پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در حوزه حقوق بین الملل : پایان نامه ارشد رشته حقوق بین الملل
doc
تعداد صفحات : 250
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته حقوق بین الملل
95000 تومان


رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم دیجی لود پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی  ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم دیجی لود گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است. دی جی لود آرزو می کند همه ی شما عزیزان به اهداف و آرزوهای خود برسید.

 

چکیده پایان نامه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی :

حقوق بین الملل نظامی حقوقی است، حاوی مجموعه قواعد حقوقی و هنجارهایی که روابط بین ­المللی را تنظیم می­نماید. روزگاری حقوق بین الملل صرفاً بر روابط مابین دولت ها حاکم بود، و تصوری بر خلاف این، غیر واقعبینانه به نظر می رسید. لکن تغییر و توسعه در جامعه بین المللی، ضرورت­ها و نیازهای  زیست بین­­المللی را دگرگون ساخت.

به دنبال توسعه تدریجی مفاهیم بشری از قرن هجدهم میلادی در افکار فلاسفه و اندیشمندان، به موازات پیشرفت­های علمی و ظهور فن آوری­های نوین، و در پی آن وقوع جنگ های جهانی که منجر به نقض­های فاحش و گسترده حقوق انسان ها گردید، نقصان وجود قواعد و هنجارهایی بین­المللی برای حمایت و تضمین حقوق بشری به طور محسوسی نمود یافت و اراده جهانی بر ضرورتِ تدوین قواعدی که از جایگاه انسانی تمامی افرادِ بشر محافظت نماید، قرار گرفت. این اراده جمعی که عمدتاً ناشی از افکار و عقاید مبتنی بر حقوق طبیعی بوده است، برای نیل به جایگاه کنونی خویش سیری تکاملی را پیمود، که حکایتی بس طولانی دارد. در این راستا اندیشمندان و جنبش­های مدافع حقوق انسان ها، جهت هماهنگ نمودن قواعد بین المللی با نیازهای جاری جامعه بین­المللی مجاهدت های فراوانی نمودند. این تلاش ها منجر به شکل گیری، تدوین و توسعه قواعد حقوق بشری در عرصه حقوق بین­الملل شد، و در نهایت طی قرن ها مبارزه، «حقوق بشر» در سراسر جهان، برای نیل به شناسایی و حمایت  از جایگاه انسان پدیدار گشت.

براین اساس، همانطور که ضرورت های بین المللی تغییر نمود، حقوق بین الملل نیز طی سال­های متمادی دستخوش تغییر و تحولاتی شد، که اگرچه به کندی صورت گرفت، لکن باعث شد که، محدودیت­های سنتی بر فرد و جایگاه وی در حقوق بین­الملل رو به افول رود، به طوری که امروزه شاهد این هستیم که قواعد حقوق بشری رشد و توسعه یافته، و در سطح بین المللی با وفاق عام مواجه است.

در واقع تحولات حقوق بشری در عرصه حقوق بین الملل، نمایانگر نیازها و ضروریات در حال تغییر جامعه بین­المللی است، که منجر به تغییر در ماهیت و آرمان حقوق بین الملل شده است. به طوری که در حال حاضر حقوق بشر، هسته مرکزی حقوق بین الملل به شمار می­رود و تمامی دولت ها در عرصه داخلی و بین المللی ملزم به رعایت آن می­باشند. قواعد حقوق بشری که ابتدائاً با اعلام اراده دولت ها در جهت پاسخ به ضروریات جامعه جهانی پدیدار گشت، امروزه به حدی از بلوغ و تکامل رسیده است که « وجود آن نه در سطح ملی و نه در سطح بین­المللی به اراده دولت وابسته نیست.» چرا که حقوقِ بشریِ افراد، اغلب حقوقی ذاتی هستند که توسط دولت ها مورد پذیرش و شناسایی قرار می­گیرند.

در این میان، یکی از مبرم ترین نیازهای جامعه بین­المللی در حوزه حقوق بشر، نیاز به شناسایی حقوقی فرد انسانی، به مثابه موضوع حقوق بین­المللی و حقوق ملی است. بر این اساس در نیمه قرن بیستم حفاظت از فرد در جامعه بین­المللی به امری ضروری مبدل شد، و انکار سنتیِ شخصیت حقوقی فردی، جای خود را به شناسایی شخصیت حقوقی فرد به عنوان حقی انسانی در حقوق بین­­الملل بشر داد؛ و اولین بار در اعلامیه جهانی حقوق بشر، و به دنبال آن، در معاهدات بین­المللی متعددی این امر، به عنوان یک حق بنیادین بشری برای تمامی افراد خانواده بشری مورد شناسایی قرار گرفت و حیطه شمول آن نسبت به تمامی عرصه های حقوقی بسط و گسترش یافت. به طوری که تک تک افراد انسانی در عرصه حقوق داخلی و بین المللی به عنوان یک شخص مورد شناسایی قرار گرفتند.

این در حالی است که پیش از این انسان ها بنا به طبقه و گروهی که در آن قرار می­گرفتند، حائز شخصیت حقوقی و یا فاقد آن بودند. شخصیت حقوقی برای تمامی افراد بشر به رسمیت شناخته نشده بود. در قرون گذشته انسان هایی چون بردگان، اگرچه هر یک عضوی از اعضای خانواده بشری بودند، در بسیاری از جوامع به عنوان یک شخص در مقابل قانون به رسمیت شناخته نمی­شدند و این امر تمامی حقوق بشری ایشان را نفی می نمود. به عنوان نمونه، ایشان رسماً فاقد شخصیت حقوقی شمرده می­شدند و این امر تبعات سنگینی را برای آنها در پی داشت. نظر به اینکه بردگان در مقابل قانون حیثیتی شیئ گونه داشتند، و صرفاً دارای تعهدات بودند بدون اینکه حقوقی برای آنها به رسمیت شناخته شود. بر این اساس پس از اینکه ، «شخصیت حقوقی» به عنوان قابلیتی که بنا بر آن انسان بتواند در جامعه دارای تکلیف و حق گردد و آن را با واسطه یا بدون واسطه اجرا نماید، برای تمامی افراد بشری به رسمیت شناخته شد، افراد انسانی علاوه بر تعهدات، دارای حقوق گشتند و به عنوان یک «شخص» صاحب حقوق و تعهدات شناسایی شدند. حق فرد به شناسایی در برابر قانون، شخصیت حقوقی فرد را در عرصه، حقوق داخلی و حقوق بین الملل تصدیق و تأیید می نماید و نشان دهنده وقوع انقلابی حقوقی در زمینه  اعتلای حقوق افراد و عملی کردن آن است. به طوری که امروزه لازمه تمتع و بهره مندی انسان ها از کلیه حقوق و آزادی های اساسی بشری این است که شخصیت حقوقی هر یک از آنها به عنوان یک شخص در مقابل قانون شناسایی شود.

«حق بر شناسایی شخصیت حقوقی»،  که در متون حقوقی تحت عناوین «حق بر شخصیت حقوقی» یا «حق افراد بر شناسایی در مقابل قانون» نیز موسوم است، از جمله حداقل های حقوق بنیادین بشری است، که  همانطور که ملاحظه می شود در سیستم های حقوقی متعددی ماهیت و شرایط این حق تبیین نشده است و با گذشت سال­های متمادی از تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر، که اولین تظاهر حقوقی این حق در ماده 6 این اعلامیه، صورت گرفته بود، شاهد این هستیم که در خصوص «حق هر انسان به شناسایی شخصیت حقوقی­اش»، کتاب یا مقاله­ای تدوین نگشته­ است. اگرچه در خصوص شخصیت حقوقی افراد در حقوق بین الملل بشر، مباحث حقوقی مختصری وجود دارد، بررسی و مطالعه در خصوص حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی وی مغفول مانده و محدوده شمول آن تعیین نگشته است. از این رو در نوشتار حاضر بر آن شدیم تا این خلاء را پر کنیم و با شرح و بیان تفصیلی از حق بر شناسایی شخصیت حقوقی به عنوان مبنا و ریشه تمامی حقوق بشری، بنیان های نظری حق مذکور ، و حدود و ثغور آن را تبیین نماییم و در پی آن آثاری که از شناسایی شخصیت حقوقی افراد در حقوق بین­الملل ناشی می شوند را بیان و رویه موجود را تحلیل نماییم.

علاوه بر این، شناسائی حیثیت و شخصیت حقوقی انسان ها در اندیشه اسلامی ریشه ای عمیق دارد؛ در حالی که در بسیاری از متون حقوق بین­المللی عقیده ای خلاف این امر مشاهده می­گردد. لذا مباحث و احکام عرضی ای که در طول زمان جزو ذاتیات احکام اسلامی فرض شده اند، و عمق نداشتن برخی مطالب و مباحث ارائه شده در حوزه حقوق اسلامی و رجوع به منابع دست چندم و احیانا استناد به برخی احادیث تحریف شده ای که با آیات قرآن مغایرت دارد، و عواملی از این قبیل، باعث ایجاد شبهاتی شده است که بیانگر عدم پذیرش شخصیت حقوقی تمامی انسان ها در دین مبین اسلام می­باشد، تاجایی که این شبهات حتی در میان بسیاری از متدینین نیز رخنه نموده است. از جمله اینکه برخی از انسان ها به لحاظ عواملی چون بردگی فاقد شخصیت حقوقی می­باشند. از این رو بر آن شدیم تا حد امکان، با نگاهی اسلامی که بر گرفته از قرآن کریم و منابع معتبر روایی شیعی می­باشد، به تحلیل مباحث پرداخته و در خصوص برخی از مهم ترین شبهات پاسخی در حد بضاعت نگارنده، ارائه نماییم.

از این رو در ادامه، رساله حاضر را با محور اصلی تحلیل و بررسی حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در حوزه حقوق بین الملل پی می گیریم، آثار این حق را مورد بررسی قرار داده، و جهت تبیین برخی مسائل چالشی این حق با اندیشه اسلامی، ورودی هر چند کوتاه به این مباحث خواهیم داشت.

 

 

سوالات تحقیق:

با عنایت به مقدماتی که در «بیان مسئله» ارائه گردید، سوالات اصلی و فرعی این رساله به شرح ذیل می­­باشند:

  1. سوال اصلی: در نوشتار حاضر مسئله عمده این است که منظور از «حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی» چیست؟ و چه جایگاهی در حقوق بین الملل معاصر دارد؟

برای رسیدن به پاسخ این مسئله، سوالاتی فرعی مطرح شده است که به قرار ذیل می باشد:

  1. سوال فرعی اول: حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی چه مفهوم، ویژگی ها و مصادیقی را شامل می­شود و چه ارتباطی با سایر قواعد حقوق بشر دارد؟
  2. سوال فرعی دوم: حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی چه آثاری در سطح بین المللی به همراه دارد؟

 

 فرضیه ها:

١. فرضيه اصلي: حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی، یک حق بشریِ ذاتی است که مختص تمامی اعضای خانواده بشری است و جایگاه برجسته ای در میان قواعد حقوق بین­الملل به خود اختصاص داده است. لکن با وجود بداهت و روشنی بسیار، در جامعه جهانی عملاً شاهد عدم شناسایی این حق در حوزه هایی از عملکردهای بین المللیِ برخی تابعان حقوق بین الملل می­باشیم.

  1. فرضيه فرعي اول: حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی ارتباط تنگاتنگی با حق کرامت انسانی ، حق بر برابری و… دارد. لکن مفهومی کاملاً مستقل است که در بسیاری از نظام های حقوقی مورد مطالعه قرار نگرفته است. لذا گاهی اوقات سهواً با مباحث مربوط به شخص حقوقی و شخص حقیقی خلط می­گردد.
  2. فرضيه فرعي دوم: حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی، افراد را در عرصه حقوقی به عنوان یک شخص دارای حقوق و تکالیف مورد شناسایی قرار می دهد و اقدامات تخریب کننده شخصیت حقوقی فردی را ممنوع می نماید.

 

  • فهرست اجمالی

  • مقدمه : 8
  • بخش اول
  • مبانی نظری و جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی
  • در آمد   19
  • فصل اول-  سیر شناسایی حق فرد به شخصیت حقوقی در حقوق بین الملل   20
  • فصل دوم- تحلیل حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی   40
  • فصل سوم-جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در اسناد بینالمللی جهانی و منطقه ای   67
  • فصل چهارم- جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در میان برخی هنجارهای حقوق بین الملل   84
  • فصل پنجم- حقوق بشری ملازم و پیوسته با حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی   99
  • جمعبندی : 129
  • بخش دوم
  • آثار و پیامد های شناسایی حق فرد به شخصیت حقوقی
  • در آمد   132
  • فصل اول –  شناسایی و تضمین حقوق فردی نزد مراجع قضایی  و شبه قضایی بین المللی   134
  • فصل دوم – توسعه مسئولیت کیفری بینالمللی و تأکید بر وظایف بین المللی افراد  155
  • فصل سوم –ممنوعیت برخی اعمال و جرایم علیه انسان   176
  • جمعبندی   210
  • نتیجه گیری   212
  • فهرست منابع   222
  • فهرست تفصیلی

  • مقدمه : 8
  • الف- بیان مساله : 8
  • ب- سوالات تحقیق: 11
  • ج- فرضیه ها: 12
  • د- پیشینه تحقیق: 13
  • س- روش‏تحقیق   14
  • و- مشكلات و تنگناهاي تحقيق   15
  • ه – سازماندهی تحقیق: 16
  • بخش اول
  • مبانی نظری و جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی
  • در آمد   19
  • فصل اول-  سیر شناسایی حق فرد به شخصیت حقوقی در حقوق بین الملل   20
  • مبحث اول- دوره انحصار شخصیت حقوقی به دولت ها 21
  • مبحث دوم –  دوره موضوعیت انحصاری دولت ها همراه با تحول تدریجی مفهوم شخصیت حقوقی   26
  • مبحث سوم : دوره شکل گیری و توسعه مفهوم شخصیت حقوقی افراد  34
  • فصل دوم- تحلیل حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی   40
  • مبحث اول- بنیان فلسفی و نظری حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی   40
  • گفتار اول- امانوئل کانت    41
  • گفتار دوم –لاترپاخت    46
  • گفتار سوم- ترینداد  49
  • مبحث دوم-  شرح مفهوم و قلمرو اصطلاح حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی   50
  • گفتار اول – شرح معانی واژه های حق هر فرد به شناسایی شخصیت حقوقی   51
  • بند اول- معنا و مفهوم حق   51
  • الف- معنای لغوی حق   52
  • ب-مفهوم حق   52
  • ج- تفاوت حق بودن با حق داشتن   54
  • بند دوم- «هر کس» 55
  • بند سوم- «شناسایی» 56
  • بند چهارم- « هر جا» 58
  • بند پنجم- «شخص» 58
  • بند ششم-« قانون» 59
  • گفتار دوم- مفهوم و قلمرو حق هر فرد به شناسایی شخصیت حقوقی   60
  • گفتار سوم- حق برخورداری از حقوق   66
  • فصل سوم-جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در اسناد بین المللی جهانی و منطقه ای   67
  • مبحث اول- جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در اسناد بین المللی جهانی   68
  • گفتار اول-  اعلامیه جهانی حقوق بشر  68
  • بند اول- مباحث مقدماتی تدوین ماده 6  اعلامیه جهانی حقوق بشر  69
  • بند دوم- شرح ماده 6 اعلامیه جهانی حقوق بشر  73
  • گفتار دوم- میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی   74
  • بند اول- مباحث مقدماتی تدوین ماده16 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی   74
  • بند دوم – شرح ماده 16 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی   77
  • مبحث دوم-جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در اسناد بین المللی منطقه ای   78
  • گفتار اول- کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر  78
  • گفتار دوم- منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم  80
  • بند اول- شرح ماده پنج منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم  81
  • بند دوم- ماده سوم  پروتکل منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم  83
  • فصل چهارم- جایگاه حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی در میان برخی هنجارهای حقوق بین الملل   84
  • مبحث اول – جایگاه حق بر شخصیت حقوقی در میان قواعد عرفی بین المللی   84
  • گفتار اول- معنا و مفهوم قاعده عرفی بین المللی   84
  • گفتار دوم- قدرت الزام آور قاعده عرفی بین المللی   85
  • گفتار سوم- حق بر شخصیت حقوقی به مثابه قاعده عرفی بین المللی   86
  • مبحث دوم –  جایگاه حق بر شخصیت حقوقی در میان تعهدات عام الشمول   87
  • گفتار اول-  معنا و مفهوم تعهدات عام الشمول   87
  • گفتار دوم- حقوق بشر و تعهدات عام الشمول   88
  • گفتار سوم- حق بر شخصیت حقوقی به مثابه تعهدی عام الشمول   89
  • مبحث سوم- جایگاه حق بر شخصیت حقوقی در میان حقوق غیر قابل تعلیق   90
  • گفتار اول- مفهوم و معنای حقوق قابل تعلیق و حقوق غیر قابل تعلیق   90
  • بند اول- حقوق قابل تعلیق   90
  • بند دوم- حقوق غیر قابل تعلیق   91
  • گفتار دوم – حقوق غیر قابل تعلیق در اسناد بین المللی   92
  • گفتار سوم- حق بر شخصیت حقوقی به مثابه حقی غیر قابل تعلیق   94
  • مبحث چهارم –  جایگاه حق بر شخصیت حقوقی در میان حق های مطلق   95
  • گفتار اول- شرح معنا و مصادیق حق های مطلق   95
  • گفتار دوم- تمایز ما بین حق های مطلق و حقوق غیر قابل تعلیق   96
  • گفتار سوم- حق بر شخصیت حقوقی به مثابه حق مطلق   98
  • فصل پنجم- حقوق بشری ملازم و پیوسته با حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی   99
  • مبحث اول- حق کرامت انسانی   99
  • گفتار اول- شرح مفهوم حق کرامت انسانی   100
  • گفتار دوم- جایگاه حق بر کرامت انسانی در اسناد و رویه های قضایی بین المللی   103
  • گفتار سوم- پیوند مابین حق کرامت انسانی با حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی   106
  • مبحث دوم- حق برابری در مقابل قانون   107
  • گفتار اول – شرح مفهوم حق بر برابری در مقابل قانون   108
  • بند اول- معنا و مفهوم حق بر برابری حقوقی   109
  • بند دوم- معیار و ضابطه پذیرش رفتار متمایز  110
  • گفتار دوم- جایگاه حق بر برابری در مقابل قانون در اسناد بینالمللی   115
  • بند اول- اسناد عام بین المللی   116
  • بند دوم- اسناد خاص بین المللی   117
  • گفتار سوم- پیوند مابین حق بر شخصیت حقوقی و حق بر برابری حقوقی   118
  • مبحث سوم – حق بر دادخواهی   119
  • گفتار اول- مفهوم حق بر دادخواهی   119
  • گفتار دوم- جایگاه حق بر دادخواهی افراد در اسناد و رویه های قضایی بین المللی   125
  • گفتار سوم- پیوند مابین حق بر دادخواهی با حق فرد به شناسایی  شخصیت حقوقی   127
  • جمعبندی : 129
  • بخش دوم
  • آثار و پیامد های شناسایی حق فرد به شخصیت حقوقی
  • در آمد   132
  • فصل اول –  شناسایی و تضمین حقوق فردی نزد مراجع قضایی  و شبه قضایی بین المللی   134
  • مبحث اول- مراجع قضایی بین المللی   134
  • گفتار اول-دیوان اروپایی حقوق بشر  135
  • گفتار دوم- کمیسیون و دیوان حقوق بشر کشورهای آمریکایی   139
  • گفتار سوم- کمیسیون و دیوان آفریقایی حقوق بشر و مردم  142
  • مبحث دوم – مراجع شبه قضایی بین المللی   145
  • گفتار اول- کمیته حقوق بشر  146
  • گفتار دوم- کمیته رفع تبعیض علیه زنان   148
  • گفتار سوم- کمیته ضد شکنجه  150
  • گفتار چهارم- کمیته رفع تبعیض نژادی   153
  • فصل دوم – توسعه مسئولیت کیفری بینالمللی و تأکید بر وظایف بینالمللی افراد  155
  • مبحث اول- مبانی مسئولیت بین المللی افراد در حقوق بین الملل   156
  • مبحث دوم- شناسایی مسئولیت بین المللی افراد در دادگاههای بین المللی پس از جنگ جهانی دوم  159
  • گفتار اول- دادگاه نظامی بین المللی نورمبرگ    160
  • گفتار دوم-  دادگاه نظامی بین المللی شرق دور  163
  • مبحث سوم – توسعه مسئولیت کیفری با تشکیل دادگاه های ویژه  164
  • گفتار اول- دادگاه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق   165
  • گفتار دوم-  دادگاه کیفری بینالمللی رواندا 168
  • گفتار سوم – دیوان ویژه سیرالئون   169
  • مبحث چهارم- دیوان بین المللی کیفری   172
  • فصل سوم –ممنوعیت برخی اعمال و جرایم علیه انسان   176
  • مبحث اول- بردگی   176
  • گفتار اول- بردگی سنتی   177
  • گفتار دوم- بردگی مدرن   188
  • گفتار سوم- جایگاه منع بردگی در میان اسناد و قواعد حقوق بین الملل   194
  • بند اول- جایگاه منع بردگی در میان اسناد بین المللی   194
  • بند دوم- جایگاه منع بردگی در میان قواعد حقوق بین الملل   197
  • مبحث دوم-  ناپدید سازی اجباری اشخاص      198
  • گفتار اول- مفهوم و ماهیت ناپدید سازی اجباری اشخاص      199
  • گفتار دوم – ناپدید سازی اجباری اشخاص در اسناد بین المللی   202
  • گفتار سوم- ناپدیدسازی اجباری اشخاص، تخطی از حق افراد به شناسایی شخصیت حقوقی در رویه بینالمللی   205
  • جمعبندی   210
  • نتیجه گیری   212
  • فهرست منابع   222

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 16 =