پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی و مقايسه اوضاع سياسي و فرهنگي دوره قائم مقام فراهاني :دانلود رایگان تحقیق رشته علوم سیاسی
doc
تعداد صفحات : 23
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته علوم سیاسی
دانلود رایگان
0 تومان


تحقیق رشته علوم سیاسی با فرمت WORD و در۲۳ صفحه با موضوع بررسی و مقايسه اوضاع سياسي و فرهنگي دوره قائم مقام فراهاني نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است.

بررسی و مقايسه اوضاع سياسي و فرهنگي دوره قائم مقام فراهاني

ميرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهاني (۱۱۹۳- ۱۲۵۱ ه. ق) از سياستمداران و صاحب منصبان صاحب نام و اهل هنر و ادبيات در نيمه اول قرن سيزدهم هجري بود.ميرزا ابوالقاسم فراهاني، فرزند سيدالوزراء ميرزا عيسي، معروف به ميرزا بزرگ از سادات حسيني و از مردم هزاره فراهان از توابع اراك بود. در سال ۱۱۹۳ هجري قمري به دنيا آمد و زير نظر پدر  دانشمند خود تربيت يافت و علوم متداوله زمان را آموخت. در آغاز جواني به خدمت دولت درآمد و مدتها در تهران كارهاي پدر را انجام مي داد. سپس به تبريز نزد پدرش، كه وزير آذربايجان بود، رفت. چندي در دفتر عباس ميرزا وليعهد به نويسندگب اشتغال ورزيد و در سفرهاي جنگي با او همراه شد و پس از آنكه پدرش انزوا گزيد، پشتكاري شاهزاده را به عهده گرفت. نظم و نظامي را كه پدرش ميزرا بزرگ آغاز كرده بود،

زندگي سياسي

ميرزا ابوالقاسم سپس به تبريز نزد پدرش، كه وزير آذربايجان بود، رفت. چندي در دفتر عباس ميرزا وليعهد به نويسندگي اشتغال ورزيد و در سفرهاي جنگي با او همراه شد و پس از آنكه پدرش انزوا گزيد، پشتكاري شاهزاده را به عهده گرفت. نظم و نظامي را كه پدرش ميرزا بزرگ آغاز كرده بود، تعقيب و با كمك مستشاران فرانسوي و انگليسي سپاهيان ايران را منظم كرد و در بسياري از جنگهاي ايران و روس شركت داشت.در سال ۲۳۷ هجري قمري پدرش ميرزا بزرگ قائم مقام درگذشت و بين دو پسرش، ميرزا ابوالقاسم و ميرزا موسي، بر سر جانشيني پدر نزاع افتاد و حاجي ميرزا آقاسي به حمايت ميرزا موسي برخاست، ولي اقدامات او به نتيجه نرسيد و سرانجام ميزرا ابوالقاسم به امر فتحعلي شاه به جانشيني پدر با تمام امتيازات او نائل آمد و لقب «سيدالوزراء» و «قائم مقام» يافت و به وزارت نايب السلطنه وليعهد ايران رسيد و از همين تاريخ بود كه اختلاف حاجي ميرزا آقاسي و قائم مقام و همچنين اختلاف «بزيمكي (خودي) و «اوزگه (بيگانه)» به وجود آمد. قائم مقام كه ذاتاً مردي بينا و مغرور بود با بعضي از كارهاي وليعهد مخالفت مي كرد، پس از يك سال وزارت در اثر تفقين بدخواهان به اتهام دوستي با روسها از كار بركنار شد و سه سال در تبريز به بيكاري گذراند.

عهدنامه تركمنچاي

عهدنامه تركمنچاي در پنجم  شعبان ۱۲۴۳ هجري قمري برابر ۲۱ فوريه ۱۸۲۸ ميلادي به خط قائم تنظيم و امضاء شد و قائم مقام، كه خود حامل نسخه عهدنامه بود، به تهران آمد، و درباره آن توضيحات لازم داد و شش كرور تومان غرامت را كه مطابق عهدنامه بايستي به دولت روس پرداخت شود، گرفت و بار ديگر به پشتكاري آذربايجان وليعهد به تبريز مراجعت كرد.در اوايل سال (۱۲۴۹ هجري قمري) نايب السلطنه براي رفع فتنه ياغيان افغاني عازم هرات شد و قائم مقام را نيز همراه بود. عباس ميرزا كه بيماري سل داشت، در مشهد بستري شد و فرزند خود، محمد ميرزا، را مأمور فتح هرات كرد. هرات در محاصره بود كه عباس ميرزا درگذشت و قائم مقام، كه جنگ را صلاح نمي دانست

برخورد قائم مقام با انگليس ها

پس از مرگ فتحعلي شاه، هر يك از پسران او در گوشه اي از اين مملكت نواي استقلال سر دادند. ظل السلطان در تهران، حسينعلي ميرزا در فارس، شجاع السلطنه در كرمان و ملك آرا در مازندران.انگليسي ها كه به دنبال تجربة اران به صورت چند ايالت ناتوان و دست نشانده بودند، سعي مي كردند تا ايالات جنوب را تحت حكو مت قطعي دست نشاندگان خود درآوردند.

اوضاع سياسي ايران بعد از شهادت قائم مقام فراهاني

بعد از شهادت قائم مقام فراهاني حكومت هاي انگليسي و روس از وحدت مسلمانان در ايران به شدت وحشت داشتند. از اين رو گوشيدند تا در ميان مردم تفرقه بيندازند و يگانگي آنان را از ميان ببرند. يكي از كارهاي آنان در تفرقه اندازي، زمينه سازي براي ايجاد مذهب هاي ساختگي جديد بود. از جمله ي اين مذهب هاي دروغين بابيگري و بهائيگري بود. ابتدا سيد علي محمد بنيان گذار فرقه با بيه ادعاي بابيت كرد. (باب در اصطلاح اين فرقه به كسي گفته مي شد كه واسطه ي ارتباط مردم با امام زمان عج بود) وي كمي بعد با صراحت خود را مهدي موعود خواند، و سرانجام ادعاي پيامبري كرد. ادعاي سيد علي محمد باب سبب ايجاد فتنه بزرگي به نام «فتنه ي بابيه» شد. و فرقه بابيه ايجاد كرد كه از طرف روسيه و انگلستان، مورد حمايت واقع شد. و تا اينكه سيد علي محمد باب به دستور امير كبير اعلام شد».

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 9 =