پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
خرد جمعی و راهکارهای حاکمیت آن در قرآن و حدیث : دانلود پایان نامه ارشد رشته فقه و حقوق اسلامی
doc
تعداد صفحات : 115
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته فقه و حقوق اسلامی
99000 تومان


رشته فقه و حقوق اسلامی در میان داوطلبان علوم انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ”  خرد جمعی و راهکارهای حاکمیت آن در قرآن و حدیث ” با فرمت Word (قابل ویرایش ) و در 115 صفحه برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته فقه و حقوق اسلامی که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است.

 

چکیده پایان ن‏امه خرد جمعی و راهکارهای حاکمیت آن در قرآن و حدیث :

یکی از ساز وکارهای پیشرفت فرد و جامعه و دست­یابی به اهداف مورد نظر، بهره­ گیری از آراء و تجارب ارزنده­ی دیگران است که با حاکمیت خرد جمعی، می­توان بدان دست یافت. با توجه به اهمیت حاکمیت خرد جمعی به عنوان یک نیروی اجتماعی بزرگ و تأثیرگذار در نگرش­ها و کنش­های افراد جامعه و تأثیراتی که می­تواند بر روند زندگی انسان بگذارد، از اين­رو، در پژوهش حاضر تلاش گرديد با تتبّع و تأمّل در آيات قرآن کريم و روايات اهل­ بيت عليهم­السلام، به شناخت مفهوم خرد جمعی و راهکارهای حاکمیت در قرآن و حدیث پرداخته شود. بر مبنای آموزه­ های اسلامی مؤمنان دارای روح اجتماعی هستند. معنای روح اجتماعی، این است که جامعه زنده باشد.

زنده بودن اجتماع به این است که در افراد آن اجتماع حس اجتماعی و عاطفه اجتماعی و یک نوع درد اجتماعی وجود داشته باشد. در نهایت از مجموع آموزه ­های اسلامی  بررسی شده در این تحقیق به دست آمد که هدف از حاکمیت خرد جمعی هم­فکری، هم­کاری و تشریک مساعی افراد در جهت بهبود کیفیت زندگی در تمامی زمینه­ های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر جامعه، نوع دیدگاه و نوع نگاه مسئولان و برنامه ­ریزان، خُلقیات و روحیات مردم، تجربیات و واقعیات گذشته جامعه و … بر پذیرش یا عدم پذیرش حاکمیت خرد جمعی مؤثرند. ساختار این پایان نامه به شکلی است که از پنج فصل مرتبط به هم تشکیل شده است و از لحاظ اهمیت موضوع به صورت تصاعدی پیش رفته است. روش به­ کار گرفته شده در این تحقیق روش تحلیلی- توصیفی بوده و با استفاده از منابع کتابخانه­ای انجام شده است.

کلید واژه: خرد جمعی، شاخصه­ های حاکمیت خرد جمعی، موانع حاکمیت خرد جمعی، راهکارهای حاکمیت خرد جمعی.

 

اهمیت و ضرورت تحقیق

خداوند خردمندترین مردم و شایسته­ترین آنان یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به درست­یابی را به مشورت کردن فرمان داده است. اساساً خرد جمعی اصلی اساسی در تمام حوزه های نظری و اجرایی است و فقدان آن جمود و خشک رایی و محرومیت از رشد و تعالی را موجب می­شود و در پی آن استبداد و خودرایی و هلاکت فرد و جامعه را نتیجه می­دهد. با کمال تأسف نه تنها این اصل در میان روابط اجتماعی مردم مسلمان جلوه­ای ندارد، بلکه در میان صاحب نظران و علماء و مجتهدین در سطوح عالی حوزه ­های علمیه و دانشگاه نمودی جدی ندارد حال آن که مشورت کردن از خصلت­های ریشه دار و از عادت­های مستمر مؤمن عاقل به شمار می­آید و بدون مشورت و نظر خواهی و رایزنی نمی­توان به حل صحیح مسائل و رفع مشکلات علمی و عملی، در همه اوقات نایل آمد.

انسان­هايي كه از فكر قوي برخوردارند و صاحب بهترين نظرها هم هستند، اگر خود را بي­نياز بينند و احساس كنند كه نيازي به رأي و انديشه ديگران ندارند، خوي استبداد پيدا مي­كنند. اما اگر با مردم رابطه برقرار كنند، از نظرهاي ديگران استفاده كنند، علاوه بر رشدي كه به آنها مي­دهند، از خطر فرو رفتن و غلتيدن در استبداد دور مي شوند. وقتي كسي خود را بي­نياز از ديگران مي­بيند، هر چند كه از نظر انديشه قوي باشد، شخصيت مردم را ناديده مي گيرد. انديشه ­ها را متوقف مي­كند. استعدادهاي آماده را نابود مي­سازد.

بدين ترتيب بهترين سرمايه و پشتوانه يك حكومت و نظام از بين مي­رود و سير انحطاط آغاز مي­شود. علی رغم اهمیّت این موضوع، تاکنون به طور شایسته و به صورت یک تحقیق مفصّل به این مهم پرداخته نشده است. اسلام بر این اصل تأکید فراوان دارد و بر آن است که رهبری، هدایت و مدیریت جامعه اسلامی به خرد جمعی و تبادل نظر نیاز دارد. همان طور خداوند متعال در قرآن کریم می­فرمایند: ﴿وَ الَّذِينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَيْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (شوری/38)؛ «و كسانى كه نداى‏ پروردگارشان را پاسخ مثبت‏ داده و نماز برپا كرده‏اند و كارشان در ميان­شان مشورت است و از آنچه روزي­شان داده‏ايم انفاق مى‏كنند». مرحوم طبرسی این آیه را دال بر فضیلت رایزنی در کارها دانسته است (طبرسی، 1418ق، ج9، ص23). جصاص نیز لزوم این مهم را از آیه برداشت کرده است: «این آیه بر اهمیت جایگاه خرد جمعی (شورا) دلالت دارد، زیرا خرد جمعی (شورا)  همراه با ایمان و برپاداشتن نماز ذکر شده است (جصاص، 1412ق، ج3، ص383). خداوند سبحان در آیه دیگر مي‏فرمايند: ﴿إنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللهِ و رَسولِهِ و إذا كانوا مَعَهُ عَلي أمرٍ جامِعٍ لَم يَذهَبوا حَتّي يَستَأْذِنُوهُ إنَّ الَّذينَ يَستَأْذِنُونَكَ اُولئِكَ الَّذينَ يُؤمِنونَ بِاللهِ ورَسولِه (نور/62)؛ «جز اين نيست كه مؤمنان كسانى‏اند كه به خدا و پيامبرش گرويده‏اند، و هنگامى كه با او بر سر كارى اجتماع كردند، تا از وى كسب اجازه نكنند نمى‏روند. در حقيقت، كسانى كه از تو كسب اجازه مى‏كنند آنانند كه به خدا و پيامبرش ايمان دارند». مفسران «امر جامع» را به كارهاي مهم اجتماعي تفسير كرده‏اند كه خرد جمعی، همكاري و مشاركت عمومي و مدیریت در آن لازم است.

لذا اهمیّت موضوع و همچنین محتوای غنی و پربار آموزه­های وحیانی اسلام ایجاب می‌کند که در پژوهش حاضر، این موضوع به نحو مناسبی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای حاکمیت خرد جمعی مورد تأمّل قرار گیرد.

سئوالات تحقیق

سوال اصلی

خرد جمعی و راهکارهای حاکمیت آن در قرآن و حدیث کدام است؟

سوالات فرعی 

  1. شاخصه­های حاکمیت خرد جمعی در قرآن و حدیث کدامند؟
  2. موانع برقراری حاکمیت خرد جمعی کدام است؟
  3. فرایند موثر در پیدایش حاکمیت خرد جمعی کدام است؟

 

پایان نامه

روش­های مدیریت افکار عمومی با نگاه قرآنی: این پایان نامه توسط محسن صالح فر در دانشگاه قم نوشته شده است. این پایان نامه در دو فصل تنظیم شده است. در فصل اول به مقدمه و ضرورت طرح بحث، پرداخته شده است. در فصل دوم به تحلیل روش­های مدیریت افکار عمومی پرداخته است. در این تحقیق به مقوله مدیریت افکار عمومی با نگاهی قرآنی پرداخته شده است. در ابتدا مراحل مدیریت مبتنی بر رشد و تکامل و انسان مورد تبیین قرار گرفته و در ادامه به استنباط و برداشت از نکات آیات و سوره­های مورد پژوهش پرداخته است.

 

فهرست مطالب پایان ن‏امه خرد جمعی و راهکارهای حاکمیت آن در قرآن و حدیث :

فصل اول:کلیات ومفاهیم. 3

1-1- بیان مسئله 4

1-2- اهمیِت و ضرورت موضوع 4

1-3- سوالات تحقیق 6

 1-3- 1- سوال اصلی 6

      1-3-2- سوالات فرعی 6

1- 4- پیشینه نظری تحقیق 6

1- 5 –  جنبه جديد بودن و نوآوري تحقیق 8

1- 6- اهداف تحقیق 8

1- 6-1 – هدف اصلی 8

1-6-2- اهداف فرعی 9

1-7- روش انجام تحقیق 9

1- 8 – واژه شناسی 9

1- 8- 1- خرد جمعی 9

فصل دوم: شاخصه­های حاکمیت خرد جمعی در قرآن و حدیث 11

پیشگفتار…………………………… 12

2 – 1- مسئولیت آفرینی……………….. 12

2 – 2- تکریم دیگران…………………. 14

2 – 3- رشد شخصیت……………………. 17

2 – 4- ایجاد الفت و تألیف قلوب……….. 18

2 – 5- رشد فکری……………………………. 20

2 – 6- خلاقیت و نوآوری……………….. 22

2 – 7- نداشتن پیش داوری……………… 24

2 -8- اخلاقی زیستن…………………… 27

2 – 9- وحدت و امنیت…………………………….. 29

2 – 10- شایسته­سالاری……………………………….. 30

2 -11- عدم تعصب و جزمیت…………………………….. 32

فصل سوم: موانع برقراری حاکمیت خرد جمعی در جامعه قرآنی.   34

پشگفتار……………………………. 34

3 -1- خودپرستی……………………… 35

3 -2- تقلید کورکورانه……………….. 37

3 – 3- تقدیرگرایی…………………… 40

3 – 4- استبداد زدگی…………………. 42

3 – 5- عدم اعتماد عمومی……………… 44

3 -6 – اسارت پذیری………………….. 45

3 – 7 – تحجر………………………… 47

3 – 8 – هم ستیزی و عدم هم­اندیشی………. 49

3 -9- ظاهر نگری و سطحی­نگری…………………….. 51

3 – 10- خمودی و سستی………………… 52

فصل چهارم: راهکارهای حاکمیت خرد جمعی در قرآن و حدیث. 55

پیشگفتار…………………………… 56

4-1- سوق دادن افکار عمومی به سمت تفکر محوری و تدبر.  56

4-2-گفتار لین و ملایم………………… 58

4-3 – خوش بینی……………………… 61

4-4- اعتماد به نفس………………….. 63

4-5- مبارزه با فقر و گسترش رفاه جمعی….. 64

4-6- انتقاد پذیری…………………… 67

4-7-گسترش دانایی و آگاهی…………….. 69

4-8 – مدارا………………………… 70

4 – 9 – امید آفرینی…………………. 72

4 -10 – محبت و مودت…………………. 75

4- 11- اعتدال­گرايي…………………. 78

فصل پنجم: فرایند موثر در پیدایش حاکمیت خرد جمعی.    80

پیشگفتار…………………………… 81

5 – 1- برنامه­ریزی…………………… 82

5 – 2- سازماندهی……………………. 83

5 – 3-کنترل و نظارت…………………. 86

5 – 4- رهبری……………………….. 89

نتایج تحقیق………………………… 92

منابع و مآخذ……………………….. 94

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =