پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
ساخت هنري شعرشهريار : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
doc
160 صفحه
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته زبان و ادبیات فارسی
29000 تومان


هر دانشجویی که در مقطع تحصیلات تکمیلی، که شامل دوره های کارشناسی ارشد و دکتری است، مشغول به تحصیل باشد، بعد از اینکه تمام واحد های درسی تعیین شده را گذراند، موظف است برای تمام کردن دورۀ خود رساله و یا پایان نامه ای بنویسد و طی مراسمی رسمی که از قبل برنامه ریزی شده است، از آن دفاع کند و نمرۀ قبولی بگیرد. نوشتن پایان نامه برای دانشجوی کارشناسی ارشد تقریباً اولین تجربۀ علمی و پژوهشی جدی و روشمند است و دانشجو با نوشتن پایان نامه در واقع راه را برای پژوهش های بعدی اش هموار می کند. همان طور که می دانید پایان نامه یا رساله نوعی پژوهش دانشگاهی است و بنابراین باید از بیشتر قواعدی که در حوزۀ پژوهش ها و تحقیقات آکادمیک وجود دارد پیروی کند و بتواند پیام خود را به گونه ای که رسا، علمی، مستدل و منطقی باشد، به مخاطبانش برساند. در همین راستا ما سعی کردیم پایان نامه های کارشناسی ارشد برتر از دانشگاه های معتبر کشور را برای کمک در نگارش پایان نامه به شما معرفی نماییم .  این بار با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع “ ساخت هنري شعرشهريار  ”  در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم. در زیر چکیده ای از این پایان نامه ارزشمند آمده است که با خواندن آن به ارزش این پایان نامه رشته ادبیات فارسی پی خواهید برد. همچنین برای برای دسترسی به فایل متن کامل پایان نامه رشته ادبیات فارسی ، می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.

چکیده پایان نامه آماده ساخت هنري شعرشهريار

اثر ادبی به ویژه شعر ازنظر به کارگیری زبان و روش  بیان از اثر غیر ادبی متمایز می شود. ادبی کردن وهنری کردن یک اثر از طریق به کاربردن شگردهاوتمهیداتی صورت می گیرد که شکل گرایان روسی آن را آشنایی زدایی می نامند..به کاربردن لوازمی مانند وزن وقافیه وآهنگین کردن سخن ، مجازهای بیانی شاعرانه مانند تشبیه، استعاره، پارادوکس، کنایه و… همچنین تغییر در ساخت اجزای جمله وساختن ترکیبات جدید شگردهایی است که زبان یک اثر را ادبی وهنری می کند.

پژوهش حاضر بررسی ساخت هنری شعرشهریار است که در آن شعر شهریار ازنظر اصول زیبایی شناسی وبه کارگیری موسیقی ،صورخیال ،نحوۀ اجزای جمله وواژگان مورد تحلیل وبررسی قرارگرفته است.

همچنین طنزپردازی ورمانتیسم که درشعر شاعرجایگاه خاصی دارد،ازمباحث مطرح شده دراین پژوهش است.

بابررسی ساخت هنری شعر شاعر مشخص شدکه موسیقی،صورخیال وزبان شعری شهریار در غالب موارد بازتاب عاطفه واحساس شاعر هستند وعاطفه عنصر غالب ومسلط شعروی به شمار می رود.همچنین شهریار،شاعری طنزپردازاست.

واژگان کلیدی:  شهریار،شعر،عاطفه،طنز،رمانتیسم،ساخت هنري شعرشهريار

 

زبان ادبي ساخت هنري شعرشهريار

از نظر شکل گرايان مهمترين عنصر در اثر ادبي، زبان و ساختار آن است. اثر ادبي نوشته اي است که در آن زبان متداول با شگردهاو تمهيداتي که نويسنده يا شاعر به کار مي برد از شکل معمولي خود خارج شده و زباني تازه و ناآشنا به وجود مي آيد و در واقع از زبان معمول آشنايي زدايي مي شود.

وجه عمدة زبان ادبي آن است که در اين زبان واژه ها مستقيماً به مصداق هاي خود دلالت نمي کنند، در زبان عادي و متعارف کاربرد هر واژه به مصداق صريح و خاصي دلالت مي کند اما در زبان ادبي، مصداق هاي صريح و روشني براي واژه ها وجود ندارد. ياکوبسن در اين مورد مي گويد: «در شعر رابطة معمول ميان نشانه و مصداق در هم مي ريزد و اين امکان پديد مي آيد که نشانه به عنوان موضوعي که في نفسه داراي ارزش است استقلال معيني پيدا کند. نقش شاعرانه زبان زماني مسلط مي شود که در ارتباط خود کلمات در کانون توجه قرار گيرند.» (ايگلتون، 1380: 135)

صورتگرايان معتقد بودند که راه يافتن به دنياي شعر و شکل گيري آن از طريق زبان شاعرانه يا شکل نامتعارف کاربرد زبان است. از نظر آنان بدون سرپيچي از قاعده هاي زباني شعر وجود نخواهد داشت و هدف شعر جلب توجه خواننده يا شنونده به گوهر زبان است و انتقال معنا اهميتي ندارد.واژه ها در شعر معني يا معاني زباني خود را از دست مي دهند و مي توانند به معني يا معاني ديگري دلالت کنند.

«اعتقاد به نقش ادبي زبان ريشه در آراي اشکولفسکي و موکارفسکي و هاورانک دارد و اينان دو فرآيند خودکاري و برجسته سازي را از يکديگر باز شناختند. فرايند برجسته سازي، فرايندي به حساب مي آمد که زبان خودکار را به زبان ادب مبدل مي کرد. مدلولي که مصداق خارجي نداشته باشد يا قرار نباشد مصداق خارجي داشته باشد ويژة زبان ادب است و با فاصله گرفتن مدلول از مصداق، نقش ادبي زبان متبلور خواهد گرديد.» (صفوي، 1383: 36)

«از نظر موکارفسکي، زبان شناس چک ادبيت اثر ادبي، حاصل کوششي است که نويسنده به قصد پيش نماسازي (forgrounding) يعني برجسته کردن مفهوم و مطلبي به منظور درک و دريافت بهتر به کار مي­برد. ويکتور شکلوفسکي منتقد روسي پيش نماسازي را غريبه کردن يا به عبارت ديگر، آشنايي زدايي از طريق بر هم زدن روش هاي معمول زبان مي داند. به عقيدة او ادبيات، دنياي ادراک روزمره را ناآشنا مي کند تا ذوق معتاد خواننده را براي درک شور و احساس تازه برانگيزد. به اين معني که نويسنده يا شاعر، مفاهيم آشنا را که بر اثر تکرار و عادت، جلوه و تأثير خود را از دست داده اند از راههاي مختلف ناآشنا مي کند و بدين ترتيب است که ادبيات وظيفه خود را که بازسازي و بازشناساندن زيبايي هاي پنهان در اين نوع مفاهيم است، انجام مي­دهد.» (مير صادقي، 1376: 1)

شکل گرايان براي ايجاد زبان ادبي و آشنايي زدايي شگردهايي را در نظر مي گرفتند که از جملۀآن ها مي­توان به موارد زير اشاره کرد:

«1-نظم و همنشيني واژگان در شعر که بنيان آن آهنگ و موسيقي واج هاست به هر واژه اهميت و تشخص مي بخشد. شگردهاي زبان شاعرانه (کاربرد وزن، قافيه، تعدد قافيه، رديف، دقت به موسيقي آوايي) سرانجام واژه يا واژگاني را در شعر برجسته مي کنند و آن را از بار معنايي و کاربرد هر روزه اش جدا مي سازند، تا چيزي بيگانه، تازه وارد داراي تجلي شود و اين آشنايي زدايي است. 2-مجازهاي بيان شاعرانه (استعاره و انواع مجاز، کنايه، تشبيه و آنچه به فارسي حساميزي خوانده اند.) 3-ايجاز و خلاصه گويي 4-کاربرد واژگان کهن 5-کاربرد ويژة ساختار نحوي ناآشنا يا کهن 6-کابرد صفت به جاي موصوف 7-ترکيب هاي معنايي جديد 8-بيان استوار به ناسازه هاي منطقي 9-نوآوري واژگاني، ساختن واژگان ترکيبي جديد.»(احمدي،1375: 60)

در نتيجه کاربرد اين شگردها زبان متعارف ازشکل معمول خود خارج شده وبه زبان ادب يا شعرتبديل مي­شود ودر واقع هنر شعر به وجود مي آيدهمان طور که علوي مقدم نيز در رابطه باهمين مطلب شعر را هنري زباني مي نامد:«در بافت زبان ادبي ساختارهاي غير متعارف وجود داردودرآن هنجارهاي عادي زبان رعايت نمي­شود در واقع زبان ادبي وشاعرانه معاني خاص را در هم مي نورددواز مستقيم گويي مي گريزدازاين رو شعر هنري زباني است که شيوه بيان در آن اهميت اساسي دارد،شعر در صورتي به مرحله کمال خود مي رسد که هنرمندانه تر از زبان عادي به عناصر دروني زبان نزديک شود وهنرمندانه تر از قواعد حاکم بر زبان خودکار بگريزد(علوي مقدم،1386: 100)

فهرست پایان نامه ساخت هنري شعرشهريار:

فصل اول:کلیات ……………………………..

مقدمه…………………

زندگینامۀ شهریار……………………………………..

آثارشهریار…………………………………….

شکل گرایی ……………………………………..

زبان ادبی ………………………………………..

شکل اثرادبی ………………………………

فصل دوم: موسیقی شعرشهریار……………………..

موسیقی شعر…………………….

موسیقی بیرونی شعرشهریار…………….

رابطۀ موسیقی ومعنا در شعر شهریار………………….

موسیقی درونی………………….

تکرار ……………..

جناس…………………….

موازنه…………………….

عکس/وارونگی ………………..

قلب مطلب …………………..

موسیقی کناری………………….

فصل سوم: صورخیال در شعرشهریار………………….

تشبیه………………

تشبیه گسترده…………………….

تشبیه بلیغ …………………..

استعاره………………………..

استعاره مکنیه……………………

تشخیص………………………………..

پارادوکس(متناقض نما) …………………………….

حسامیزی……………………

کنایه………………………….

فصل چهارم:هنجارگریزی زمانی ……………

هنجارگریزی زمانی…………………..

باستان گرایی صرفي ……………………….

واژگان كهن……………………………..

کاربرد صیغۀ ماضی نقلی……………………….

کاربرد فعل های پیشوندی……………..

کاربرد فعل یارستن………………….

آوردن فعل تابع به صورت مصدر تام…………….

دانستن به معنای توانستن……………..

ساختن صفت با پسوند«آنه»………………

ساختن صفت با پسوند«ینه»…………………………..

اضافه مقلوب…………………….

ساخت صفت تفضيلي از اسم……………………

«آ» بیان حالت عاطفی………………

«ان»نسبت……………………..

قید حالت……………………..

ساختن قید با پسوند«ستان»……………

کاربردقیدتشبیه مانستن،گویی……………..

کاربرد حروف………………

حروف اضافۀمضاعف………………..

«را»به معنای «برای»………………..

راي فك اضافه……………………..

با به معناي در مقابل …………………

«نه» به معنای «نیست»…………………….

کاربرد«ک» برای تقلیل وتدریج در قید……………….

«ک»تحبیب،تصغیرو… …………………………

واژگان عامیانه…………………………

کاربردواژگان ترکی………………………….

واژگان زبان های اروپایی …………………….

الفاظ وواژگان معاصر………………………..

کاربرداصوات…………………..

باستان گرایی نحوی………………….

جابجایی ضمیر………………….

حذف………………………..

جابجایی ارکان جمله………………………..

ترکیبات وصفی واضافی……………………..

فصل پنجم:شهریار ومکتب رمانتیسم…………………….

مکتب رمانتیسم …………………………

رمانتیسم در ایران…………………………………………………………

رمانتیسم در شعر شهریار………………………………………………

توجه به جوامع سادۀ ابتدایی وروستا……………………….

بازگشت به دوران کودکی …………………………

اندوه رمانتیک………………………..

عشق ورزیدن…………………………….

ویژگی تصاویر در شعر رمانتیک……………………….

صورخیال رمانتیسم…………………………

تشبیه عقلی……………..

پارادوکس…………………………………………

حسامیزی…………………………………………..

تشخیص………………………………….

انعکاس حالات شاعر در طبیعت……………………….

فصل ششم:نقد وطنز در شعر شهریار…………….

معنای لغوی واصطلاحی طنز……………………….

طنزدرادبیات ایران………………………………..

طنز وانواع ادبی…………………

شیوه های طنز نویسی…………………..

طنز ونقد در شعر شهریار…………………………

نتیجه گیری………………………………………………..

۱

۲

۴

۶

۷

۸

۱۰

۱۱

۱۲

۱۳

۱۶

۲۲

۲۳

۲۷

۳۱

۳۱

۳۲

۳۳

۴۵

۴۶

۴۷

۵۰

۵۵

۵۹

۶۲

۶۴

۶۶

۶۸   ۷۳

۷۳

۷۴

۷۴

۷۵

۷۶

۷۶

۷۶

۷۷

۷۷

۷۸

۷۹

۷۹

۸۰

۸۰

۸۱

۸۱

۸۲

۸۳

۸۳

۸۳

۸۳

۸۴

۸۴

۸۴

۸۵

۸۶

۸۷

۸۸

۸۹

۹۰

۹۱

۹۱

۹۳

۹۴

۹۵

۱۰۰

۱۰۱

۱۰۳

۱۰۳

۱۰۴

۱۰۵

۱۰۶

۱۰۸

۱۱۰

۱۱۵

۱۱۶

۱۱۸

۱۱۸

۱۱۸

۱۲۱

۱۲۴

۱۲۵

۱۲۶

۱۲۸

۱۲۸

۱۲۹

۱۴۷

فهرست منابع…………………………….   ۱۵۱

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل فروشگاه محصولات دانلودی دیجی لود

برای پرداخت، میتوانید از کلیه کارتهای عضو شتاب  استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 8 =