پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
تولید سرکه سیب : دانلود تحقیق رشته صنایع غذایی
doc
تعداد صفحات : 17
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته صنایع غذایی
29000 تومان


تحقیق رشته صنایع غذایی با فرمت WORD و در ۱۷ صفحه با موضوع تولید سرکه سیب نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

تولید سرکه سیب

مقدمه

میزان تولید سیب :

استان خراسان پس از استان اذربایجان غربی دومین را از نظر تولید سیب دارامی باشد .

به طوری کلی انواع سیب های به عمل آمده در استان خراسان را بر حسب واریته به دو نوع :۱- سیب محلی ۲- سیب خارجی

تقسیم محلی مشهور :

۱=سیب عباسی

۲= سیب شیخی

۳= سیب علی موری

۴= سیب گلشاهی

۵= سیب گلاب

۶= سیب قاسم شاهی

۷= سیب اخلمد

بعضی از این واریته های تابستانه (شیخی وعلی موری ) و بعضی زمستانه می باشند سیب خارجی در دو واریته زیر خالاصه میشوند .۱- سیب زرد  ۲- سیب قرمز

۳۰-۴۰% تولید سیب مختص به سیبهای محلی است که سلا نه از در صد انها کاسته میشود و۶۰-۷۰%دیگر را سیب خارجی تشکیل میدهد که از میان این میزان ۱۰%کل سیب خارجی متعلق به واریته قرمز و بقیه زرد می باشد .

ضایعات سالانه سیب:

حدود ۱۰-۱۵% محصول سیب یعنی ۱۲-۱۸ هزار تن سلانه بصورت پا درختی در می اید این میزان به عوامل زیادی از قبیل وزشی باد پر باربودن درخت و دیر چیدن محصول از درخت بستگی دارد.از کل محصول چیده شده طبق یک بر آورده مقدماتی حدود۷-۱۰% در سرد خانه ها. و درصد غیر مشخصی درانبار های محلی مایع میگردد . که می توان از این

تعریف سرکه :

برای سرکه در منابع مختلف تعاریف کم و بیش متفاوتی عنوان شده است از نقطه نظر های مختلفی بیان گردیده اند ولی آن چه همگان برآن اتفاق نظر دارند چنین است .سرکه فراورده ای است که از تخمیر الکلی و متعارقب آن تخمیراستیکی شربتهای قند دار بدست می اید تعاریف دیگری هم در منابع و نوشته ها دیده میشود که در مجموع به تعریف ومذکور بر میگردد از جمله سرکه فراوارده ای است که از تخمیر استیکی مایع الکل دار و با رقیق شده آن نتیجه شده باشد ودارای حداقل ۴ گرم اسید استیک درصد میلی لیتر باشد .

تاریخچه :

بدرستی روشن نیست که شناسائی و تولید سرکه از چه زمانی شروع شده است .

هرودوت (۴۸۰-۴۲۵ق-م)مورخ یونانی اولین کسی است که در اثار خود از سرکه صحبت به میان آورده و پس ازاوبلیانس(۲۳ میلادی )طبیعی دان رومی در نوشته های خود یاد اورشده که سرکه توسط سربازان رومی مصرف میشده است.منابع فرنکی همگی متغقا چنین ذکر می کنند که انسان همزمان باشناسائی شراب به وجود سرکه  پی برده است چون اولین بیماری شراب تبدیل آن به سرکه بشمار می آید و حتی کلمه VINEGARیا سرکه را که کلمه فرانسوی است و مرکب از دوکلمه یعنی vin(شراب) و aigre (ترش) را شاهدی بر این مدعا می داند با این ترتیب و بر اساس منابع مختلف حداقل۰۰۰ /۱۰سال است که بشر مبادرت به ساختن شراب می کند و قدمت ساختن را در همین حدود میدانند .در قرون وسطی صنعت سرکه سازی رواج یافته وگسترش چشمیگیری می یابد بطوری که منجر به تولداصناف خاصی میگردد.در ان هنگام روش تهیه سرکه بسیار سرعی بوده است.

پاستور با مطالعه روی بیولوژِی و سایر خواص این موجودات زنده روش نویتی برای تهیه سرکه تعیین کرد . پاستور معتقد بود که تخمیر توسط سوشهای منفردی از باکتری بنام میکو درمااستی صورت می گیرد ولی در سال ۱۸۷۸ هانسن نشان داد که بیش از یک سوش از باکتریها می توانند ترش شدن آبجورا باعث گردند. جدا سازی و ابزوله نمدن بیهوشیهای مختلف از روی مایعات الکلی ترش شده توسط وی و متعاقب آن توسط دیگران انجام گرفت و امروزه بیوشهای زیادی که تما ماً نام استوباکتر بر آنها گذارده می شود شناخته شده اند . که در جای خود در مورد آنها صحبت به میان می آید .

چگونگی بیوشیمیائی تولید سرکه :

دو نوع پروسس میکروبی مختلف جهت تولید سرکه سیب انجام می گیرد که عبارتند از مرحله الکلی و مرحله استیکی پروسس یا مرحله تخمیر الکلی : در این مرحله بر طبق معادله کیلو ساک تبدیل قند موجود در سوبسترا به الکل اتیلیک بوسیله انواع مخصوص مخمر صورت می گیرد.

انواع سرکه و مواد اولیه سرکه سازی:

با توجه به تعریف سرکه و با در نظر گرفتن این مطلب که مواد نشاسته نیز می توانند بر اثر هیدرولیز سوبسترای مخمر گردند می توان چندین نتیجه گرفت که انواع سرکه به ماده اولیه ای که در سرکه سازی بکار برده می شود بستگی کاملی دارد.

سرکه طبیعی : سرکه های طبیعی یا تخمیری به سرکه ای گفته می شود. که تهیه آنها از موجودات ریز ذره بینی استفاده گردد این سرکه ها بر حسب ماده اولیه ای که در تهیه آنها به کار رفته است . دارای نامهای متفاوت می باشند. که مشهورترین آنها:

سرکه میوه جات :

که تخمیر الکلی وسپس استیکی آب میوه جات مختلف مانند انگور ، سبه خرما، هلو، کشمکش و… حاصل می گردند.بعضی از این نوع سرکه نامهای دیگری در فرهنگ فرنگی  دارند مانند سرکه سید (تولید سرکه سیب) سرکه شراب (سرکه انگور) و….

سرکه مالت = که از تخمیر الکلی و سپس استیکی غلات مالت دارد مانند جو، جود وسر ،گندم و ذرت حاصل می گردد.

مراحل تهیه و تولید سرکه سیب شرایط لازم برای هر مرحله

مرحله تخمیر الکلی – شرایط لازم این مرحله که غیر هوازی است عبارتند از:

انتخاب مخمر:

مخمر معمولا بصورت طبیعی همراه با مواد اولیه یافت می شود ولی به علت اینکه نوع و خصوصیات مخمره ای طبیعی موجود شناخته شده نیست به جهت انجام یک تخمیر مطمئن مناسب نمی باشند. معمولاً از روشهای شناخته شده مخمر که بطور مصنوعی به ماده اولیه قند دار تلقیح می گردد استفاده می کنند انتخاب نوع سوش بستگی کاملی به طبیعت ماده اولیه بخصوص نوع ماده قندی دارد.

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =