پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی همبستگی و روابط رگرسیونی بین صفات مختلف سیب زمینی : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
doc
تعداد صفحات : 105
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش زراعت و اصلاح نباتات
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”بررسی همبستگی و روابط رگرسیونی بین صفات مختلف سیب زمینی ” با گرایش زراعت و اصلاح نباتات و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده بررسی همبستگی و روابط رگرسیونی بین صفات مختلف سیب زمینی:

برای تعیین روابط رگرسیونی بین صفات مختلف سیب­زمینی با عملکرد و همبستگی بین صفات،  آزمایشی در قالب طرح بلوک­های کامل تصادفی با سه تکرار در مؤسسه تحقیقات اصلاح وتهیه نهال و بذر کرج در سال 1391 اجرا شد. تیمارهای آزمایشی شامل 28 کلون مختلف سیب­زمینی با زمان رسیدگی متفاوت به همراه ارقام آگریا، مارفونا، ساتینا، ساوالان، کایزر و بورن بودند. صفات تعداد ساقه اصلی، ارتفاع بوته، قطر ساقه اصلی، تعداد روز تا غده دهی، متوسط تعداد غده در بوته، وزن متوسط غده، اندازه غده، عملکرد کل، عملکرد قابل­فروش، درصد ماده خشک، وزن مخصوص، درصد نشاسته، نسبت درصد قند احیا، رنگ گوشت و فرم غده بررسی شد.

نتایج نشان داد که بین کلون­ها برای اکثر صفات بررسی شده در سطح 1%، اختلاف معنی­داری وجود داشت. بررسی همبستگی به روش ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که دامنه همبستگی بین صفات مرتبط با کیفیت، بین 998/0 و 397/0- بوده که بیشترین همبستگی، بین میزان وزن مخصوص و درصد نشاسته و کم­ترین همبستگی، بین درصد ماده خشک و نسبت درصد قند احیا ثبت شد.

بررسی همبستگی به روش ضریب همبستگی پیرسون  نشان داد که دامنه همبستگی بین صفات کمی، بین 958/0 و 33/0- بوده که بیشترین همبستگی، بین عملکرد کل غده و عملکرد قابل­ فروش و کم­ترین همبستگی بین عملکرد قابل­ فروش و تعداد روز تا غده­دهی ثبت شد. صفت عملکرد قابل­ فروش و میزان نشاسته با عملکرد کل به­ترتیب بیشترین (958/0) و کم­ترین (101/0) همبستگی را داشت. همبستگی صفت تعداد روز تا غده­دهی با عملکرد کل و عملکرد قابل فروش منفی بود(33/0-).

نتایج بررسی روابط رگرسیونی به سه روش Forward، Backward و Stepwise انجام شد، نشان داد که نتایج حاصل از هر سه روش یکسان بوده و از بین صفات بعد از برداشت در سطح 1% فقط صفت وزن غده وارد مدل شد و به دنبال آن در سطح 5% رنگ گوشت و شکل غده نیز وارد مدل شدند همچنین از بین صفات قبل از برداشت، ارتفاع بوته و تعداد روز تا غده ­دهی وارد مدل گردیدند. بیشترین اثر مربوط به وزن غده (58/52 درصد) و کمترین اثر مربوط به شکل غده (51/5 درصد) بوده است.

 

مقدمه

از هنگامی­که بشر پا به عرصه حیات گذاشت دائما با مسئله کمبود غذا دست به گریبان بوده و پیوسته مي­کوشید تا به­نحوی با گرسنگی مقابله نماید. انسان­ها ابتدا زندگی خود را با شکار حیوانات و استفاده از میوه­های جنگلی می­گذرانده و کم­کم با پیشرفت زمان به فکر استفاده بیشتر از مواهب الهی افتادند و اقدام به کشت­و­کار نمودند، با کاشت دانه­های غلات این منظور را عملی نموده تا اینکه مسئله گرسنگی برطرف گردید. ولی با ازدیاد جمعیت، زراعت غلات به تنهایی نتوانست جوابگوی نیاز بشر باشد و انسان را از خطر گرسنگی برهاند،از این­رو کمبود مواد غذایی و کثرت جمعیت در قرن شانزدهم میلادی از مسائل و مشکلات دولت­های آن زمان گردید.

بدین ­سبب کشورهایی چون اسپانیا و انگلیس متحمل مخارج گزافی شده و با روانه کردن کشتی­ها و ملوانان ورزیده درصدد پیدا کردن محصولات جدیدی بودند تا جوابگوی نیاز غذایی مردم آن کشورها باشد. بالاخره کاشفان اسپانیایی بین سالهای 1335 تا 1353 میلادی موفق شدند سیب ­زمینی وحشی را از کشور پرو به اروپا ببرند که پس از زراعت و اصلاح نژاد آن، رقیب سرسختی برای غلات گردید به ­طوری­که امروزه یکی از مظاهر تمدن بشر مصرف سیب­زمینی است(کاظمی و همکاران، 1390). سیب­ زمینی یکی از مهمترین محصولاتی است که قسمت مهمی از نیازهای غذایی بشر را تامین می­نماید و با توجه به نقش و اهمیت آن شاید بتوان برخی از مشکلات کمبود انرژی در جیره غذایی مردم را تامین کرد. سیب­ زمینی از نظر میزان تولید سالانه بعد از برنج، گندم و ذرت در مقام چهارم جهان و از نظر کشورهای تولید کننده بعد از ذرت در رتبه دوم قرار دارد. سیب ­زمینی از نظر ارزش غذایی مهم بوده و هم ردیف گندم و برنج می­باشد (سبحانی، 1374). در کشور ما استعداد بالقوه­ای در زمینه رشد سیب­ زمینی وجود دارد. اگر الگوی مصرف جامعه به سمت این ماده غذایی متمایل گردد می­تواند در حد زیادی جایگزین مصرف گندم گردد. نظر به اهمیت سیب­ زمینی به عنوان یکی از مواد غذایی مهم در کشور و این­که استعداد فراوانی برای تولید این محصول استراتژیک وجود دارد لازم است تحقیقات و پژوهش­های تکمیلی به­ زراعی و به­نژادی در مورد آن انجام شود. آشنایی با صفات مختلف ازجمله عواملی است که می­بایست مورد توجه قرار گیرد. شناخت صفات موثر بر توليد و عملكرد مي­تواند در برنامه ­هاي اصلاحي و مديريت مزرعه كاربرد داشته باشد.

همچنين با در نظر گرفتن همبستگي بين صفات مي­توان از آنها به عنوان ملاك­هاي انتخاب ارقام مناسب در مزرعه بهره برد. ضريب همبستگي رابطه متقابل صفات مختلف گياهي و صفاتي كه مبناي انتخاب براي اصلاح عملكرد مي­باشند را مشخص مي­كند. اگر همبستگي بين عملكرد و يك صفت به علت اثر مستقيم صفت باشد، مي­توان آن صفت را به منظور اصلاح عملكرد انتخاب نمود، اما اگر همبستگي به صورت غير­مستقيم باشد در آن­صورت عمل انتخاب را بايد برروي صفتي انجام داد كه باعث اثر غير­مستقيم شده است ضمنا انتخاب صفات كمي بعد از دورگ­ گيري به­علت تداخل اثرات محيطي و ژنتيكي كار مشكلي بوده و ميزان موفقيت در انتخاب بستگي به اثرات ژن و وراثت­پذيري صفات انتخاب شده دارد.

 

اهداف بررسی همبستگی و روابط رگرسیونی بین صفات مختلف سیب زمینی:

شناخت صفات موثر بر توليد و عملكرد مي­تواند در برنامه­هاي اصلاحي و مديريت مزرعه كاربرد داشته باشد. همچنين با در نظر گرفتن همبستگي بين صفات مي­توان از آنها به عنوان ملاك­هاي انتخاب ارقام مناسب در مزرعه بهره برد. ضريب همبستگي رابطه متقابل صفات مختلف گياهي و صفاتي كه مبناي انتخاب براي اصلاح عملكرد مي­باشند را مشخص مي­كند. اگر همبستگي بين عملكرد و يك صفت به علت اثر مستقيم صفت باشد، مي­توان آن صفت را به منظور اصلاح عملكرد انتخاب نمود، اما اگر همبستگي به صورت غير­مستقيم باشد در آن صورت عمل انتخاب را بايد برروي صفتي انجام داد كه باعث اثر غير­مستقيم شده است ضمنا انتخاب صفات كمي بعد از دورگ­گيري به علت تداخل اثرات محيطي و ژنتيكي كار مشكلي بوده و ميزان موفقيت در انتخاب بستگي به اثرات ژن و وراثت­پذيري صفات انتخاب شده دارد.

اهداف اصلاحی در میان کشورهای مختلف متفاوت می­باشد ولیکن در تمامی برنامه­ها احتمالا انتخاب برای عملکرد بالا، رسیدگی و دوره خواب مناسب، مشخصاتی از غده که روی کیفیت و مناسب بودن آنها برای مصارف خاص مؤثر باشند و مقاومت به استرس­های زنده و غیر­زنده درنظر گرفته خواهد شد. اهداف اصلاحی سیب­زمینی همچنین می­تواند شامل صفاتی باشد که ارزش صادراتی آن را افزایش دهد. در این خصوص واریته­های جدید می­بایست برای صفات مختلف کشور هدف نیز مورد ارزیابی قرار گیرند. از نکات کلیدی که یک اصلاح­گر می­بایست در تصمیم­گیری­ها مدنظر داشته باشد عبارتند از: ژرم­پلاسم و روش اصلاحی مورد استفاده، روش تکثیر ارقام اصلاح شده (رویشی یا از طریق بذر حقیقی سیب­زمینی)، امکان تغییر ژنتیکی ارقام اصلاحی و چگونگی دست­یابی به مقاومت پایدار در مقابل آفات و بیماری­ها (استریک و ورسما [1]، 1999و بنربال و همکاران [2]، 2003).

شناسایی بهترین کلون­ها و به­دنبال آن معرفی آنها به­عنوان رقم مناسب برای هرمنطقه بایستی به ­عنوان جزء اولیه در اولویت مدیریت زراعی قرار گیرد، زیرا با وجود بهبود سایر عوامل زراعی و موثر در تولید و در صورت نداشتن کلون و ارقام مناسب منطقه نمی­توان انتظار عملکرد بالا و کیفیت مناسب را داشت. غالبا ارقام جدید به­دلیل این­که عملکردشان در آزمایشات مقایسه عملکرد ارقام، بیشتر از ارقام متداول بوده، معرفی می­گردند. ارقام جدید امکان دارد از نظر عملکرد با ارقام قدیمی مشابه باشند ولی از نظر کیفیت و امکان فراوری نسبت به ارقام قدیمی برتری دارند. در انتخاب و دست­یابی به ارقام برتر، شناخت صفات،توارث­پذیری و رابطه آنها با یکدیگر می­تواند به محقق در رسیدن به هدف یاری نماید و باعث تسریع مراحل ارزیابی گردد. لذا در این تحقیق تعیین همبستگی، توارث­پذیری عمومی و روابط بین صفات از اهداف مهم اجرای پروژه بود که متعاقب آن کلون­های برتر از نظر عملکرد، رنگ گوشت و فرم غده جهت مصارف خوراکی و کلون­های مناسب فرآوری (ماده خشک، وزن مخصوص و قند احیای مناسب) شناسایی گردیدند. ضمنا تعیین قرابت بین کلون­ها بر اساس خصوصیات فنوتیپی نیز صورت گرفت تا درصورت نیاز برای جایگزینی کلون­ها و یا استفاده در برنامه­های اصلاحی مورد استفاده قرار گیرد.

 

فهرست مطالب بررسی همبستگی و روابط رگرسیونی بین صفات مختلف سیب زمینی:

1- مقدمه1
1-1- تاریخچه (خاستگاه و پراکنش سیب ­زمینی3
1-2- ترکیبات غده سیب­ زمینی4
1-3- سطح زیر­کشت، میزان تولید و عملکرد سیب­ زمینی کشور6
1-3-1- سطح زیر­کشت6
7
1-3-3- عملکرد در هکتار8
1-4- تولید جهانی سیب­ زمینی8
1-5- سطح زیر­کشت جهانی9
1-6- مصرف سیب ­زمینی10
1-7 – گیاه شناسی11
1-8- مورفولوژی سیب­ زمینی12
1-8-1- ریشه12
1-8-2- استولون13
1-8-3- ساقه13
1-8-4- برگ13
1-8-5- غده14
1-8-6- گل آذین، میوه و گل14
1-9- اهداف اجرای این طرح14
2- بررسی منابع16
2-1 تنوع صفات زراعی در گیاه سیب­زمینی17
2-2 – خصوصیات فیزیکوشیمیایی غده21
2-3 – همبستگی بین صفات27
2-4- وراثت­پذیری عمومی32
2-5- روابط رگرسیونی34
2-6- تجزیه به عامل­ها35
3 – مواد و روشها 36
3-1- موقعیت جغرافیایی و وضعیت اقلیمی محل اجرای طرح37
3-2- نمونه­برداری خاک37
3-3- تیمار و طرح آزمایشی37
3-4- کاشت38
3-4-1- عمليات تهيه و آماده­سازي زمين38
3-4-2- تهیه بذر38
3-5- داشت38
3-5-1-  آبیاری38
3-5-2- مبارزه با علف­های هرز38
3-5-3- خاک­دهی پای بوته39
3-5-4- مبارزه با آفات و بیماری­ها39
3-6- برداشت39
3-7- مراحل نمونه ­برداری و اندازه­ گیری­ها39
3-7-1- گروه ­بندی فرم غده39
3-7-2- نحوه اندازه‌گيري وزن مخصوص40
3-7-3- نحوه طبقه­بندی کلون­ها بر اساس ماده خشک غده40
3-7-4- نحوه محاسبه درصد نشاسته41
3-7-5- نحوه محاسبه درصد نسبی قند احیا41
3-7-6- نحوه محاسبه روز تا غده­ دهی41
3-7-7- نحوه محاسبه عملکرد کل غده41
3-7-8- نحوه محاسبه عملکرد قابل فروش غده42
3-7-9- نحوه کدبندی رنگ گوشت42
3-7-10- نحوه محاسبه توارث­ پذیری عمومی صفات42
3-8- تجزیه آماری داده­ها43
3-8-1- نحوه تجزیه خوشه­ای (­کلاستر43
4 – نتایج و بحث  44
4-1 – قطر ساقه، تعداد ساقه اصلی و ارتفاع بوته45
4-2- متوسط تعداد غده در بوته، وزن غده و تعداد روز تا غده­دهی48
4-3 – عملکرد غده، عملکرد قابل فروش، فرم غده و رنگ گوشت52
4-4 – درصد ماده خشک، وزن مخصوص، درصد نشاسته و نسبت درصد قند احیا56
4-5- وراثت­پذیری عمومی صفات60
4-6- همبستگی بین صفات62
4 – 7 – تجزیه خوشه ­ای داده ­ها (­کلاستر65
4 – 8 – تجزیه به عامل­ها68
4 – 9 – تجزیه رگرسیون73
نتیجه گیری 75
پیشنهادات77
منابع و مآخذ78
Abstract……………………………………………………………………………..88

فهرست جداول

جدول 1-1 – ترکیبات عمده غذایی در 100 گرم سیب­ زمینی (صورتی زنجانی، 1380)……………..6
جدول 1-2- برترین کشورهای تولید کننده سیب­ زمینی در جهان (فائو، 2011)…………………………9
جدول 1-3- ده کشور دارنده بیشترین سطح زیر­کشت سیب­ زمینی در جهان ( فائو، 2011)………..10
جدول 3-1 – خصوصیات خاک مزرعه محل آزمایش از عمق صفر تا 30 سانتی­متری………………37
جدول 3- 2- نحوه رتبه‌بندي اندازه غده‌هاي کلون­های مورد بررسی40
جدول 3 – 3 – طبقه­بندی کلون­ها بر اساس درصد ماده خشك غده41
جدول 3- 4- نحوه رتبه‌بندي رنگ گوشت کلون­های مورد بررسی در آزمایش42
جدول 4 – 1 – تجزیه واریانس مربوط به صفات قطر ساقه، تعداد ساقه اصلی و ارتفاع بوته……..46
جدول 4-2- مقایسه میانگین ارقام و کلو­ن­های مختلف سیب ­زمینی درخصوص صفات قطر ساقه، تعداد ساقه اصلی و ارتفاع بوته در سطح 1% با استفاده از آزمون دانکن47
جدول 4 – 3 – تجزیه واریانس مربوط به تعداد غده، وزن غده و تعداد روز تا غده دهی50
جدول 4-4- مقایسه میانگین ارقام و کلو­ن­های مختلف سیب­زمینی درخصوص صفات متوسط تعداد غده در بوته، وزن غده و تعداد روز تا غده دهی در سطح 1% با استفاده از آزمون دانکن51
جدول 4 – 5 – تجزیه واریانس مربوط به عملکرد غده، عملکرد قابل فروش، فرم غده و رنگ گوشت…54
جدول 4-6- مقایسه میانگین ارقام و کلو­ن­های مختلف سیب­زمینی درخصوص صفات عملکرد غده، عملکرد قابل فروش­، فرم غده و رنگ گوشت در سطح 1% با استفاده از آزمون دانکن……………..55
جدول 4– 7 – تجزیه واریانس مربوط به صفات درصد ماده خشک، وزن مخصوص، درصد نشاسته و نسبت درصد قنداحیا58
جدول 4-8- مقایسه میانگین ارقام و کلو­ن­های مختلف سیب­زمینی درخصوص صفات درصد ماده خشک، وزن مخصوص، درصد نشاسته و نسبت درصد قند احیا. در سطح 1% با استفاده از آزمون دانکن59
جدول 4-9- میزان توارث­پذیری عمومی صفات در کلون­های مختلف و ارقام شاهد مورد مطالعه62
جدول 4 – 10 – همبستگی بین صفات مختلف سیب­زمینی در کلون­های مورد آزمایش64
جدول 4 – 11 – ماتریس مولفه ­های اصلی صفات اندازه­گیری شده70
جدول 4 – 12 – ماتریس چرخش دهنده عامل­ها70
جدول 4 – 13 – ماتریس مولفه­ های چرخش یافته71
جدول 4 – 14 – میزان واریانس مشترک و اختصاصی برای هر صفت72
جدول 4 – 15 – مقادیر ویژه، درصد واریانس و واریانس تجمعی عامل­ها72

 

فهرست اشکال و نمودارها

نمودار 1-1- توزیع سطح کشت سیب ­زمینی استان­های مهم تولیدکننده نسبت به کل کشور در سال زراعی 90-13897
نمودار 1-2- توزیع میزان تولید سیب­ زمینی استان­های مهم تولیدکننده نسبت به کل کشور سال زراعی 90-13898
شکل 1-3 – روند تولید سیب ­زمینی در کشورهای جهان طی سالهای 2007-1991…9
شکل 1-4 –  روند سرانه مصرف سیب­ زمینی در ایران و جهان در بازه 1990-2009.11
نمودار 4 – 1 – دندروگرام تجزیه خوشه ­ای براساس صفات کمی66
نمودار 4 – 2 – دندروگرام تجزیه خوشه ­ای بر اساس صفات مرتبط با کیفیت67
نمودار 4 – 3 – دندروگرام تجزیه خوشه ­ای بر اساس کلیه صفات68

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + چهار =