پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
حزب توده در ایران:دانلود رایگان تحقیق رشته علوم سیاسی
doc
تعدادصفحات:14
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته علوم سیاسی
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته علوم سیاسی با فرمت WORD و در۱۴ صفحه با موضوع انتخابات در ایران نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است.

حزب كمونیست توده و تحولات ایران

چکیده: در مسئله نفت شمال كه حزب توده سرسختانه تلاش می‏كرد امتیاز آن به شوروی واگذار شود غایله‏ای هم كه پیشه وری از اعضای قدیمی و سرسخت كمونیست، آن را در آذربایجان به دستور استالین راه انداخت بی ارتباط با نفت نبود…

حزب توده و شوروی‏

پیشینه شوروی‏گرایی در ایران به تشكیل حزب كمونیست ایران باز می‏گردد. هرچند در دوره رضاشاه گروه پنجاه و سه نفر مروج كمونیسم دستگیر و زندانی شدند ولی در شهریور ۱۳۲۰ اعضای گروه آزاد شده با حضور نیروهای ارتش سرخ در ایران و با حمایت مستقیم دولت شوروی حزب توده تشكیل شد.(۱) به رغم ‏ پژوهش‏های صورت گرفته در این زمینه، نقش این حزب در تاریخ معاصر ایران هنوز جای پژوهش بسیار دارد.(۲) علی‏رغم اهمیت حزب توده در پیشبرد سیاست‏های شوروی در ایران كتاب دكتر حسنلی اطلاعات زیادی در این مورد نمی‏دهد؛ حتّی در مراحلی چنین تصوری هم ایجاد می‏كند كه بین حزب توده ایران و اتحاد جماهیر شوروی در مورد فرقه دمكرات اختلاف نظر اساسی وجود داشته است.

اگرچه در زمان تأسیس فرقه دمكرات، حزب توده غافل‏گیر شد و از برآمدن یك تشكیلات رقیب راضی نبود، ولی بدون تردید براساس همراهی‏های بعدی حزب توده به دستور مقامات شوروی و با تكیه بر سازماندهی‏ها و زیرساخت‏های این تشكل فرقه دمكرات سربرآورد.

حزب توده و نفت شمال ایران‏

حزب توده، مجری سیاست‏های شوروی در ایران بود و با مشخص شدن سیاست این كشور درباره نفت شمال ایران (۹)، برنامه‏ها و فعّالیت‏های خود را در حمایت از اعطای نفت شمال به شوروی متمركز ساخت.(۱۰) در ادامه، مخالفت با كابینه ساعد مراغه‏ای كه بخشی از سیاست اتخاذ شده توسط روس‏ها و حزب توده بود، تحركات حزب از آبان ماه سال ۱۳۲۳ در شهرهای آذربایجان شروع گردید. تقی‏زاده، مسئول حزب توده مراغه، در سخنرانی ۱۰ آبان ضمن حمله به ساعد، خواستار اعطای نفت به روس‏ها شد.

(۱۱) روز چهاردهم آبان نیز اجتماعی به صحنه‏گردانی حزب توده مراغه و «جمعیت دوستان اتحاد جماهیر شوروی»(۱۲) در مخالفت با ساعد و در حمایت از اعطای امتیاز نفت به شوروی ترتیب یافت.(۱۳) در سلماس (شاهپور) نیز حزب توده در ۱۸ آبان‏ مراسم مشابهی (۱۴) برگزار كرد. مشابه همین مراسم در اردبیل، در میدان‏های عالی‏قاپو و پیرعبدالملك (۱۵) و در تبریز، مقابل شهرداری و باغ گلستان برپا شد. در مراسم تبریز، محمد بی‏ریا در «اطراف امتیاز نفت شمال و واگذاری آن به دولت شوروی اظهار مخالفت با كابینه جناب آقای نخست‏وزیر {سخنرانی‏} نمود و به طور دسته جمعی در خیابان‏های شهر با نظم و آرامش نمایش می‏دادند.

گسترش فعّالیّت حزب توده‏

براساس گزارش‏های موجود، از اواخر سال ۱۳۲۳ تشكیلات حزب‏توده در آذربایجان گسترش فوق‏العاده‏ای یافت. تلاش‏حزب توده برای رخنه در بازار تبریز و به دست گرفتن مقدرات آن، موضوع گزارش مهمی از ستاد ارتش به نخست‏وزیری در بهمن ۱۳۲۳ است. (۱۹) هم‏چنین حزب توده در ۲۱ دی‏ماه اولین جلسه ایالتی‏حزب‏ توده آذربایجان را با حضور ۱۵۰ نماینده برگزار كرد. هیأت رئیسه به این شرح انتخاب گردید: ۱- شبستری ۲- صادق پادگان ۳- علی امیرخیزی ۴- محمد بی‏ریا ۵- یكانی ۶- چشم‏آذر ۷- احمد اصفهانی.(۲۰) به اعتقاد حسنلی‏ فكر تشكیل این كنفرانس از آن شوروی‏ها بود و با نظارت ماتوییف سركنسول شوروی در تبریز برگزار شد.

اقدامات مسلحانه حزب توده

هم زمان با این فعّالیّت‏ها در آذربایجان، مسئله مسلح شدن اعضای حزب توده مطرح شد؛(۳۶) تحولی كه بدون تردید با تصمیم‏گیری‏های مسكو برای برپایی جنبش‏های جدایی‏خواهانه بی‏ارتباط نبود. هم زمان با تبریز، در حزب توده زنجان نیز توزیع سلاح بین اعضای حزب مطرح گردید.(۳۷) در دستور دفتر سیاسی حزب كمونیست‏ شوروی پیش‏بینی شده بود كه گروه‏های مسلح جدایی‏خواه آذربایجان و طرفداران اتحاد شوروی با سلاح‏های ساخت كشوری غیر از شوروی مسلح شوند.(۳۸) در گزارش‏هایی كه از گفتگوهای اعضای حزب توده توسط مأموران تهیه شده بود، موضوع توزیع سلاح «از طریق شوروی» (۳۹) دیگر شایعه نبود. با دستورهای صادر شده‏ از مسكو، «توده‏ای‏ها در تبریز جلسات كمیته‏های روستا را برگزار كردند و درباره شدت بخشیدن به مبارزه طبقاتی دستوراتی صادر شد. به طور مشخص كمیته در اردبیل، برای خلع سلاح مالكین به تشكیل گروه‏های مختلف اقدام كرد.

خشونت مسلحانه حزب توده قتل حاجی احتشام لیقوانی بود.(۴۱) واقعه لیقوان از اهمیت زیادی برخوردار بود؛ به طوری كه در پی آن اردشیر آوانسیان توسط شوروی‏ها از آذربایجان تبعید گردید و واقعیت موضوع هم هیچ‏گاه به روشنی بیان نشد. (۴۲) دكتر حسین جودت و قیامی در تاریخ ۲۳ مرداد در حضور نمایندگان حزب توده تبریز به تشریح این واقعه پرداختند؛(۴۳) در حالی كه از روابط پنهانی مقتول با شوروی‏ها بی‏اطلاع بودند. قدرت‏گیری روزافزون حزب توده – كه با حمایت شوروی‏ها مسلح شده بود – خوانین، ملاكین و مقامات(۴۴) محلی را مرعوب ساخته بود

 

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 5 =