پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
خانواده و تربيت دينی فرزندان : دانلود تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 27
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
29000 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۲۷ صفحه با موضوع خانواده و تربيت دينی فرزندان نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

خانواده و تربيت دينی فرزندان

 

 

اسلام ديني است كه براي كليه شئون زندگي پيرامون خوئ برنامه هاي منظم و تدوين شده دارد و بر پيرامون آن است كه با شناخت اين برنامه ها و عمل به آن سعادت و كمال نهايي خود را بدست آورند اسلام دين تعلم و تربيت است، در اولين آياتي كه بر نبي اكرم (ص) نازل شده است امر به خواندن مي كند، آنها به اسم كس كه رب و پروردگار انسان است. اما انچه كه مايه تاسف است اين است كه بين ما و فرهنگ غني اسلام  فاصله انداخته بودند و باورمان شده بود كه همه چيز، حتي راه تعليم و تربيت انسان ها را نيز بايد از بيگانگان نا آشنا با اسلام و يا به عبارت صحيح تر از دشمنان اسلام فرا بگيريم و فراموش كرده بوديم كه قرآن به مسلمانان دستورالعمل صادر مي كند و از پيروي غير مسلمان نهي مي كند كه:

‚ اي اهل ايمان يهود و نصاري را به دوستي نگيريد، اينان بعضي دوست بعضي ديگرند‍، و هر كه از شما كه اهل ايمان هستند، به آنها دوستي كند، از آنان خواهد بود، و خداوند گروه ستمكار را هدايت نمي كند“

غفلت مسلمانان

آري ما مسلمانان در اثر نفوذ ارزشهاي غلط غربي، از فرهنگ اصيل خود روي افتاده بوديم و اجازه مي داديم ما را تحقير كنند و ميراثهاي فرهنگي ما را حقير و ناچيز بشمارند و حتي اجازه مي داديم علاوه بر غارت ثروت و اموالمان براي القاي ارزشهاي غلط را بدون محابا بگويند و بنويسند كه اسلام در جوهر و اساس خود با علم و فلسفه دشمني دارد. و يا اينكه براي ما مسلمانان هرگز مقدور نيست كه از نظر فكري و علمي و فني به پاي غرب برسيم مگر اينكه از فرق سرتا ناخن پاخونگي شويم.

چهار اصل در تربيت اسلام

قبل از اينكه ويژگي هاي نظام تربيتي اسلام را بر شماريم توجه به نكات زير به عنوان چند اصل براي شناخت بيشتر تعليم و تربيت اسلامي بسيار ضروري است:

۱- تعليم و تربيت اسلامي قدرت و توانايي آن را دارد كه به مسايل و مشكلات جامعه مسلمانان و يا امت اسلامي پاسخ گويد و مناسب ترين نظامي است كه مي تواند سعادت دنيا و آخرت همه جوامع اسلامي را تامين و تضمين كند. همچنين بر پايه تعليمات قرآن و ديگر منابع اسلامي.

۲- تعليم و تربيت اسلام بر پايه ايمان و اعتقاد خالص به خداي بزرگ و تعليمات حيات بخش ثرآن كريم استوار است. منابع و مراجع اصلي اين نظام نيز همان منابع چهارگانه احكام فقهي يعني ‚ كتاب، سنت، عقل و اجماع است.

۳- تعليم و ترييت اسلامي نظامي گسترده و فراگير است و يكي از وظايف دولت جمهوري اسلامي بايد اين باشد كه بر هيچ احدياجازه تدهد كه راهي جزء تحكيم مباني اسلام بپويد.اصل چهار قانون اساس جمهوري اسلامي ايران بدون كمترين ابهامي ناظر بدين مطلب است و هر آنچه را كه بر موازين اسلامي مبتني نباشد بي اعتبار مي كند.

ويژگي هاي نظام تربيتي اسلام ( خانواده و تربيت دينی فرزندان )

تعليم و تربيت اسلامي انسان را از مرزهاي تنگ ماده پرستي و طبيعت كرايي فراتر ميبرد و به سوي خداوند بزرگ مي كشاند و توحيد را به عنوان فلسفه جهان بيني و معاد را به عنوان فلسفه زندگي مطرح مي سازد و عقل و علم را ملاك يافتن حقيقت و ضابطه رستگاري تلقي مي كند و بر دو اصل تزكيه و تعليم تكيه دارد. تعليم و تربيت اسلامي داراي جنبه هاي الهي- هدايتي، پويايي، عقلاني و همگاني بوده است. كه به هر يك از آنها اشاره خواهد شد. اسلام به تربيت و فطرت نوع بشر توجه همه جانبه دارد و در تربيت او را از هيچ چيزي غفلت ننموده، جسم و عقل و روان انسان را تربيت مي كند و همه فعاليتهاي انسان را در زندگي معنوي و حيات مادي وي شامل مي شود و اصلت را به تربيت مي دهد و تعليم و آموزش را وسيله و مقدمه آن مي داند.

تعريف و اهداف خانواده و تربيت دينی فرزندان

اينك پيش از پرداختن به اهداف تربيت مبتني بر دين به بيان تعاريف خانواده و تربيت دينی فرزندان مي پردازيم:

۱- تربيت ديني، تربيتي براساس مفاهيم و معيارهاي ديني است.

۲- تربيت ديني عبارت است از ايجاد زمينه براي نافذ ساختن ضوابط در روابط. اين روابط مورد نظر، همان ايجاد ارتباط هر انسان با اصول اساسي سه گانه «شناخت شناسي» يعني شناخت «خدا، جهان و انسان» است.

فهرست مطالب

نظام تربيتي اسلام

غفلت مسلمانان

چهار اصل در تربيت اسلام

خصوصيات تربيت الهي

هدايت چيست؟

نقش هدايت در تعليم و تربيت

معصومين و عقل

اهميت عقل

عقل و غنا

معني عقل و رابطه آن با دين

برخورد مسلمانان با مكتب اصالت عقل

واقعيت چيست

منزلت دين در چالش با علم

اهداف اساسي نظام تربيتي در اسلام

تعريف و اهداف تربيت ديني

زمينه هاي پرورش مذهبي

روش هاي تربيت ديني

منابع

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + یک =