179

نتايج آزمايش شماره 2. 179

پيشنهادات.. 181

منابع.. 183

كتب و مقالات فارسی: 183

منابع لاتین. 190

منابع اینترنتی: 194

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + پانزده =