پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
توضیح برساخت گفتمانی هویت درکتابهای درسی فارسی دوره ابتدایی : دانلود پایان نامه ارشد علوم تربیتی
doc
تعداد صفحات : 135
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته علوم تربیتی
79000 تومان


بسیاری از رشته های علوم انسانی بعلت تاثیر مستقیم در شکل گیری و پرورش جامعه به سمت اهداف والای تربیتی از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند. یکی از این رشته های مهم علوم تربیتی میباشد. هرچه دانش آموختگان این رشته تحصیلی به مدارج بالاتری برسند و کمال گرایی در این رشته را تجربه کنند مطمئنا جامعه تربیتی و پرورشی کامل تری خواهیم داشت. چنانچه بسیاری از کشورهای پیشرفته این هدف را دنبال میکنند و بالاترین اهمیت را برای نظام تربیتی و پرورشی خود قائل هستند. سایت دیجی لود در ادامه معرفی سری  پایان نامه های جدید مقطع ارشد به سراغ رشته مهم و تاثیر گذار علوم تربیتی رفته و در ادامه پایان نامه ای با عنوان توضیح برساخت گفتمانی هویت درکتابهای درسی فارسی دوره ابتدایی  در  135 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم مینماید.

 

مقدمه پایان نامه توضیح برساخت گفتمانی هویت درکتابهای درسی فارسی دوره ابتدایی :

کمتر مفهومی هست که به اندازه هویت واجد معانی متعددی باشد .بحث هویت هم درزبان روزمره وهم در گفتمان دانشگاهی مورد استفاده می باشد .این مفهوم از اقبال چندین رشته علمی برخوردار است . جامعه شناسی  ،روانشناسی ،فلسفه ،زبان شناسی و علوم سیاسی  هر کدام از چشم انداز خود به هویت می نگرند . به قول جنکینز (11:1381)هویت به ((نشانه ای از روزگار)) ما تبدیل شده است . انجمن های علمی ، صاحبنظران ونظریه پردازان هرکدام حرفی برای گفتن در مورد هویت دارند.

اگرچه دراین راستا مقالات ،کتابها و پایان نامه های زیادی نوشته شده است .و حتی همایش ها و کنفرانس های هراز چند گاهی در مورد هویت و ابعاد آن برگزار  می شود . در باب هویت چشم انداز ها و رویکرد ها بسیار متنوع اند. از منطق قدیمی هویت در فلسفه گرفته تا بحث های  گیدنز در باب تجدد و خود شناسی ،تاکید پست مدرنیستی بر((تفاوت ))؛تلاشهای فمنیستها برای واکاوی دادهای اجتماعی مبتنی بر جنسیت ،رویکرد های متنوعی وجود دارد.

هویت مساله ای عام است و مساله کشور ما هم هست . هر از چند گاهی برنامه ریزان و صاحب نظران با عناوین متفاوت  به آن توجه کرده اند ودر سیاست گذاریها و قوانین واکنش خود را نشان داده اند . در کشور ما هویت مورد توجه زیادی قرار گرفته و توجه صاحبنظران ، محققین ،و حتی مسئولین را به خود جلب کرده است و ملاحظات زیادی رادرباب آثار فرهنگی ،ادبی ، کتابهای درسی ، برنامه های فرهنگی و هنری مطرح کرده است . تاجایی که در سند چشم انداز توسعه جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش ، فرزند زمانه خویش بودن را در پی گیری و اهتمام و تحقق جامعه متعالی و معیار را توصیف نموده است  (بنگرید به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ،آذر ماه 1390 ). در این سند ذیل هویت آمده است که هویت برآیند مجموعه ای از بینش ها، باور ها،گرایش ها،اعمال و صفات آدمی است. از این روهویت نه تنها امری ثابت و از پیش تعین شده نمی باشد بلکه حاصل تلاش و توفیق فرد و تا حدودی متاثر از شرایط اجتماعی است (سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش 7:1390). بر بازتاب هویت اسلامی- ایرانی و سایر مولفه های آن در برنامه های آموزش وپرورش تاکید شده است

 

ضرورت و اهمیت پژوهش

از آنجایی که آموزش و پرورش اهداف جامعه ، ارزشهاو روش زندگی جمعی رادر جامعه منعکس می کند ، برنامه ریزان درسی باید بدانند که چگونه موسسات ونهادها منعکس کننده ی قلمرو جامعه هستنند . مطالعه جامعه ، مطالعه تعامل افراد و شبکه پیچیده ای از ارتباطات انسانی و ساختارهای تدوین شده در مکانها وزمانهای مختلف است . از طرفی مطالعه محیط، مطالعه محیطهای است که ما را دربرگرفته است. این مطالعه یعنی جامعه و محیط بخش اساسی آموزش و پرورش متعادل  است . که در آن دانش آموزان در باره عواملی که هویت فردی آنها و جامعه شان و هویت ملی و جمعی آنها را شکل می دهد مطالبی را فرامی گیرند

این حوزه از آن لحاظ حایز اهمیت است که دانش و درک دانش آموزان را از جامعه خودشان و سایر جوامع و محیط  های محلی و جهانی و روابط بین محیط ها و جوامع را گسترش می دهد . این امر دانش در باره ی جامعه ایران اسلامی و تنوع مردم آن ، فرهنگ ومیراث فرهنگی ، نظام سیاسی و خودشناسی را توسعه می دهد . برنامه های درسی نه تنهاباید نسلی را تربیت کنند که به مسایل زندگی خودآشنا باشند بلکه باید دارای مهارتهای لازم برای مقابله با زندگی پرمخاطره و آینده باشند .نسلی آینده نگر تربیت کند که خود آگاه ودارای مهارتها و نگرشها ی لازم و ضروری برای زیستن در جهان آینده باشد . تحقق این امر بستگی دارد به اینکه میزان دسترسی آنها به منابع و مولفه های هویتی تا چه حد باشد . و اینکه مولفین کتابهای درسی چگونه الگوهای هویتی را در منابع و متون آموزشی برساخت نموده باشند و چه قالب و گفتمانی برآنها حاکم است .

بنابراین ضرورت و اهمیت این پژوهش در آن است که حداقل به مولفین کتب درسی یاد آوری کند که در طراحی محتوای این کتب تا چه حد باید به مولفه های هویتی توجه کنند . و از ابعاد مختلف هویت و گفتمان های مختلف غافل نمانند ، و عدالت در این متون چگونه باید رعایت و تعادل برقرار شود . و به کشف نابرابریهای احتمالی در این متون یاری رساند. نتایج این پژوهش در درجه اول می تواند به ما در شناخت انگاره ها وگفتمانها و مرزبندی های هویتی کمک نماید . ودوم اینکه می توان چگونگی بازنمایی هویت ها در کتب درسی مورد نظر را مورد واکاوی قرار داد . بنابراین نتایج این پژوهش می تواند به سیاستگذاران عرصه کتب درسی در جهت برنامه ریزی و سیاست گذاری به لحاظ علمی و عملی موثر واقع شود .

اهداف پژوهش

هدف اصلی این پژوهش توضیح برساخت گفتمانی  هویت  درکتابهای درسی فارسی دوره ابتدایی است . اینکه مولفه های هویت در ابعاد مختلف آن چگونه ودر قالب چه گفتمانهایی برساخت شده اند از آنجا که تحلیل گفتمان یک تحلیل انتقادی و نقدی روشنگر است لذا سعی می شود تا این کتابهای درسی ابتدایی  به گونه ای انتقادی مورد بررسی قرار گیرد تا روشن شود که نگرش و گفتمان در قبال هویت جنسی ، قومی،  ملی ، فردی ، اجتماعی ، دینی و زیستی و… چگونه بوده است. به عبارتی دیگر گفتمان نویسنده یا نویسندگان کتابهای  مورد بررسی قرار می گیرد تا معلوم گردد که گفتمان های مورد نظر را  چگونه ساخته اند؟ وچگونه حاملان یک گفتمان از طریق (برجسته سازی ) ،(مرکزیت بخشیدن)، (حذف و طرد) و(جداسازی)توانسته اند موجب مرکزیت یابی و استقرار یک یا چند الگوی هویتی خاص در این کتابها و متون آموزشی شده اند؟

 سوالات پژوهش

1-5-1سوال اصلي پژوهش :گفتمانهای هویتی در متن کتابهای  درسی فارسی دوره ی ابتدایی چگونه برساخت شده اند ؟

2-5-1- سوالات  فرعی پژوهش :

1-رابطه میان هویت ها درون متن به چه شکل است؟

2-مفصل بندی هویت ها دراین کتاب ها چگونه است ؟

3-عناصر و مولفه های معنا بخش به الگوی هویتی در این کتاب هاکدامند ؟

4-چه الگوهای هویتی در این کتابها به وجود دارد ؟

5-کدام هویتها برجسته شده اند و کدام هویت ها به حاشیه رانده شده اند ؟

6-کدام گفتمانها در این کتابها طرح شده است؟

 

فرضیه های  پژوهش

1- هویت ها در متون  کتابهای فارسی دوره ابتدایی به صوررت سامانه ای ترکیبی و پیوندی مفصل بندی شده اند.

2- هویتها در متون  مورد بررسی محصول فرایند های تصادفی و گفتمانی اند.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.

 



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =