پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
دین و سیاست :دانلود تحقیق رشته علوم سیاسی
doc
تعدادصفحات:17
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته علوم سیاسی
29000 تومان


تحقیق رشته علوم سیاسی با فرمت WORD و در۱۷ صفحه با موضوع دین و سیاست  نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است.

دین و سياست:

دین را مى‏توان به مجموعه به هم پيوسته‏اى از باورها و انديشه‏هاى برگرفته از وحى الهى در رابطه با جهان، انسان، جامعه و جهان پس از مرگ تعريف كرد كه هدف آن، هدايت انسان به سوى روش بهتر زيستن و كاملتر شدن است.

اين تعريف منطبق با تفسيرى است كه در برخى از روايات و كتابهاى كلامى در مورد ايمان آمده است: (اعتقاد بالجنان عمل بالاركان و اقرار باللسان) كه تعاريف جامعه شناسانه از دين كه برخى جامعه شناسان ارائه داده‏اند نيز مى‏تواند در راستاى اين تعريف جامع باشد .

تعريف سياست:

گرچه ارائه تعريفى جامع و مانع از سياست ـ همچون همزادش دين دشوار و در حقيقت سهل و ممتنع است، اما همان گونه كه در جاى ديگر از اين نوشتار آورده‏ايم، سياست به معنى مديريت كلان دولت و راهبرد امور عمومى در جهت مصلحت جمعى و انتخاب روشهاى بهتر در اداره شئون كشور، يا علم اداره يك جامعه متشكل، و يا هنر مشيت امور مردم در رابطه با دولت، همواره در ارتباط با بخشى از زندگى انسان مطرح است و چون به عمل انسان مربوط مى‏شود، ناگزير با دين كه متكفل بيان شيوه‏هاى زيستن است، تماس پيدا مى‏كند؛ و از اين رو يا در تضاد با آن و يا هم سوى آن عمل مى‏كند. در هر دو حال، دين به سياست نظر دارد و سياست نيز به نوبه خود در قلمرو دين عمل مى‏كند.

اهداف سياسى دین و رسالت انبيا:

در تاريخ انديشه‏هاى سياسى، فرازى برجسته و فصلى روشن در رابطه با انديشه سياسى انبيا به چشم مى‏خورد كه از عوامل مهم و سرنوشت ساز تاريخ سياسى جهان محسوب مى‏شود. چنانكه در تاريخ نظامهاى سياسى جهان نيز فراز مربوط به نظامهاى سياسى مبتنى بر مكتب انبيا و دين، جايى براى تأمل و بررسى دارد. گرچه نويسندگان تاريخ انديشه‏هاى سياسى در غرب، سعى كرده‏اند كه علم سياست و انديشه‏هاى سياسى را از انديشه‏هاى اديان پالايش كنند و بدين لحاظ در تاريخ، دست به يك جداسازى خيانت بار زده‏اند كه هرگز نه بلحاظ دين و نه به لحاظ علم، قابل گذشت نيست.

منظور از اهداف سياسى انبيا:

هدفهاى از پيش تعيين شده‏اى است كه پيامبران بر اساس وحى الهى براى رسيدن به آن اهداف، تمامى توان خويش را به كار گرفتند و در اين راه از هيچ گونه تلاش و ايثار و فداكارى فرو گذار ننمودند. اين اهداف در حقيقت، مبين انديشه‏هاى اديان بزرگ و مطرح در تاريخ است كه عامل تحولات وسيع در تاريخ بوده‏اند و مبانى فكرى و عملكردشان در تاريخ تمدن و فرهنگ جهان، نقش مؤثرى داشته است و تاريخ ساز بوده است .

بررسى اهداف سياسى انبيا، در تجزيه و تحليل مبانى انديشه سياسى اسلام، مى‏تواند از مهمترين مباحث باشد و همچنين در تبيين رابطه دين و سياست نيز نتيجه‏ساز تلقى گردد.

«هر آينه پيامبرانمان را با حجتهاى روشن فرستاديم و با ايشان كتاب و ترازو فرو فرستاديم تا مردم به داد و انصاف برخيزند.»

هر يك از اين سه هدف والاى دين و انبيا، ارتباط تنگاتنگ با مسائل سياست دارد و بدون يك انديشه سياسى منسجم و سازمان يافته و فلسفه سياسى روشن قابل تحقق نمى‏باشد. اين سؤال همواره در رابطه با اهداف انبيا مطرح مى‏شود كه اگر هدف تمام انبيا و اولياى خدا، اقامه قسط و ايجاد عدالت در جامعه است، بنابراين چگونه ممكن است كه تفكر و عملكرد انبيا جداى از سياست باشد؟

 سياست از ديدگاه دين هدف است يا وسيله:

زمانى در مقابل شعار ماركسيستها كه اقتصاد را زير بنا مى‏ناميدند و مقوله‏هاى ديگر را رو بنا، نويسندگان اسلامى بر آن بودند كه اقتصاد را از ديدگاه اسلام، امرى رو بنايى معرفى نمايند و منظور آنان از رو بنا بودن اقتصاد، آن بود كه اصل در اسلام، انديشه توحيدى است و انديشه اقتصادى از انديشه توحيدى نشأت مى‏گيرد. و معنى و مفهوم اين اصل آن نبود كه از تأثير اقتصاد به عنوان يك عامل نيرومند اجتماعى كه در بيشترين مسائل جامعه، نقش تعيين كننده دارد، چيزى بكاهند.

مشابه اين بحث را مى‏توان در مورد سياست از ديدگاه اسلام نيز مطرح كرد و آن اينكه آيا سياست از ديدگاه دين يك وسيله است يا هدف؟ ، اصل است يا فرع؟ ، زير بناست يا رو بنا؟ يكى از بارزترين نمودهاى سياست، قدرت است؛ آيا قدرت، هدف است يا وسيله؟

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =