پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانش آموز ۸ تا ۱۰ ساله : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی
doc
85 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته تربیت بدنی - گرایش فیزیولوژی ورزشی
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
29000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همۀ ما می دانیم که نوشتن یک پایان نامۀ خوب و دفاع کردن از آن آرزو و خواستۀ قلبی هر دانشجویی است، ولی شرایط موجود سبب شده است که متاسفانه هر روز از تعداد پایان نامه های کم نقص و خوب و استاندارد کاسته شود. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم . در این قسمت پایان نامه ای با موضوع ” رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانش آموز ۸ تا ۱۰ ساله ” برای شما دانشجویان ورزشکار و ورزش دوست عزیز تهیه شده است. همچنین با خواندن چکیده و فهرست می توانید با ساختار و بار علمی پایان نامه بیشتر آشنا شوید. این پایان نامه ها با دقت و وسواس خاصی توسط تیم دیجی لود تهیه و ارائه شده است تا شما دانشجویان گرامی با خیال آسوده از آنها بهره ببرید.

 

چکیده رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانش آموز ۸ تا ۱۰ ساله

هدف از این تحقیق بررسی رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانش‌آموز ۸ تا ۱۰ ساله شهر رشت بود. برای این منظور تعداد ۳۲۴ نفر از دانش آموزان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای – تصادفي انتخاب و در تحقيق شركت داده شدند. در ابتدا قد (۱۳/۷±۳۶/۱۳۸)، وزن (۸۷/۹±۷۹/۳۷)، شاخص توده بدن(۷۱/۳±۵۰/۱۹) و محیط کمر(۰۸/۹±۲۲/۶۷) آزمودنی‎ها اندازه­گیری و ثبت شد. سپس متغیرهای آمادگی جسمانی که شامل آزمون­های استاندارد یک دقیقه دراز و نشست، پرش طول ایستاده و دوی ۴ در ۹ متر رفت‌وبرگشت بود، اجرا شد و نتایج ثبت و تجزیه‌وتحلیل شد.

به دلیل نرمال نبودن توزیع داده­ها برای بررسی همبستگی بین آزمودنی‌های تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد (۰۵/۰P≤). نتایج مطالعه حاضر نشان داد بین رکورد دوی رفت‌ و برگشت ۴ در ۹ متر و WC دانش‌آموزان ارتباط مثبت و معنی‌داری برابر با ۳۵/۰، بین رکورد پرش طول و WC ارتباط منفی و معنی‌داری برابر با ۴۳/۰- و بین رکورد دراز و نشست و WC ارتباط منفی و معنی‌داری برابر با ۲۰/۰- وجود داشت که نشان می‌دهد نمرات عوامل منتخب آمادگی جسمانی با افزایش WC کاهش می‌یابند.

همچنین بین رکورد دوی رفت‌وبرگشت ۴ در ۹ متر و BMI ارتباط مثبت و معنی‌داری برابر با ۳۵/۰، بین رکورد پرش طول و BMI ارتباط منفی و معنی‌داری برابر با ۳۸/۰-، بین رکورد یک دقیقه دراز و نشست و BMI ارتباط منفی و معنی‌داری برابر با ۱۸/۰-، بین آمادگی جسمانی و BMI ارتباط منفی و معنی‌داری برابر با ۱۵/۰ و بین آمادگی جسمانی و WC ارتباط منفی و معنی‌داری برابر با ۲۳/۰ وجود داشت. این نتایج نشان‌دهنده نیاز ضروری ارتقای آمادگی جسمانی در دانش­آموزان می‌باشد.

واژه ­های کلیدی:  محیط کمر، شاخص توده بدن، آمادگی جسمانی.

 

 اهداف پژوهش

۱-۴-۱- هدف کلی

بررسی رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانش‌آموز ۸ تا ۱۰ ساله

۱-۴-۲- اهداف اختصاصی

  1. تعیین ارتباط بین رکورد دوی رفت و برگشت ۴ در ۹ متر و محیط کمر دانش‌آموزان ۸ تا ساله
  2. تعیین ارتباط بین رکورد پرش طول و محیط کمر دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله
  3. تعیین ارتباط بین رکورد یک دقیقه دراز و نشست و محیط کمر دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله
  4. تعیین ارتباط بین رکورد دوی رفت و برگشت ۴ در ۹ متر و شاخص توده بدن (BMI) دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله
  5. تعیین ارتباط بین رکورد پرش طول و شاخص توده بدن (BMI) دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله
  6. تعیین ارتباط بین رکورد یک دقیقه دراز و نشست و شاخص توده بدن (BMI) دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله
  7. تعیین ارتباط بین محیط کمر و شاخص توده بدن (BMI) دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله
  8. تعیین ارتباط بین آمادگی جسمانی با BMI دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله
  9. تعیین ارتباط بین آمادگی جسمانی با محیط کمر دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله

 

 فرضیه‌های پژوهش

  • بین رکورد دوی رفت و برگشت ۴ در ۹ متر و محیط کمر دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله ارتباط معنی‌داری وجود دارد.
  • بین رکورد پرش طول و محیط کمر دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله ارتباط معنی‌داری وجود دارد.
  • بین رکورد دراز و نشست و محیط کمر دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله ارتباط معنی‌داری وجود دارد.
  • بین رکورد دوی رفت و برگشت ۴ در ۹ متر و شاخص توده بدن (BMI) دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله ارتباط معنی‌داری وجود دارد.
  • بین رکورد پرش طول و شاخص توده بدن (BMI) دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله ارتباط معنی‌داری وجود دارد.
  • بین رکورد یک دقیقه دراز و نشست و شاخص توده بدن (BMI) دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله ارتباط معنی‌داری وجود دارد.
  • بین محیط کمر و شاخص توده بدن (BMI) دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله ارتباط معنی‌داری وجود دارد.
  • بین آمادگی جسمانی با BMI دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله ارتباط معنی‌داری وجود دارد.
  • بین آمادگی جسمانی با محیط کمر دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساله ارتباط معنی‌داری وجود دارد.

 

 پیش‌فرض‌های پژوهش

  1. آزمونگر از توانایی و مهارت لازم در زمینه تحقیق و اندازه‌گیری‌ها برخوردار بوده است.
  2. ابزار اندازه­گیری دقیق و از روایی لازم برخوردار است.
  3. شرایط آزمون برای همه آزمودنی‌ها در تمام روش‌های اندازه‌گیری یکسان بوده است.
  4. آزمودنی‌ها با حداکثر تلاش آزمون‌های جسمانی را انجام دادند.
  5. آزمودنی‌ها از سلامت لازم برخوردار بودند.

 

 روش پژوهش

روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی به طور اعم و همبستگی یا همخوانی به طور اخص می­باشد که در آن ارتباط بین آمادگی جسمانی و شاخص توده بدن و محیط کمر مورد بررسی قرار گرفت. اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق در سالن ورزشی و آزمایشگاه بر روی دانش‌آموزان پسر ۸ تا ۱۰ ساله انجام گرفت. در یک جلسه اندازه‌های آنترپومتریک و آمادگی جسمانی ثبت ‌شد. قد (قدسنج)، وزن (ترازوی دیجیتال)، محیط کمر (متر نواری و در حد فاصل بین آخرین دنده و تاج خاصره (ناف)) و عوامل آمادگی جسمانی که شامل یک دقیقه دراز و نشست سرعتی، پرش طول ایستاده و دوی ۴ در ۹ رفت و برگشت می‌باشند، اندازه‌گیری ‌شد.

 

اهمیت و ضرورت پژوهش

آنچه زیربنای تمام فعالیت‌های حرکتی انسان را تشکیل می‌دهد میزان آمادگی جسمانی بدن است. داشتن آمادگی جسمانی مناسب نه تنها در انجام حرکات بنیادی ما را یاری می‌کند، بلکه در یادگیری مهارت‌های حرکتی نیز مؤثر است. آمادگی جسمانی را می‌توان بر حسب آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتی و آمادگی جسمانی مرتبط با اجرا تعریف کرد. آمادگی جسمانی یک کمیت همگن چندبعدی است که از تولد تا مرگ تحت تأثیر فعالیت‌های جسمانی مختلف توسعه می‌یابد و شدیداً بیماری و عدم فعالیت را محدود می‌کند (12). آمادگی جسمانی وابسته به سلامت بدین معناست که سیستم­های اصلی بدن سالم هستند و مؤثر عمل می‌کنند، بنابراین فرد قادر است در کارهای شدید و در فعالیت‌های اوقات فراغت شرکت کند و روشی مؤثر برای کاهش چندین عامل خطرزا که با بیماری‌های قلبی-عروقی، چاقی، دیابت و کمردرد مرتبط‌اند، به­شمار می­رود (12). آمادگی جسمانی وابسته به اجرا با اجرای مهارت‌های حرکتی مرتبط است و اجزای آن عبارت است از تعادل، سرعت، چابکی، هماهنگی، توان و زمان عکس‌العمل (5). تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تمرینات مناسب و مستمر موجب بهبود و افزایش میزان قدرت، استقامت عضلانی، استقامت قلبی-تنفسی، انعطاف‌پذیری و همچنین سبب تناسب اندام و کاهش چربی‌های بدن می‌شود و حذف و کنار گذاشتن آن به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی، اندام‌های حیاتی را دچار ضعف و ناتوانی، ناکارآمدی، محدودیت حرکتی و خستگی زودرس می‌نماید (13). در این زمینه دانشمندان معتقدند که محروم بودن کودکان و نوجوانان از آمادگی جسمانی که نتیجه مستقیم عدم فعالیت‌های جسمانی و بی‌تحرکی است نه تنها منجر به تقلیل نیروی عضلانی، سستی و رخوت، کاهش و محدود شدن ظرفیت کار جسمانی و ذهنی می‌شود، بلکه رشد و نمو آن‌ها را مختل ساخته و آن‌ها را مستعد چاقی مفرط و آماده ابتلا به انواع مختلف بیماری‌های جسمی و روانی از جمله حملات قلبی می‌کند (49). گشتل (1982) معتقد است که مردم به دو دلیل عمده به آمادگی جسمانی نیاز دارند: اول، تمرینات و فعالیت منظم ورزشی موجب افزایش کارایی و سلامت دستگاه قلبی-تنفسی و عضلانی می‌شود و دوم، آمادگی جسمانی ظرفیت انسان را به بهره مندی کامل از مواهب زندگی افزایش می‌دهد (12).

در دنیای امروز افراد زیادی وجود دارند که از لحاظ بدنی دارای وضعیت نامناسبی هستند و شاید اغلب آن‌ها نیز از وضعیت غیرطبیعی خود آگاه نیستند و حتی به آن اهمیت نمی‌دهند. در این میان می‌توان به اضافه‌وزن غیرطبیعی و چاقی اشاره داشت (92). پیشرفت‌های صنعتی و زندگی ماشینی، فعالیت بدنی انسان را در طی چندین سال اخیر به حداقل خود رسانده است و بشر را با فقر حرکتی روبرو کرده است. فقر حرکتی مشکلات بزرگ‌تری به نام چاقی و اضافه‌وزن و کاهش توان هوازی را به دنبال دارد که امروزه بسیاری از افراد به خصوص دانش‌آموزان مدارس با آن دست به گریبان هستند. (38).

الگوی فعالیت بدنی از سنین پایین شکل گرفته و تا حدود 18 سالگی تثبیت می‌شود و سپس در طول سال‎های بعدی عمر پایدار می­ماند، لذا توصیه می‌شود قبل از تثبیت این عادت و در نتیجه مشکل شدن تغییر عادات شکل گرفته، اقدامات لازم برای پیروی از اصول شیوه سالم زندگی به مورد اجرا درآید؛ زیرا تلاش‎های بعدی در جهت تغییر رفتارها و عادت­های تثبیت‌شده، بسیار مشکل و چه بسا غیرممکن خواهد بود (49، 19). اگرچه مطالعات قبلي ارتباط بين فعاليت بدني را با اضافه‌وزن در كشورهاي توسعه‌یافته مورد بررسي قرار داده‌اند، اما معلوم نيست كه بتوان اين یافته‌ها را به ديگر گروه‌های نژادي با فرهنگ و سبك زندگي مختلف تعميم داد (64).

با توجه به اين كه شاخص های پيكرسنجی تحت تأثير عواملی مانند جنس، سن، قوم و نژاد، فرهنگ اجتماعی و وضعيت اقتصادی هستند و با توجه به خطرات ناشی از آمادگی جسمانی پايين و ناهنجاری ها تركيب بدنی در تندرستی افراد و به طور كلی جامعه، برای برخورداری از يك جامعه سالم شناخت زمينه‎های خطرزا ضروری است، بر همين اساس درک ارتباط بين عوامل آمادگی جسمانی و شاخص‌های دیگر چاقی بدن در کنار BMI، همچون محیط کمر، در دانش­آموزان ضروری است.

 

 فهرست و صفحات پایان نامه رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانش آموز ۸ تا ۱۰ ساله

  • چکیده .۱
  • فصل اول: طرح تحقیق
  • ۱-۱- مقدمه ..۳
  • ۱-۲- بیان مسئله ..۴
  • ۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش ..۶
  • ۱-۴- اهداف پژوهش ..۷
  • ۱-۴-۱- هدف کلی ..۷
  • ۱-۴-۲- اهداف اختصاصی ..۷
  • ۱-۵- فرضیه‌های پژوهش ..۸
  • ۱-۶- پیش‌فرض‌های پژوهش ..۸
  • ۱-۷- محدودیت‌های پژوهش ..۸
  • ۱-۷-۱- محدودیت‌های قابل‌کنترل ..۸
  • ۱-۷-۲- محدودیتهای غیرقابل‌کنترل ..۹
  • ۱-۸- روش پژوهش .۹
  • ۱-۹- تعریف اصطلاحات و واژههای پژوهش .۹
  • فصل دوم: مبانی نظری و  پیشینه تحقیق
  • ۲-۱- مقدمه ۱۲
  • ۲-۲- تعریف اضافه‌وزن و چاقی ۱۲
  • ۲-۳- تداوم اضافه‌وزن و چاقی از کودکی تا بزرگ‌سالی ۱۲
  • ۲-۴- چاقی دوران کودکی و پیامدهای تندرستی طولانی‌مدت ۱۳
  • ۲-۵- ارزیابی ترکیب بدنی در کودکان و نوجوانان ۱۵
  • ۲-۵-۱- تغییرات در ترکیب بدنی ۱۵
  • ۲-۵-۲- ارزیابی ترکیب بدنی ۱۶
  • ۲-۵-۳- شاخص توده بدن ۱۶
  • ۲-۵-۴- نسبت محیط کمر به لگن ۲۰
  • ۲-۵-۵- محیط کمر ۲۱
  • ۲-۶- علل چاقی ۲۲
  • ۲-۶-۱- رژیم غذایی ۲۲
  • ۲-۶-۲- فعالیت جسمانی ۲۲
  • ۲-۶-۳- عوامل مربوط به سوخت‌وساز ( عوامل متابولیکی) ۲۳
  • ۲-۷- اثرات عوامل محیطی روي گسترش چاقی دوران کودکی ۲۳
  • ۲-۸- عوامل رفتاري چاقی و اثرات محیطی ۲۴
  • ۲-۹- ضرورت تعدیل‌های محیطی براي ایجاد دگرگونی به‌سوی سبک زندگی فعال ۲۵
  • ۲-۱۰- نقش زمینه‌های محیطی مختلف ۲۶
  • ۲-۱۱- مروری بر مقالات گذشته ۲۷
  • ۲-۱۲- جمع بندی ۳۲
  • فصل سوم: روش تحقیق
  • ۳-۱- مقدمه ۳۴
  • ۳-۲- روش پژوهش ۳۴
  • ۳-۳- جامعه آماری و نحوه گزینش نمونه‌ها ۳۴
  • ۳-۴- روش انجام پژوهش و نحوه گردآوري اطلاعات ۳۴
  • ۳-۴-۱- مرحله اول؛ ثبت‌نام و آماده سازی آزمودنی ۳۴
  • ۳-۴-۲- مرحله دوم – اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش ۳۵
  • ۳-۴-۲-۱- اندازه‌گیری قد ۳۵
  • ۳-۴-۲-۲- اندازه‌گیری وزن ۳۶
  • ۳-۴-۲-۳- اندازهگیری محیط کمر ۳۷
  • ۳-۴-۲-۴- آزمون دراز و نشست با زانوي خميده ۳۷
  • ۳-۴-۲-۵- آزمون پرش طول ۳۸
  • ۳-۴-۲-۶- آزمون دوی رفت و برگشت ۳۸
  • ۳-۵- ابزار اندازه­گیری ۳۹
  • ۳-۵-۱-کرونومتر دیجیتال: با دقت دهم ثانیه، ساخت چین، برای زمان کنترل نبض در آزمون توان هوازی۴۰
  • ۳-۵-۲-متر نواری پلاستیکی: با دقت میلی‌متر، برای اندازه­گیری طول و محیط قسمت‌های مختلف بدن ۳۹
  • ۳-۵-۳- ترازوی اندازه‌گیری: ساخت آلمان برای اندازه­گیری وزن آزمودنی ۳۹
  • ۳-۶- روش‌های آماری ۳۹
  • فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
  • ۴-۱٫ مقدمه ۴۲
  • ۴-۲٫ تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها ۴۱
  • ۴-۳٫ بررسي طبيعي بودن توزيع دادهها ۴۲
  • ۴-۴٫ آزمون فرضیه­های پژوهش ۴۳
  • فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری
  • ۵-۱ مقدمه ۵۲
  • ۵-۲ خلاصه پژوهش ۵۳
  • ۵-۳ خلاصه نتایج پژوهش ۵۳
  • ۵-۴- بحث و بررسی ۵۴
  • ۵-۵ جمع‌بندی ۵۸
  • ۵-۶ پیشنهادهای پژوهشی ۵۹
  • ۵-۷ پیشنهادهای کاربردی ۵۹
  • منابع و مأخذ ۶۰
  • پیوستها ۷۰

 

  • فهرست جدول­ها
  • جدول ۲-۱. عوارض بالقوه مرتبط با چاقی در کودکان و نوجوانان. ۱۵
  • جدول ۴-۱٫ بررسی توصیفی اطلاعات پژوهش… ۴۱
  • جدول ۴-۲٫ رده های وزنی به تفکیک سن.. ۴۲
  • جدول ۴-۳٫ نتایج آزمون کلموگراف اسمیرنوف برای بررسی توزیع دادهها ۴۲
  • جدول ۴-۴٫ بررسی رابطه بین آمادگی جسمانی با محیط کمر دانش‌آموزان. ۴۳
  • جدول ۴-۵٫ بررسی رابطه بین رکورد پرش طول و محیط کمر دانش‌آموزان. ۴۴
  • جدول ۴-۶٫ بررسی رابطه بین رکورد دراز و نشست و محیط کمر دانش‌آموزان. ۴۵
  • جدول ۴-۷٫ بررسی رابطه بین رکورد دوی رفت و برگشت ۴ در ۹ متر و شاخص توده بدن دانش‌آموزان. ۴۶
  • جدول ۴-۸٫ بررسی رابطه بین رکورد پرش طول و شاخص توده بدن دانش‌آموزان. ۴۷
  • جدول ۴-۹٫ بررسی رابطه بین رکورد یک دقیقه دراز و نشست و شاخص توده بدن دانش‌آموزان. ۴۸
  • جدول ۴-۱۰٫ بررسی رابطه بین محیط کمر و شاخص توده بدن دانش‌آموزان. ۴۹
  • جدول ۴-۱۲٫ بررسی رابطه بین آمادگی جسمانی و شاخص توده بدن دانش‌آموزان. ۵۰
  • جدول ۴-۱۳٫ بررسی رابطه بین آمادگی جسمانی و محیط کمر دانش‌آموزان. ۵۱

 

  • فهرست نمودارها
  • نمودار ۴-۱٫ ارتباط بین محیط کمر و دوی ۹×۴٫ ۴۳
  • نمودار ۴-۳٫ ارتباط بین محیط کمر و درازنشست… ۴۵
  • نمودار ۴-۵٫ ارتباط بین شاخص توده بدن و پرش طول. ۴۷
  • نمودار ۴-۶٫ ارتباط بین شاخص توده بدن و درازنشست… ۴۸
  • نمودار ۴-۸٫ ارتباط بین شاخص توده بدن و آمادگی جسمانی.. ۵۰
  • نمودار ۴-۹٫ ارتباط بین شاخص آمادگی جسمانی و محیط کمر. ۵۱

 

  • فهرست شکل­ها
  • شکل ۳-۱ اندازه گیری قد. ۳۶
  • شکل ۳-۲ اندازه گیری وزن. ۳۶
  • شکل ۳-۳ اندازه گیری محیط کمر. ۳۷
  • شکل ۳-۴ آزمون درازنشست… ۳۷
  • شکل ۳-۵ آزمون رفت و برگشت ۴ در ۹٫ ۳۸

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =