تحليل محتواي هويت اجتماعي زن با تأکيد بر هويت ديني در سينماي دهه هشتاد ايران: دانلود پایان نامه ارشد رشته علوم اجتماعی
گرایش علوم اجتماعی در میان رشته های پژوهشی از طرفداران زیادی برخوردار هست و خوشبختانه با رویکرد مثبتی از سوی بازار کار (دولتی و خصوصی ) مواجه شده است. دیجی لود در ادامه پایان نامه های کارشناسی ارشد خود اینبار سری جدیدی از پایان نامه های علوم انسانی و رشته علوم اجتماعی را به کاربران خود معرفی میکند. پایان نامه حاضر با عنوان ” تحليل محتواي هويت اجتماعي زن با تأکيد بر هويت ديني در سينماي دهه هشتاد ايران ” در ۲۱۷ صفحه با فرمت PDF و (قابل ویرایش) نگارش و تهیه شده است.
چکیده پایان نامه تحليل محتواي هويت اجتماعي زن با تأکيد بر هويت ديني در سينماي دهه هشتاد ايران :
مفهوم هويت به معناي درک نسبتاً پايدار هر شخص از کيستي و چيستي خود در ارتباط با افراد و گروههاي ديگر تعريف شده است که از طريق تعاملات اجتماعي فرد با ديگران در فرآيند اجتماعي شدن کامل ميشود. به طور کلي هويت به دو بعد هويت فردي و هويت جمعي تقسيم ميشود. مبناي اصلي هويت فردي تمايز از ديگران و مبناي اصلي هويت اجتماعي شباهت با ديگران است.
هويت فردي به نظام شخصيت هر فرد تکيه دارد و شامل ويژگيهاي فردي و نقشهاي خاص هر فرد در زندگيش ميشود. اما هويت جمعي انتساب يا عضويت فرد را در يک جمع يا گروه خاص نشان ميدهد. هويت جمعي در پاسخ به ما کيستيم و چيستيم؟ و گروههاي ديگر کيستند؟ مطرح ميشود. اين هويت تمايز جمعي از افراد را از جمعي ديگر نشان ميدهد. هويت قومي، هويت طبقاتي، هويت ديني، هويت ملي و هويت فرهنگي مصاديقي از هويت جمعي هستند.
برخوداري از دين و تعاليم مذهبي مشترک پايبندي و وفاداري به آن و اعتقاد و تمايل به مناسک و آيينهاي مذهبي فراگير، در شکل دهي به هويت اجتماعي بسيار مؤثر است. امروزه هويت ديني يکي ازمهمترين اجزاء هويت اجتماعي و يک منبع مهم اوليه هويت بخشي و معنا بخشي به بسياري از مردم دنياست. اسلام به عنوان يک دين الهي شاخصهاي يک هويت موفق را براي افراد تبيين کرده است. اين شاخصها را ميتوان از بين آيات قرآن و سخنان پيامبر مکرم (ص) اسلام دريافت کرد. هدف از پژوهش حاضر، ارائه تعريفي از هويت زن مسلمان با توجه به معيارهاي دين مبين اسلام و بررسي ميزان به تصوير کشيده شدن اين هويت توسط سينماي دهه هشتاد ايران است.
بدين منظور ابتدا مولفههاي هويت زن مسلمان از بين آيات قرآن کريم و احاديث پيامبر مکرم اسلام (ص) اخذ گرديده و بعد از آن به دنبال اين هويت در بين فيلمهاي سينمايي بودهايم. چارچوب نظري اين تحقيق مشتمل بر نظريه برجستهسازي رسانه و مباني جامعه شناسي شناخت ميباشد. تحقيق حاضر از نوع تحليل محتواي کمّي ميباشد. نمونه اين تحقيق ۹۴ فيلم از بين۴۶۷ فيلم اکران شده دهه هشتاد بوده است که به صورت تصادفي طبقه اي انتخاب شدهاند.
ابزار تحقيق، چک ليست محقق ساخته است و يافته هاي تحقيق توسط نسخه ۱۶ نرم افزارspss سنجيده شده است. اعتبار تحقيق از نوع صوري ميباشد و پايايي تحقيق با ضريب اسکات سنجيده شده است و رقم ۷۹٫۲ بدست آمده است.نتايج تحقيق نشان ميدهد سينماي ايران نقش مثبت و موثري در ارائه هويت زن مسلمان به جامعه نداشته است. بين دو نيمهي دههي هشتاد از نظر ارائه پيامهاي هويتي تفاوت معناداري ديده نشده است. بيشترين پيام ارائه شده در حوضه ي زن و خانواده بوده است.
كليدواژهها: زن، هويت اجتماعي، هويت ديني، قرآن، اسلام، هويت، سينما
اهداف تحقيق
اهد ف کلي
– ارائه هويت جنسيتي براي زنان با توجه به معيارهاي اسلامي.
اهداف فرعي
– بررسي ميزان فعاليت سينماي ايران در جهت معرفي هويت زنان از منظر اسلام.
– بررسي ميزان نوسانات عرضهي هويت ديني زنان در سينما در دهه هشتاد.
پرسشها و فرضيه تحقيق
پرسشها
-آيا فيلمهاي سينمايي اکران شده دهه هشتاد در ايران توانستهاند يک هويت درست اسلامي مختص زنان را براي جامعه به تصوير کشند؟
-آيا دولت توانسته است از سينما به عنوان يک ابزار فرهنگي مهم، براي ترويج هويت ديني استفاده لازم را ببرد؟
فهرست مطالب پایان نامه تحليل محتواي هويت اجتماعي زن
- مقدمه ……………………………………….. ۱
- ۱-۱ بيان مسئله ………………………………. ۳
- ۱-۲ ضرورت تحقيق………………………………. ۷
- ۱-۳ اهداف تحقيق………………………………. ۷
- ۱-۴ پرسشها و فرضيه تحقيق……………………….. ۸
- ۱-۵ روش تحقيق و مراحل آن……………………….. ۸
- ۱-۶ پيشينه……………………………………. ۸
- ۱-۶-۱ پيشينه خارجي…………………………….. ۹
- ۱-۶-۲ پيشينه داخلي…………………………….. ۹
- ۱-۷ کليد واژهها………………………………. ۱۱
- فصل دوم: مروري بر تحقيقات پيشين و ادبيات تحقيق
- مقدمه………………………………………. ۱۳
- ۲-۱ سينما…………………………………… ۱۴
- ۲-۱-۱ سينما هنر، صنعت يا رسانه…………………. ۱۴
- ۲-۱-۲ سينما و کارکردهاي آن…………………….. ۱۶
- ۲-۱-۳ آگاهي اجتماعي ـ جامعهپذيري در سينما……….. ۱۸
- ۲-۱-۴ سينما، زن، مذهب و سياست ايران تا دههي ۷۰٫٫٫٫٫٫ ۲۱
- ۲-۲ هويت چيست؟……………………………….. ۲۵
- ۲-۲-۱ ابعاد هويت……………………………… ۲۶
- ۲-۲- ۲ دشواريها و پيچيدگيهاي هويت جمعي………….. ۲۸
- ۲-۲-۳ هويت يني……………………………….. ۲۸
- ۲-۳ دين چيست؟………………………………… ۳۰
- ۲-۳-۱ دشواريهاي تعريف دين……………………… ۳۰
- ۲-۳-۲ مفهوم دين از نظر لغوي در گستره ي تاريخ…….. ۳۰
- ۲-۳-۳ تعاريف دين……………………………… ۳۱
- ۲-۳-۴ کارکردهاي دين…………………………… ۳۳
- ۲-۳-۵ اسلام چيست؟……………………………… ۳۷
- ۲-۴ دولت و هويتسازي…………………………… ۴۰
- ۲-۵ رويکردهاي نظري تحقيق………………………. ۴۵
- ۲-۵-۱ رويکردهاي روانشناسي به هويت………………. ۴۵
- – ويليام جيمز………………………………… ۴۶
- – زيگموند فرويد………………………………. ۴۶
- – اريکسون……………………………………. ۴۷
- – مارسيا…………………………………….. ۴۸
- ۲-۵-۲ رويکردهاي روانشناسي اجتماعي به هويت……….. ۴۹
- – کنش متقابل نمادين…………………………… ۵۰
- – نظريه پردازان کنش متقابل نمادين………………. ۵۱
- – جرج هربرت ميد………………………………. ۵۱
- – چارلز کولي…………………………………. ۵۲
- – موريس روزنبرگ………………………………. ۵۳
- – جنکينز…………………………………….. ۵۶
- – هنري تاچفل…………………………………. ۵۸
- – جوانا واين، راب رايت………………………… ۶۰
- ۲-۵-۳ديدگاههاي جامعه شناختي……………………. ۶۱
- – مانوئل کاستلز………………………………. ۶۱
- ۲-۵-۴مباني نظري رسانهها……………………….. ۶۲
- – نظريه پردازان رسانهها………………………. ۶۶
- – ديويد رايزمن……………………………….. ۶۶
- – مارشال مک لوهان…………………………….. ۶۷
- – فرديناند تونيس……………………………… ۶۷
- – الوين تافلر………………………………… ۶۸
- – والتر ليپمن………………………………… ۶۸
- – استوارتهال…………………………………. ۶۹
- – برنارد برلسون………………………………. ۶۹
- -هاولند، جانيس……………………………….. ۶۹
- – لازارسفلد…………………………………… ۶۹
- – ژوزف کلاپر………………………………….. ۷۰
- – تامپسون……………………………………. ۷۰
- – فانکهاوزر، شاو……………………………… ۷۱
- – مک کورمک…………………………………… ۷۱
- – لاسول………………………………………. ۷۱
- – نظريات رسانههاي جمعي………………………… ۷۲
- – نظريه تجربه تأثيراتترکيبي……………………. ۷۲
- – نظريه وابستگي………………………………. ۷۳
- – نظريه مارپيچ سکوت…………………………… ۷۴
- – نظريه دروازه بانان………………………….. ۷۴
- – نظريه گروه مرجع…………………………….. ۷۵
- – نظريه برجستهسازي……………………………. ۷۶
- – نظريه کاشت…………………………………. ۷۷
- – نظريه کارکرد گرايي رسانه…………………….. ۷۷
- ۲-۵-۵ جامعه شناسي شناخت……………………….. ۸۰
- ۲-۶ هويت زن در اسلام…………………………… ۸۲
- ۲-۶-۱ شخصيت انسان در قرآن……………………… ۸۳
- ۲-۶-۲ زن و خانواده……………………………. ۸۶
- ۲-۶-۳ استقلال اقتصادي زن……………………….. ۹۹
- ۲-۶-۴ زن و حضور اجتماعي………………………. ۱۰۴
- ۲-۶-۵ جمع بندي هويت زن در اسلام………………… ۱۱۱
- ۲-۷ چارچوب نظري تحقيق………………………… ۱۱۷
- فصل سوم: روش شناسي
- مقدمه…………………………………………… ۱۲۲
- ۳-۱ تعاريف عملي موضوعات………………………. ۱۲۴
- ۳-۱-۱ هويت اجتماعي…………………………… ۱۲۴
- ۳-۱-۲ هويت زن در خانواده……………………… ۱۲۴
- ۳-۱-۳ استقلال اقتصادي زن………………………. ۱۲۶
- ۳-۱-۴ ابعاد رفتاري هويت………………………. ۱۲۶
- ۳-۱-۵ حضور اجتماعي زن………………………… ۱۲۷
- ۳-۱-۶ شرايط مشترک اجتماعي و خانوادگي (شخصيت انساني) ۱۲۷
- ۳-۱-۷ پيامهاي تصويري حجاب…………………….. ۱۲۷
- ۳-۲ ابزار گردآوري دادهها……………………… ۱۲۸
- ۳-۳ آزمون مقدماتي……………………………. ۱۲۸
- ۳-۴ اعتبار چک ليست…………………………… ۱۲۸
- ۳-۵ پايايي چک ليست…………………………… ۱۲۹
- ۳-۶ جامعه آماري……………………………… ۱۲۹
- ۳-۷ حجم نمونه……………………………….. ۱۲۹
- ۳-۸ روش نمونهگيري……………………………. ۱۳۳
- ۳-۹ واحد تحليل………………………………. ۱۳۴
- ۳-۱۰ ابزار تجزيه و تحليل……………………… ۱۳۴
- ۳-۱۱پرسش ها و فرضيه تحقيق…………………….. ۱۳۴
- فصل چهارم: تجزيه و تحليل
- مقدمه………………………………………. ۱۳۵
- ۴-۱ يافتههاي توصيفي………………………….. ۱۳۶
- ۴-۱-۱ تعداد فيلمهاي بررسي شده به تفکيک موضوع……. ۱۳۶
- ۴-۱-۲ جنسيت کارگردان و نقش اول فيلم ها…………. ۱۳۶
- ۴-۱-۳ تعداد پيام ارائه شده…………………….. ۱۳۷
- ۴-۱-۴ بررسي هويت زن در خانواده………………… ۱۳۷
- ۴-۱-۵ بررسي حضور اجتماعي زن…………………… ۱۴۱
- ۴-۱-۶ بررسي استقلال اقتصادي زن…………………. ۱۴۲
- ۴-۱-۷ بررسي رفتار ديني و انجام مناسک توسط زنان….. ۱۴۳
- ۴-۱-۸ بررسي وضعيت پوشش زنان…………………… ۱۴۴
- ۴-۱-۹ بررسي ميزان احترام به زن و حق ابراز عقيده زنان ۱۴۵
- ۴-۱-۱۰ بررسي ميزان کل پيامهاي ارائه شده بهترتيب تعداد پيام ۱۴۶
- ۴-۲- يافتههاي استنباطي……………………….. ۱۴۷
- ۴-۲-۱ بررسي تفاوت معنادار پيامهاي خانوادگي……… ۱۴۷
- ۴-۲-۲ بررسي تفاوت ميزان پيام اقتصادي در دو نيمه دهه هشتاد ۱۵۰
- ۴-۲-۳ بررسي پيام حضور اجتماعي زن در دهه هشتاد…… ۱۵۱
- ۴-۲-۴ بررسي پيام احترام به زن در دهه هشتاد……… ۱۵۲
- ۴-۲-۵ بررسي ميزان به تصوير کشيدن حجاب در دهه هشتاد. ۱۵۲
- ۴-۲-۶ بررسي ميزان پيام رفتار و مناسک اسلامي در دهه هشتاد ۱۵۳
- فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات
- ۵-۱ نتيجه گيري………………………………. ۱۵۴
- ۵-۲پيشنهادات………………………………… ۱۶۲
- پيوست ها……………………………………. ۱۶۳
- منابع و مآخذ………………………………… ۱۸۵
- فهرست جدولها
- جدول (۲- ۱) خلاصه نظريات برخي نظريهپردازان و رابطه نظريات با نقش سينما…… ۱۲۱
- جدول (۳-۱) تعداد و درصد فيلمهاي اکران شده دههي هشتاد به تفکيک سال ۱۲۹
- جدول (۳-۲)حجم نمونه………………………….. ۱۳۰
- جدول(۳-۳) دسته بندي موضوعي فيلمها……………… ۱۳۳
- جدول (۴-۱) تعداد و درصد فيلمهاي بررسي شده به تفکيک موضوع ۱۳۶
- جدول(۴-۲) تعداد و درصد کارگردانها و نقش اول فيلمها بر اساس جنسيت ۱۳۶
- جدول (۴-۳) نشان دهنده تعداد و درصد پيامهاي هويتي ارائه شده در ميان ۹۴ فيلم نمونه…… ۱۳۷
- جدول(۴-۴)نشان دهنده پيامهاي هويت زن در خانواده….. ۱۳۷
- جدول(۴-۵)ميزان و شرايط فعاليت اجتماعي………….. ۱۴۱
- جدول(۴-۶) تعداد و درصد پيام اقتصادي هويت زن مسلمان. ۱۴۲
- جدول(۴-۷) تعداد و درصد پيام رفتار و مناسک اسلامي…. ۱۴۳
- جدول(۴-۸)پيام پوشش بازيگران فيلمها…………….. ۱۴۴
- جدول(۴-۹) ميزان احترام به زن و حق ابراز عقيده زنان ۱۴۵
- جدول (۴-۱۰)تعداد و درصد کل پيامها بهترتيب تعداد پيام ۱۴۶
- جدول (۴-۱۱) ميزان و تفاوت ارائه پيامهاي خانوادگي در دو نيمهي دهه هشتاد.. ۱۴۷
- جدول (۴-۱۲)ميزان و تفاوت ارائه پيامهاي اقتصادي….. ۱۵۰
- جدول(۴-۱۳)ميزان و تفاوت ارائه پيامهاي اجتماعي هويت زن ۱۵۱
- جدول (۴-۱۴)ميزان و تفاوت پيامهاي احترام به زن و ابرازه عقيده زنان در دو نيمهي دهه هشتاد…. ۱۵۲
- جدول(۴-۱۵) ميزان و تفاوت دو نيمهي دهه در نشان دادن زنان در فيلمها با حجاب کامل……. ۱۵۲
- جدول (۴-۱۶) نشان دهنده ميزان و تفاوت دو نيمهي دهه در نشان دادن رفتار و مناسک ديني…… ۱۵۳
راهنمای خرید و دانلود فایل
برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.
بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.
در صورت بروز هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.
برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود کلیک نمایید.
ديدگاه ها