پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی  :پایان نامه ارشد مدیریت گردشگری
doc
تعداد صفحات : 132
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت گردشگری
همراه با جداول ، اشکال و نمودار
99000 تومان


پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه دیجی لود معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته  مدیریت گردشگری و با عنوان بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی در 132صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

چکیده بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران و مالزی:

رشد روز افزون صنعت گردشگری در جهان و درآمد هنگفتی که عاید کشورهای سرمایه گذار در این حوزه شده است، موجب می شود که سیاستگذاران کشورهایی که دارای پتانسیل های بالقوه ای در این زمینه هستند این صنعت را جذاب دانسته و تمام تلاش خود را بر آن دارند که سهم بیشتری از این بازار رو به رشد را نصیب خود نمایند.

از آنجا که ایران نیز جزو ده کشور اول جهان در زمینه پتانسیل های جذب گردشگری می باشد ، بسیاری از تحلیل گران و محققان را بر آن داشته که در خصوص رشد و رونق این صنعت در کشور تحقیق و بررسی نموده و به دنبال راهکارهایی در این خصوص باشند.

این رساله نیز بر آن دارد تا با بررسی وضعیت صنعت گردشگری در ایران و کشور مالزی که یکی از کشورهای موفق در خصوص جذب گردشگر می باشد، روشها و راهکارهای موفقیت این کشور در حوزه گردشگری را با وضعیت ایران سنجیده و در نهایت چند راهکار بومی شده برای صنعت گردشگری در ایران ارائه نماید.

 

اهمیت موضوع

بحث و گفتگو پیرامون مقوله گردشگری یکی از عوامل مهم اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی هر کشور محسوب  می شود . انسانها با هدفهای مختلف مسافرت می کنند و این پدیده یعنی توسعه داخلی با شتاب زیادی افزایش یافته و می یابد .

همانطور که در جدول شماره (1- 1) مشاهده می شود سازمان جهانی گردشگری تعداد گردشگران را در  سال 2012 بالغ بر یک میلیارد و چهار صد میلیون نفر برآورد نموده است .

طبیعی است این صنعت در جهان با این حجم از ورودی و خروجی به صنعتی پر رونق ، پر جاذبه و پر درآمد برای کشورهای مختلف درآمده است به طوری که در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان منبع پردرآمد ملی برای دولتها و مردم مطرح است .

بحث گردشگری تا پایان دهۀ آینده در صدر جدول صنایع پر درآمد جهان قرار می گیرد . این صنعت با درآمدی بالغ بر 500 میلیارد دلار در سال 1998 بر صنعت خودرو و کامپیوتر پیشی گرفت و تا سال 2020 بر تنها صنعت برتر جهان نفت نیز فائق خواهد آمد . تعداد گردشگران این صنعت در سال 2010 از حدود یک میلیارد نفر گذشت و در سال 2020 بیش از 6/1 میلیارد نفر خواهد بود

فاصله زیاد با کشورهای صنعتی و توسعه یافته ، شکاف عظیمی را نشان می دهد که پر کردن آن با توجه به حرکت سریع کشورها و حرکت در عرصه های اختصاصی بیشتر شبیه یک رد پاست .

آمارهای اعلام شده از سوی سازمان جهانی جهانگردی از رتبه بسیار نازل کشورمان در میان اعضای این سازمان حکایت دارد به طوری که در میان یکصد و پنجاه عضو ، ایران در رده شصت و هشتم قرار دارد که با توجه به اینکه ایران از لحاظ محصولات گردشگری و منابع در میان ده کشور برتر جهان می باشد این رتبه نمی تواند شایسته کشور مان باشد و درآمدهای حاصل از این صنعت در ایران آماری بسیار اندک را نشان می دهد و بر اساس پیش بینی های سازمان جهانی جهانگردی در سال 2020 میلادی سال شکوفائی صنعت گردشگری است به طوری که ضعیف ترین کشورها از لحاظ جذب گردشگر در این سال می توانند افزون بر بیست میلیارد دلار درآمد کسب کنند و کشورهای متوسط در این صنعت نیز موفق به کسب سالانه پنجاه میلیارد دلار خواهند بود .

ایران را نیز باید در میان کشورهای متوسط ارزیابی کرد ، در عین حال که با توجه به جاذبه های اکوتوریسمی فراوان ، دستیابی به پنجاه میلیارد دلار در سال 2020 برای کشورمان نا ممکن نیست .

یکی از دلایل مهم توقف پیشرفت صنعت گردشگری در ایران ، نوع نگاهی است که مسئولان و برنامه ریزان کلان کشور به این صنعت دارند . یکی دیگر از دلایل مهم نیز استفاده از درآمد نفت می باشد که باعث شده کمتر کسی از مسئولان برنامه ریز در کشور به صنعت گردشگری توجه نشان دهد . مسئولان کشور به دلیل درآمد بالای حاصل از فروش نفت ، کمتر حاضر به تحمل سختی برای رونق صنعت گردشگری شده اند تجربه نشان می دهد تنها زمانی که درامد نفت با خطر جدی مواجه شده همه ذهن های برنامه ریز به سمت جایگزین کردن این صنعت به جای نفت بر گردانده می شود . یکی دیگر از معضلات این صنعت نبود وجود مرجعی قابل اعتماد برای تهیه آمار است بطوری که حتی در حوزه آمار ورود مسافران به کشور نیز مشکلات متفاوتی وجود دارد .

کپی برداری در مورد زیر بناها و ساختارهای گردشگری در کشورهای موفق این صنعت کمک شایان توجهی به کشورمان خواهد کرد . به عنوان مثال از آنجائیکه 30% گردشگران در کشورمان را گردشگران فرهنگی تشکیل می دهند می توانیم از کشورهایی که در زمینه گردشگری فرهنگی پیشرو هستند الگو برداری کنیم و از این راه درآمد قابل توجهی را به اقتصاد کشورمان تزریق نمائیم .

کشور ما به لحاظ ژئوپلیتیکی و هم به دلیل شرایط اقلیمی بسیار استثنائی است . همچنین ایران ویژگیهای فرهنگی والائی به لحاظ ساختمانهای مذهبی و زیارتگاهها دارد که برای ادیان مختلف بسیار جذاب است .

میزان گردشگران ورودی و مشتاق بازدید ایران رو به افزایش هستند که اگر پذیرش آنها به درستی سازماندهی نشود منافع مطلوبی را برای کشورمان به همراه نمی آورد . ورود گردشگران اگر به درستی سازماندهی شود علاوه بر منافع اقتصادی تعامل فرهنگها را نیز به همراه خواهد داشت . ( ضرغام ،1382،9 )

 اهداف تحقیق

اهداف این پژوهش به دو گروه اصلی و فرعی به شرح ذیل تقسیم می شود ؛

هدف اصلی :

هدف اصلی این پژوهش عبارت است از بررسی صنعت گردشگری در کشورهای مالزی و ایران با استفاده از نظر کارشناسان و با توجه به شرایط دو کشور ، امید است با بکار بستن این مطالعه در بخش گردشگری عاملی جهت بهینه شدن درآمد و منافع گردشگری و از طرفی ابزاری برای حصول اطمینان از پایدار بودن توسعه گردشگری می باشد .

اهدف فرعی :

سایر اهداف این پژوهش نیز به شرح ذیل می باشند :

  • بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری ایران .
  • بررسی نقاط قوت و ضعف صنعت گردشگری مالزی .
  • ارائه راهکارهای پیشنهادی برای رفع نقاط ضعف ایران با استفاده از مطالعه تطبیقی .

 

فرضیه تحقیق

بین نقاط ضعف و قوت صنعت گردشگری ایران و مالزی تفاوت معنا داری وجود دارد .

 

 

فهرست مطالب

چکیده 1

فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه 3

1-1    بیان مسئله 4

2-1 اهمیت موضوع      5

3-1 اهداف تحقیق 7

4-1 فرضیه تحقیق 7

5-1 روش تحقیق 8

6-1 متغیرهای تحقیق 8

7-1 قلمرو تحقیق  9

8-1  تعریف عملیاتی واژه ها و اصطلاحات  10

فصل دوم :ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق

مقدمه 13

1-2- پیشینه پژوهش 13

1-1-2- بررسی اجمالی صنعت گردشکری ایران و جهان از گذشته تاکنون 13

2-1-2- تاریخچه سفر و گردشگری در ایران 15

3-1-2- بررسی دیدگاهها 17

2-2- مبانی نظری 23

1-2-2 مفاهیم گردشگری 23

2-2-2 شناخت اثرات گردشگری 24

1-2-2-2 اثرات اقتصادی 24

2-2-2-2 اثرات فرهنگی و اجتماعی 24

3-2-2-2- اثرات سياسي 26

4-2-2-2 اثرات گردشگری بر محیط فیزیکی 28

3-2 ساختارها و راهكارهاي توسعه گردشگري 29

1-3-2- مديريت استراتژيك گردشگري 29

2-3-2- مدیریت توسعه منابع انسانی 30

3-3-2- مديريت بازاريابي 31

4-3-2- مديريت دستگاه دولتي امور گردشگري 33

5-3-2- مديريت توسعه محصول 33

6-3-2- مدیریت اطلاع رسانی 36

4-2- چارچوب نظری تحقیق 39

5-2- مطالعه تطبیقی 41

6-2-صنعت گردشگری مالزی 45

7-2 صنعت گردشگری ایران 55

فصل سوم:روش تحقیق

مقدمه  60

1-3 – روش تحقیق 61

1-1-3-  مطالعه تطبیقی 61

1-1-1-3- معیار انتخاب کشورها 61

2-1-1-3- الگوهای مطالعه تحقیقی 62

2-1-3- مطالعه پیمایشی 62

1-2-1-3- جامعه آماری 63

2-2-1-3- روش نمونه گیری و حجم نمونه 63

3-2-1-3- متغیر های تحقیق 64

4-2-1-3- روشهای گردآوری اطلاعات و داده ها  65

1-4 -2-1-3- پرسشنامه 65

2-4-2-1-3 نحوه امتیازبندی پرسشنامه و مقیاس داده ها  68

3-4-2-1-3-  روایی و پایایی ابزار گردآوری 69

5-2-1-3روش تجزیه و تحلیل داده ها 70

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه 74

1-4- مشخصات جامعه آماری 75

2-4- توزیع فراوانیسطح اختلاف اقدامات توسعه گردشگری بر حسب معیارهای سه گانه 80

3-4- توزیع فراوانیدرجه اهمیت و اختلاف سطح ساختارها و راهکارهای آن در توسعه گردشگری بر حسب معیارهای سه گانه  103

4-4- تجزیه و تحلیل سطح راهکارها و اقدامات بر اساس معیارهای سه گانه 112

فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات

مقدمه 117

1-5- نتایج حاصل از مطالعه تطبیقی 118

2-1-5- نتایج حاصل از مطالعه پیمایشی 119

2-5- پیشنهادات تحقیق  120

3-5- پیشنهادات جهت محققین آینده 121

فهرست منابع و ماخذ 123

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =