پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
نقش روشهاي آموزشي ترويجي در كاهش استفاده از سموم و نهاده ها در كشت سبزيجات در شهرستان ري : پایان نامه ارشد ترویج و آموزش کشاورزی
doc
تعداد صفحات : 151
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش ترویج و آموزش کشاورزی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” نقش روشهاي آموزشي ترويجي در كاهش استفاده از سموم و نهاده ها در كشت سبزيجات در شهرستان ري ” با گرایش ترویج و آموزش کشاورزی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده نقش روشهاي آموزشي ترويجي در كاهش استفاده از سموم و نهاده ها در كشت سبزيجات در شهرستان ري:

سبزيجات جايگاه مهمي در وعده غذايي انسان ها دارند. مصرف سبزيجات تأثير مهمي در سلامت انسان ها ايفا مي كند. افزايش دانش سبزيكاران نقش بسزايي در توليد محصولات سالم دارد و در نهايت سلامت جامعه را تضمين مي كند. تحقيق حاضر تحت عنوان “نقش روش هاي آموزشي – ترويجي در كاهش استفاده از سموم و نهاده ها در كشت سبزيجات در شهرستان ري” مي باشد كه از نوع پيمايشي، و توصيفي – همبستگي مي باشد.

ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه مي باشد. جامعه آماري سبزيكاران شهرستان ري هستند كه تعداد آن ها 1159 نفر است و جنسيت جامعه مرد مي باشد، با استفاده از جدول كرجسي و مورگان و همچنين فرمول كوكران تعداد نمونه به 245 نفر رسيد. پايايي پرسشنامه 83 درصد تخمين زده شد. متغير وابسته تحقيق كاهش استفاده از نهاده هادر كشت سبزيجات مي باشد. متغيرهاي روش برگزاري دوره هاي آموزشي‏ تطابق آموزش هاي ارائه شده با نيازها و ميزان بهره مندي از فعاليتهاي سمعي – بصري 4/11 درصد از متغير وابسته را تبيين كنند. همچنين در تحليل رگرسيون مربوط به ساير فعاليت ها سن سبزيكاران و ميزان درآمد ماهيانه از شغل سبزيكاري توانستند 22 درصد از متغير وابسته را تبيين كنند.

اهميت و ضرورت موضوع

رشد سريع علم و فناوری های نوين، استفاده بی رويه از کودها و سموم شيميايی اگرچه باعث افزايش کمی توليدات کشاورزی گرديده و مشکل غذا را در بسياری از کشورهای توسعه يافته و در حال توسعه حل نموده است اما به دليل تأثير نامطلوب باقی مانده سموم و هورمون های موجود در کودهای شيميايی بالاخص نيترات و کادميوم بعنوان 2 عامل بيماری زا و سرطانزا در انسان در جهان مطرح شده است (چايچی، 1388: 50-49).

استفاده گسترده از سموم و كودهاي شيميايي در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه بخشي از فعاليتهاي كشاورزي است كه منجر به افزايش محصول در كوتاهترين زمان مي گردد اما در اين ميان چگونگی افزايش و بهره وری هرچه بيشتر گياهان نيز از اهميت خاصی برخوردار است. در چند دهه گذشته كيفيت سبزيجات بدليل استفاده بيش از حد كودهاي شيميايي براي تسريع در رشد محصول در كمترين زمان و همچنين سموم شيميايي بدليل مبارزه سريع و آسان با آفات، بيماريها و علفهاي هرز پايين آمده است. همچنين در فرآيند مبارزه عليه آفات، حشرات مفيدي از جمله زنبور عسل در معرض خطرات ناشي از اثر حشره كش ها قرار گرفته و آسيب مي ببيند (صاحب زاده، 1385: 1).

استفاده غير معقولانه و گسترده از سموم دفع نباتی عليه آفات منجر به بروز مشکلات عديده ای می گردد که از آن جمله نابودي دشمنان طبيعی، ايجاد مقاومت آفات در برابر سموم، بوجود آمدن آفات جديد و مسموميت انسانی و ساير حيوانات اهلی و آلودگی های شديد محيط زيست است (شهند، 1385: 75-70).

اكثر كودها بدليل دارا بودن بنيانهاي شيميايي در خاك اثر ماندگاري طولاني داشته و با تغيير شكل بصورت مضر جذب گياه مي شوند و در دراز مدت اثرات مهلكي بر سلامت انسان مي گذارند. به منظور تأييد موضوع مطرح شده مي توان اثرات مصرف بيش از حد كودهاي ازته (اوره) را ذكر كرد. نيتروژن موجود در اين كود طي فرآيند واكنش بر روي گياه و در خاك تبديل به نيتريت (NO2 ) و نيترات (NO3) شده كه مصرف گياه آلوده به نيترات مضر سرطانزا بوده و سلامت انسان را به خطر مي اندازد (صادقي پور، 1387: 1). تأثيرات و تبعات کاربرد کودها، سموم و هورمون های شيميايی بر سلامت انسان، دام و خاک موجب شد تا حد مجاز استفاده از هر يک از اين مواد تعيين گردد، متاسفانه در برخی از توليد کنندگان بدليل همين مصرف بالا از طرف کشاورزان و بالاخص سبزي کاران حتی در مواردی حد مجاز افزايشی غير معمول داشته باشد. بر همين اساس به منظور جلوگيری از مصرف بی رويه کود و سموم و اهميت غذای سالم، وزارت کشاورزی قوانين و راهکارهايی ارايه کرده است اما عدم کنترل و نظارت دقيق باعث شده تا مواد نگهدارنده، سموم و کودها بسيار بالاتر از حد مجاز در مواد غذايی و گياهان وجود داشته باشد (بهشتيان، 1388: 57-54).

تا زمانی که افراد درگير با اين موضوع نياز به تغيير در رويه خود مبنی بر کاهش مصرف مواد و نهاده های شيميايی را درک نکنند تغيير امکان پذير نخواهد بود. ميردامادی بيشتر يادگيری ها را غير ارادی می داند که بطور تصادفی ياد گرفته می شوند و تغيير در رويه احساس می شود  اما مقدار زيادی از آن را ارادی دانسته که برای آموختن آن برنامه وجود دارد و با توسعه استراتژی هايي به يادگيری مؤثرتر و با دوام کمک می شود. بيشتر يادگيری های ارادی از احساس نياز فوری و واقعی برمی آيد. در بسياری از کشورهای در حال توسعه، ميزان رشد جمعيت بالاتر از رشد توليدات کشاورزی است. برای افزايش توليدات کشاورزی در آينده، روشهای جديدی بايد پيدا و به اجرا درآيند. برای اين کار کشاورزان نه تنها بايد چگونگی توليد مواد غذايی بيشتر را بدانند، بلکه چگونگی جلوگيری از آفات و امراضی که باعث نابودی محصول می شود را نيز بايد بدانند. دانش و تخصص کشاورزی از طريق دوره های رسمی، فعاليت های غير رسمی، دستگاههای ارتباط جمعی و مباحث ميان کشاورزان انتقال می يابد. آموزش به عنوان محور اصلی برای پذيرش به منظور اجرا می باشد بنابراين آموزش و يادگيری فعاليتی است جامع، که قابل اجرا برای فعاليتهای کشاورزی می باشد (بلوم، 1382: 2).

جهت دستيابی به توسعه ملی و متحول نمودن جامعه تلاش و کوششی پيگير لازم است تا دستيابی به توسعه کشاورزی سريعتر صورت گيرد. در اين رابطه، انتقال اطلاعات و آموزش ضروری می باشد. زيرا مسايل آموزش و يادگيری در روستاها نه تنها براساس لزوم آموزش جهت توسعه کشاورزی مورد توجه و قضاوت قرار می گيرد، بلکه از نقطه نظر نقشی که کشاورزی در جريان توسعه ملی بازی می کند، از اهميت بسزايی برخوردار می باشد. با توجه به اهميت و نقش آموزش در كشاورزي آمارها و واقعيتهاي موجود روشن مي سازد كه سطح آموزش كشاورزي در بسياري از موارد پايين تر از سطح آموزش در جامعه شهري است. در كشورهاي توسعه يافته، تقريباً تمام محصولات كشاورزي و فرآورده هاي غذايي توسط كشاورزاني توليد مي شود كه به ميزان وسيعي بي سوادند و آنهايي هم كه آموزش ديده اند، ميزان سوادشان بندرت از سطح ابتدايي بالاتر رفته است از اين رو كمبود خدمات آموزشي – ترويجي مي تواند به راستي عواقب و نتايج ناگواري را در پي داشته باشد (موحدمحمدی، 1382: 12-10).

طی مصاحبه ای که با نظيفي مسئول اداره ترويج جهاد کشاورزی شهرستان ری در مهر سال 1389 صورت گرفت، متأسفانه به دلايلی از قبيل عدم آگاهی نسبت به مصرف اصولی سموم شيميايی، مصرف بهينه، عدم رعايت سمپاشی در زمان مناسب، مصرف انواع سموم با انواع مقادير و دستيابی به نتيجه دلخواه از طريق آزمون و خطا عوارض جسمانی در کوتاه مدت و روانی در طولانی مدت برای توليد کنندگان و مصرف کنندگان ايجاد شده است، همچنين واگذاری کشت سبزي کاری از سوی صاحبان زمين به اتباع خارجی اين امر را به کندی محقق كرده است. آلودگي جدي محيطي و مشكلات تخريب پذيري ناشي از موارد مطرح شده سبزي كاري و زمين هاي مستعد شهرستان ري را تهديد مي كند و لزوم آموزش و تغيير روش در سبزي كاران و مؤديان كشت سبزي در شهرستان ری را افزايش مي دهد. تنها در صورتي اين امر امكان پذير است كه تمام منابع انساني مورد نياز در بخش سبزي كاري در امر پيشرفت و توسعه كشاورزي بويژه سبزي كاري شهرستان ري به طريق صحيح مورد استفاده قرار گيرد تا يادگيري در سطح بالايي افزايش يافته و آموزش به طريق مستقيم و غير مستقيم و بصورت رسمي و غير رسمي اجرا شود (نظيفي‏1389).

با توجه به محدوده زمانی تحقيق، دوره های آموزشی- ترويجی سال 87 در جدول 1-4 و دوره های آموزشی- ترويجی سال 88 در جدول 1-5 آمده است. همچنين دوره های در نظر گرفته شده در سال 89 در جدول 1-6 آمده است. با در نظر گرفتن عناوين دوره ها به منظور آموزش و اطلاع رسانی در زمينه کاهش مصرف سموم و کودها و توليد محصول سالم و همچنين استفاده از مواد بيولوژيک، برگزاري دوره ها لازم و ضروری می باشد ولی با توجه به وسعت زمين های سبزيکاری اين منطقه و همچنين بررسي عناوين كلاس ها،  دوره ها کافی نمی باشد.

با بررسي هاي صورت گرفته، موضوعي با اين عنوان و با در نظر گرفتن سموم شيميايي و كودهاي نيتراته و فسفاته در منطقه شهرستان ري صورت نگرفته است كه در صورت تحقق اين امر اين پژوهش مي تواند منبعي براي علاقمندان و محققين قرار گرفته و همچنين ارگانها و نهادهاي مربوطه در شهرستان ري همچون جهاد كشاورزي در برنامه ريزي براي برگزاري دوره هاي آموزشي – ترويجي، توصيه جهت مصرف بهينه سموم و نهاده ها، اداره بهداشت و درمان در مواردي از قبيل تأثير سموم و نهاده ها بر سلامت مصرف كننده و افرادي كه در ارتباط مستقيم با اين مواد هستند، شهرداري شهرستان در ايجاد تدابير و برنامه ريزي براي جلوگيري از نفوذ آبهاي آلوده ناشي از ورود سموم و نهاده ها در آبهاي روان منطقه و همچنين تعيين شاخص هايي براي ممانعت از ورود سبزيجات آلوده در ميادين سطح شهرستان، فرمانداري شهرستان براي اداره و ايجاد هماهنگي بين نهادها و ادارات مربوطه مي توانند با مراجعه به اين تحقيق از نتايج آن براي برنامه ريزي در فعاليت هاي خود استفاه نمايند .

 

 اهداف تحقيق

هدف كلي: بررسي نقش روشهاي آموزشي – ترويجي در كاهش استفاده از نهاده ها در كشت سبزيجات شهرستان ري مي باشد.

اهداف اختصاصي نيز شامل:

1- بررسي ويژگي هاي فردي سبزيكاران و تأثير آن بر ميزان مصرف نهاده ها در كشت سبزيجات در شهرستان ري

2- بررسي فعاليت هاي ترويجي – آموزشي مؤثر بر ميزان مصرف نهاده ها در كشت سبزيجات در شهرستان ري

3- بررسي عوامل اجتماعي مؤثر بر ميزان مصرف نهاده ها در كشت سبزيجات در شهرستان ري

4- بررسي عوامل اقتصادي مؤثر بر ميزان مصرف نهاده ها در كشت سبزيجات در شهرستان ري

5- شناسايي موانع و محدوديتها و تأثير آن بر ميزان مصرف نهاده ها در كشت سبزيجات در شهرستان ري

6- شناسايي عوامل محيطي و تأثير آن بر ميزان مصرف نهاده ها در كشت سبزيجات در شهرستان ري

 

فهرست مطالب

چكيده………………………………..1

فصل اول: طرح مسأله

  • مقدمه………………………….3
  • بيان مسأله………………………………………4
  • اهميت و ضرورت موضوع……………..10
  • اهداف تحقيق…………………21
  • محدوده هاي تحقيق
    • قلمرو مكاني……………………21
    • قلمرو زماني…………………22
    • قلمرو موضوعي………………..22
  • محدوديتهاي تحقيق…………………22
  • تعاريف عملياتي……………………22

فصل دوم: مروري بر ادبيات موضوع

بخش اول: ادبيات نظري

  • مقدمه……………………………………..28
  • طبقه بندي سبزي ها……………………………28
  • عوامل محيطي مؤثر در پرورش سبزيها……………………29
    • مشخصات بذر خوب……………………………………..30
    • خاك هاي مناسب براي كشت سبزي………………………………30
    • احتياجات دمايي…………………………….32
    • آب…………………………………………………………………32
    • آفات و عوامل بيماري زا ……………………………33
  • مديريت خاك و كوددادن……………………………………….37
  • انواع كودهاي مورد نياز سبزي…………………………38
    • كودهاي آلي………………………………..38
      • كود سبز…………………………………………38
      • كود حيواني……………………………..38
  • كودهاي معدني يا شيميايي………………………….39
    • كودهاي ازته……………………….39
    • كودهاي فسفاته………………………………………………….40
    • كودهاي پتاسه……………………………….40
  • كودهاي بيولوژيك …………………………………41
  • عوامل مؤثر در ميزان مصرف كودها و سموم شيميايي…………41
  • مقدمه اي بر آموزش………………………42
  • تعريف آموزش………………………………………………..43
  • انواع آموزش………………………………………..44
  • آموزش مداوم و توسعه پايدار……………………………..44
  • انواع روش هاي آموزش كشاورزي………………………..46
  • تعريف ترويج…………………………………………………….49
  • اهداف ترويج كشاورزي……………49
  • انواع وسايل كمك آموزشي………………………..50
  • معرفي شهرستان ري……………………………………52
    • موقعيت………………………………………………52
    • وضعيت توپوگرافي و اقليمي……………….52
    • توزيع جغرافيايي جمعيت……………52
    • موقعيت كشاورزي…………………53

بخش دوم: ادبيات تجربي

2-16-1- تحقيقات داخلي…………..53

2-16-2- تحقيقات خارجي…………………….55

بخش سوم: چهارچوب نظري…………….59

فصل سوم: روش تحقيق

3-1- مقدمه………….61

3-2- نوع و روش تحقيق…………..61

3-3- جامعه آماري……………..61

3-4- روش نمونه گيري و حجم نمونه……………….62

3-5- ابزار جمع آوري داده ها و گردآوري اطلاعات…………….62

3-5-1- روايي پرسشنامه…………….63

3-5-2- پايايي پرسشنامه………………..63

3-6- متغيرهاي تحقيق…………….63

3-7- فرضيات تحقيق…………………65

3-8- منابع جمع آوري اطلاعات ……………69

3-9- روش هاي آماري…………….69

فصل چهارم: يافته هاي تحقيق

4-1- مقدمه………………..71

بخش اول: آمار توصيفي

4-2- توصيف ويژگيهاي فردي سبزيكاران مورد مطالعه………….71

4-3- توصيف اظهار نظرهاي سبزيكاران مورد مطالعه………………….73

بخش دوم: آمار استنباطي

4-4- همبستگي كاهش استفاده از سموم و نهاده ها با متغير فعاليتهاي آموزشي-ترويجي..95

4-5- همبستگي كاهش استفاده از سموم و نهاده ها با متغيرهاي تحقيق………..96

4-6-  بررسي و تحليل رگرسيون چند متغيري نگرش………..98

فصل پنجم: نتيجه گيري، بحث و پيشنهادها

5-1- خلاصه………102

5-2- نتيجه گيري و بحث……………….103

5-2-1- نتايج حاصل از يافته هاي توصيفي…………..103

5-2-2- نتايج حاصل از يافته هاي استنباطي……….107

5-3- پيشنهادها………….112

5-4- پيشنهادهايي به منظور تحقيقات آتي………113

فهرست منابع و مؤاخذ……..114

ضمائم………….118

 

فهرست جداول

  • ميزان توليد كود شيميايي اوره از سال 2002 تا 2008 در ايران………………..6
  • ميزان نيترات در 8 نمونه برگي در شهرستان ري- 1388…………………….8
  • ميزان عناصر غذايي پرمصرف و كم مصرف در 20 نمونه خاكي سبزيكاري در

شهرستان ري-1388………………………………9

1-4- دوره هاي آموزشي –  ترويجي جهاد كشاورزي شهرستان ري-1387………………13

1-5- دوره هاي آموزشي –  ترويجي جهاد كشاورزي شهرستان ري-1388……………15

  • دوره هاي آموزشي –  ترويجي جهاد كشاورزي شهرستان ري-1389………………..17
  • روستاهاي تحت پوشش مركز ترويج و خدمات جهاد كشاورزي كهريزك………….24
  • روستاهاي تحت پوشش مركز ترويج و خدمات جهاد كشاورزي فشافويه……………25
  • روستاهاي تحت پوشش مركز ترويج و خدمات جهاد كشاورزي قلعه نو…………….26
  • ميزان تحمل سبزي هاي مختلف به PH …………………………..31
  • فعاليت ها و مواد بيولوژيك توزيع شده در بين سبزيكاران…………………….34
  • آفات يا عامل بيماري زا در سبزيجات و كنترل شيميايي ………………………35
  • آفات يا عامل بيماري زا در سبزيجات وكنترل بيولوژيكي……………………36
  • خلاصه نظريات مطرح شده ………………………………………………..57
  • بخش سوم: چارچوب نظري………………………………….59

3-1- تناظر پرسشنامه با اهداف تحقيق………………………………………….. 62

3-2- ضريب آلفاي كرومباخ براي تعيين اعتبار پرسشنامه………………………. 63

4-1- توزيع فراواني سن سبزيكاران مورد مطالعه……………………………………….. 71

4-2- توزيع فراواني پاسخگويان بر اساس سطح تحصيلات……………………. 72

4-3- توزيع فراواني مقدار زمين سبزيكاران افراد مورد مطالعه…………………….. 73

4-4- بهره گيري سبزيكاران از تخصص كارشناسان………………………………… 73

4-5- توزيع فراواني ملاك انتخاب مواد شيميايي توسط سبزيكاران…………….. 74

4-6- توزيع فراواني نظرسنجي از سبزيكاران………………………………..74

4-7- روند معرفي مواد بيولوژيك به سبزيكاران……………………. 75

4-8- توزيع فراواني تطابق آموزش ها با نيازهاي سبزيكاران……………. 75

4-9- ميزان تأثير آگاهي از فناوري در زمينه افزايش توليد………….. 76

4-10- توزيع فراواني ضرورت برگزاري دوره هاي آموزشي………………………..76

4-11- اولويت بندي ضرورت برگزاري دوره هاي آموزشي…….. 77

4-12- توزيع فراواني دسترسي به منابع اطلاعاتي……………………. …77

4-13- اولويت بندي ميزان دسترسي به منابع اطلاعاتي……………………… 78

4-14- توزيع فراواني ميزان استفاده سبزيكاران از فعاليتهاي سمعي-بصري………..78

4-15- اولويت بندي ميزان استفاده سبزيكاران از فعاليتهاي سمعي-بصري……….. 79

4-16- توزيع فراواني ميزان تأثير روشهاي آموزشي………………………. .. 79

4-17- اولويت بندي ميزان تأثير روشهاي آموزشي………………. 79

4-18- توزيع فراواني ميزان استفاده سبزيكاران از وسايل آموزشي…………..80

4-19- اولويت بندي ميزان استفاده سبزيكاران از وسايل آموزشي…………….. 81

4-20- توزيع فراواني ميزان مؤثر بودن روشهاي آموزشي……………….. 81

4-21- توزيع فراواني مكان برگزاري دوره هاي آموزشي……….. 82

4-22- توزيع فراواني ميزان تأثير خدمات وحمايتهاي دولتي در ميزان مصرف سموم و كودهاي شيميايي…….82

4-23- اولويت بندي ميزان تأثير خدمات وحمايتهاي دولتي در مصرف سموم و كودهاي شيميايي…83

4-24- توزيع فراواني ميزان همكاري سبزيكاران با همياران دولتي………………… 83

4-25- اولويت بندي ميزان همكاري سبزيكاران با همياران دولتي…………………………   84

4-26- توزيع فراواني پاسخگويان بر اساس نوع عضويت در تشكل…………….        84

4-27- توزيع فراواني پاسخگويان بر اساس نوع مالكيت………………….   85

4-28- شغل دوم سبزيكاران………………………………………         85

4-29- ميزان درآمد ماهيانه از شغل سبزيكاري……………………….                86

4-30- ميزان درآمد ماهيانه از شغل دوم…………………………………….                   86

4-31- تأثير قيمت بر ميزان مصرف كودها و سموم شيميايي……………………..    87

4-32- منابع تهيه بذر…………….…………     87

4-33- اولويت بندي دلايل عدم استفاده از مواد بيولوژيك…………………….    88

4-34- اولويت بندي تأثير موانع و محدوديتها در مصرف سموم و كودهاي شيميايي……….88

4-35- شرايط محيطي مؤثر در كاهش مصرف سموم شيميايي…………………………………….. 89

4-36- ديدگاه سبزيكاران درباره تأثير مضرات سموم شيميايي براي سلامت انسانها………..                89

4-37- ديدگاه سبزيكاران درباره تأثير مضرات كودهاي شيميايي براي سلامت انسانها……..90

4-38- تأثير مضرات مصرف سموم شيميايي براي سلامت سبزيجات……………………………      90

4-39- تأثير مضرات مصرف كودهاي شيميايي براي سلامت سبزيجات………………………           91

4-40- تأثير فوايد  مصرف سموم شيميايي براي زمين سبزيكاري……………………………… 91

4-41- تأثير فوايد مصرف كودهاي شيميايي براي زمين سبزيكاري…………………………….   92

4-42- تأثير مضرات مصرف سموم شيميايي براي زمين سبزيكاري……………………………    92

4-43- تأثير مضرات مصرف كودهاي شيميايي براي زمين سبزيكاري………………………          93

4-44- اطلاع از استاندارد مصرف سموم شيميايي در كشت سبزيجات………………………..93

4-45- اطلاع از استاندارد مصرف كودهاي شيميايي در كشت سبزيجات……………………              94

4-46- ميزان مصرف سموم شيميايي در كشت سبزيجات…………………………………………  94

4-47- ميزان مصرف كودهاي شيميايي در كشت سبزيجات……………………………………… 95

4-48- ضريب همبستگي بين متغير روش هاي آموزشي-ترويجي با كاهش مصرف سموم

و نهاده ها……………………………………………………..96

4-49- ضريب همبستگي بين متغيرهاي تحقيق با كاهش مصرف سموم و نهاده ها………..98

4-50- رگرسيون گام به گام به منظور پيش بيني عوامل آموزشي-ترويجي تأثيرگذار بر

نگرش سبزيكاران ها…………………………..99

4-51- رگرسيون گام به گام به منظور پيش بيني عوامل تأثيرگذار بر نگرش سبزيكاران..100

پيوست الف- پرسشنامه……………………….119

پيوست ب- سطح زير كشت و توليد نهايي در سال زراعي 89-88………………………127

رابطه 3-1- فرمول آلفاي كرومباخ جهت حجم نمونه انتخابي…………62

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 8 =