پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
رابطه هوش هیجانی و عزت نفس : دانلود رایگان تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 15
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۱۵ صفحه با موضوع رابطه هوش هیجانی و عزت نفس نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

رابطه هوش هیجانی و عزت نفس

عامل ۱) هوش درون فردي ( Intelligence Intrapersonal )

به توانايي تشخيص و درک احساسات شخصي, بيان احساسات, عقايد و افکار و دفاع از حقوق فردي به روشي غير مخرب و رها بودن از وابستگي هيجاني اطلاق مي شود . و خود آگاهي هيجاني (  باز شناسي و فهم احساسات خود) , جرات ( ابراز احساسات , عقايد , تفکرات و دفاع از حقوق شخصي به شيوه اي سازنده ) , خود تنظيمي ( آگاهي , فهم, پذيرش و احترام به خويش ) , خودشکوفايي( تحقق بخشيدن به ايتعدادهاي بالقوه خويشتن) و استقلال ( خود فرماني و خود کنبرلي در تفکر و عمل شخص و رهايي از وابستگي هيجاني) را در برمي گيرد.

عامل ۲)  هوش بين فردي ( Intelligence Interpersonal )

به معني توانايي همدلي يعني آگاهي, درک و ارزيابي احساسات ديگران است. ارتباط بين فردي به معني ايجاد و حفظ روابط رضايت بخش دو طرفه ( شامل ابراز و دريافت محبت) است. همچنين هوش بين فردي بالا , مسئوليت پذيري اجتماعي بالارا هم به دنبال دارد.

عامل ۳) قابليت انطباق( Abaptadility )

انطباق يا سازگاري شامل مساله گشايي ( تشخيص و تعريف مسايل , همچنين ايجادي راهکارهاي موثر) , آزمون واقعيت( ارزيابي مطابقت ميان آنچه به طور ذهني و آنچه به طور عيني تجربه مي شود ) و انعطاف ( تنظيم هيجان, تفکر و رفتار به هنگام تغيير موقعيت و شرايط ) مي باشد.

عامل ۴) کنترل استرس (  Control Stress )

شامل توان تحمل حوادث ناخوشايند و شرايط استرس زا و نيز مقاومت , به تاخير انداختن يا انکار يک تکانه, سائق يا وسوسه براي عمل کردن است.

عامل۵) خلق عمومي ( Moob General )

توانايي رضايت از زندگي , شاد بودن و داشتن نگرش مثبت يا مشخص در همه شرايط حتي در زمان بد شانسي.

خرده مقياسهاي پانزده گانه نيز عبارتند از :

۱) خودآگاهي هيجاني (Awareness Self Emotional  ):

توانايي شناخت احساسات خود, تفکيک آنها, آگاهي از احساس خود و دلايل ظهور اين احساسات.

۲) قاطعيت( Assertiveness ) :

توانايي بيان احساسات , عقايد و افکار خود و دفاع از حقوق خود به روش منطقي , غير مخرب و بدون فحاشي که شامل ۳ بعد است:
توانايي بيان احساسات ( پذيرش خشم, صميميت و … و ابزار آن ) توانايي بيان آشکار عقايد، افکار و باورهاي خود ( خوش آيند و ناخوشايند) و اتخاذ تصميم راسخ و روشن , حتي اگر با محروم شدن از بعضي امتيازات همراه باشد.  توانايي پايداري و مداومت براي احقاق خق خود , افراد قاطع و جرات مند کمرو و خجالتي نيستند. آنها مي توانند احساسات خود را واضح , روشن , مستقيم و بدون خشونت و پرخاشگري ( فيزيکي يا کلامي ) ابراز کنند.

۳) حرمت نفس( Regarb Self ) :

حرمت نفس در واقع توانايي احترام به خود و پذيرش خود به عنوان فردي ارزشمند, احترام به هود و دوست داشتن خود آنگونه که هستيم و پذيرش جنبه هاي مثبت و منفي قابليت ها و محدوديتهاي خود است. در بحث رابطه هوش هیجانی و عزت نفس با مفاهيمي چون امنيت, اعتماد به نفس , خود باوري و احساس ارزشمندي نسبت به خود سروکار داريم . اعتماد به نفس و عزت نفس با خود باوري و هويت رشد يافته ارتباط کامل دارند. بنابراين شخص صاحب حرمت نفس, احساس خشنودي و رضايت از خود داشته و فرد فاقد آن احساس بي لياقتي و حقارت مي کند.

۴) خود شکوفايي ( Actuali selfzation)  :

خود شکوفايي مستلزم شناخت توانمندي هاي بالقوه در فرد و سپس رشد و شکوفايي انهاست. اين بعد از هوش هيجاني , راهي براي غنا و معني بخشيدن به زندگي فرد است. تلاش براي شکوفا کردن استعدادهاي بالقوه از طريق اهداف شخص و با گذشت عمر قابل دستيابي است. خود شکوفايي فرايندي مستمر و پويا براي کسب حداکثر رشد توانايي ها , قابليت ها و استعدادهاست. خود شکوفايي رسيدن از خود واقعي به خود ايده آل است. شناخت خود, پذيرش و رضايت از خود وخود باوري و آنگاه تلاش براي رسيدن به آنچه بايد باشيم مسير ما در رسيدن به خود شکوفايي است

اهميت رابطه هوش هیجانی و عزت نفس در چيست؟

دانشمندان زيادي عقيده دارند كه مي توان هوش هيجاني را در كودكان و حتي بزرگسالان پرورش و افزايش داد. اما چرا پرورش و رشد هوش هيجاني مهم است؟ به چند دليل:

۱- بمنظور برخورد با موقعيتهاي تهديد كننده و خطرناك: كودك ۳ ساله اي را درنظر بگيريد كه در معرض خطر دزيده شدن توسط يك سارق كودك است. بچه ها معمولا به طور غريزي و از راه هيجانات خود متوجه خطرناك بودن موقعيت مي شوند. اگر سارق به زور متوسل گردد ، او شروع به داد و فرياد و دست و پا زدن مي كند ( كاري كه شايد در موقعيتهاي ديگر براي شما خوشايند نباشد) كه باعث مي شود احتمال نجات خود را افزايش دهد. تحقيقات نشان مي دهد كودكان داراي هوش هيجاني بيشتر، موقعيتهاي خطرناك را سريعتر تشخيص داده و عكس العمل نشان مي دهند. و در نوجواني  نيز احتمال كمتري وجود دارد كه جذب دوستان ناباب و انحرافات اجتماعي شوند.

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 4 =