پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
مطالعه تطبیقی روابط حقوقی زوجین در حقوق ایران و ترکیه : پایان نامه ارشد حقوق خصوصی
doc
تعداد صفحات : 122
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق خصوصی
129000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” مطالعه تطبیقی روابط حقوقی زوجین در حقوق ایران و ترکیه ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است. دی جی لود آرزو می کند همه ی شما عزیزان به اهداف و آرزوهای خود برسید.

 

چکیده پایان نامه مطالعه تطبیقی روابط حقوقی زوجین در حقوق ایران و ترکیه:

در این تحقیق تلاش شده است تا روابط حقوقی زوجین در دو کشور مسلمان ایران وترکیه با توجه به تغییرات جدیدی که در قوانین دو کشور نسبت به این موضوع شده است بررسی شوداین تحقیق علاوه بر فصل اول وفصل آخر که به ترتیب کلیات و نتیجه گیری می باشد ،در فصل دوم حقوق ایران را در زمینه روابط حقوقی زوجین مورد بررسی قرار می دهد،درفصل سوم نیز حقوق ترکیه رامورد بررسی قرار می دهد ،ودر فصل چهارم به مقایسه حقوق ایران وترکیه وکنوانسیون های بین المللی که ترکیه به آن ملحق شده است ،می پردازد .

روشن است که قوانین کشور ما با توجه به اسلامى بودن نظام، وابستگى جدى به دین و شریعت اسلامى دارد. بر این اساس، قوانین داخلى ما همه مقید به هماهنگى با موازین اسلامى هستند،بنابرین حقوق زوجین در قانون ایران مبتنی بر تفاوت نقش زن و مرد است.

این حقوق به مفهوم عام آن می تواند شامل بسیاری از مفاد قانون مدنی در حوزه خانواده باشد و حتی مباحثی همچون طلاق و ارث و حضانت فرزندان را نیز شامل شود برای نمونه در موارد متعددی نظیر ریاست خانواده که اقامتگاه، اشتغال، روابط مالی ، تمکین،و…زنان حقوق متفاوت و فرودستی نسبت به مردان دارنددر سوی مقابل سکولاریسم حاکم بر نظام حقوقی و سیاسی ترکیه قوانین این کشور را از قوانین ایران که بسیاری از مواد آن از منابع فقهی استنباط شده متمایز می کند.قانون مدنی 4721 ماده ای ترکیه که دراول ژانویه سال 2002 به تصویب مجلس این کشور رسیده است تغییرات زیادی خصوصا در حوزه حقوق خانواده کرده است.

در ماهیت این مقررات جدید اصل برابری زن مرد نهفته است ،چه در اصول قانون اساسی و چه در مقابل کنوانسیون های بین المللی متعددی که این کشور به آن ها ملحق شده است لزوم برابری زن ومردپذیرفته شده است وبه طور طبیعی این مقررات در حوزه حقوق خانواده آشکارتر می باشد.به این ترتیب جامعه امروزی ترکیه با قوانینی مواجه است که برابری زن ومرد در داخل خانواده را پذیرفته و تفکر خانواده سنتی در حال فروپاشی می باشد و یک مدل جدیدی از خانواده تشکیل شده است که زوجین در همه زمینه ها حقوق برابر و یکسانی را دارند .تغییرات اساسی در حوزه حقوق خانواده و در روابط مالی و غیر مالی (شخصی)زوجین ایجاد گردیده است .

در اساس این مقررات قاعده برابری زن مرد در حقوق وتکالیف نهفته است .به این ترتیب از  مفاد کلی قانون مدنی ترکیه با در نظر گرفتن تفاوت جنسیتی زوجین نیز اصل برابری زوجین را می توان برداشت کرد .برای رسیدن به این منظور(برابری) بعضی از احکامی که در قانون مدنی پیشین  این برابری  را نقض می کرد در قانون جدید حذف شده است .درمقام مقایسه قوانین این دو کشور می توان به اصل ده قانون اساسی ترکیه و اصل بیست قانون ایران  اشاره کرد تفاوت اساسی این دو  ماده  در این است که در ماده بیست شرط برابری زوجین  رعایت موازین اسلام است در حالی که این شرط در قانون اساسی ترکیه وجود ندارد،همچنین با انجام اصلاحات جدید قانون مدنی جدید ترکیه بنیان خانواده را بر برابری بنا کرد، همچنین ماده 41 قانون اساسی اصلاح شد و نهاد خانواده را این چنین بازتعریف کرد: ” خانواده اساس جامعه ترکیه است و بر برابری میان زوجین استوار شده است”. این مفهوم جدید در ادبیات قانون مدنی نیز تغییر ایجاد کرده است.

در مورد الحاق دو کشور به کنوانسیون های بین المللی، به دلیل تعارض مقررات این کنوانسیون ها خصوصا کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان با قانون اساسی و شریعت، جمهوری اسلامی به هیچ یک از این کنوانسیون ها ملحق نشده است در سوی مقابل حقوق ترکیه به دلیل موافقت وتصویب  مقررات این کنوانسیون ها توسط پارلمان این کشور با الزامات و مقررات این کنوانسیون ها خصوصا کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان کاملا  هماهنگ وهمسو می باشد .

اهداف

1-    تبیین صحیح حقوق زن ومرد در عرصه فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در روابط   زوجین با یکدیگر و با اشخاص ثالث .

2-    تبیین آرای اندیشمندان  و حقوقدانان دو کشور در باب  موضوعاتی همچون اصل استقلال وبرابری حقوقی زوجین(عدم تبعیض بین زن وشوهر) یاحقوق متقابل و تفاوت در حقوق زوجین .

3-  بررسی مقایسه ای قوانین ایران وقوانین مدنی واساسی ترکیه و برخی از کشورهای غربی درمورد اهمیت و جایگاه خانواده و مفاهیم مشابه وعلل تحکیم آن در حقوق مقایسه ا

4-    پاسخ به شبهات و تعارضات موجود در حوزه رژیم اموال کسب شده در دوران بعد ازازدواج و همچنین احکام حضانت ،فرزند خواندگی  در دو کشور

 

اهمیت موضوع تحقیق

مبارزه برای رفع تبعیض جنسیتی تجربه به غایت مشترک بسیاری از زنان جهان است. همواره بخشی از این مبارزه معطوف به تغییر قوانین نابرابر بوده و وجوه مشترک خواسته های برابری طلبانه زنان سبب می شود که بررسی تطبیقی قوانین کشورهای مختلف در حوزه زنان از اهمیت بسیاری برخوردار باشد. از سویی مقایسه قوانین کشورهایی که به لحاظ معیارهای توسعه یافتگی یا وضعیت اجتماعی و فرهنگی شرایط نسبتا مشابهی با یکدیگر دارند، در رسیدن به دریافتی واقع گرایانه از نقاط قوت و ضعف قوانین آنها موثر واقع می شود. آنچه در این جا به آن می پردازیم تشریح قوانین ایران در حوزه حقوق زوجین و مقایسه آن با اصلاحات صورت گرفته در قوانین ترکیه است.

منابع حقوق ایران و ترکیه یکسان نیستند و سکولاریسم حاکم بر نظام حقوقی و سیاسی ترکیه قوانین این کشور را از قوانین ایران که بسیاری از مواد آن از منابع فقهی استنباط شده متمایز می کند. با این حال در نظام حقوقی هر دو کشور مانند بیشتر کشورهای اروپایی متن قانون اولین و اصلی ترین منبع حقوق قلمداد می شود. از سوی دیگر اکثریت مردم این دو کشور مسلمان بوده و به نظر می آید باورهای سنتی همچنان نقش حائز اهمیتی در زندگی روزمره آنان ایفا می کنند. با وجود بیش از صد سال حاکمیت سکولاریسم برنظام سیاسی ترکیه مخالفت های متعددی که نسبت به خواسته های برابری طلبانه زنان ابراز شده نشان از مقاومت عده زیادی از قانونگذاران این کشور در برابر رفع تبعیض های قانونی دارد.

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده  ‌و

فصل اول : کلیات   1

1-1 بیان مساله  2

1-2- اهداف   2

1-2  اهمیت موضوع تحقیق   3

1-4- سؤالات تحقیق   4

1-6- تعریف اصطلاحات و متغیر ها: 5

1-7 – پیشینه پژوهش مبانی نظری   6

1-7-1-پيشينه پژوهش در جهان   6

1-7-2- پيشينه پژوهش در ايران: 6

1-7-3- مبانی نظری: 6

1-8 – روش کار وتحقیق موانع ومشکلات تحقیق: 7

فصل دوم  8

مقدمه  9

2-1) حقوق زن   10

2-1-1)  حقوق زن در قانون اساسی : 10

2-1-2) تعدیلهایی انجام گرفته  در حمایت از زنان و خانواده : 12

2-2)  قوانین مربوط به تشکیل و اداره خانواده در قانون مدنی ایران   13

2-3) ولایت    19

2-4) حضانت    21

2-4-1)  حضانت در لغت و اصطلاح   22

2-4-2) معناي حضانت در حقوق ايران   22

2-4-3)تعريف علماي حقوق و فقه اماميه از حضانت    23

2-4-4) موانع يا موارد سقوط حق حضانت    24

2-5-1) انحلال عقد نکاح   32

2-5-2)  تعدد زوجات   34

2-6) سایر قوانین نابرابردر قوانین عادی جمهوری اسلامی ایران : 36

2-7) دیدگاههای فقهی وحقوقی  نسبت به حقوق زوجین : 38

2-8) هماهنگی  یا عدم هماهنگی‌ قوانین راجع به حقوق زوجین با شرایط و اوضاع فعلی جامعه: 43

فصل سوم : حقوق ترکیه  47

3-1)  مقررات پیش بینی شده در قانون مدنی پیشین ترکیه  49

3-2-1) تاثیر مقررات بین المللی در قانون مدنی ترکیه  51

3-2-2) کنوانسیون اروپایی  حقوق بشر  52

3-3) قانون مدنی پیشین ترکیه و روند تصویب قانون مدنی جدید  53

3-4) عدم تبعیض بین زوجین با توجه به تفاوت های جنسیتی: 55

3-5-1 قاعده عام :استقلال زوجین در روابط و اعمال حقوقیشان   57

3-5-2) اعمال حقوقی که توافق زوجین در آن ضروری است    58

3-6) استثنائات پیش بینی شده برای اعمال حقوقی که مرتبط با حقوق خانواده می باشد  58

3-6-1) مقررات وضع شده در رابطه با اقامتگاه : 59

فصل چهارم :مقایسه حقوق ایران با حقوق ترکیه  62

4-1) تعارض قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با قانون اساسی ترکیه  63

4-3 تعارض کنوانسیون با قوانین عادى جمهورى اسلامى ایران   85

فصل پنجم: جمع بندی، نتیجه گیری وپیشنهادات   103

۱-۵-جمع بندی   104

5-2 نتیجه گیری   105

۳-۵)‍‍‍‍‍‍‍ پیشنهادات   107

فهرست منابع: 108

Abstract 111

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.

 



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 10 =