پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
حق دسترسی آزاد به اطلاعات :پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق جرمشناسی
doc
تعداد صفحات : 140
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق جزا و جرم شناسی
129000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” حق دسترسی آزاد به اطلاعات ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

مقدمه پایان نامه حق دسترسی آزاد به اطلاعات :

انتخاب موضوع پایان نامه مهمترین مسئله ای است که هر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد با آن روبرو می باشد. چرا که وظیفه دانشجو در این مقطع نه فقط مطالعه دروس دانشگاهی ، بلکه تحقیق و پژوهش بوده که این نیز در پایان نامه ای که تهیه می گردد ، مشخص می گردد.

درخصوص موضوع این پایان نامه تلاش گردید تا یکی از مسائل روز جهان که یک آرمان حقوق بشری محسوب می شود،انتخاب گردد .در همین راستا سعی نگارنده بر این بوده تا به علت بعد بین المللی قضیه، علاوه بر منابع داخلی حتی الامکان از منابع خارجی نیز استفاده نماید.

متاسفانه یکی از مشکلات امر پژوهش در جمهوری اسلامی ایران ، فقدان منابع کافی و مهمتر از آن نبود اطلاع رسانی صحیح و در نتیجه ناشناخته ماندن منابع موجود می باشد . با این حال در دسترس بودن همین منابع را نیز باید غنیمت شمرده و حداکثر بهره برداری از آن را انجام داد .

همانطور که عنوان شد برای تهیه این پایان نامه هم از منابع داخلی و هم از کتاب و مقالات خارجی استفاده شده است . علاوه بر این برای آگاهی از نظریات جدید و تکمیل کار از منابع اینترنتی نیز استفاده گردیده که جهت تنظیم مطالب بسیار مثمر ثمر بوده است

حق دسترسی آزاد به اطلاعات موجود در موسسات عمومی و دولتی  برای اولین بار در قانون سوئد و در سال 1766 برای روزنامه نگاران این کشور  به رسمیت شناخته شد. در سالهای اخیر تلاش های جهانی  و منطقه ای  بسیاری از سوی دولتها در به رسمیت شناختن این حق صورت گرفته است. این تلاش ها در سالهای اخیر با شدت بیشتری از سوی دولتها پیگیری شده است.

اهمیت آزادی اطلاعات و اینکه حق دسترسی به اطلاعات از جمله حقوق شهروندی است که به شهروندان حق دست یازیدن به اطلاعات درست و کارآمد  در خصوص مسائل و حوادث  داخلی و بین المللی و نیز آزادی هایی نظیر آزادی چاپ و نشر ، ممنوعیت سانسور،کوشش در سلامت مطبوعات و جلوگیری از محدودیت ها در دسترسی به اطلاعات و قانونمند کردن وسایل ارتباط جمعی در رساندن اطلاعات را می دهد.

در این میان دولتها با رویکرد حفظ کشور و موارد امنیتی همیشه در راستای ایجاد محدودیت در دست یافتن  اطلاعات توسط مردم گام برداشته اند. از جمله مواردی که دولتها به بهانه آنها دسترسی آزاد به اطلاعات را بامحدودیت روبرو می سازند عبارتند از:

حمایت از امنیت ملی و سیاست خارجی ، حمایت از حریم خصوصی افراد ، حمایت از اسرار دولتی ، حمایت از مالکیت های  فکری و منافع اقتصادی  ، حمایت از تحقیقات قانونی که در ابتدا باید سری بمانند، حمایت از سلامت افراد جامعه ،دلایل استراتژیک منطقه ای و جهانی  و دلایل مذهبی-دینی و همچنین حمایت از سری ماندن اطلاعاتی که سری ماندنش نفع عمومی و نفع خاصی دارد و… .

اهمیت حق دسترسی آزاد به اطلاعات و حق بر دانستن در جهت  تامین رفاه  و آسایش عمومی و در نتیجه تحقق  دموکراسی واقعی ، با توجه به نقش محدود کننده ای  که دولتها در جهت اعمال این حق بازی می کنند موجب شده که مبادرت به تنظیم و تدوین پایان نامه نمایم.

بر این اساس این کار مشتمل بر دو بخش و هر بخش  مشتمل بر چهار فصل و هر فصل در بردارنده ی مباحث و گفتارهایی می باشد. در بخش اول به کلیات موضوع (مفهوم ، مبانی،منابع و لوازم مورد نیاز برای تحقق دسترسی آزاد به اطلاعات با بررسی تطبیقی کشور ها) پرداخته شده است. بخش دوم مربوط به فواید و مضرات دسترسی آزاد به اطلاعات با توجه به عوامل و موانع دسترسی به اطلاعات، ضمن توجه به اصل حاکمیت دولتها و نقشی که رسانه های جمعی در راستای ایجاد محدودیت های دسترسی به اطلاعات بازی می کنند.

 

اهداف علمی تحقیق حق دسترسی آزاد به اطلاعات :

هدف اصلی هر تحقیق ، کاربردی است که آن تحقیق می تواند در عمل و واقع داشته باشد. اهداف کاربردی این کار عبارتند از:

1-پیشنهاد  و ارائه انتقاد به مجالس قانونگذاری جهت تصویب قوانین مناسب و کار آمد در جهت تحقق حق دسترسی آزاد به اطلاعات و افزایش معلومات و آشنایی هر چه بشتر افراد با این حق.

2-مشخص نمودن خلاء های قانونی در زمینه ممانعت دولتها در  دسترسی به اطلاعات و نشان دادن راهکارهایی برای پایان بخشیدن به اختلافات  موجود در این زمینه.

 

ضرورت های خاص انجام تحقیق حق دسترسی آزاد به اطلاعات :

این محدودیت های دسترسی به اطلاعات و حق بر دانستن ، توسط دولتها و چرایی این  موضوع  ، ضرورت اصلی تحقیق انجام شده می باشد.از آنجا که حق بر دانستن از اصول مسلم جامعه ی بشری و در جهت تحقق دموکراسی  می باشد ، نیاز به ضمانت اجراهای واقعی  در جهت کاهش محدودیتهای واقع شده توسط دولتها،ضرورت تحلیل  و بررسی علمی این موضوع رانشان می دهد.

 

روش تحقیق

عمده روش تحقیق نگارنده، همچون اکثر تحقیقات علوم انسانی به صورت نظری و کتابخانه ای و بر اساس تجزیه و تحلیل  و توصیف بوده است که به بررسی و مطالعه کتابهای موجود در خصوص موضوع پرداخته شده است.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =