پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تحلیل علی فازی شیوه‌های حل ‌اختلاف بین دو حزب دموکرات و اجتماعیون اعتدالیون در مجلس دوم شورای ملی در ایران : دانلود پایان نامه ارشد رشته علوم اجتماعی
doc
تعداد صفحات : 286
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم اجتماعی
همراه با جداول ،اشکال و نمودار
79000 تومان


گرایش علوم اجتماعی در میان رشته های پژوهشی از طرفداران زیادی برخوردار هست و خوشبختانه با رویکرد مثبتی از سوی بازار کار (دولتی و خصوصی ) مواجه شده است. دیجی لود در ادامه پایان نامه های کارشناسی ارشد  خود اینبار سری جدیدی از پایان نامه های علوم انسانی و رشته علوم اجتماعی  را به کاربران خود معرفی میکند. پایان نامه حاضر با عنوان “ تحلیل علی فازی شیوه‌های حل ‌اختلاف بین دو حزب دموکرات و اجتماعیون اعتدالیون در مجلس دوم شورای ملی در ایران ” در ۲۸۶ صفحه با فرمت PDF و  (قابل ویرایش) نگارش و تهیه شده است.

چکیده پایان نامه تحلیل علی فازی شیوه‌های حل ‌اختلاف بین دو حزب دموکرات و اجتماعیون اعتدالیون در مجلس دوم شورای ملی در ایران:

 

نهضت مشروطه نقطه عطفی در تاریخ ایران است؛ به‌نحوی که مرز ایران قدیم و جدید محسوب می‌شود. با این وجود، تاریخ نشان داده که مشروطیت در معنای فرصت تصمیم‌سازی مشترک هرگز به‌خوبی محقق نشده است. از این رو، حل اختلاف به‌عنوان نخستین گام در این فرایند مدنظر قرارگرفت. علل شیوه‌های حل اختلاف بین دو حزب دموکرات و اجتماعیون اعتدالیون در مجلس دوم شورای ملی مورد‌توجه قرارگرفت. از این رو، رساله براساس رویکرد چندبعدی جامعه‌شناسی تاریخی تحلیلی و روش تحلیل تطبیقی کیفی فازی(fsQCA) تنظیم شد. بدین ترتیب، از نظریات اندیشمندانی ازجمله اندروسایر، بشیریه، پیران در کنار دو مدل حل اختلاف استفاده شد. از آن نظریات شیوه حل اختلاف به‌عنوان پیامد در نظر گرفته شد و چندین شرط علی در قالب یک مدل نظری دوسطحی فرض شد. پس از شناخت بستر تاریخی آن دوران شش کشمکش عمده به‌عنوان موارد در نظرگرفته شد. سپس، براساس رویکردی فازی هر مورد بازخوانی شد. در‌نهایت با استفاده از نرم‌افزار fsQCA علل لازم و کافی و مسیرهای کافی منجر به پیامد موردنظر بدست آمد و مدل تجربی از علل دو سطحی شیوه‌های حل اختلاف بشدت هزینه‌بر در آن دوران مشخص شد.

واژگان كليدي: رشته حل اختلاف، روش تحلیل تطبیقی کیفی فازی، چارلز راگین، جامعه‌شناسی تاریخی تحلیلی، نظریه دوسطحی گورتز و ماهونی، مجلس دوم شورای ملی، حزب دموکرات، حزب اجتماعیون اعتدالیون.

پرسش‌های تحقیق

در این پژوهش بر آن هستیم که با توسل به روش تحلیل تطبیقی کیفی فازی در مطالعه‌ی موارد کشمکش بین دو حزب دموکرات و اجتماعیون اعتدالیون در مجلس دوم شورای ملی به این پرسش‌‌ها پاسخ دهیم:

  • چه شرایط یا ترکیبی از شرایط، علل کافی منجر به اتخاذ فرایندهای خاصی از حل اختلاف در کشمکش‌های بین این دو حزب بودند؟
  • کدام یک از شرایط کافی یا ترکیبی از شرایط کافی، به ترتیب از اهمیت بیشتری برخوردار بودند؟
  • چه شرایط یا ترکیبی از شرایط، علل لازم منجر به اتخاذ فرایندهای خاصی از حل اختلاف در کشمکش‌های بین این دو حزب بودند؟

در این راستا پرسش‌های دیگر عبارتند از:

  • به‌عنوان پیامد، احزاب در واکنش به موارد کشمکش چه نوع فرایند حل اختلافی را در پیش می‌گرفتند؟
  • به‌عنوان سطح اول شرایط علی، در بازشناخت کشمکش، اعضای احزاب چه تصور و ارزیابی از علت کشمکش داشتند؟ به بیان دقیق‌تر، آنان چه نوع اسنادی به علت کشمکش و طرف مقابل خود می‌دادند؟ چه نوع اعتمادی نسبت به طرف مقابل داشتند؟
  • به‌عنوان سطح دوم شرایط علی، چه شرایط علی فردی و ساختاری منجر به این نو بازشناخت و اسناد می‌شد؟

 

اهمیت و ضرورت تحقیق

در جوامع و نظام‌های سیاسی کنونی تقریبا هم‌اندیشی کاملی نسبت‌به ضرورت تحزب وجود دارد و از احزاب به‌عنوان چرخ‌دنده ماشین دموکراسی، نماد سیاست مدرن، حلقه مفقوده و واسطه‌ی بین مردم و کارگزاران و تصمیم‌گیران سیاسی یاد می‌شود. حزب در‌حقیقت گردهمایی پایدار گروهی از مردم است که از عقاید مشترک و تشکیلات منظم برخوردارند و با پشتیبانی مردم برای کسب قدرت سیاسی از راه‌های قانونی مبارزه می‌کنند (اخوان کاظمی، 1386: 8). با وجود این اهمیت اساسی، احزاب در پیشبرد دموکراسی، فضای سیاسی- اجتماعی ایران عمدتا با ناکارآمدی و ستیز و صف‌آرایی کینه‌توزانه‌ی احزاب روبرو بوده اند. پدیده‌ای که از روزگار ابتدایی شکل‌گیری احزاب در مجلس دوم شورای ملی به شکلی برجسته خود را نمایان ساخته است. این ستیز و کشمکش، عمده اندیشمندان را به مذمت و نقدهای کلی رهنمون کرده است. این امر، ریشه در سه نکته دارد:

الف) عدم‌دسترسی پژوهشگران به عمده‌ی داده‌های لازم و جاری درمورد احزاب که هنوز جزو داده‌های محرمانه و طبقه بندی‌شده محسوب می‌شوند،

ب) عدم‌توجه پژوهشگران به حوزه‌های تخصصی خاص همچون رشته حل اختلاف جهت تحلیل و آسیب‌شناسی شرایط و پدیده‌های اجتماعی و سیاسی،

پ) عدم کاربرد و شاید کاربرد محدود روش‌های نوین علوم اجتماعی که امکان بررسی پیچیدگی علی پدیده‌های تاریخی و اجتماعی را در ابعاد و سطوح گوناگون فراهم می‌کنند.

از این رو، در رساله‌ی حاضر دو مانع آخر بر‌اساس با کاربرد مدل‌های حل اختلاف و روش‌شناسی پیچیده تنوع‌محور دو مانع آخر مرتفع شده است. همچنین، با‌توجه به مانع نخست، احزاب دوران مشروطه بواسطه‌ی شفافیت و حجم بیشتر داده‌های روزگار پیشین انتخاب شده است. هر‌چند با توجه به اشتراکاتی که در پدیده‌های اجتماعی در طول تاریخ دیده می‌شود؛ اسناد و داده‌های تاریخی ظرفیت لازم را جهت فهم سازمان‌یافته و نسبتا عمیق پدیده‌های اجتماعی دارند. ازهمین ‌رو نیز حوزه‌ی جامعه‌شناسی تاریخی مورد‌توجه فراوانی قرار می‌گیرد. البته، تحقیقات تاریخی و جامعه‌شناسی تاریخی ایران عمدتا به واسطه‌ی محدودیت روش‌های تحلیلی و اتکاء شدید آن‌ها به ذهن محقق، صرفا به مفاهیم و شرایط، سطوح و ابعاد محدودی پرداخته‌اند. در حالی‌که روش‌های نسبتا نوینی همچون تحلیل تطبیقی کیفی فازی ظرفیت بررسی ابعاد و سطوح گوناگون پیچیدگی علی پدیده‌های اجتماعی و تاریخی را فراهم می‌کنند. ازاین رو، در پژوهش حاضر، به‌عنوان اثری در چهارچوب راهبرد جامعه‌شناسی تاریخی تحلیلی براساس روش تحلیل تطبیقی کیفی فازی  و نرم‌افزار fsQCA سعی می‌شود پیچیدگی علی اتخاذ شیوه‌های حل اختلاف دو حزب دموکرات و اجتماعیون اعتدالیون مطالعه و تبیین شود. همچنین به منظور شناخت پیامد و شرایط علی در سطوح و ابعاد گوناگون از نظریات مختلف جامعه‌شناسی تاریخی و سیاسی و مدل‌های حل اختلاف استفاده می‌شود.

از سوی دیگر، به‌لحاظ حوزه‌ی تاریخ، بررسی احزاب در مجلس دوم شورای ملی به دلایل زیر اهمیت و ضرورت قابل توجهی دارد:

  • بیشتر تحقیقات و کتب موجود در‌مورد مشروطه به دوره‌ی اول انقلاب مشروطه پرداخته‌اند.
  • «احزاب سیاسی به طور کلی منفور بوده‌اند، زیرا آن‌ها را باعث ایجاد جدایی و شکاف در جامعه می‌دانستند. همچنین از آن رو که تعداد اعضای هر کدام چندان چشم‌گیر نبود، به نظر بی‌اهمیت جلوه می‌کردند» (اتحادیه(الف)، 1361: 11). در حالی‌که رساله‌ی حاضر با علم به جایگاه تحزب و حل اختلاف نهادمند در مقام لوازم بلافصل توسعه‌ی سیاسی به بررسی این احزاب و شیوه‌های واکنش آنان به کشمکش می‌پردازد. در‌حقیقت، هر‌چند که واکنش‌ها تنش‌زا بودند؛ شناخت و مطالعه‌ی علی و دقیق آن‌ها می‌تواند فهم دانشمندان تاریخ، علوم اجتماعی و سیاسی را از شرایط مناسب و موانع توسعه ایران روشن‌تر سازد.
  • «انقلاب مشروطه تا امروز به‌صورت رویدادی ایده‌ال باقی مانده است، و افرادی که با آن مربوط بودند قهرمان یا خائن جلوه کرده‌اند و قضاوتی بی‌طرفانه هنوز در این موارد کمتر صورت گرفته است» (همان:11). رویکرد فازی غالب بر‌این رساله اساسا تصورات دو شقی در خوانش تاریخ را رد می‌کند. بر‌این‌اساس پدیده‌ها و اشخاص را نمی‌توان در قالب 0 و 1 ارزیابی کرد؛ به‌سادگی نمی‌توان افراد را کاملا‌خائن یا کاملا ‌قهرمان و وطن‌پرست نامید. بنابراین، در‌این پژوهش سعی می‌شود؛ با اتکاء به منطق فازی قضاوت بی‌طرفانه و پرهیز‌از برچسب‌زنی معمول تسهیل گردد.

در مجموع، با توجه به محدودیت‌های دسترسی به داده، محدودیت‌های رساله‌ی کارشناسی ارشد و اهمیت مطالعه‌ی علمی تجربه تحزب و حل اختلاف در مجلس دوم شورای ملی صرفا کشمکش بین دو حزب دموکرات و اجتماعیون اعتدالیون انتخاب شد. در‌واقع، به منظور انجام مطالعه‌ای جزیی، دقیق و سازمان یافته قلمروی پژوهش به مجلس دوم محدود شدکه این امر تنوع موارد را کاهش داد و تعمیم نتایج را محدود ساخت.

 

 فهرست مطالب پایان نامه تحلیل علی فازی شیوه‌های حل ‌اختلاف

-۱- مقدمه……………………………… ۲

۱-۲- طرح مسئله…………………………. ۵

۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق………………… ۶

۱-۴- پرسش‌های تحقیق……………………… ۸

فصل دوم: پيشينه تحقيق

۲-۱- مقدمه…………………………….. ۱۰

۲-۲- پیشینه داخلي………………………. ۱۰

۲-۳- پیشینه خارجي………………………. ۱۲

۲-۴- نقد و بحث…………………………. ۱۳

فصل سوم: مباني نظري تحقيق

۳-۱- مقدمه…………………………….. ۱۵

۳-۲- درآمدی بر رویکردهای رشته‌ی حل اختلاف…… ۱۵

۳-۳- مروری بر مدل‌های حل اختلاف……………. ۱۹

۳-۳-۱- مدل چرخه‌ی کشمکش………………. ۲۰

۳-۳-۲- مدل مثلث رضایت‌مندی……………. ۲۲

۳-۳-۳- مدل منافع/حقوق/ قدرت………….. ۲۴

۳-۳-۴- مدل ابعاد……………………. ۲۶

۳-۳-۵- مدل پویایی اعتماد…………….. ۲۸

۳-۴- نظریات جامعه‌شناسی مرتبط‌با مفاهیم محوری درحوزه حل اختلاف ۳۳

۳-۴-۱- اعتماد در دیدگاه اندرو سایر……. ۳۳

۳-۴-۲- موانع توسعه سیاسی در دیدگاه حسین بشیریه ۳۸

۳-۴-۳- نظریه راهبرد امنیت سرزمینی پرویز پیران  ۴۲

۳-۵- نظریه دوسطحی ماهونی و گورتز…………. ۴۵

۳-۶- چهارچوب نظري منتخب تحقيق……………. ۵۱

فصل چهارم: روش شناسي تحقيق

۴-۱- مقدمه…………………………….. ۵۶

۴-۲- راهبرد جامعه‌شناسی تاریخی……………. ۵۸

۴-۳- روش‌شناسی تنوع ‌محور…………………. ۶۴

۴-۴- روش (تحلیل تطبیقی کیفی/ تحلیل تطبیقی کیفی فازی)   ۷۰

۴-۵- کاربرد fsQCA در پژوهش‌های متکی بر داده‌های کیفی ۷۹

۴-۵-۱- مجموعه‌های فازی……………….. ۷۹

۴-۵-۲- درجه‌بندی…………………….. ۸۲

۴-۵-۳- کدگذاری اسناد تاریخی………….. ۸۸

۴-۶- مؤلفه‌های تحلیلی روش FsQCA………….. 90

۴-۶-۱- اعمال روی مجموعه‌های فازی………. ۹۰

۴-۶-۲- جداول حقیقت………………….. ۹۲

۴-۶-۳- سنجه‌های سازگاری و شمول………… ۹۶

۴-۶-۴- تحلیل استاندارد……………… ۱۰۰

فصل پنجم: مطالعه زمینه‌ی وقایع مجلس دوم شورای ملی ایران

۵-۱- مقدمه……………………………. ۱۰۶

۵-۲- مروری برشرایط پیش ازنهضت مشروطه ایران.. ۱۰۶

۵-۳- مروری بر مجلس اول شورای ملی………… ۱۱۴

۵-۴- مروری بر دوران استبداد صغیر………… ۱۲۰

۵-۵- مروری بر وقایع مجلس دوم شورای ملی…… ۱۲۲

۵-۶- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری……………….. ۱۴۸

فصل ششم: یافته‌های تحقیق

۶-۱- مقدمه……………………………. ۱۵۳

۶-۲- مجموعه‌های فازی پیامد و شرایط علی مفروض. ۱۵۳

۶-۳- مطالعه و تخمین نمره عضویت مجموعه‌فازی در هر یک از موارد ۱۵۷

۶-۳-۱- کشمکش ترک اسلحه……………… ۱۵۷

۶-۳-۲- کشمکش برای انتخاب نایب‌السلطنه…. ۱۸۶

۶-۳-۳- کشمکش(مناقشه) برسر پاسخ‌به یادداشت انگلیس    ۲۰۳

۶-۳-۴- کشمکش برسر بهره ازناصرالملک…… ۲۱۱

۶-۳-۵- کشمکش برسر عزیمت سپهدار اعظم….. ۲۳۱

۶-۳-۶- کشمکش برسر واکنش به اولتیماتوم روس ۲۴۴

۶-۴- آزمون و تحلیل مجموعه‌های فازی……….. ۲۵۵

۶-۴-۱- سنجش وتنظیم مدل دوسطحی شیوه‌های حل اختلاف بین دو حزب مذکور………………………………… ۲۰۳

۶-۴-۲- تحلیل استاندارد مسیرهای علی کافی منجر به شیوه‌های حل اختلاف بشدت هزینه‌بر…………………….. ۲۶۶

۶-۵- خلاصه و نتیجه‌گیری………………….. ۲۶۸

فصل هفتم: نتیجه‌گیری

۷-۱- مقدمه……………………………. ۲۷۰

۷-۲- دستاوردهای دیگر پژوهش……………… ۲۷۱

۷-۳- محدودیت‌های پژوهش………………….. ۲۷۴

۷-۴- پیشنهادات تحقیق…………………… ۲۷۵

فهرست منابع

منابع فارسي…………………………… ۲۷۶

منابع انگليسي…………………………. ۲۷۹

فهرست جداول

جدول شماره ۱- روابط از سطح دومین به سطح پایه‌ای ۴۹

جدول شماره ۲- جدول داده‌های نمرات مجموعه‌های فازی در موارد کشمکش………………………………………. ۲۵۶

جدول شماره ۳- راه‌حل‌های حاصل از تحلیل استاندارد پیچیده (جدول حقیقت با پیامد عاملان فاقد منافع قابل‌مذاکره (سطح اول))    ۲۶۵

جدول شماره ۴- راه‌حل‌های حاصل از تحلیل استاندارد پیچیده (جدول حقیقت با پیامد عاملان متکی بر شیوه حل اختلاف هزینه بر) ۲۶۶

فهرست شکل‌ها و نمودارها

نمودار شماره ۱- مدل چرخه کشمکش کریستوفرمور…. ۲۲

نمودار شماره ۲- مدل مثلث رضایت‌مندی کریستوفر مور ۲۳

نمودار شماره ۳- مدل پلکان منافع/حقوق/ قدرت فیشر ۲۳

نمودار شماره ۴- مدل ابعاد برنارد مایر……… ۲۸

نمودار شماره ۵- مدل پویایی اعتماد…………. ۳۲

نمودار شماره ۶- مدل نظری علل شیوه های حل اختلاف میان دو حزب دموکرات و اجتماعیون

اعتدالیون در مجلس دوم شورای ملی………….. ۵۴

نمودار شماره ۷- آزمون سازگاری و شمول مجموعه فازی عاملان فاقد اعتماد سازنده (شرایط علی)

دربرابر مجموعه فازی عاملان متکی بر شیوه حل اختلاف بشدت هزینه‌بر (پیامد)………………………………… ۲۵۷

نمودار شماره ۸- آزمون سازگاری و شمول مجموعه فازی عاملان غیرقابل اعتماد (شرایط علی)

دربرابر مجموعه فازی عاملان متکی بر شیوه حل اختلاف بشدت هزینه‌بر (پیامد)………………………………… ۲۵۸

نمودار شماره ۹- آزمون سازگاری و شمول مجموعه فازی عاملان فاقد منفعت‌قابل مذاکره(شرایط

علی) دربرابر مجموعه فازی عاملان متکی بر شیوه حل اختلاف بشدت هزینه‌بر (پیامد)………………………………… ۲۵۹

نمودار شماره ۱۰- آزمون سازگاری و شمول مجموعه فازی ساخت مبتنی بر روابط اقتدارطلب (شرایط علی) دربرابر مجموعه فازی عاملان متکی‌بر شیوه حل‌اختلاف بشدت هزینه‌بر(پیامد)…۲۶۰

نمودار شماره ۱۱- آزمون سازگاری و شمول مجموعه فازی راهبرد سرزمینی مبتنی بر امنیت (شرایط علی) دربرابر مجموعه فازی عاملان متکی‌بر شیوه حل‌اختلاف بشدت هزینه‌بر(پیامد)…۲۶۱

نمودار شماره ۱۲- آزمون سازگاری و شمول مجموعه فازی عاملان فاقد اعتمادسازنده (علل سطح دوم) دربرابر مجموعه فازی عاملان فاقد منافع قابل‌مذاکره (علل سطح اول)…………………. ۲۶۲

نمودار شماره ۱۳- آزمون سازگاری و شمول مجموعه فازی عاملان غیرقابل اعتماد (علل سطح دوم)

دربرابر مجموعه فازی عاملان فاقد منافع قابل‌مذاکره (علل سطح اول) ۲۶۳

نمودار شماره ۱۴- آزمون سازگاری و شمول مجموعه فازی عاملان غیرقابل اعتماد (علل سطح دوم)

دربرابر مجموعه فازی عاملان فاقد منافع قابل‌مذاکره (علل سطح اول) ۲۶۴

نمودار شماره ۱۵- آزمون سازگاری و شمول مجموعه فازی کشوردچار راهبرد سرزمینی مبتنی بر

امنیت (علل سطح دوم) دربرابر مجموعه فازی عاملان فاقد منافع قابل‌مذاکره (علل سطح) ……۲۶۵

نمودار شماره ۱۶- مدل تجربی علل شیوه های حل اختلاف میان دو حزب دموکرات و اجتماعیون

اعتدالیون در مجلس دوم شورای ملی……………………………. ۲۶۷

نمودار شماره ۱۷- آزمون سازگاری و شمول مجموعه فازی کشور دچار راهبرد سرزمینی مبتنی‌بر

امنیت دربرابر مجموعه فازی ساخت مبتنی بر روابط اقتدارطلب) ۲۷۲

نمودار شماره ۱۸- آزمون سازگاری و شمول مجموعه فازی ساخت مبتنی‌بر روابط اقتدارطلب در

برابر مجموعه‌فازی کشور دچار راهبرد سرزمینی مبتنی‌بر امنیت………………………………………………۲۷۳

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 1 =