پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسي تغييرات صفات مورفوفيزيولوژيكي ژنوتيپ­هاي مختلف برنج تحت شرايط تنش شوري و ارزيابي تحمل آن­ها : پایان نامه ارشد کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات
doc
تعداد صفحات : 150
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته کشاورزی - گرایش زراعت و اصلاح نباتات
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.دیجی لود در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” بررسي تغييرات صفات مورفوفيزيولوژيكي ژنوتيپ­هاي مختلف برنج تحت شرايط تنش شوري و ارزيابي تحمل آن­ها ” با گرایش زراعت و اصلاح نباتات و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده بررسي تغييرات صفات مورفوفيزيولوژيكي ژنوتيپ­هاي مختلف برنج تحت شرايط تنش شوري و ارزيابي تحمل آن­ها :

ميزان تنوع ژنتيكي به منظور اصلاح گياهان زراعي و ارتقاء سطح مديريت منابع ژنتيكي از اهميت زيادي در برنامه­ هاي اصلاحي برخوردار است. به منظور مطالعه تنوع ژنتيكي 29 ژنوتيپ مختلف برنج بر اساس صفات گياهچه­اي و آزمايشات مولكولي، آزمايشي در قالب طرح پايه بلوک­های کامل تصادفی و به صورت کرت­های خرد شده در سه تکرار اجرا شد. فاكتور اصلي محيط شاهد و تنش شوري (8 دسي­زيمنس بر­متر) و فاكتور فرعي ژنوتيپ­ها بودند. صفات مورد ارزيابي شامل وزن خشك ريشه و اندام هوايي، طول ريشه و اندام هوايي، نسبت سديم به پتاسيم، محتواي كلروفيل، زيست­توده و سطح برگ بود.

نتايج حاصل از تجزيه واريانس داده ­ها نشان داد كه اختلاف بين ژنوتيپ­ها، سطوح شوري و اثر متقابل ژنوتيپ­ ­شوري براي كليه صفات مورد بررسي معني­ دار است. در شرايط شور مقادير كليه صفات به غير از نسبت سديم به پتاسيم كاهش معني­ داري نشان داد. همبستگي منفي و معني­ داري بين زيست­ توده و نسبت سديم به پتاسيم در شوري 8 دسي­زيمنس بر­متر وجود داشت.

تفاوت بین ژنوتيپ­ها از نظر دو شاخص تحمل و تحمل به تنش برای همه صفات معنی­ دار بود. تجزیه خوشه­ ای بر اساس صفات گیاهچه­ای در شرايط شور، ژنوتيپ­هاي مورد بررسی را در سه گروه (متحمل، نسبتا متحمل و حساس) قرار داد.

اين گروه ­بندي با نتايج حاصل از امتياز­دهي ژنوتيپ­ها بر اساس ميانگين موازنه شده صفات مورد بررسي منطبق بود. به منظور بررسي تنوع مولكولي، DNA از برگ­هاي جوان با روش CTAB استخراج گرديد و سپس با 30 جفت آغازگر ريزماهواره­اي تكثير شد.

نتايج حاكي از وجود 106 آلل چند­شكل در ژنوتيپ­هاي مورد مطالعه بود كه بيشترين آلل در جايگاه RM7426 و كمترين تعداد آلل در جايگاه RM340 مشاهده شد. ميانگين تعداد آلل­ هاي مشاهده شده در کل ارقام 53/3 بود. کمترین ارزش PIC (محتوای اطلاعاتی چند­شکل) برای آغازگر­های RM445، RM466، RM3345، RM7424 و بیشترین مقدار PIC برای آغازگر­های RM7426، RM1337، RM478 و RM5430  مشاهده گرديد.

نتايج حاصل از تجزيه به مؤلفه­ هاي اصلي براي داده­ هاي مولكولي نشان داد كه 12 مؤلفه اول قادر به توجيه 40/84 درصد از كل تنوع مي­باشند. تجزيه خوشه ­اي بر اساس  داده ­هاي مورفوفيزيولوژيك و مولكولي انجام شد و تطابق زيادي بين نتايج نشان داد. مقايسه روش­هاي مورد بررسي نشان داد كه اطلاعات حاصل از داده­هاي ريزماهواره مي­تواند مكمل اطلاعات حاصل از صفات مورفوفيزيولوژيك باشد.

 

مقدمه بررسي تغييرات صفات مورفوفيزيولوژيكي ژنوتيپ­هاي مختلف برنج تحت شرايط تنش شوري و ارزيابي تحمل آن­ها

برنج با نام علمي (.L Oryza sativa) بعد از گندم مهمترين گياه زراعي دنيا به شمار مي­رود و غذاي اصلي بيش از نيمي از مردم جهان به خصوص كشور­هاي در حال توسعه را تشكيل مي­دهد. برنج عمده­ترين محصول مناطق گرمسيري و يا فصول گرم مناطق معتدله مي­باشد. بيش از 90 درصد برنج جهان، در آسيا توليد مي­شود و در عين حال اغلب آن نيز در همين قاره مصرف مي­شود (فتحی، 1378). امروزه رشد سريع جمعيت و نابودي منابع پايه و حياتي و همچنين محدوديت در منابع توليد باعث شده است تا محققان اصلاح نباتات در جهت توليد ارقام پر­محصول، با كيفيت مرغوب و سازگار با محيط­هاي تحت تنش گام­هاي بلندي بر­دارند. شوري خاك­هاي زراعي و آب آبياري را مي­توان جزء عمده­ترين عوامل محدود كننده رشد گياهان در اكثر نقاط كشور، خصوصاً مناطق خشك و نيمه خشك دانست (گرين­وي و مانز، 1990).

از طرف ديگر، برنج تنها گياه زراعي خانواده غلات[1] است كه توانايي رويش در آب را دارد و نياز به خاكي با ظرفيت نگهداري آب بالا دارد. بنابراين در مناطق ويژه­اي كه ساير گياهان كشت نمي­شوند، رشد مي­كند. آب مورد استفاده براي برنج مي­بايست از كيفيت بالايي برخوردار باشد، درحالي كه در اكثر مواقع آب مورد استفاده حاوي بسياري از نمك­هاي سديم و كلريد مي­باشد (برناستاین و همکاران، 1974؛ بسام و همکاران، 1991).

اولين گام در هر برنامه اصلاحي اطمينان از وجود تنوع كافي، ارزيابي و انتخاب ژنوتيپ­هاي مطلوب مي­باشد و میزان مقاومت گياهان در برابر آفات، بيماري­ها و تنش­هاي محيطي به تنوع ژنتيكي وابسته است. گیاهانی که از نظر طبقه­ بندی، خویشاوندی نزدیکی دارند، اطلاعات مهمی را از نظر تفاوت­ها و شباهت­های ژنتیکی میان گروه­های ژنتیکی عرضه می­نمایند. در واقع حفاظت ­شدگی بسیاری از ژن­ها در بین گیاهان یک گروه، دلیل اصلی امکان انتقال این اطلاعات از گیاه مدل به گیاهان دیگر است. این درجه بالای حفاظت­شدگی در بین گیاهان زیادی دیده شده است که از آن جمله می­توان به همسان بودن بعضی کروموزوم­های گندم، برنج، ذرت، سورگوم و ارزن اشاره نمود.

با توجه به ژنوم کوچک­تر برنج در مقایسه با ژنوم بزرگ گندم، می­توان امیدوار بود که از برنج به عنوان یک گیاه مناسب برای مطالعات ژنتیکی مربوط به گندمیان استفاده نمود و اطلاعات مناسبی برای سایر گیاهان این خانواده استخراج کرد (آن و همکاران، 1993؛ نیوتو و همکاران، 1994). تنوع ژنتيكي به دليل آزادي انتخاب در آينده حائز اهميت است، زیرا آگاهي از ميزان تنوع در ميان ژنوتیپ­هاي گياهان زراعي و از جمله برنج، اولين گام در اصلاح براي صفات مهم زراعي است

روش­هاي مختلفي جهت تعيين تنوع ژنتيكي ارقام وجود دارد و در اين ميان استفاده از نشانگر­هاي مولكولي كه چند­شكلي بالايي را نشان مي­دهند و از اثرات محيطي نيز تاثير­پذيري كمتري دارند از كارايي بيشتري برخوردار هستند. در بين نشانگر­ها، ريزماهواره­ها به علت چند­شكلي بالا، هم­بارز بودن و عدم تاثير از شرايط محيطي از جمله نشانگر­هاي مولكولي هستند كه مي­توانند به طور مستقيم تنوع ژنتيكي بين ژنوتيپ­ها را تعيين كنند. به دليل ويژگي­هاي ذكر شده امروزه محققين زيادي در دنيا از اين نشانگر به طور گسترده در شناسايي و طبقه­بندي ارقام گياهي استفاده مي­‎كنند

اهداف تحقيق بررسي تغييرات صفات مورفوفيزيولوژيكي ژنوتيپ­هاي مختلف برنج تحت شرايط تنش شوري و ارزيابي تحمل آن­ها :

1) بررسي تغييرات صفات مورفوفيزيولوژيكي ژنوتيپ­هاي مختلف برنج تحت شرايط تنش شوري و ارزيابي تحمل آن­ها

2) شناسايي ژنوتيپ­هاي مقاوم به شوري در مرحله گياهچه ­ای

3) مطالعه و برآورد ميزان تنوع ژنتيكي در سطح مولكولي در ژنوتيپ­هاي مختلف برنج با استفاده از نشانگر­هاي ريزماهواره

4) مقايسه نتايج حاصل از بررسي صفات مورفوفيزيولوژيك با داده­هاي مولكولي ريزماهواره

 

نتيجه­ گيري كلي

1- تفاوت معني­ دار بين ژنوتيپ­ها بيانگر وجود تنوع ژنتيكي براي صفات ارزيابي شده در مرحله گياهچه ­اي در شرايط شوري در ژنوتيپ­هاي مورد بررسي است.

2- واكنش متفاوت ژنوتيپ­هاي مورد بررسي نسبت به شدت تنش موجب شد كه اثر متقابل ژنوتيپ­×­شوري نيز براي كليه صفات مورد بررسي معني­دار گردد. با افزايش تنش شوري در 8 دسي­ زيمنس بر­متر طول ريشه، طول اندام هوايي، وزن خشك ريشه، وزن خشك اندام هوايي، زيست­توده، سطح برگ و كلروفيل كاهش پيدا كرد، در حالي كه نسبت سديم به پتاسيم افزايش نشان داد.

3- امتياز ژنوتيپ در شوري 8 دسي­زيمنس بر متر توانست ژنوتيپ­هاي حساس و متحمل را تفكيك نمايد.

4- بررسي ژنوتيپ­ها در مرحله گياهچه­اي نشان داد كه ژنوتيپ­هاي غريب، شاه­پسند، IR67075-2B-2-2، IR65-185-3B-8-3-2 و IR65192-4B-6-1، IR63311-B-6-2-1-3، IR74099-3R-2-2  با داشتن امتياز پايين، زيست­توده، وزن خشك اندام هوايي و ريشه و طول اندام هوايي بالا در تنش شوري 8 دسي­زيمنس بر­متر، متحمل هستند. در حالي كه ژنوتيپ­هاي خزر، سپيدرود، IR50، IR28، IR74095-AC40، و IR65195-3B-19-1-1 حساس بودند.

5- مقایسه میانگین­ها برای نسبت سدیم به پتاسیم نشان داد ژنوتيپ­هايي که در امتیاز­بندی، واکنشی بین متحمل و نسبتا متحمل داشتند نسبت سدیم به پتاسیم پایینی داشتند. تنوع بین ژنوتيپ­هاي مورد بررسی برای طول ریشه، وزن خشک ریشه، وزن خشك اندام هوایی و زیست­توده در شرایط بدون تنش بیشتر از شرایط تنش بود، در حالی که برای نسبت سدیم به پتاسیم تنوع در شرایط تنش بیشتر بود.

6- همبستگی بالا و معنی­داری در هر دو سطح شور و شاهد بین طول اندام هوایی، وزن خشک ریشه و اندام هوایی با زیست­توده وجود داشت. همبستگی بالا و معنی­دار بین زیست­توده و نسبت سدیم به پتاسیم در شوری 8 دسی­زیمنس بر­متر (**620/0-) نشان داد ژنوتيپ­هاي متحملی که از     زیست­توده بالایی برخوردار هستند، نسبت سدیم به پتاسیم کمتری دارند.

7- تفاوت بین ژنوتيپ­ها از نظر شاخص تحمل به شوری (STI) و شاخص حساسیت به تنش (SSI) برای همه صفات در شوری 8 دسی­زیمنس بر­متر معنی­دار بود. شاخص­های تحمل و حساسیت برای نسبت سدیم به پتاسیم در شوری 8 دسی­زیمنس بر­متر، ژنوتيپ­هاي حساس و متحمل را به وضوح از هم متمایز ساختند.

8- همبستگی بین میانگین صفات مختلف گیاهچه­ای در ژنوتيپ­ها در شوری 8 دسی­زیمنس بر متر با شاخص­های تحمل (TOL) و تحمل به تنش (STI) برای همه صفات مورد بررسي معنی­دار و بالاتر از 5/0 بود.

9- تجزیه خوشه­ای بر اساس صفات گیاهچه­ای در شوری 8 دسی­زیمنس بر­متر، ژنوتيپ­هاي مورد بررسی را در سه گروه (متحمل، نسبتا متحمل و حساس) قرار داد. گروه اول ژنوتيپ­هاي غريب، شاه­پسند، IR67075-2B-2-2 و IR74099-3R-2-2 متحمل به شوري و گروه دوم ژنوتيپ­هاي خزر، سپيدرود، IR50، IR28، IR74095-AC40 و IR65195-3B-19-1-1 حساس به شوري بودند. گروه سوم 19 ژنوتيپ را شامل شد كه از نظر صفات مورد بررسی حد­واسط دو گروه مذکور بودند.

10- با استفاده از 30 جفت آغازگر اختصاصي در مجموع 106 آلل مشاهده شد كه تعداد آلل­هاي مشاهده شده در جايگاه­هاي مختلف از 2 آلل در جايگاه (RM340) تا 6 آلل در جايگاه (RM7426) متغیر بودند. میانگین تعداد آلل­های مشاهده شده 53/3 بود.

11- در اين مطالعه نشان داده شد كه از ميان جايگاه­ هاي ريزماهواره­اي مورد استفاده، مي­توان يك سري نشانگر با قدرت تمايز بالا مانند نشانگرهای (RM416،RM478 ، RM5430، RM5473، RM7426، RM184 و RM1337) را براي مطالعات بعدي معرفي كرد. برخي از اين نشانگر­ها كه بیشترین مقدار PIC را دارند نيز شامل نشانگر­های RM7426، RM1337، RM478 و RM5430    مي­شوند.

12- محاسبه فراوانی آللی در هر جایگاه و همچنین میزان هتروزیگوسیتی نشان داد که میانگین هتروزیگوسیتی مشاهده شده در ژنوتيپ­هاي مختلف در حدود 017/0 می­باشد.

13- با توجه به تعداد آلل­هاي مشاهده شده و مؤثر در ژنوتيپ­هاي مورد مطالعه، استنباط مي­گردد كه چند­شكلي و كارايي آغازگر­هاي مورد بررسي خوب بوده و مي­توان از اين آغازگر­ها در مطالعات بعدي استفاده نمود.

14- گروه­بندي ژنوتيپ­ها براي داده­هاي مولكولي ژنوتيپ­ها را در دو گروه اصلي قرار داد. گروه اول شامل ژنوتيپ­هاي متحمل و نسبتا متحمل و گروه دوم شامل ژنوتيپ­هاي حساس مي­باشد.

15- نتايج تجزيه به مؤلفه­هاي اصلي داده­هاي مولكولي نشان داد كه 12 مؤلفه اول قادر به توجيه 40/84 درصد از تغييرات واريانس كل هستند.

16- در مجموع يافته ­هاي حاصل از بكارگيري روش­هاي مختلف مورفوفيزيولوژيكي و نشانگر­هاي ريزماهواره، تصوير جامع­تري را از ساختار ژنتيكي ارقام و صفات مطلوب آن­ها به دست مي­ دهد، به ترتيبي كه به نظر مي­رسد ادامه پروژه اصلاحي با تكيه بر اين نتايج موفقيت­آميز خواهد بود.

 

 

فهرست مطالب بررسي تغييرات صفات مورفوفيزيولوژيكي ژنوتيپ­هاي مختلف برنج تحت شرايط تنش شوري و ارزيابي تحمل آن­ها

چكيده 1

1-1- مقدمه. 2

2-1- تاريخچه و اهميت کشت برنج.. 2

2-1-1- مناطق مهم توليد برنج در ایران و جهان   2

2-1-2- مشخصات گياه ­شناسی برنج.. 2

2-2- تنش شوری.. 2

2-2-1- مکانيسم­هاي مقاومت به شوری.. 2

2-2-2- واکنش گياهان به شوری 2

2-2-3- اثرات اسمتيک شوری بر گياه 2

2-2-4- تغيير در تعادل عناصر غذايی (يون­ها) 2

2-2-5- تحمل گياهان نسبت به سديم. 2

2-2-6- گزينش ارقام براي تحمل به شوري.. 2

2-2-7- اثر شوري بر برنج.. 2

2-3- آبكشت (كشت هيدروپونيك) 2

2-3-1- محلول غذايي.. 2

2-3-2- درجه حرارت و pH لازم براي كشت هيدروپونيك… 2

2-4- مشخصات ژنتيکی و تنوع ژنتيكي برنج.. 2

2-4-1- نشانگر­های مولکولی.. 2

2-4-3- نشانگر­هاي DNA مبتني بر PCR.. 2

2-5- تجزيه و تحليل داده ­هاي مولكولي براي مطالعه روابط تكاملي.. 2

2-5-1- فاصله ژنتيكي.. 2

2-5-2- تخمين فاصله و شباهت ژنتيكي.. 2

2-5-3- روش­هاي آماري براي تجزيه و تحليل تنوع ژنتيكي.. 2

2-5-4- تجزيه خوشه­اي.. 2

2-5-5- تجزيه به مؤلفه ­هاي اصلي.. 2

2-6- معیار­های محتوای اطلاعات نشانگر­ها و معيار­هاي اندازه­ گيري تنوع ژنتيكي.. 2

2-6-1- محتوای اطلاعاتی چند­شکل.. 2

2-6-2- معيار­هاي اندازه ­گيري تنوع ژنتيكي.. 2

2-6-3- هتروزيگوسيتي يا تنوع ژني.. 2

3-1-1- بررسي تحمل به شوری ژنوتيپ­ها در مرحله گیاهچه. 2

3-2- صفات مورد ارزيابي.. 2

3-3- مراحل استخراج DNA.. 2

3-3-1- نمونه­ برداری.. 2

3-3-2- تعیین غلظت و کمیت DNA.. 2

3-3-3- واکنش زنجیره­ای پلی­مراز PCR.. 2

3-3-4- شرایط بهینه و انجام واکنش PCR.. 2

3-3-5- آغازگر­هاي مورد مطالعه. 2

3-4- الكتروفورز ژل عمودي.. 2

3-4-1- شستشو و آماده ­سازي دستگاه الكتروفورز. 2

3-4-2- بارگذاري نمونه ­ها و انجام الكتروفورز. 2

3-4-3- رنگ ­آميزي ژل به روش نيترات نقره 2

3-4-4- امتيازده ي باند­ها 2

3-5- تجزيه ­هاي آماري و نرم ­افزار­هاي مورد استفاده براي تجزيه و تحليل.. 2

4-1- ارزيابي تحمل به شوري ارقام. 2

4-1-1- ارزيابي تحمل به شوري در مرحله گياهچه و در شرايط كنترل شده 2

4-1-2- شاخص­های تحمل و حساسیت… 2

4-1-3- تجزيه به مؤلفه­ هاي اصلي در داده­هاي مورفوفيزيولوژيك… 66

4-1-4- تجزیه خوشه­ای.. 2

4-2- نتایج حاصل از استخراج DNA.. 2

4-2-1- سودمندی نشانگر­های ریزماهواره در برنج.. 2

4-2-2-هتروزیگوسیتی.. 2

4-2-3- تجزيه خوشه­اي بر اساس داده­ هاي مولكولي.. 2

4-2-4- تجزيه به مؤلفه­ هاي اصلي.. 2

4-2-5- مقايسه اطلاعات حاصل از تجزيه خوشه­اي صفات مورفوفيزيولوژيكي با داده­ هاي مولكولي.. 2

4-3- نتيجه­ گيري كلي.. 2

4-3-1- جمع­ بندي نتايج حاصل از روش­هاي مورفوفيزيولوژيكي و مولكولي.. 2

4-3-2- پيشنهادات… 86

ضمائم. 87

منابع. 2

چكيده انگليسي.. 104

 

 

فهرست شكل­ها

شکل 3-1- آماده سازي محيط کشت هيدروپونيک: (الف) صفحه يونوليت، (ب) ايجاد سوراخ روي صفحه، (ج) صفحه نايلوني مشبک، (د) چسباندن صفحه مشبک به يونوليت، (ه)سيني 20 ليتري، (و) جاگذاري صفحه روي سيني.. 34

شکل 3-2- مراحل کشت تا نمونه­ برداری، (الف) عبور ریشه­چه از سوراخ­های صفحه مشبک، (ب) گیاهان یک هفته پس از کشت (ج) گیاهان سه هفته پس از کشت .. 35

شكل (4-1) زیست ­توده ژنوتيپ­هاي مورد مطالعه برنج در مرحله گياهچه در شرایط محیط شور و شاهد  54

شکل (4-2) نسبت سدیم به پتاسیم ژنوتيپ­هاي مورد مطالعه برنج در مرحله گیاهچه در شرایط محیط شور و شاهد  59

شکل (4-3) دندروگرام تجزیه­ خوشه­ای ژنوتيپ­هاي برنج در شوری 8 دسی­زیمنس بر­متر بر اساس صفات مورد مطالعه در مرحله گیاهچه  70

شکل(4-4) تصویر فرآورده PCR نمونه DNA 29 ژنوتيپ مورد مطالعه بر روی ژل اكريلاميد 6  درصد (آغازگر RM340)   72

شكل (4-5) تصویر فرآورده PCR نمونه DNA 29 ژنوتيپ مورد مطالعه بر روي ژل اكريلاميد 6 درصد (آغازگر RM262)   72

شكل (4-6) تجزيه خوشه­اي بر اساس روش UPGMA با ضريب تشابه جاكارد براي ژنوتيپ­هاي

مورد مطالعه برنج 76

شكل (4-7) پراكنش دو بعدي ژنوتيپ­هاي مختلف برنج بر اساس دو مؤلفه اول حاصل از نشانگرهای مولکولی   81

 

فهرست جدول­ها

33 جدول 3-1- ژنوتيپ­هاي مورد بررسی از نظر تحمل به شوری در مرحله گیاهچه

جدول 3-2- محلول غذایی یوشیدا (یوشیدا و همكاران، 1976) 36

جدول 3-3- نحوه امتيازدهي ژنوتيپ­ها پس از اعمال تيمار شوري (گریگوریو و همكاران، 1997)..36

جدول 3-4-  مواد مورد استفاده در واكنش زنجيره­اي پلي­مراز .. 42

جدول 3-5 چرخه حرارتي و زمان بهینه شده در مراحل مختلف واکنش زنجیره­ای پلی­مراز (برای دمای اتصال 55 درجه سانتی­گراد)   43

جدول 4-1- تجزيه واريانس صفات مورد مطالعه به صورت كرت­هاي خرد شده در قالب طرح بلوك كامل تصادفي 52

جدول 4-2- ميانگين امتياز ژنوتيپ­هاي مورد بررسي طبق روش گريگوريو و همكاران (1997) در شوري 8 دسي­زيمنس بر­متر   53

جدول 4-3- ضرایب همبستگی بین صفات مورد مطالعه در هر یک از سطوح شوري (8 دسی زیمنس برمتر) و شاهد در مرحله گیاهچه   58

جدول 4-4- مقایسه میانگین صفات مختلف ژنوتيپ­ها در شرایط تنش شوري با استفاده از آزمون دانکن در سطح احتمال 5 درصد 61

جدول4-5- مقایسه میانگین صفات مختلف ژنوتيپ­ها در شرایط شاهد با استفاده از آزمون دانکن در سطح احتمال 5 درصد  62

جدول4-6- شدت تنش (SI) برای صفات مورد بررسی در شوری­های 8 دسی زیمنس بر­متر .. 64

جدول 4-7- تجزیه واریانس شاخص تحمل به تنش صفات مختلف در شرايط شور و شاهد. 64

جدول 4-8- تجزیه واریانس شاخص تحمل صفات مختلف در شرايط شور و شاهد .. 65

جدول 4-9- تجزیه واریانس شاخص حساسیت به تنش صفات مختلف در شرایط شور و شاهد .. 65

جدول 4-10- ضرایب همبستگی بين ميانگين ژنوتيپ­هاي مختلف در شوری 8 دسی­زیمنس بر­متر با شاخص­های تحمل و حساسیت صفات مختلف گیاهچه. 66

جدول 4-11- تعداد ژنوتيپ­هاي موجود در هر گروه 68

جدول 4-12- گروه­بندی ژنوتيپ­ها بر اساس نتایج تجزیه خوشه­ای و امتیاز­دهي مطابق روش (گریگوریو و همكاران، 1997) 69

جدول 4-13- تعداد آلل­های مشاهده شده (na) و موثر (ne)، PIC و دامنه اندازه آلل­هاي نشانگر­هاي ریزماهواره در ژنوتيپ­هاي برنج   73

جدول (4-14) ضريب همبستگي كوفنتيك براي دو روش UPGMA وComplet Linkage 77

جدول (4-15) مقادير محاسبه شده براي 12 مؤلفه اوليه .. 80

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + بیست =