پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی رابطه هوش سازمانی و تعهد سازمانی در بين كاركنان اداره كل امور مالياتی استان لرستان : پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی
doc
تعداد صفحات : 125
پایان نامه کارشناسی ارشد
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
99000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت بازرگانی  و با عنوان بررسی رابطه هوش سازمانی و تعهد سازمانی در بين كاركنان اداره كل امور مالياتی استان لرستان  در 125 صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

مقدمه بررسی رابطه هوش سازمانی و تعهد سازمانی در بين كاركنان اداره كل امور مالياتی استان لرستان :

نيروي انساني وفادار و سازگار با اهداف و ارزش هاي سازماني كه حاضر باشد، فراتر از وظايف مقرر در شرح وظايف خود فعاليت كند، عامل مهمي در افزايش اثربخشي سازمان محسوب مي شود. وجود چنين نيرويي در سازمان، نه تنها موجب بالا رفتن سطح عملكرد و پايين آمدن نرخ غيبت، تأخير و ترك خدمت مي شود، بلكه وجهه و اعتبار سازمان را در اجتماع مناسب جلوه داده و زمينه را براي رشد و توسعة آن فراهم مي آورد.

برعكس، نيروي انساني با احساس وفاداري ، تعلق و تعهد كم، نه تنها در جهت نيل به اهداف سازمان حركت نمي كند، بلكه با ايجاد فرهنگ بي تفاوتي نسبت به اهداف سازمان بين ديگر همكاران، روح همكاري و تعاون را تضعيف و در نهايت موفقيت سازمان را به تأخير مي اندازد يا مانع تحقق آن مي شود. در اين راستا، امروزه بسياري از محققان به دنبال درك بهتر عوامل تأثيرگذار بر تعهد كاركنان متخصص نسبت به سازمان (يا به تعبير ديگر كاركنان دانشي كه ازجمله دارايي هاي با ارزش سازمان محسوب        مي شوند) و هم چنين بهره مندي از حداكثر توانايي آنها هستند (رضاييان و كشته گر،1387).

از سوي ديگر به علت  رقابت هاي شديد جهاني در حوزه اقتصاد و تاثير آن بر عملكرد سازمان ها توجه به نقش عوامل موثر بر عملكرد، اهميت روزافزون مي يابد. در اين وضعيت، درك موقعيت استراتژيك كنوني فقط در توان مديران و كاركنان خلاق و باهوش است، به عبارت ديگر اگر بر اين باور باشيم كه موفقيت مديران و كاركنان درگذشته عمدتا‌‌ً متكي به مهارت هاي فني بود، امروزه وجود مديران و كاركنان با قدرت تجزيه و تحليل بالاتر، نقش اساسي در اثر بخشي سازمان ها دارند. آنچه كه متضمن اين موفقيت ها   مي باشد عمدتا به هوش مديران و كاركنان بستگي دارد (عدالتي ملكي و جمشيدي،1389).

با عنايت به آنچه گفته شد فصل حاضر در بردارنده موضوعاتي همچون بيان مساله تحقيق، اهميت و ضرورت آن، سوالات و تعاريف مفهومي و عملياتي متغيرها مي باشد.

 

اهميت و ضرورت تحقيق

امروزه اكثر سازمان ها و افراد، هوش را مزيتي رقابتي و قابليتي استراتژيك مي دانند. در بازار جهاني، هوش اهرم مورد نياز رهبران و مديران تلقي مي شود. سازمان ها و مديراني كه ارزش استراتژيك هوش را درك كنند، مي توانند از تفاوت ها و تنوع ها براي ايجاد مزيت رقابتي و برتري در بازار جهاني استفاده كنند. از اين رو:

افراد داراي هوش بالا ، قادرند اثر قابل توجهي بر راهبردهاي مديريتي، بازاريابي و توسعه محصول براي گروه هاي مشتريان در كشورهاي مختلف داشته باشند. اين افراد جزء دارايي هاي ارزشمند سازمان هستند و به خصوص در زمان بحران ارزش خود را بيشتر نمايان مي سازند. اين مهم در مورد مديران نيز اهميت بيشتري دارد(رحماني و تهراني پور،1388).

ظهور سازمان هاي اجتماعي و گسترش روزافزون آنها يكي از ويژگي هاي بارز تمدن بشري است، از طرفي تنوع و گوناگوني يكي از ويژگي هاي بارز در دنياي مديريت امروز است. بديهي است هر سازمان براي نيل به اهدافش نياز به مديران و كاركنان هوشمند و توانايي دارد كه با استفاده از انواع هوش هاي چندگانه خود، ضمن بسيج امكانات، سازمان ها را به سوي هدف مشخص و معين رهبري و هدايت نمايد. با توجه به اهميت هوش، مخصوصاً هوش سازماني براي مديران و كاركنان سازمان ها در ايجاد تفكر خلاق، كشف الگوها، تحليل مشكلات و تأثيرات مثبت و مستقيم اين هوش بر عملكرد خود و كاركنان، ضرورت آشنايي آنان با اين مفهوم را بيش از پيش طلب مي نمايد( عدالتي ملكي و جمشيدي،1389).

موتور محرك تغييرات جهاني ، ظهور قدرت فكري در برابر قدرت منابع مادي است. اگرچه دانش در موفقيت سازمان همواره مهم بوده است. آنچه كه اهميت آن را در هزاره جديد افزونتر مي نمايد اين است كه دانش تعيين كننده اصلي تفاوت ميان تحول بنيادي و تدريجي خواهد بود( عدالتي ملكي و جمشيدي،1389).

از طرفي دراكر خبر از ايجاد نوع جديدي از سازمان ها را مي دهد كه در آنها بجاي قدرت بازو، قدرت ذهن حاكميت دارد، براساس اين نظريه در آينده جوامعي انتظار توسعه و پيشرفت خواهند داشت كه سهم بيشتري از دانش را به خود اختصاص دهند نه سهم بيشتري از منابع طبيعي(به نقل از خدادادي،1388).

همچنين آلبرشت جهت موفقيت در كسب و كار به داشتن سه عامل انسان هوشمند، تيم هاي هوشمند و سازمان هاي هوشمند اشاره مي نمايد و هوش سازماني به عنوان استعداد و ظرفيت يك سازمان در حركت قدرت ذهني اش و تمركز اين قدرت ذهني در تحقق رسالت سازمان تعريف مي شود. بنابراين درسازمان هاي امروزي، تيم هاي كاري براي موفقيت، حياتي هستند، مديران و كاركنان مي توانند روحيه تيمي و توانمند سازي محيط كاري را با بهبود مشخصه هاي هوش سازماني ايجاد كنند. مديريت يك سازمان براي انطباق پذيري با تغييرات و به منظور بقا و رشد در محيط هاي جديد كسب و كار، توان فكري خاصي را  مي طلبد. در اين زمينه هوش سازماني يكي از مهمترين مولفه هاي كمك كننده به مديران مي باشد. بنابراين تلفيق دانش مديريتي و هوش سازماني در مديريت مي تواند در سوق دادن افراد در دستيابي به هدف كارساز و مفيد باشد(به نقل از عدالتي ملكي و جمشيدي،1389).

از سوي ديگر، انسان به عنوان سرماية با ارزش سازمان ها مطرح است و نگهداري و حفظ او براي هر سازمان ضروري است(آتش پور،1380). با توجه به تغيير و تحولات عصر حاضر و با ورود سازمان ها به اقتصاد دانش محور، امروزه نيروي انساني به عنوان حياتي ترين عنصر استراتژيك و اساسي ترين راه براي افزايش اثربخشي و كارايي سازمان محسوب مي شود. از اين رو نيروي انساني متعهد به اهداف و       ارزش هاي سازمان، نه تنها عاملي براي برتري يك سازمان نسبت به سازمان ديگر، بلكه به عنوان يك مزيت رقابتي پايدار براي بسياري از سازمان ها تلقي مي گردد(رحيمي و همكاران،1387)

 

اهداف تحقيق

هدف اصلي و اهداف جزئي بر اساس مدل هوش سازماني آلبرشت(2002) و مدل تعهد سازماني آلن و   مي ير(1991) تدوين شده اند.

هدف اصلي:

بررسي رابطه هوش سازماني و تعهد سازماني در بين كاركنان اداره كل امور مالياتي استان لرستان.

اهداف جزئي:

1- شناسايي رابطه بين چشم انداز استراتژیک و تعهد سازمانی در بين كاركنان اداره كل امور مالياتي استان لرستان.

2- شناسايي رابطه بين سرنوشت مشترك و تعهد سازمانی در بين كاركنان اداره كل امور مالياتي استان لرستان.

3- شناسايي رابطه بين روحيه و تعهد سازمانی در بين كاركنان اداره كل امور مالياتي استان لرستان.

4- شناسايي رابطه بين ميل به تغيير و تعهد سازمانی در بين كاركنان اداره كل امور مالياتي استان لرستان.

5- شناسايي رابطه بين اتحاد و توافق و تعهد سازمانی در بين كاركنان اداره كل امور مالياتي استان لرستان.

6- شناسايي رابطه بين كاربرد دانش و تعهد سازمانی در بين كاركنان اداره كل امور مالياتي استان لرستان.

7- شناسايي رابطه بين فشار عملكرد و تعهد سازمانی در بين كاركنان اداره كل امور مالياتي استان لرستان.

8- سنجش  هوش سازمانی و مولفه های آن در بین کارکنان اداره کل امورمالیاتی استان لرستان.

9- سنجش تعهد سازماني و مولفه هاي آن در بین کارکنان اداره کل امورمالیاتی استان لرستان.

10- شناسايي رابطه بين مولفه هاي هوش سازماني و ابعاد تعهد سازماني در بین کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان لرستان.

11- شناسايي رابطه بين تعهد سازماني و متغيرهاي جمعيت شناختي (جنسيت، تحصيلات و سابقه کاري) در بین کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان لرستان.

12- شناسايي رابطه بين هوش سازماني و متغيرهاي جمعيت شناختي (جنسيت، تحصيلات و سابقه کاري) در بین کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان لرستان.

 

سؤالات تحقيق

    سؤال اصلي: آيا بین هوش سازمانی و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد؟

سؤالات فرعي:

  1. آيا بین چشم انداز استراتژیک و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد؟
  2. آيا بين سرنوشت مشترک و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد؟
  3. آيا بين روحيه و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد؟
  4. آيا بين ميل به تغيير و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد؟
  5. آيا بين اتحاد و توافق و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد؟
  6. آيا بين کاربرد دانش و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد؟
  7. آيا بين فشار عملکرد و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد؟

8- آیا هوش سازمانی و مولفه های آن در بین کارکنان اداره کل امورمالیاتی استان لرستان در وضعیت مطلوبی قرار دارند؟

9- آيا تعهد سازماني و مولفه هاي آن در بین کارکنان اداره کل امورمالیاتی استان لرستان وضعيت مطلوبي قرار دارند؟

10- آيا بين مولفه هاي هوش سازماني و ابعاد تعهد سازماني رابطه معناداري وجود دارد؟

11- آيا بين تعهد سازماني و متغيرهاي جمعيت شناختي(جنسيت، تحصيلات و سابقه کاري)، رابطه معناداري وجود دارد؟

12- آيا بين تعهد سازماني و متغيرهاي جمعيت شناختي(جنسيت، تحصيلات و سابقه کاري)، رابطه معناداري وجود دارد؟

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 1 =