پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
زبانزد یا ضرب ‏المثل : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
doc
158 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته زبان و ادبیات فارسی
79000 تومان


هر دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند.  با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع “ زبانزد یا ضرب ‏المثل ”  در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم. در زیر چکیده ای از این پایان نامه ارزشمند آمده است که با خواندن آن به ارزش این پایان نامه رشته ادبیات فارسی پی خواهید برد. همچنین برای برای دسترسی به فایل متن کامل پایان نامه رشته ادبیات فارسی ، می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.

چکیده پایان نامه آماده زبانزد یا ضرب ‏المثل

زبانزد یا ضرب‏المثل سخنی است کوتاه که به صورت نظم یا نثر با هدف بیان مفاهیم اخلاقی و حکمت بین مردم رایج است. ارزش شناخت ساختار و محتوای زبانزدها آگاهی از دانش عامۀ مردم است. شرایط زندگی، خواسته­ها و­آرزوهای مشترک باعث پیدایی زبانزدها با بن‏مایه و محتوای مشترک می­شود. زبانزدها در شناسایی تاریخ، زبان و فرهنگ نقش مهمی دارند. با مطالعه و شناخت زبانزدهای عامیانه می­توان عوامل تأثیر­گذار بر رفتارهای فردی، اجتماعی، قشربندی طبقاتی و باورهای اندرونی ­مردمان پی­برد. با بررسی ساختار زبانزدها می­توان چشم‏اندازهای نگرش مردم، طبقه‏بندی گرایش­های قومی، باورها و رویکردهای فرهنگی و اجتماعی را نشان داد، این طبقه بندی‏ها شامل موارد زیر می­باشند: زبانزدهای اخلاقی، اجتماعی، شخصیتی، خرافی، اقتصادی و تقدیرگرایی که هر کدام نشانة گونه­ای از تفکر صاحبان زبانزدهاست. این پایان‏نامه افزون بر طبقه‏بندی محتوایی، به بررسی و تحلیل زبانزدهای منطقة لشت نشاء بر پایة بازتاب واقعیت­های اجتماعی می­پردازد.

 

در این پایان نامه سعی شده است با نکته سنجی و باریک بینی، از زوایای مختلف به زبانزدهای این منطقة نگریسته شود، تا بلکه با شرح و تفسیر بعضی از زبانزدها، به لایه­های درونی و مقاصد مردمان این منطقة پی برده باشیم. گرچه واضح و مبرهن است نگارنده را یارای غور در این وادی نبود و نیست ؛ ولی امید وافر دارم که به قَدر معرفت خود، توانسته باشم روزنه­ای از این زبان عامیانه را برای دیگران بگشایم، شاید راهروی دیگر، بتواند دَین آن را به نحو احسن و اکمل ادا نماید.

 

 اهداف تحقيق زبانزد یا ضرب ‏المثل:

  • شناخت زبانزدهای منطقة لشت نشاء.
  • سنجش افکار مردمان منطقة لشت نشاء در میان مردم گیلان.
  • معرفی زبانزدها به عنوان نشانه­های مهم فرهنگ این منطقه.

 

فرضيه­ های تحقيق

  • زبانزدهای منطقة لشت­نشاء با زبانزدهای سایر شهرستانها در بعضی از موارد متفاوتند، اما از نظر انتقال مفاهیم به هم نزدیکند.
  • زبانزدها را می­توان به بخش­هایی چون اخلاقی، شخصیتی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، خرافی، تقدیر و سرنوشت و اندیشگانی طبقه بندی کرد.
  • ویژگی­های چشمگیر زبانزدها شامل موارد اخلاقی، شخصیتی و فرهنگی است
  • در زبانزدها نقش زنان پررنگ­تراز مردان است.
  • برخی از زبانزدها مفاهیم فرهنگی تقّدس را به شکل مبالغة آمیزی انتقال می­دهند.

 

 دلايل انتخاب تحقيق

  • آشنایی بیشتر با فرهنگ عامة این منطقه و پی بردن به لایه­های درونی زبانزدهایی که بدان تکلّم می­کنند.
  • شناخت هرچه بیشتر روابط پنهانی گرایش­های انسانی در زبانزدهای این منطقه.
  • کنکاش در ابیات عامیانة این منطقه، این­که تا چه اندازه این زبانزدها در زندگی فردی، معیشت، بهداشت، باورها، قشر فرادست و فرودست کاربرد داشته است.
  • علاقمندی به لشت نشاء که زادگاه نگارنده بوده است.

 

 روش تحقيق

اغلب زبانزدها به صورت میدانی از منطقة لشت­نشاء جمع آوری شد، و میزان کمی از زبانزدها نیز از منابعی که ارتباط مستقیم با فرهنگ و زبان لشت­نشاء داشت استقصاء و استقراء گردید، سپس به طرق مختلف و شیوهای متعدد آن­ها را رتبه­بندی و بعضاً بر پایة نظریة خاص که منظور نظر ما در پایان­نامه است تحلیل کردیم. عمدة این­ تحلیل­ها بر محور نظریات اجتماعی و فرهنگی استوار است.

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل فروشگاه محصولات دانلودی دیجی لود

برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب  استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 9 =