پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی نظری و آزمایشگاهی یک خشک کن پیوسته جدید برای محصولات دانه ای به کمک ذرات بی اثر گرم شده  : پایان نامه ارشد مهندسی مکانیک ماشینهاي کشاورزي
doc
تعداد صفحات : 216
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش مکانیک ماشینهاي کشاورزي
همراه با جداول و اشکال
29000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  بررسی نظری و آزمایشگاهی یک خشک کن پیوسته جدید برای محصولات دانه ای به کمک ذرات بی اثر گرم شده” با گرایش  مکانیک ماشینهاي کشاورزي و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده بررسی نظری و آزمایشگاهی یک خشک کن پیوسته جدید برای محصولات دانه ای به کمک ذرات بی اثر گرم شده:

از آنجا که مدت زمان زیادی صرف فرایند خشک کردن محصولات دانه ای از قبیل ذرت می شود، می توانبا بهره گیری از ذرات بی اثر نرخ انتقال حرارت به درون دانه هاي ذرت را افزايش داده تا آهنگ خشک شدن دانه ها سرعت گيرد. در اولین مرحله این تحقیق، امکان سنجی استفاده از این ذرات در خشک کردن دانه هاي ذرت مورد بررسي قرار گرفت. تغييرات دماي ميانگين دانه ذرت در دو حالت خشک شدن با استفاده از ذرات بي اثر و بدون استفاده از ذرات بي اثر با یکديگر مقايسه گرديد.نتايج امکان سنجی نشان داد که تغییرات دمای میانگین دانه ذرت در دو حالت مذکور، اختلاف چشمگيري دارد. به گونه ای که اگر از هواي خشک کننده با دماي C°70 و ضریب همرفتی 74/18 وات بر متر مربع درجه سلسیوس با دوازده عدد ذره بي اثر در اطراف دانه ذرت استفاده شود، متوسط دماي دانه در مقایسه با حالتی که از همان هوا ولی بدون ذرات بی اثر استفاده شود، 6/10 درصد افزایش را نشان می دهد.

همچنين نتایج تحلیل تغييرات ضريب نفوذ رطوبت دانه ذرت نشان داد که استفاده از ذرات بي اثر تاثير معني داري بر روي اين ضريب دارد. جهت بررسی فرایند خشک شدن دانه های ذرت با بهره گیری از ذرات بی اثر، یک خشک کن پیوسته جریان مخالف از جنس فولاد ضدزنگ ساخته شد. سپس اثر استفاده از ذرات بی اثر و سایر پارامترهای مربوط به خشک کردن پیوسته دانه ذرت به طور آزمایشگاهی نیز مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش ها بر روی دانه های ذرت با محتوای رطوبت اولیه حدود 30 درصد (برمبنای تر) در سه سطح دمای هوای خشک کننده (50، 60 و 70 درجه سلسیوس) و سه سطح نرخ جریان حجمی هوای خشک کننده 47/0، 94/0 و 41/1 متر مکعب بر دقیقه انجام گرفت. در آزمایش های انجام شده، اثرات به کارگیری نسبت های وزنی ذرات بی اثر و دانه های ذرت، نرخ های تخلیه متفاوت مواد جامد از مخزن خشک کن مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت. همه آزمایش ها در سه تکرار انجام شدند.

نتایج نشان داد که همه پارامترهای اصلی شامل دما، سرعت هوا، سرعت دانه، نسبت وزنی ذرات بی اثر به مواد خشک شونده، ارتفاع کل مخزن بر روی نسبت رطوبت محصول به کار رفته اثر معنی داری دارند.در ادامه جهت انجام مدلسازی ریاضی فرایند خشک کردن دانه های ذرت در خشک کن پیوسته مذکور، از دو فناوری تحلیل ابعادی و دینامیک سیالات محاسباتی استفاده شد. برای انجام تحلیل ابعادی، شش گروه بی بُعد از بین پارامترهای اعمالی تعیین شدند. در نهایت معادله ی پیش بینی چگونگی خشک کردن دانه ذرت بر اساس گروه های بی بُعد بدست آمد که می تواند رطوبت دانه های ذرت را تحت شرایط آزمایشگاهی معلوم پیش بینی کند.

مقادیر پیش بینی شده جهت رطوبت دانه های ذرت، تطابق بسیار خوبی با داده های آزمایشگاهی رطوبت دانه های ذرت نشان داد. به گونه ای که ضریب همبستگی 94/0 بدست آمد.برای انجام دینامیک سیالات محاسباتی تئوری مدلسازی سه فازی بر مبنای تئوری اویلری به کار گرفته شد. البته به دلیل فرضیاتی که در مدلسازی تئوری دینامیک سیالات محاسباتی وجود دارد، دقت کمتری در مقایسه با مدلسازی بر مبنای تحلیل ابعادی مشاهده شد. طوری که ضریب همبستگی برابر 86/0 بدست آمد.

 

مقدمه

غلات در تمام دنيا در رده مواد غذايي اصلي قرار مي‌گيرند. به همين علت توليد، نگهداري و توزيع بهينه آنها داراي اهميت فراواني بوده زيرا غلات منبع اصلي غذاي انسان و خوراک دام مي باشد. محتواي نشاسته بالاي آنها منبع انرژي است ودر تركيبات این محصولات پروتئين و روغن نيز وجود دارد. در مقايسه با ديگر مواد غذايي، غلات در صورت برداشت و نگهداري مناسب به علت دوام در حمل و نقل و حفظ كيفيت خود در طي مدت انبارداري منحصر بفرد هستند. گندم، برنج و ذرت، پيش از دوران مسيح تا به امروز جزءغلات اصلي مي باشند. ذرت بومي امريكا است و برنج و گندم در آسياي ميانه توليد مي‌شده‌اند (کهن، 1384).

ذرت با نامZea mayz L. ازخانواده گرامينه است. اين گياه از نظر اهميت و توليد جهاني در بين غلات پس ازگندم و برنج در مكان سوم قرار دارد. توليد اين محصول در سال 2012 در جهان 691 ميليون تنو در سال 1391 در كشور 428/2 ميليون تن بوده است (FAOSTAT, 2013). رطوبت ذرت درهنگام برداشت(w.b)30-35% است. درصورتيكه ذرت با همين رطوبت ذخيره شود دچار فساد خواهد شد. به همين علت رطوبت ذرت را با استفاده از فرآيند خشك‌كردن تا حدود13-14% بر مبنای تر كاهش مي دهند.اين عمل در گذشته  به صورت سنتي (خشك‌كردن در هواي آزاد و در معرض نور مستقيم خورشيد) انجام مي‌گرفت، ولي بدليل بروز تغييرات نا مطلوب در كيفيت محصول به لحاظ طولاني بودن زمان خشك شدن، عدم اعمال كنترل كافي در مراحل مختلف خشك شدن، احتمال حمله آفات و پرندگان، بروز تغييرات جوي، عدم وجود تشعشع كافي خورشيد در بعضي مناطق جغرافيايي، غيريكنواختي در خشك شدن، آلودگي به گرد وغبار و غيره محصول دچار ضايعات جبران ناپذير مي‌گشت. با استفاده از خشك‌كنهاي صنعتي معايب فوق تا حدود زيادي بر طرف شده است (کهن، 1384).

علوم مربوط به تكنولوژي پس از برداشت در دهه هاي گذشته شاهد رشد قابل توجهي بوده است. به طور كلي بخشي از عمليات پس ازبرداشت غلات شامل خشك‌كردن، ذخيره‌ سازي، تميزكردن ودرجه‌بندي‌كردن محصول مي باشد. جهت دستيابي به كيفيت بهتر به هنگام مصرف غلات رطوبت آنها در زمان انبارداري بايد تا حد مطلوبي كاهش يابد. بنابراين اهميت خشك كردن و بخصوص خشك كردن مصنوعي به عنوان يكي از مراحل فرآوري پس از برداشت نمايان مي شود. دراين ميان خشك كردن نامناسب مهمترين علت فساد و خرابي محصول مي باشد.افزايش شكستگي ذرت وسويا وكاهش كيفي آرد برنجو گندم در اثر خشك كردن نامناسب ازاين قبيل خسارات مي‌باشد.خشك‌كردن مصنوعي محصولات كشاورزي از جنبه هاي زير داراي اهميت است (مرادی، 1387).

1- امكان برداشت به موقع محصول وكاهش ضايعات آن در مزرعه كه معمولا در اثر وزش باد، بارش باران، طوفان، گرماي شديد، حمله پرندگان و جوندگان و حشرات و به طور كلي دير برداشت كردن محصول اتفاق مي افتد و همچنين امكان آماده سازي زمين براي كاشت و برداشت زودتر در فصل آينده را فراهم مي‌سازد.

2- امكان ذخيره‌سازي وانبار مواد غذايي به مدت طولاني بدون فساد و خرابي ميسر مي‌گردد. دوره‌هاي طولاني مدت انبارسازي مقادير زياد غله اين امكان را به كشاورز مي دهد تا پس از گذشت چند ماه از برداشت، سود بيشتري از فروش محصول عايد خود نمايد.

3- امكان برنامه ريزي براي برداشت محصول با استفاده از نيروي كار آزاد و كارگر ارزان قيمت.

4- با كم شدن رطوبت تنفس وتعرق در دانه در نتيجه گرم شدن آن كاهش مي يابد اين امر موجب حفظ و پايداري قدرت جوانه زني خواهد بود.

5- محصولي با كيفيت بهتر به بازار عرضه خواهد شد.

6- كاهش وزن وحجم محصول نهايي ودر نتيجه تقليل هزينه وتسهيل امر حمل ونقل وانبارسازي.

به طور كلي طي فرايند خشك‌كردن رطوبت زيادي از محصول خارج مي‌شود. براي مثال از هر تن ذرت هنگامي كه از رطوبت w.b 25% به w.b 15% مي‌رسد حدود 100 كيلوگرم آب تبخير مي‌شود كه براي اين كار به 500 مگاژول گرما نياز است (کهن، 1384). بنابراين خشك‌كردن به صرف انرژي زيادي نياز دارد. منابعي كه در حال حاضر انرژي مصرفي را تأمين مي‌كنند سوختهاي فسيلي هستند كه مقدار آنها محدود وغير قابل تجديد است.بنابراین حتي درصد كوچكي صرفه جويي در مصرف انرژي بهبود قابل توجهي را در كارايي  انرژي ايجاد مي كند . افزون بر اين ديگر  كيفيت نهايي محصول غذايي به شدت تحت تأثير روش و راهكار خشك كردن قرار دارد. روشهای مختلفی برای خشک کردن محصولات کشاورزی و مواد غذایی وجود دارد. که مهمترین آنها به همراه مزایا و معایبشان در جدول1-1 زیر آورده شده است:(Dennis et al, 2007)

 

اهداف پژوهش حاضر

  • بهبود فرایندهای انتقال حرارت و انتقال جرم در دانه های ذرت: در این طرح فرض بر این است که با استفاده از ذرات حامل انرژی نرخ انتقال حرارت از هوای خشک کننده به دانه های ذرت و متعاقباً نرخ انتقال جرم از دانه ها به هوای خشک کننده بهبود یابد.
  • افزایش نرخ خشک شدندانه های ذرت: با افزایش نرخ انتقال حرارت و انتقال جرم، نرخ خشک شدن دانه های ذرت تسریع خواهد یافت.
  • خشک شدن یکنواخت دانه های ذرت: به دلیل وجود ذره های بی اثر در داخل توده محصول، انتقال حرارت از ذرات بی اثر به دانه ها در نقاط مختلف بستر بیشتر شده و موجب خشک شدن یکنواخت تر می شود.
  • ارائه بهترین مدل ریاضی فرایند خشک شدن دانه ذرت، از طریق مقایسه دو روش تحلیل ابعادی و
  • دینامیک سیالات محاسباتی (CFD).

نتیجه گیری

جهت نیل به این اهداف، تحقیق حاضر در چند مرحله مختلف انجام گرفت:

مرحله اول: در اولین مرحله، امکان سنجی استفاده از ذرات بی اثر برای بهبود شرایط خشک شدن یک دانه ذرت به صورت نظری انجام گرفت. در این مرحله، کاربرد ذرات بی اثر از جنس فولاد ضد زنگ در چهار سطح مختلف (0، 4، 8 و 12 عدد ذره در اطراف یک دانه ذرت) جهت تعیین دمای دانه ذرت طی فرایند انتقال حرارت بررسی گردید. با افزایش تعداد ذرات بی اثر، نرخ گرم شدن دانه ذرت همانگونه که در اهداف پژوهش بیان گردید، بیشتر می شود. حداکثر افزایش نرخ گرمایش دانه ذرت در حالتی است که از دمای هوای خشک کننده 70 درجه سلسیوس با کمترین ضریب همرفتی و تعداد 12 عدد ذره بی اثر استفاده شود.

مرحله دوم: پس از بررسی امکان سنجی خشک کردن دانه ذرت به صورت نظری، یک دستگاه خشک کن پیوسته به گونه ای ساخته شد که دانه ها و ذرات بی اثر از بالای خشک کن وارد و دانه خشک شده از زیر مخزن خارج می شوند. پس از ارزیابی دستگاه مذکور، نتایج زیر حاصل شد:

  • پارامتر سرعت هوای خشک کننده درون مخزن خشک کن اثر معنی داری بر نسبت رطوبت دانه های ذرت داراد. طوری که با افزایش سرعت هوای خشک کننده، نسبت رطوبت دانه های ذرت کمتر می شود.
  • پارامتر کاربرد ذرات بی اثر، تاثیر معنی داری بر نسبت رطوبت دانه های ذرت دارد و با کاربرد ذرات بی اثر بیشتری همراه محصول می توان به نسبت رطوبت کمتری دست یافت.
  • پارامتر سرعت حرکت محصول درون بستر خشک کن تاثیر معنی داری بر نسبت رطوبت دانه های ذرت دارد. به گونه ای که با کاهش سرعت حرکت محصول درون مخزن خشک کن، نسبت رطوبت کاهش می یابد.
  • پارامتر ارتفاع نمونه برداری، دارای تاثیر معنی داری بر نسبت رطوبت دانه های ذرت دارد. با کاهش ارتفاع نمونه برداری، نسبت رطوبت محصول کمتر می شود.
  • پارامتر دمای هوای خشک کننده تاثیر معنی داری بر نسبت رطوبت محصول نشان می دهد. طوری که با افزایش دمای هوای خشک کننده، نسبت رطوبت محصول کاهش می یابد.
  • اثر متقابل دو گانه همه پارمترهای موجود در آزمایش معنی دار شده است.به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که:

الف- اثر کاربرد دمای هوای خشک کننده در سرعت های بالاتر هوای خشک کننده بیشتر است.

ب- اثر کاربرد نسبت بیشتر ذرات بی اثر در دماهای بالاتر هوای خشک کننده محسوس تر است.

ج- اثر کاربرد دمای هوای خشک کننده در سرعت های کمتر محصول درون مخزن بیشتر است.

د- اثر کاربرد دمای هوای خشک کننده در ارتفاع های کمتر نمونه برداری بیشتر است.

ه- اثر کاربرد سرعت های هوای خشک کننده در ارتفاع های کمتر نمونه برداری بیشتر است.

و- اثر کاربرد ذرات بی اثر در ارتفاع های کمتر نمونه برداری بیشتر است.

ز- اثر کاربرد سرعت حرکت محصول در ارتفاع های کمتر نمونه برداری بیشتر است.

ح- اثر کاربرد ذرات بی اثر در سرعت های کمتر حرکت محصول درون مخزن بیشتر است.

ط- اثر کاربرد سرعت های خشک کننده در سرعت های کمتر حرکت محصول درون مخزن بیشتر است.

ی- اثر کاربرد ذرات بی اثر در سرعت های بالاتر هوای خشک کننده بیشتر است.

  • اثر متقابل سه گانه سه پارامتر دما، سرعت هوای خشک کننده و ارتفاع نمونه گیریمعنی دار شده است. احتمالاً به این دلیل باشد که اثر متقابل بین دو پارامتر سرعت و دمای هوای خشک کننده در ارتفاع های مختلف مخزن، متفاوت باشد.
  • نتیجه مهم دیگری که از این تحقیق حاصل شد این است که اختلاف رطوبت دانه های ذرت در اعماق مختلف مخزن با افزایش کاربرد نسبت جرمی ذرات بی اثر کمتر می شود بنابراین به صراحت می توان گفت که کاربرد ذرات بی اثر موجب خشک شدن یکنواخت تر دانه های درون مخزن شده است.

همچنین مدل سازی فرایند خشک کردن دانه های ذرت درون خشک کن مذکور به دو روش تحلیل ابعادی و دینامیک سیالات محاسباتی انجام گرفت. از مقایسه بین این دو مدل سازی، تحلیل ابعادی دارای دقت بیشتری بود.

 

فهرست جداول

3 جدول1-1 انواع روش های خشک کردن محصولات به همراه مزایا و معایب آنها
81 جدول2-1-سیستم واحدها
82 جدول2-2-سیستم واحدهای بین المللی
102 جدول3-1- پارامترهای موثر بر فرایند خشک شدن پیوسته دانه های ذرت
104 جدول 3-2- تنظیمات اعمالی در نرم افزار فلوئنت جهت شبیه سازی
144 جدول4-1- ميانگين نظری دماي دانه ذرت در حالت هاي مختلف خشک شدن
145 جدول4-2- ميانگين ضريب انتشار رطوبتي نظری دانه ذرت بر حسبm2/s در حالت هاي مختلف خشک شدن
146 جدول4-3- نتایج تجزیه واریانس
162 با استفاده از معادلات 4-2 تا 4-6 جدول4-4- مقادیر ثابت های

شکل 2-1- خشک کن نوع مخزنی 11
شكل 2-2- تصوير شماتيك چهار نوع خشك‌كن پيوسته 15
شکل2-3- تصویر یک خشک کن جریان متقاطع 16
شکل2-4- نحوه عملكرد خشك‌كن جريان همسو با خنك ‌كننده جريان غیرهمسو 17
شکل2-5- تصوير مجراها و جهت حركت هوا نسبت به محصول در خشك‌كن جريان مختلط 18
شکل 2-6- تصویر شماتیک خشک کردن به روش پرتو زیر قرمز 21
شکل2-7- شکل شماتیک خشک کن بخار مافوق داغ 23
شکل2-8- سیستم خشک کن بستر سیال 27
شکل2-9- شکل شماتیک خشک کن فواره ای 29
شکل2-10-رژیم های جریان چندفازی 57
شکل2-11- مرور روش های حل بر مبنای فشار 78
شکل2-12- مرور روش حل بر مبنای دانسیته 79
شکل3-1- تصویر شماتیک قسمت های مختلف دستگاه خشک کن پیوسته استفاده شده 92
شکل3-2- شکل خشک کن پیوسته ساخته شده برای دانه های ذرت 94
شکل3-3- تابلو برق و کاهنده های دور مورد استفاده برای موتورهای DC 95
شکل 3-4- موتور D.C و گیربکس 1 به 80 مورد استفاده در دستگاه خشک کن 96
شکل 3-5-الف- الک لرزشی به کار رفته برای جدا سازی ساچمه ها از دانه های ذرت 97
شکل3-5- ب- لرزاننده نصب شده در زیر الک به همرا پایه فنری 97
شکل 3-6- محل گرم کن و فن دمنده هوا 98
شکل 3-7- کوره برقی مورد استفاده 99
شکل 3-8- نمونه گیر مورد استفاده برای گرفتن نمونه های دانه از داخل مخزن خشک کن 100
شکل 3-9- ترازوی دیجیتال دقیق مورد استفاده 100
شکل3-10- المان بندي دانه ذرت در دو جهت ارتفاع و عرض درحالتی که از ذرات بی اثر استفاده نشود. 108
شکل3-11- ترتيب قرار گيري دانه و ذرات بي اثر در حالتي که از 4 ذره بي اثر استفاده شود. 112
شکل3-12 ترتيب قرار گيري دانه و ذرات بي اثر در حالتي که از 8 ذره بي اثر استفاده شود. 114
شکل 3-13- ترتيب قرار گيري دانه و ذرات بي اثر در حالتي که از 12 ذره بي اثر استفاده شود 115
شکل4-1- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=0 ، T=50°C,va=1m/s) در زمان های 800، 500 و 300ثانیه (به ترتیب از راست به چپ) بعد از شروع آزمایش 164
شکل4-2- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=1 ،T=50°C,va=1m/s) در زمان 300 ثانیه بعد از شروع آزمایش 165
شکل4-3- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=1 ،T=50°C,va=1m/s) در زمان 500 ثانیه بعد از شروع آزمایش 165
شکل4-4- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=1 ،T=50°C,va=1m/s) در زمان 800 ثانیه بعد از شروع آزمایش 166
شکل4-5- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=2 ،T=50°C,va=1m/s) در زمان 300ثانیه بعد از شروع آزمایش 166
شکل4-6- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=2 ،T=50°C,va=1m/s) در زمان 500ثانیه بعد از شروع آزمایش 167
شکل4-7- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=2 ،T=50°C,va=1m/s) در زمان 800ثانیه بعد از شروع آزمایش 167
شکل4-8- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=0 ،T=60°C,va=1m/s) در زمان 300ثانیه بعد از شروع آزمایش 168
شکل4-9- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=0 ،T=60°C,va=1m/s) در زمان 500ثانیه بعد از شروع آزمایش 168
شکل4-10- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=0 ،T=60°C,va=1m/s) در زمان 800ثانیه بعد از شروع آزمایش 169
شکل4-11- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=1 ،T=60°C,va=1m/s) در زمان 300 ثانیه بعد از شروع آزمایش 169
شکل4-12- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=1 ،T=60°C,va=1m/s) در زمان 500 ثانیه بعد از شروع آزمایش 170
شکل4-13- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=1 ،T=60°C,va=1m/s) در زمان 800 ثانیه بعد از شروع آزمایش 170
شکل4-14- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=2 ،T=60°C,va=1m/s) در زمان 300 ثانیه بعد از شروع آزمایش 171
شکل4-15- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=2 ،T=60°C,va=1m/s) در زمان 500 ثانیه بعد از شروع آزمایش 171
شکل4-16- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=2 ،T=60°C,va=1m/s) در زمان 800 ثانیه بعد از شروع آزمایش 172
شکل4-17- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=0 ،T=50°C,va=2m/s) در زمان 300 ثانیه بعد از شروع آزمایش 172
شکل4-18- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=0 ،T=50°C,va=2m/s) در زمان 500 ثانیه بعد از شروع آزمایش 173
شکل4-19- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=0 ،T=50°C,va=2m/s) در زمان 800 ثانیه بعد از شروع آزمایش 173
شکل4-20- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=1 ،T=50°C,va=2m/s) در زمان 300 ثانیه بعد از شروع آزمایش 174
شکل4-21- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=1 ،T=50°C,va=2m/s) در زمان 500 ثانیه بعد از شروع آزمایش 174
شکل4-22- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=1 ،T=50°C,va=2m/s) در زمان 800 ثانیه بعد از شروع آزمایش 175
شکل4-23- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=2 ،T=50°C,va=2m/s) در زمان 300 ثانیه بعد از شروع آزمایش 175
شکل4-24- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=2 ،T=50°C,va=2m/s) در زمان 500 ثانیه بعد از شروع آزمایش 176
شکل4-25- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=2 ،T=50°C,va=2m/s) در زمان 800 ثانیه بعد از شروع آزمایش 176
شکل4-26- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=0 ،T=60°C,va=2m/s) در زمان 300 ثانیه بعد از شروع آزمایش 177
شکل4-27- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=0 ،T=60°C,va=2m/s) در زمان 500 ثانیه بعد از شروع آزمایش 177
شکل4-28- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=0 ،T=60°C,va=2m/s) در زمان 800 ثانیه بعد از شروع آزمایش 178
شکل 4-29- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=1 ،T=60°C,va=2m/s) در زمان 300 ثانیه بعد از شروع آزمایش 178
شکل 4-30- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=1 ،T=60°C,va=2m/s) در زمان 500 ثانیه بعد از شروع آزمایش 179
شکل 4-31- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=1 ،T=60°C,va=2m/s) در زمان 800 ثانیه بعد از شروع آزمایش 179
شکل4-32- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=2 ،T=60°C,va=2m/s) در زمان 300 ثانیه بعد از شروع آزمایش 180
شکل4-33- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=2 ،T=60°C,va=2m/s) در زمان 500 ثانیه بعد از شروع آزمایش 180
شکل4-34- محتوای رطوبت دانه های ذرت (در حالتi=2 ،T=60°C,va=2m/s) در زمان 800 ثانیه بعد از شروع آزمایش 181
نمودار4-1- تغييرات متوسط دماي دانه ذرت در اثر پيشرفت فرايند خشک شدن در ضريب همرفتي ثابت W/m2°C 74/18تحت دماي هواي خشک کننده ثابت C°50 با و بدون کمک ذرات حامل انرژي 118
نمودار 4-2- تغييرات متوسط دماي دانه ذرت در اثر پيشرفت فرايند خشک شدن در ضريب همرفتي ثابت W/m2°C 61/29 تحت دماي هواي خشک کننده ثابت C°50 با و بدون کمک ذرات حامل انرژي 118
نمودار4-3- تغييرات متوسط دماي دانه ذرت در اثر پيشرفت فرايند خشک شدن در ضريب همرفتي ثابت W/m2°C 70/38 تحت دماي هواي خشک کننده ثابتC°50 با و بدون کمک ذرات حامل انرژي 119
نمودار4-4- تغييرات متوسط دماي دانه ذرت در اثر پيشرفت فرايند خشک شدن در ضريب همرفتي ثابت W/m2 °C 74/18تحت دماي هواي خشک کننده ثابتC°60 با و بدون کمک ذرات حامل انرژي 119
نمودار4-5- تغييرات متوسط دماي دانه ذرت در اثر پيشرفت فرايند خشک شدن در ضريب همرفتي ثابت W/m2 °C 61/29 تحت دماي هواي خشک کننده ثابتC°60 با و بدون کمک ذرات حامل انرژي 120
نمودار4-6- تغييرات متوسط دماي دانه ذرت در اثر پيشرفت فرايند خشک شدن در ضريب همرفتي ثابت W/m2 °C 70/38 تحت دماي هواي خشک کننده ثابتC°60 با و بدون کمک ذرات حامل انرژي 120
نمودار4-7- تغييرات متوسط دماي دانه ذرت در اثر پيشرفت فرايند خشک شدن در ضريب همرفتي ثابت W/m2 °C 74/18تحت دماي هواي خشک کننده ثابت C°70 با و بدون کمک ذرات حامل انرژي 121
نمودار4-8- تغييرات متوسط دماي دانه ذرت در اثر پيشرفت فرايند خشک شدن در ضريب همرفتي ثابت
W/m2 °C 61/29 تحت دماي هواي خشک کننده ثابتC°70 با و بدون کمک ذرات حامل انرژي 122
نمودار4-9- تغييرات متوسط دماي دانه ذرت در اثر پيشرفت فرايند خشک شدن در ضريب همرفتي ثابت W/m2 °C 70/38 تحت دماي هواي خشک کننده ثابتC°70 با و بدون کمک ذرات حامل انرژي 122
نمودار4-10- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت دمای هوای خشک کننده ثابت C˚50 و ضرایب همرفتی مختلف، بدون حضور ذرات بی اثر 123
نمودار4-11- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت دمای هوای خشک کننده ثابت C˚50 و ضرایب همرفتی مختلف، در حالتی که از 4 عدد ذره حامل انرژی استفاده شود. 124
نمودار4-12- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت دمای هوای خشک کننده ثابت C˚50 و ضرایب همرفتی مختلف، در حالتی که از 8 عدد ذره حامل انرژی استفاده شود. 125
نمودار4-13- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت دمای هوای خشک کننده ثابت C˚50 و ضرایب همرفتی مختلف، در حالتی که از 12عدد ذره حامل انرژی استفاده شود. 126
نمودار4-14- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت دمای هوای خشک کننده ثابت C˚50 و ضرایب همرفتی مختلف، بدون حضور ذرات بی اثر 126
نمودار4-15- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت دمای هوای خشک کننده ثابت C˚60 و ضرایب همرفتی مختلف، در حالتی که از 4 عدد ذره حامل انرژی استفاده شود. 127
نمودار4-16- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت دمای هوای خشک کننده ثابت C˚60 و ضرایب همرفتی مختلف، در حالتی که از 8 عدد ذره حامل انرژی استفاده شود. 128
نمودار4-17- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت دمای هوای خشک کننده ثابت C˚60 و ضرایب همرفتی مختلف، در حالتی که از 12عدد ذره حامل انرژی استفاده شود. 129
نمودار4-18- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت دمای هوای خشک کننده ثابت C˚70 و ضرایب همرفتی مختلف، بدون حضور ذرات بی اثر 130
نمودار4-19- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت دمای هوای خشک کننده ثابت C˚70 و ضرایب همرفتی مختلف، در حالتی که از 4 عدد ذره حامل انرژی استفاده شود. 130
نمودار4-20- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت دمای هوای خشک کننده ثابت C˚70 و ضرایب همرفتی مختلف، در حالتی که از 8 عدد ذره حامل انرژی استفاده شود. 131
نمودار4-21- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت دمای هوای خشک کننده ثابت C˚70 و ضرایب همرفتی مختلف، در حالتی که از 12عدد ذره حامل انرژی استفاده شود. 132
نمودار4-22- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت ضریب همرفتی ثابتW/m2˚C 74/18 و بدون حضور ذرات بی اثر 133
نمودار4-23- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت ضریب همرفتی ثابتW/m2˚C 61/29 و بدون حضور ذرات بی اثر 133
نمودار4-24- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت تاثیر ضریب همرفتی ثابتW/m2˚C 70/38 و بدون حضور ذرات بی اثر 134
نمودار4-25- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت ضریب همرفتی ثابتW/m2˚C 74/18 و حضور 4 عدد ذره بی اثر 135
نمودار4-26- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت ضریب همرفتی ثابتW/m2˚C 61/29 و حضور 4 عدد ذره بی اثر 136
نمودار4-27- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت ضریب همرفتی ثابتW/m2˚C 70/38 و حضور 4 عدد ذره بی اثر 137
نمودار4-28- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت ضریب همرفتی ثابتW/m2˚C 74/18 و حضور 8 عدد ذره بی اثر 137
نمودار4-29- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت ضریب همرفتی ثابتW/m2˚C 61/29 و حضور 8 عدد ذره بی اثر 138
نمودار4-30- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت ضریب همرفتی ثابتW/m2˚C 70/38 و حضور 8 عدد ذره بی اثر 139
نمودار4-31- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت ضریب همرفتی ثابتW/m2˚C 74/18 و حضور 12 عدد ذره بی اثر 140
نمودار4-32- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت ضریب همرفتی ثابتW/m2˚C 61/29 و حضور 12 عدد ذره بی اثر 141
نمودار4-33- تغییرات متوسط دمای دانه ذرت تحت ضریب همرفتی ثابتW/m2˚C 70/38 و حضور 12 عدد ذره بی اثر 142
نمودار4-34- مقایسه دمای میانگین دانه ذرت در حالت های مختلف خشک شدن 142
نمودار 4-35- درصد تغییرات دمای متوسط دانه ذرت در تعداد مختلف ذرات بی اثر نسبت به حالتی که ذرات بی اثر استفاده نشوند. 143
نمودار4-36- اثر متقابل دمای هوای خشک کننده و سرعت حرکت محصول (vg) 149
نمودار 4-37- اثر متقابل دمای هوای خشک کننده و ارتفاع نمونه برداری از مخزن خشک کن 150
نمودار 4-38- اثر متقابل دمای هوای خشک کننده و نسبت ذرات بی اثر 150
نمودار 4- 39- اثر متقابل دمای هوا خشک کننده و سرعت هوای خشک کننده 151
نمودار4-40- اثر متقابل دو پارامتر سرعت هوای خشک کننده و ارتفاع نمونه برداری 152
نمودار 4- 41- اثر متقابل نسبت کاربرد ذرات بی اثر و ارتفاع نمونه برداری 153
نمودار 4- 42- اثر متقابل سرعت حرکت محصول و ارتفاع نمونه برداری 154
نمودار 4-43- اثر متقابل سرعت حرکت محصول درون مخزن و نسبت ذرات بی اثر 155
نمودار4-44- اثر متقابل دو پارامتر سرعت هوای خشک کننده و سرعت حرکت محصول درون مخزن 156
نمودار4-45- اثر متقابل سرعت هوای خشک کننده و نسبت کاربرد ذرات بی اثر 157
نمودار4-46- تغییرات π ترم وابسته در برابر 2π ، با ثابت نگه داشتن سایر پارامترها 158
نمودار 4-47– تغییرات π ترم وابسته در برابر 3π ، با ثابت نگه داشتن سایر پارامترها 159
نمودار 4-48– تغییرات π ترم وابسته در برابر 4π ، با ثابت نگه داشتن سایر پارامترها 160
نمودار 4-49– تغییرات π ترم وابسته در برابر 5π ، با ثابت نگه داشتن سایر پارامترها 160
نمودار4-50– تغییرات π ترم وابسته در برابر 6π ، با ثابت نگه داشتن سایر پارامترها 161
نمودار 4-51- مقایسه بین مقادیر محتوای رطوبت بدست آمده از آزمایش و مقادیر پیش بینی شده توسط مدل 163
نمودار 4-52- میانگین محتوای رطوبت دانه های داخل مخزن در حالت v=1m/s، T=50°C و i=0 با استفاده از سه روش 182
نمودار 4-53- میانگین محتوای رطوبت دانه های داخل مخزن در حالت v=1m/s، T=50°c و i=1 با کمک سه روش 183
نمودار 4-54- میانگین محتوای رطوبت دانه های داخل مخزن در حالت v=1m/s، T=50°C و i=2 با کمک سه روش 184
نمودار 4-55- میانگین محتوای رطوبت دانه های داخل مخزن در حالت v=1m/s، T=60°C و i=0 با کمک سه روش 185
نمودار 4-56- میانگین محتوای رطوبت دانه های داخل مخزن در حالت v=1m/s، T=60°C و i=1 با کمک سه روش 185
نمودار 4-57- میانگین محتوای رطوبت دانه های داخل مخزن در حالت v=1m/s، T=60°C و i=2 با کمک سه روش 186
نمودار 4-58- میانگین محتوای رطوبت دانه های داخل مخزن در حالت v=2m/s، T=50°C و i=0 با کمک سه روش 186
نمودار 4-59- میانگین محتوای رطوبت دانه های داخل مخزن در حالت v=2m/s، T=50°C و i=1 با کمک سه روش 187
نمودار 4-60- میانگین محتوای رطوبت دانه های داخل مخزن در حالت v=2m/s، T=50°C و i=2 با کمک سه روش 187
نمودار 4-61- میانگین محتوای رطوبت دانه های داخل مخزن در حالت v=2m/s، T=60°C و i=0 با کمک سه روش 188
نمودار 4-62- میانگین محتوای رطوبت دانه های داخل مخزن در حالت v=2m/s، T=60°C و i=1 با کمک سه روش 188
نمودار 4-63- میانگین محتوای رطوبت دانه های داخل مخزن در حالت v=2m/s، T=60°C و i=2 با کمک سه
روش 189

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + پنج =