پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تحلیل نوآوري بنیادی و تدریجی بر اساس عملکرد نوآورانه با رویکرد شبکه عصبی با مطالعه موردی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان  : پایان نامه ارشد مدیریت صنعتی
doc
تعداد صفحات : 135
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت صنعتی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
99000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت صنعتی و با عنوان تحلیل نوآوري بنیادی و تدریجی بر اساس عملکرد نوآورانه با رویکرد شبکه عصبی با مطالعه موردی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان در 135 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده تحلیل نوآوري بنیادی و تدریجی بر اساس عملکرد نوآورانه با رویکرد شبکه عصبی با مطالعه موردی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان:

از جمله مسائلی که در حال حاضر، به عنوان یکی از عوامل تأثيرگذار در ایجاد مزیت رقابتی در بسیاری از سازمانها مورد توجه قرار گرفته، نوآوري می‌باشد. ارتقاء این عامل، موجب می‌گردد تا سازمانها به مزایایی از جمله، حرکت به سمت نوآوري بیشتر دست یابند. در واقع در بازار رقابتی امروز، نوآوري نقش کلیدی در تحقق نیاز‌های مشتریان و همچنین ایجاد محصولات جدید دارد، درنتیجه سازمانها نیازمند یافتن میزان این نوآوري و راه‌های دست یابی به نوآوری بنیادی بیشتر هستند؛ تا از این طریق از نوآوری های تدریجی به نوآوری بنیادی دست یابند تا بتوانند سریعتر به عملکردی نوآورانه‌تر دست یابند.

با توجه به اهمیت نوآوري، در این پژوهش تلاش بر آن بوده تا با ارائه فرآیندی عوامل مؤثر بر نوآوری به صورت جامع شناسایی شوند. و پس از تعیین جایگاه واحد های سازمانی از نظر این نوآوری ها راه کارهایی جهت گذار از نوآوری تدریجی به بنیادی ارائه شود. بدین منظور از روش­های کانو فازی جهت دسته بندی عوامل مؤثر بر نوآوری در پنج دسته بایدی، تک بعدی، جذاب، بی تفاوتی و معکوس برای دست یابی به نوآوري تدریجی و تعیین وزن هر یک از این عوامل استفاده شده است. در ادامه نیز روش‌ شبکه های عصبی پرسپترون به منظور محاسبه میزان تدریجی و بنیادی بودن نوآوری هر یک از واحدهای سازمانی و ارائه مدلی برای تشخیص اینکه اگر واحد سازمانی جدیدی ایجاد شود چه میزان از هر عامل لازم است تا واحد مذکور از نوآوری تدریجی به سمت نوآوری بنیادی حرکت نماید، به کار گرفته شده است. این پژوهش، در سازمان فولاد مبارکه اصفهان انجام شده است که در زمینه نوآوري فعال می­باشد. در این سازمان 40 نفر از متخصصان که در واحدهای کاری مختلف سازمان در حال فعالیت می­باشند، به صورت غیر تصادفی هدفدار انتخاب گردیده و به ابزار پژوهش پاسخ داده‌اند. ابزار پژوهش، شامل دو پرسشنامه‌ محقق ساخته بوده است. اولی شامل 120 سوال به فرم کانو که 60 سوال به شکل مثبت برای نوآوري تدریجی و بنیادی و 60 سوال به فرم منفی برای همین نوآوري­ها را شامل می شد. و پرسش­نامه دوم ابزاری با 10 سوال کمی و 30 سوال کیفی برای سنجش عملکرد واحدهای مختلف سازمانی بوده است.

با حل مدل به روش کانو فازی ضریب اهمیت عوامل مؤثر بر نوآوري تدریجی و بنیادی به دست آمد که مشخص شد عواملی چون سبک رهبری، مدیریت دانش، مدیریت کیفیت از اهمیت بالایی جهت ارتقاء نوآوري در سازمان برخوردارند. و سپس با حل مدل توسط شبکه عصبی پرسپترون، جایگاه هر واحدکاری سازمان فولاد مبارکه اصفهان از نظر نوآوري مشخص گردید. در نتیجه واحدهایی مثل معاونت تکنولوژی، نورد سرد و تعمیرات و نگهداریکه در نوآوري تدریجی، بنیادی و یا هر دو آنها موفق عمل کرده بودند به عنوان الگویی برای دیگر واحدها معرفی شده اند. همچنین راه­کارهایی جهت بهبود وضعیت دیگر واحدها برای دست یابی به نوآوري بنیادی بالاتر و یا حرکت از نوآوری تدریجی به بنیادی ارائه گردیده است.

 

اهمیت و ارزش پژوهش

با توجه به اینکه اولا در برنامه پنجم توسعه بر خصوصی سازی و تسریع آن تأکید شده است، همچنین برنامه های دولت، تمرکز زیادی بر بهبود مستمر کسب و کار دارد و نیز ایجاد و استمرار این بهبود، مستلزم وجود فضایی منصفانه، امن و توام با اعتماد برای رقابت است، در آینده ای نه چندان دور با به وجود آمدن رقبای بیشتر، بی شک سازمان­ها در وهله اول بیش از پیش سعی در حفظ موقعیت رقابتی و در وهله دوم به دنبال گسترش قدرت رقابتی خود خواهند بود.

بنابراین سازمان­ها برای کاهش خطر از رده خارج شدن می‌بایست، نوآوري‌های تدریجی یا بنیادی بیشتری ارائه کنند که از محصولات و فرآیند‌های تولید و بازارهای کنونی متمایزند. سازمان­هایی که به دنبال چنین نوآوري‌هایی هستند می‌بایست روی تغییرات، سرمایه‌گذاری کنند و از طریق هدف قرار دادن بخش‌های خاص بازار، فرصت‌های فوق العاده ایجاد نمایند، تا به منافع نوآوري چون هزینه‌های پایین‌تر و کیفیت بالاتر دست یابند. در نتیجه استفاده از یک سیستم نظامند و توجه به تنوع نیازها از سوی تولیدکنندگان، شرط حفظ سهم بازار آنها است در واقع در محیط رقابتی شدید، سازمان­ها باید نوآوري را در محصولات و خدمات خود برای بقا و موفق بودن ایجاد کنند.

از سویی دیگر دانش و تکنولوژی فعلی یک سازمان اگر چه می‌تواند هم اکنون برای آن مزیت رقابتی ایجاد کند اما تضمین نمی‌کند که سازمان بتواند در مواجهه با تغییرات سریع خارجی مزیت رقابتی خود را حفظ نماید(اوریلی و توشمان[1]، 2008). شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوري و گروه بندی آنها به وسیله تکنیک‌ها و روش‌های کار متنوع و گسترده می‌تواند به نوآوري بیشتر کمک کند و آن را به پیش ببرد. در سازمان­هایی که تغییر و پیشرفت، از ارکان اصلی سازمان است، نوآوري از عوامل مهم برای رسیدن به اهداف آن است. شناسایی عوامل حیاتی و مهم نوآوري جهت ارائه خدمات و تولید بهتر و در نتیجه برتری رقابتی امری ضروری است که می‌توان این نوآوري را جهت بخشید.

قرن حاضر مملو از نوآوري­های گوناگون در زمینه فناوری‌ها، کالاها و خدمات جدید است اما در هیچ دوره‌ای مانند امروز نیاز به نوآوري، این چنین ضروری نبوده است. بدون شک روز به روز بر شدت رقابت در بازار‌های جهانی برای ارائه محصولات و خدمات توسط بخش‌های مختلف صنعت افزوده می‌شود و در دهه‌های آتی شدیدتر نیز خواهد شد. برای آن­که بتوان در بازارهای جهانی دوام آورد و بر رقبا چیره شد باید روش‌های قدیمي‌‌ و سنتی را کنار گذاشت. چون تنها از طریق ارائه محصولات جدید و مشتقات آن­ها است که می‌توان ارزش قابل توجهی برای شرکت ایجاد کرد. نوآوري و خلاقیت در سازمان­های توسعه یافته و مدرن به قدری حائز اهمیت است و از ویژگی‌های این سازمان­ها محسوب مي‌‌ شود که حتی بعضا سازمان خلاق و نوآور به عنوان یکی از سازمان­های پیشرو، مطرح می‌شود.

در واقع می‌توان گفت با توجه به سرعت تغییرات و پیچیدگی‌های محیطی، سازمان­ها باید در جهت نوآوري گام بردارند و افراد را تشویق به نوآوري کنند، چون در غیر این‌صورت با دست خود نام خود را از صحنه روزگار محو می‌کنند. با توجه به اهمیت نوآوري، ‌اندازه‌گیری آن نیز دارای اهمیت می‌باشد. یکی از روش های اندازه گیری، تحلیل شبکه‌های عصبی است. این روش به طور گسترده ای در حوزه های مختلف مدیریت مورد استفاده قرار گرفته است و لیکن در زمینه گروه بندی عوامل و اندازه گیری آن­ها، تحقیقات کمي‌‌ انجام پذیرفته است. مزیت این روش نسبت به سایر روش‌های اولویت بندی در این است که این روش به گروه بندی عوامل می‌پردازد و در صورتی که پس از هر بار ارزیابی، هر واحد با میزانی مشخص در یکی از دو گروه نوآوري تدریجی و بنیادی قرار خواهدگرفت و با ایجاد یک واحد سازمانی جدید در سازمان، مي‌‌توان تصمیم گرفت از هر عامل چه میزان استفاده شود تا از نوآوری تدریجی به بنیادی در حد بهینه حرکت شود.

 

کاربرد نتایج پژوهش

کاربرد مدل پیشنهادی، در انتخاب دقیق‌تر و مناسب‌تر مؤلفه‌های نوآوري تدریجی و بنیادی است. که به کمک آن مدیران سازمان می‌توانند راحت تر تصمیم‌گیری کنند و برای دست‌یابی به عملکردی با نوآوري بیشتر، تنوع بالاتر در تولید و دست‌یابی به سهم بالاتری از بازار گام های بهتری بردارند. یافته‌های این پژوهش برای همه سازمان­های نوآور به طور عام و برای شرکت فولاد مبارکه اصفهان به طور خاص کاربرد دارد.

 

اهداف پژوهش

  • تعیین ضریب اهمیت عوامل مؤثر بر نوآوری تدریجی و بنیادی با استفاده از روش کانو در شرکت فولاد مبارکه
  • تعیین جایگاه واحد های سازمان فولاد مبارکه اصفهان جهت گذار از نوآوری تدریجی به نوآوری بنیادی و عملکردی نوآورانه تر

 

سوال های پژوهش

  • ضریب اهمیت عوامل مؤثر بر نوآوری تدریجی و بنیادی با استفاده از روش کانو در شرکت فولاد مبارکه چقدر است؟
  • جایگاه وحد های سازمان فولاد مبارکه اصفهان جهت گذار از نوآوری تدریجی به نوآوری بنیادی و عملکردی نوآورانه تر چگونه است؟

 

فهرست مطالب

فصل اول : کلیات

1-1- مقدمه 1

1-2- شرح و بیان مساله پژوهش 1

1-3- اهمیت و ارزش پژوهش 4

1-4- کاربرد نتایج پژوهش 5

1-5- اهداف پژوهش 5

1-6- سوال های پژوهش 6

1-7- روش پژوهش 6

1-8- قلمرو پژوهش 6

1-9- تعاریف واژه های پژوهش 6

جمع بندی :7

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

2-1- مقدمه 8

2-2- معرفی نوآوري 8

2-2-1-نوآوري 9

2-2-2-طبقه بندی نوآوري 12

2-3-طبقه بندی عوامل مؤثر بر نوآوري با توجه به مطالعات گذشته  13

2-4-مروري بر طبقه بندی های نوآوري 22

2-5-عملکرد نوآورانه 24

2-6-رویکرد علمی به تصمیم­گیری 24

2-6-1-کاربرد هوش مصنوعی در تصمیم­گیری 25

2-7-شبکه­های عصبی مصنوعی 26

2-7-1-مقدمه 26

2-7-2-تاریخچه شبکه­های عصبی30…… 28

2-7-3-نرون طبیعی 29

2-7-4-نرون مصنوعی 29

2-7-5- معماری شبکه عصبی 29

2-7-5-1- شبکه های پیشرو 31

2-7-5-2- شبکه­های بازجریانی 32

2-7-6-یادگیری در شبکه­های عصبی 33

2-7-7-شبکه پرسپترون چندلایه 34

2-7-8-مزایا و معایب شبکه­های عصبی 36

2-7-9-کاربرد شبکه­های­ عصبی در مدیریت 37

2-8- پیشینه پژوهش 38

2-8-1- مطالعات داخلی 38

 2-8-2-پیشینه مربوط به نوآوري 38

2-8-3- مطالعات خارجی 39

2-8-4- مطالعات مربوط به عملکرد نوآورانه 40

2-9-جمع­بندی 41

فصل سوم : روش پژوهش

3-1- مقدمه 42

3-2- روش پژوهش 42

3-3- مدل مفهومی رویکرد پیشنهادی 43

3-4-1- مرحله اول 44

3-4-2- مرحله دوم- شناسایی شاخص های کیفیت معیارها بر اساس مدل کانو 45

3-4-2-1- فاز اول : تعیین اینکه هر کدام از معیار ها چقدر مهم است 45

3-4-2-1-الف- گام اول 45

3-4-2-1-ب-گام دوم 46

3-4-2-1-پ- گام سوم 47

3-4-2-2- فاز دوم-تعیین وزن اهمیت ویژگیهای کیفی 48

3-4-2-2-الف-گام اول- استفاده از عبارتهای زبانی برای ارائه ویژگیهای کیفی 47

3-4-2-2-ب- گام دوم- تبدیل عبارت کلامی به اعداد فازی 48

3-4-2-2-ج-گام سوم- استفاده تحلیل گسترده چنگ 48

3-4-2-2-ج-الف-مرحله اول 48

3-4-2-2-ج-ب- مرحله دوم 49

3-4-2-2-ج-چ- مرحله سوم 50

3-4-2-2-ج-ه-مرحله چهارم 50

3-4-2-2-چ- گام چهارم- محاسبه ضریب اهمیت عوامل اثر گذار بر نوآوري تدریجی و بنیادی…… 50

3-4-3- مرحله سوم  50

3-4-4-مرحله چهارم  51

3-5- جامعه آماری و نمونه آماری 51

3-6-روش جمع آوری داده‌ها 51

3-8- ابزار گردآوری داده‌ها 52

3-9- روایی پرسش نامه 52

3-10- انتخاب نرم­افزار 52

3-11- جمع­بندی 53

فصل چهارم :‌تجزیه و تحلیل داده­ها و یافته ها

4-1-مقدمه 54

4-2- یافته های مربوط به هر مرحله از پژوهش 54

4-2-1- عوامل شناسایی شده مؤثر بر نوآوري تدریجی و بنیادی 54

4-2-2- شناسایی شاخص های کیفیت معیارها بر اساس مدل کانو 54

4-2-2-1-تعیین اینکه هر کدام از معیار ها چقدر مهم است؟  54

4-2-2-1-الف- گام اول 54

4-2-3- تعیین وزن اهمیت ویژگیهای کیفی 58

4-2-4- نتایج به دست آمده از تحلیل گسترده چنگ  58

4-3- استفاده ازخروجی مدل کانو برای تشکیل یک سیستم خبره و آموزش سیستم  62

4-4- تعیین جایگاه واحدهای سازمانی در نوآوري تدریجی و بنیادی 66

4-5- تحلیل یافته‌های اصلی 70

4-6 – سایر یافته‌های پژوهش 70

4-6-1- محاسبه فاصله اقلیدسی واحدها از واحد الگو 70

4-6-2- مقایسه واحدهای صفی و ستادی از نظر نوآوري تدریجی و بنیادی 72

4-7- جمع بندی 72

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

5-1- مقدمه 73

5-2-خلاصه پژوهش 73

5-3- یافته‌های پژوهش 74

5-3-1- تحلیل یافته های اصلی  74

5-3-1-1- استفاده از تکنیک کانو برای گروه بندی عوامل اثرگذار بر نوآوری بنیادی و تدریجی  74

5-3-1-2- استفاده از سیستم شبکه های عصبی پرسپترون نیز برای تعیین جایگاه  80

5-3-2- نتايج حاصل از سایر یافته ها  81

5-3-2-1- محاسبه فاصله اقلیدسی واحدها از واحد الگو 81

5-3-2-2-مقایسه واحدهای صفی و ستادی از نظر نوآوري تدریجی و بنیادی 82

5-4-محدودیت ها 82

5-5-پیشنهادات کاربردی 83

5-6-پیشنهادات آینده  83

منابع و مآخذ 85

پیوست ها 94

پيوست 1: جداول 94

پيوست 2: پرسشنامه كانو  114

پيوست3:‌ پرسشنامه عملكرد   117

 

فهرست شكل‌ها

شکل2-1- ساختار یک نرون طبیعی (تن، 2009)… 29

شکل2-2- مدل ریاضی نرون تک ورودی 31

شکل2-3- شبکه پیش­رو چهار لایه­ای 32

شکل2-4- یک شبکه بازجریانی (ویلنتورف، 1995)… 32

شکل2-7- تأثير ضریب شتاب در دستیابی به وزن­های مطلوب (کارای و دسیلوا، 2004)….. 36

شکل 3-1 – رویکرد پیشنهادی حل مسئله(مراحل انجام پژوهش)……. 44

شکل3-2. مقیاس زبانشناسی اعداد مثلثاتی  48

شکل4-1. مقیاس زبانشناسی اعداد مثلثاتی 58

شکل4-2- معماری مدل شبکه عصبی در این پژوهش 64

شکل 4-3- مقدار خطای آموزش برای مدل شبکه عصبی نوآوري تدریجی 65

شکل 4-4- مقدار خطای آموزش برای مدل شبکه عصبی نوآوري بنیادی 65

شکل 4-5: میزان نوآوري تدریجی واحدهای سازمان 67

شکل 4-6: میزان نوآوري بنیادی واحدهای سازمان 68

شکل 4-7 نمودار ستونی مربوط به میزان نوآوري تدریجی و بنیادی هر واحد سازمانی 69

شکل 4-8- جایگاه هر واحد سازمانی از نظر نوآوري تدریجی و بنیادی  69

 

 

 

 

فهرست جدول ها

جدول 1-2 مفهوم نوآوري از دهه 60 تا هزاره سوم (منطقي، 1384)……. 9

جدول 2-2: عوامل اثرگذار بر نوآوري 14

جدول 2-3: جنبه های نوآوری سازمان 16

جدول 2-4: طبقه بندي نوآوري 22

جدول 3-1- تفاوت میان   TKQوFKQ و  46

جدول 3-2. جدول ارزیابی کانو  47

جدول3-3. مقیاس تبدیلهای فازی مثلثاتی 48

جدول 4-1: وزن شاخص های کیفیت برای عامل مدیریت دانش در بعد تدریجی 55

جدول4-2. وزن شاخص های کیفیت برای 30 عامل اثرگذار بر نوآوري تدریجی 56

جدول4-3. وزن شاخص های کیفیت برای 30 عامل اثرگذار بر نوآوري بنیادی 57

جدول4-4. مقیاس تبدیلهای عدم قطعیت مثلثاتی 58

جدول 4-5 مقدار ارزش ترکیبی گسترده برای بعد نوآوري بنیادی 59

جدول 4-6. ضریب اهمیت شاخص های کیفیت برای دونوآوري بنیادی و تدریجی  59

جدول4-7. وزن اهمیت معیارهای دو بعد بنیادی و تدریجی  60

جدول4- 8. وزن نرمالایز اهمیت معیارهای دو بعد بنیادی و تدریجی  61

جدول 4-9: ماتریس عملکرد  62

جدول 4-10 میزان نوآوري تدریجی برای واحدهای سازمانی  66

جدول 4-11 میزان نوآوري بنیادی برای واحدهای سازمانی  67

جدول 4-12: واحدهای ضعیف در دو نوآوري  71

جدول 4-13: واحدهای کمتر موفق از نظر نوآوري تدریجی  71

جدول 4-14: واحدهای کمتر موفق از نظر نوآوري بنیادی 72

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید

 



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + یک =