پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
روانشناسی رنگ ها : دانلود رایگان تحقیق رشته روانشناسی
doc
تعداد صفحات : 14
تحقیق و جزوات آموزشی
رشته روانشناسی
رایگان
0 تومان


تحقیق رشته روانشناسی با فرمت WORD و در ۱۴ صفحه با موضوع روانشناسی رنگ ها نگارش شده است. در ادامه قسمت هایی از این تحقیق ارزشمند آمده است:

روانشناسی رنگ ها

مقدمه

رنگ در زندگي انسان داراي مفهوم و اهميت ويژه اي بوده و جايگاه خاصي دارد. درواقع رنگ موهبتي الهي است تا با آن زندگي جالب تر و زيباتر شود. جهان بدون رنگ امكان پذير نيست و زندگي بدون رنگ دچار اختلال شده وخسارت مي بيند. كليه ارتباطات به كمك رنگ صورت مي گيرد.

انتخاب رنگ و ترجيح آن به رنگي ديگر امري طبيعي است. رنگ معياري است براي شناخت شخصيت افراد ( روانشناسی رنگ ها ) . امروزه بيش از هر چيز اثرات رواني رنگ روي كودكان ‎‎نوجوانان وجوانان مورد مطالعه قرار گرفته و جاذبه ودافعه آنها در پذيرش رنگ ها بررسي مي شود. كودكان به رنگ هاي زنده ( گرم ) و شاد توجه وعلاقه بيشتري نشان مي دهند. جوانان به رنگهاي شاد و ملايم تمايل داشته بتدريج و با افزايش سن معمولا رنگ هاي آبي و سبز را به رنگ هاي  گرم ترجيح مي دهند. ولي افراد مسن تر بيشتر به رنگ هاي تيره علاقه نشان ميدهند.

بررسي ها نشان داده جنسيت يكي ديگر از عوامل موثر در انتخاب رنگ مي باشد. مثلا پسران بيشتر رنگ هاي آبي و سبز را انتخاب مي كنند در حاليكه دختران رنگ هاي زرد و قرمز را بر مي گزينند.

اعجاز رنگ ها وخواص درماني آن بر هيچ كس پوشيده نيست بسياري از بيماري هاي جسمي ورواني به كمك رنگ ها درمان مي شوند. مثلا افراد افسرده با پوشيدن لباس به رنگ هاي روشن احساس شادابي كرده به زندگي اميد پيدا مي كنند . افراد عصبي با تماشاي طبيعت سر سبز و جلوه هاي زيباي آن آرامش مي يابند.

 

نظر روانشناسان :

روان شناسان نظر متفاوتي دارند. آنها معتقدند: بدترين رنگ ها، سياه، سرمه اي، قهوه اي و خاكستري است و رنگ قرمز اگر چه در گروه رنگ هاي شاد طبقه بندي مي شود اما چون محرك خشونت است كاربرد آن در مدارس توصيه نمي شود، رنگ كرم هم اگر چه يك رنگ خنثي و بي تأثير است اما مشكلي ايجاد نمي كند.

 

محمد پايدار كارشناس ارشد روان شناسي تربيتي دراين خصوص مي گويد:

«در رنگ آميزي كلاس هاي مدارس بهتر است از تركيب رنگ هاي گرم و سرد بهره گرفت. به طور مثال تصوير يك ماهي رنگي در وسط آبي ديوار مي تواند حس خوبي را به دانش آموزان منتقل كند و يا نصب تابلوها و تصاوير كارتوني مورد علاقه بچه ها در دو طرف نيمكت ها براي دانش آموزان جذاب است.»
او در ادامه خاطرنشان مي كند. «حتي در انتخاب تخته كلاس هم تخته سبز و يا وايت برد به مراتب از تخته سياه بهتر است. زيرا سياه در هر جايي نماينده اي است از غم و نفرت.»
وقتي به سراغ مسئولان مدارس منطقه مي رويم خيلي از آنها رنگ هاي متداول كرم و خيلي را براي كلاس  مي پسنديد و بسياري گويي تاكنون به رنگ كلاس ها توجه نداشته اند با سؤالات ما متعجب مي شوند و به دنبال جواب مي گردند. خيلي از اين مديرها استيجاري بودن مدارس را عامل عدم توجه به رنگ آميزي كلاس ها اعلام مي كنند و مي گويند در مدارس دولتي كه متعلق به آموزش و پرورش است بيشتر مي توان به اين مسائل پرداخت.

 

 روانشناسی رنگ ها بر انسان و محيط پيرامون او

تصور كنيد اگر يك دوربين عكاسي داشته باشيم ،‌ براي گرفتن يك اثر هنري بايد ابتدا هدف و مقصود از گزفتن عكس مشخص شود . سپس بايد محتوا و انديشه فكري تعيين شود . در مرحله بعد روي سوژه خاصي فوكوس كرده و عكس را تهيه مي كنيم . انجام اين اعمال به طور خلاصه يعني مشاهده كردن. مشاهدات انسان بر اساس منطق و استدلال و مباحث زيبا شناسي و … شكل مي گيرد .

در خلق هر اثر هنري هدف هنرمند اين است كه نتيجه مشاهدات و برداشتهاي خود را از طبيعت و نيز تأثير اين مشاهدات بر خودش را به بيننده منتقل كند . درباره مقوله زيبايي و زيباشناسي نظريات مختلفي وجود دارد . آيا زيبايي فقط اين است كه از فرمي لذت ببريم ؟ اين لذت بردن ناشي از چيست ؟ آيا فقط يك احساس خاص لذت و شادي است و يا فراتر از آن است . آيا فرم و شكل باعث ايجاد تحول شده است ؟ از مجموع اين سئوالات مي توان نتيجه گرفت كه هر اثر هنري تلفيق حس ، انگيزه ، فرم ، شكل ، رنگ و نور است .

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 3 =