پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تحليل و تبيين عوامل مؤثر در تشكيل تعاونيهای اشتغال زا و كارافرين زنان روستايی استان سمنان :دانلود پایان نامه ارشد رشته علوم اجتماعی
doc
تعداد صفحات : 90
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم اجتماعی
39000 تومان


گرایش علوم اجتماعی در میان رشته های پژوهشی از طرفداران زیادی برخوردار هست و خوشبختانه با رویکرد مثبتی از سوی بازار کار (دولتی و خصوصی ) مواجه شده است. دیجی لود در ادامه پایان نامه های کارشناسی ارشد  خود اینبار سری جدیدی از پایان نامه های علوم انسانی و رشته علوم اجتماعی  را به کاربران خود معرفی میکند. پایان نامه حاضر با عنوان ” تحليل و تبيين عوامل مؤثر در تشكيل تعاونيهای اشتغال زا و كارافرين زنان روستايی استان سمنان ” در ۹۰ صفحه با فرمت WOrd (قابل ویرایش) نگارش و تهیه شده است.

 

مقدمه پایان نامه تحليل و تبيين عوامل مؤثر در تشكيل تعاونيهای اشتغال زا و كارافرين زنان روستايی استان سمنان:

نقش و جايگاه روستاها در فرآيندهاي توسعه اقتصادي اجتماعي و سياسي در مقياس محلي، منطقه اي ملي و بين المللي، پيامدهاي توسعه نيافتگي مناطق روستايي چون فقر گسترده، نابرابري فزاينده، رشد سريع جمعيت، بيكاري، مهاجرت و… موجب توجه به توسعه روستايي و حتي تقدم آن بر توسعه شهري گرديده است.

بيكاري و كمبود فرصتهاي شغلي كه نتيجه عدم تعادل بين عرضه و تقاضاي نيروي كار و يا بازار كار در روستاهاست از جمله مشكلات نواحي روستايي كشور است. لذا نياز به توسعه كارآفريني در مناطق روستايي با توجه به كاهش فعاليتهاي كشاورزي، مهاجرت روستاييان و تنوع بخشي به فعاليتهاي روستايي امري ضروري است. به نظر مايكل تودارو ضرورت تقدم و توجه به توسعه روستايي نسبت به توسعه شهري به اين علت نيست كه اكثريت جمعيت جهان سوم در مناطق روستايي قرار دارند، بلكه به اين علت است كه راه­حل نهايي مسئله بيكاري شهري و تراكم جمعيت بهبود محيط روستايي است. (ازكيا، ۱۳۸۳، ص ۱۹).

بنابراين يكي از اهداف كلان توسعه در اغلب كشورها و از جمله كشور ما ، كاهش بيكاري و توسعه فعاليت­هاي شغلي است.

براي توسعه اشتغال و كارآفريني روستايي بايد به راهكارهاي كارآمدي توجه شود كه در اين ميان تشكيل تعاونيهاي كارآفريني زنان روستايي مي تواند بعنوان راهكاري مناسب طراحي گردد.

زنان روستايي بعنوان نيمي ازجمعيت فعال روستاها از امكانات كمتري از لحاظ ميزان سرمايه، اعتبار و قدرت برخوردارند و ميزان نقش آفريني زنان روستايي تحت تأثير شرايط و عوامل گوناگون اقتصادي، فرهنگي و اكولوژيكي قرار دارد.

اين مطالعه با استفاده از روش كتابخانه اي و بهره گيري از منابع متعدد فارسي و لاتين راهبردهاي مختلف توانمندسازي تعاونيهاي زنان و همچنين جايگاه استراتژي كارآفريني در توسعه و اشتغال زايي تعاونيهاي زنان روستايي را مورد بررسي و ارزيابي قرار داده است.

 

 اهميت و ضرورت تحقيق

امروزه از كارآفريني بعنوان محرك اصلي توسعه اقتصادي ياد مي شود.لذا توسعه كارآفريني با توجه به شرايط اقتصادي جامعه به ويژه در نواحي روستايي يكي از نيازهاي مهم كشور محسوب مي شود.در اين ميان تعاونيهاي زنان روستايي بستر مناسبي براي اشتغال زنان روستايي و ايجاد روحيه كارآفريني مي باشد.زيرا اين تعاونيها مي توانند با جمع آوري سرمايه هاي اندك زنان روستايي موجب پيدايش و ايجاد زمينه هاي اشتغال ، افزايش حس اعتماد به نفس ، رضايت از زندگي و توان تصميم گيري و افزايش مشاركت هاي محلي گردند.

در كنار همه اين فرصت ها و شرايط مطلوب در جوامع روستايي براي ايجاد تعاونيها همواره يكسري موانع ، چالش ها ، محدوديت ها و تهديدها متوجه تعاونيهاي زنان روستايي است.

اين مطالعه در نظر دارد در شناسايي فرصت ها ، نقاط قوت ، موانع و چالش هاي اساسي پيش روي تاسيس و توسعه تعاونيهاي زنان روستايي و توسعه  كارآفريني و اشتغال زايي اقدام نموده ، راهبردها و راهكارهاي لازم جهت افزايش توانمندي تعاونيهاي زنان روستايي ، رفع موانع و تبديل تهديدات به فرصت هاي مناسب را ارائه نمايد.

سوالات تحقيق :

  • چگونه مي توان تعاونيهاي زنان روستايي را به وسيله ارائه راهكارهاي جديد كارآفرين نمود؟
  • آيا زنان روستايي از تاسيس شركت هاي تعاوني زنان روستايي استقبال مي نمايند؟
  • تعاونيهاي زنان روستايي براي ايجاد اشتغال و پويايي خود با چه مشكلاتي مواجه اند؟

 

اهداف تحقيق

الف-هدف كلي:

هدف كلي اين تحقيق شناسايي ، تحليل و تبيين عوامل مؤثر در تشكيل تعاونيهاي اشتغال زا و كارافرين زنان روستايي استان سمنان مي باشد. در اين زمينه عوامل مختلفي همچون ارائه خدمات در قالب تعاونيها ، ارائه تسهيلات با بهره كم و سازمان دهي ارائه دهندگان خدمات روستايي در قالب تشكل هاي تعاوني صورت مي پذيرد.

ب – اهداف جزئي :

۱- شناسايي ميزان اشتغال در تعاونيهاي روستايي استان سمنان

۲- بررسي و تحليل راهكارهاي تعاونيهاي روستايي در اشتغال زايي زنان روستايي در استان سمنان

۳ – شناخت عرصه هاي جديد فعاليت تعاونيهاي زنان در روستاهاي استان  سمنان

 فرضيه هاي تحقيق

۱- به نظر مي رسد تشكيل شركتهاي تعاوني روستايي موجب ايجاد اشتغال در زنان روستايي مي گردد.

۲ – به نظر مي رسد اعطاي تسهيلات ويژه اعتباري و كمك در حل مشكلات اقتصادي زنان مي تواند موجب توسعه و كارآفريني آنها شود.

۳ – به نظر مي رسد شناسايي و رفع موانع فرهنگي ، اجتماعي و اقتصادي تعاونيهاي كارآفريني زنان روستايي موجب افزايش موفقيت و اشتغالزايي آنها مي شود.

۱-۵ – محدوديت هاي تحقيق

۱- عدم وجود آمار و اطلاعات دقيق

۲- جديد بودن موضوع و عدم آگاهي دقيق  برخي از كارشناسان

۳ – كمبود منابع قابل استناد به دليل عدم وجود پژوهش هاي صورت گرفته در باب مشكلات زنان و به خصوص زنان روستايي.

 

مفهوم تعاون و شرکتهای تعاونی

واژه تعاون كه معادل ‍Cooperation است در مفهوم عام ، اشاره به همكاري ، مساعدت ، ياريگري رعايت منافع جمعي ، دستگيري از ديگران و … دارد.تعاون در مفهوم خاص آن به نوعي مشخص از كار كردن با يكديگر اشاره دارد كه از طريق تشكيل سازمان رسمي و به كار گيري روشهاي مديريتي خاص دسترسي به اهداف مشترك را امكانپذير مي سازد. (صوفيان ، 1386،11)

واژه cooperation  را اولين بار رابرت آون در مقابل واژه competition  (رقابت ) به كار برد.

در فرهنگ وبستر معناي تعاون كاركردن با هم براي يك مقصود و تجمع براي انجام دادن يك امر مشترك و عمل و همكاري اقتصادي ذكر شده است .

تعاون را گاهي معادل خودياري معني مي كنند.اگر  خودياري را كمك به خود از طريق ديگران بدانيم ، در اين صورت تعاون مفهومي خاص مي يابد. (

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =