پایان نامه ، تحقیق و مقاله | دیجی لود

ادامه مطلب

DOC
بررسی میزان ضایعات عمده محصولات باغی استان البرز و ارائه راهکارهای مناسب به منظور کاهش آن : پایان نامه ارشد صنایع غذایی
doc
تعداد صفحات : 122
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته: علوم و صنایع غذایی
همراه با جداول و اشکال
79000 تومان


استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در تولیدات غذایی ،امری بسیار حیاتی و ضروری برای هر جامعه ای میباشد و این امر لزوم تربیت کارشناسان نخبه در صنایع غذایی را بیان مینماید. گرایش علوم و صنایع غذایی از مهمترین شاخه های فنی مهندسی میباشد که اتفاقا علاقه مندان بسیاری در کشورمان دارد . دیجی لود با معرفی پایان نامه های بسیار جدیدی از رشته مهندسی صنایع غذایی در مقطع کارشناسی ارشد در خدمت کاربران گرامی خود می باشد. پایان نامه حاضر با عنوان ” بررسی میزان ضایعات عمده محصولات باغی استان البرز و ارائه راهکارهای مناسب به منظور کاهش آن ” با فرمت WORD (قابل ویرایش) به حضور شما عزیزان معرفی میگردد.

 

چکیده بررسی میزان ضایعات عمده محصولات باغی استان البرز و ارائه راهکارهای مناسب به منظور کاهش آن:

کشاورزی به دلیل تامین غذای جمعیت روز افزون کشور و هم چنین به خاطر دلایل اجتماعی سیاسی، رسالت مهمی در توسعه پایدار بر عهده دارد. در حال حاضر ضایعات محصولات کشاورزی به یکی از بحث های چالش بر انگیز در سیاست های اقتصادی کشورها تبدیل شده است و این امر منجر به زیر سوال رفتن امنیت غذایی، رفاه اجتماعی و اقتصادی در جهان شده است.در این رابطه  یکی از معضلات اصلی بخش کشاورزی در استان البرزبا توجه به حجم بالای تولید و تامین نیاز سایر استان های همجوار به خصوص استان تهران، ضایعات محصولات باغی می باشد. عوامل ایجاد ضایعات به دو گروه اصلی عوامل غیرقابل کنترل برای تولیدکننده که شامل مواردسیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بوده وعوامل قابل­کنترل­برای تولید کننده­که شامل­ضایعات زراعی، ضایعات درحین برداشت ومراحل پس ازبرداشت­وفرآوری تامصرف­نهایی، تقسیم­بندی­می­شوند.

در این تحقیق در مرحله نخست با هدف ارزیابی و شناسایی عوامل موثر در ایجاد ضایعات محصولات عمده باغی استان البرز در مراحل مختلف تولید، برداشت، فناوری های پس از برداشت، فراوری  تا مصرف نهایی، با استفاده از پرسشنامه از گروهی افراد با توجه به نقش آنان در زنجیره تولید از منظر (تولید کننده بودن یا توزیع کننده، شاغل در بخش فراوری و یا صرفا به عنوان یک مصرف کننده)، درخصوص مفاهیم اولیه و نیز عوامل متعدد و موثر در ایجاد ضایعات در مراحل مختلف زنجیره تولید تا مصرف،  سئوالاتی پرسیده شد. با عنایت به نتایج حاصل از ارزیابی پرسشنامه ای (مرحله اول) و نیز بررسی نتایج علمی یافته های پیشین، مشخص گردید سه عامل بسته بندی، حمل و نقل و مدت زمان نگهداری در انبار و یا سردخانه  در ایجاد ضایعات پس از برداشت بسیار موثر می باشد. به همین دلیل در مرحله دوم این پروژه، به منظور بررسی اثرات سه عامل مذکور بر خصوصیات فیزیکو شیمیایی و قابلیت ماندگاری گوجه فرنگی رقم تجاری شیوا، آزمایشاتی شامل اندازه گیری جرم، رنگ، بافت، اسیدیته، بریکس، pH و فاکتور رسیدگی در یک دوره ی زمانی نگهداری بیست روزه در شرایط دمای 1±9 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 90-85 درصد، صورت پذیرفت.

نتایج بررسی­های انجام شده در خلال این پژوهش نشان می­دهد که هریک از تیمارهای اعمال شده شامل بسته­ بندی در تعداد لایه ها، حمل و نقل و مدت زمان نگهداری بر ویژگی های کمی و کیفی گوجه فرنگی های نگهداری شده اثر معنی داری داشته است. به طور کلی عملیات حمل و نقل سبب افت ویژگی های کمی و کیفی نمونه ها شده است. همچنین افت ویژگی های کیفی در خصوص نمونه های بسته بندی شده در سبدهای سه لایه بیشتر به چشم می خورد، زیرا لایه های فوقانی در خلال حمل و نقل بیشترین میزان انرژی ضربه ای را دریافت کرده و به همان نسبت آثار تخریبی در بافت آن ها بیش از لایه های زیرین می باشد.

لذا درنهایت از مجموع بررسی های بعمل آمده مشخص گردید که با بهره گیری از بسته بندی  و شرایط مناسب نگهداری می توان در صورت اعمال حمل و نقل، قابلیت ماندگاری در نمونه ها را حتی در نمونه هایی با بسته بندی سه لایه تا مدت زمان 10 روز در حد مطلوب حفظ نمود.

 

تعاریف و مفاهیم ضایعات

به کاهش کمیت و کیفیت یک ماده غذایی ضایعات گفته می شود، طبق تعریف اگر محصولات کشاورزی پس از برداشت به هر دلیلی بدون استفاده نامناسب برای بازار فروش باشند، جزء ضایعات تلقی می شوند. با این تعریف نقش سیاست های تنظیم بازار در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی اهمیتی دو چندان می یابد.

بر اساس تعریف سازمان خواروبار جهانی( فائو) هرگونه تغییری در کیفیت که منجر به غیر قابل مصرف شدن، عدم دسترسی و عدم ایمنی محصول برای انسان شود، ضایعات است.

ضایعات مقادیری از یک کالای خاص و کالای مشتق شده از آن است که وارد سبد غذایی خانوار نمی شود. به عبارتی ضایعات تفاوت تولید بالقوه با مصرف بالفعل است. به تفسیری ضایعات کاستی بهره وری است.

در برخی موارد مفهوم ضایعات با عملکرد تولید و یا محصولات جانبی درهم آمیخته در صورتی که مفهوم ضایعات صرفا به مرحله برداشت تا مصرف اطلاق می شود و برخی کاهش های ناگزیر مانند پسمانده های فرآوری را شامل نمی شود.

با توجه به تعاریف ضایعات، مشخص می شود که در کلیه مراحل تولید، توزیع و مصرف، ضایعات حاصل می شود. ضایعات در مراحل تولید( کاشت، داشت و برداشت) عمدتا ناشی از عدم استفاده بهینه و به موقع از نهاده ها مثل کود، بذر، نیروی انسانی و … است. ضایعات مرحله توزیع در حین بازاریابی رخ می دهد. زیرا با توجه به عرضه فصلی محصولات کشاورزی تقاضای دائمی محصولات کشاورزی برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، کانال توزیع و بازاریابی مناسبی را می طلب. ضایعات مصرف نیز به فرهنگ مصرف کننده و نوع مصرف بستگی دارد (خوش نظر و کمالی، 1388).

ضایعات محصولات باغی در مرحله برداشت و پس از برداشت عبارت است از ضایعاتی که در دوره زمانی رسیدن فیزیولوژیکی و پس از رسیدن تا زمان مصرف ایجاد می شود.

بخشی از این ضایعات در نتیجه عملیات برداشت و جابجایی محصول با فن آوری های مختلف بوده، بخشی هم در عملیات پس از برداشت در مراحل حمل و نقل محصول به مراکز فروش یا در داخل انبارهای نگهداری میوه ها، صورت می پذیرد (الماسی و همکاران، 1388).

 

انواع ضایعات

1-3-1-ضایعات کمی (Quantitatative losses): عبارت است از کاهش وزن و یا حجم محصولات کشاورزی که قابل اندازه گیری است.

1-3-2- ضایعات کیفی (Qulitative): عبارت است از کاهش کیفیت محصولات کشاورزی که روش ارزش گذاری میزان آن متفاوت از ضایعات کمی است.

1-3-3-ضایعات مستقیم (Direct losses): عبارت است از ناپدید شدن مقداری از محصولات کشاورزی در اثر تراوش، نشتی کیسه ها و یا در اثر مصرف حشرات، جوندگان و پرندگان.

1-3-4-ضایعات غیر مستقیم (Indirect losses): عبارت است از کاهش کیفیت محصولات کشاورزی که به موجب آن مصرف کننده از خرید آن امتناع کرده و یا قیمت کمتری برای آن پرداخت می کند (فاطمیان، 1390).

 

ضرورت و اهمیت تاکید بر ضایعات

کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به عنوان راهی موثر برای کاهش تولید مواد غذایی مورد نیاز و یا افزایش دسترسی به مواد غذایی، یکی از اولویت های مهم در کشورهای مختلف جهان است. این امر به این دلیل مهم است که سطح تاثیر ضایعات در تولید ناخالص داخلی و درآمد ملی متاسفانه بسیار نگران کننده است. بنابراین به نظر می رسد هزینه بالای ضایعات نه تنها بخش کشاورزی را رنج می دهد بلکه به دلیل سهم 25 درصد این بخش در تولید ناخالص داخلی بر اقتصاد کشور و منابع ملی نیز موثر است از طرف دیگر با توجه به سهم 25 درصدی بخش کشاورزی از صادرات غیر نفتی و ارزآوری حدود 2 میلیارد دلار این بخش، کاهش کامل ضایعات می تواند ارزآوری این بخش را بین 350 تا 400 میلیون دلار افزایش دهد (شادان، 1384) .

در این میان با توجه به منابع تولید محدود در بخش کشاورزی، تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی، توسعه انبارها و سردخانه و استفاده از فن آوری های نوین فرآوری، حمل و نقل و بسته بندی می تواند بدون فشار بیش از حد به منابع تولید، امکان توسعه پایدار کشاورزی را فراهم آورد. کاهش ضایعات در حقیقت نوعی افزایش بهره وری منابع تولید است (میرمجیدی و همکاران، 1388).

به صورت کلی می توان اهمیت ضایعات را از سه منظر بررسی نمود:

  • از دیدگاه امنیت غذایی:

اجلاس جهانی غذا در سال 1996 تعریف جامعی از امنیت غذایی را ارائه نمود:

” امنیت غذایی هنگامی وجود دارد که همه مردم در تمامی ایام به غذای کافی، سالم و مغذی دسترسی فیزیکی و اقتصادی داشته باشند و غذای در دسترس نیازهای یک رژیم تغذیه ای سازگار با ترجیحات آنان را برای یک زندگی سالم و فعال فراهم سازد.”

به استناد این تعریف، امنیت غذایی شامل 5 مفهوم اصلی است: 1- غذای کافی 2- دسترسی اقتصادی و فیزیکی 3- امنیت 4- زمان و 5- زندگی سالم و فعال.

  • از دیدگاه اقتصادی:

در یک سیستم یا بنگاه تولیدی برای جبران x مقدار ضایعات محصول مورد نظر، زیر سیستم تولید و عرضه باید(x+a) مقدار اضافه تولید داشته باشد. زیرا (x+a) مقدار اضافه تولید نیز باید در یک مسیر نابسامان پس از تولید قرار گیرد، تا به مصرف کننده نهایی برسد. از طرفی دیگر مقدار عددی a نیز متغیر بوده و با افزایش x ( مقدار ضایعات) افزایش می یابد. این بدان معنی است که میزان اضافه تولید برای جبران ضایعات به صورت غیر خطی و نمایی افزایش خواهد یافت. بنابراین صرفا تکیه بر اضافه تولید برای تامین نیازها، عقلانی و اقتصادی نیست

امنیت غذایی که سنگ بنای جامعه ای توسعه یافته و عنصر اصلی سلامت روانی و جسمانی است، مورد تهدید قرار می گیرد، در عین حال کمبود تجهیزات و فرسودگی ماشین آلات کشاورزی نیز در برداشت و فرآوری محصولات خلل وارد ساخته که نتیجه آن ضایعات بالای محصولات کشاورزی و ضربه به تولید ناخالص داخلی است. علاوه بر زیان های ناشی از تاثیر منفی ضایعات محصولات کشاورزی بر تولید کنندگان و بازار داخلی، این موضوع تاثیر نامطلوبی بر صادرات غیر نفتی کشور به ویژه در بخش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی داشته است

 

 

 

فهرست مطالب

چکیده فارسی1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه3
1-2- تعاریف و مفاهیم ضایعات4
1-3- انواع ضایعات5
1-3-1- ضایعات کمی5
1-3-2- ضایعات کیفی5
1-3-3- ضایعات مستقیم5
1-3-4- ضایعات غیر مستقیم5
1-4- ضایعات در ایران6
1-5- ضرورت و اهمیت تاکید بر ضایعات6
1-6- مدیریت کاهش ضایعات محصولات کشاورزی8
1-7- علل ضایعات محصولات کشاورزی9
1-7-1- عوامل غیر قابل کنترل برای تولید کننده9
1-7-2- عوامل قابل کنترل برای تولید کننده10
1-7-2-1- ضایعات زراعی( کاشت و داشت)10
1-7-2-1-1- شیوه های بومی و نامناسب کشاورزی10
1-7-2-1-2- عدم دسترسی به نیروی انسانی لازم10
1-7-2-1-3- تامین آب (آبیاری)10
1-7-2-1-4- حاصلخیزی خاک و استفاده از کودها11
1-7-2-1-5- خسارت های فیزیکی و مکانیکی مکانیکی به محصول هنگام عملیات داشت11
1-7-2-1-6- اعمال کاشت11
1-7-2-1-7- داروهای کشاورزی12
1-7-2-1-8- شدت نور12
1-7-2-1-9- بیماری ها12
1-7-2-1-10- سایر عوامل12
1-7-2-2- ضایعات برداشت13
1-7-2-2-1- زمان برداشت13
1-7-2-2-2- نحوه برداشت14
1-7-2-2-3- آسیب مکانیکی در مرحله برداشت14
1-7-2-2-4- آلودگی های اولیه و ثانویه محصولات15
1-7-2-2-5- تاخیر زمانی در خروج محصول از باغ15
1-7-2-2-6- عدم رعایت بهداشت در مرحله برداشت و پس از آن15
1-7-2-3- ضایعات پس از برداشت15
1-7-2-3-1- تیمارهای پیش سرمادهی16
1-7-2-3-2- ضایعات ناشی از عدم درجه بندی و بسته بندی مناسب16
1-7-2-3-3- ضایعات مکانیکی ناشی از حمل و نقل نامناسب17
1-7-2-3-3-1- نیروهای وارده بر محصولات کشاورزی در حین حمل ونقل وجابه جایی18
1-7-2-3-3-2- تاثیر حمل و نقل بر ویژگیهای کیفی محصول تازه19
1-7-2-3-3-2-1-  اثرات حمل و نقل بر ویژگیهای فیزیکی19
1-7-2-3-3-2-1-1- کوفتگی(صدمه دیدگی)20
1-7-2-3-3-2-2- اثرات حمل ونقل بر ویژگیهای شیمیایی20
1-7-2-3-3-2-2-1- افزایش تلفات رطوبت دربافتهای آسیب دیده22
1-7-2-3-3-2-3- اثرات حمل ونقل برویژگیهای میکروبی22
1-7-2-3-3-3- عوامل موثر بر مقاومت میوه در مقابل صدمات مکانیکی22
1-7-2-3-3-3-1- رقم میوه23
1-7-2-3-3-3-2- ساختار میوه23
1-7-2-3-3-3-3- بیوشیمی میوه24
1-7-2-3-3-3-4- رسیدگی میوه24
1-7-2-3-3-3-5- رطوبت میوه25
1-7-2-3-3-3-6- دمای میوه25
1-7-2-3-3-4- آزمونهای بافت25
1-7-2-3-3-4-1- آزمون بارگذاري فشاري تك‌محوري25
1-7-2-3-3-4-2- آزمون سوراخ كردن25
1-7-2-3-3-5- عوامل موثر درایجاد صدمات مکانیکی وارد بر میوه ها26
1-7-2-3-4- سردخانه، انبارداری و نگهداری نامناسب27
1-7-2-3-5- ضایعات در میادین میوه و تره بار (عرضه نامناسب محصول):29
1-7-2-3-6- وجود تاخیرزمانی(مدت انتظار) در اجرای فرآیندهای لازم بر روی محصول از برداشت تا مصرف30
1-7-2-3-7- ضایعات در مرحله فرآوری30
1-7-2-3-8- عدم آگاهی از ماهیت محصول31
1-7-2-3-9- عدم شناخت اقسام و علل بروز فسادهای تهدید کننده سلامت محصول32
1-7-2-3-10- سایر علل ضایعات32
1-8- اثرات کنترل ضایعات32
1-9- معرفی استان البرز33
1-10- معرفی محصولات37
1-10-1- گوجه فرنگی37
1-10-2- سیب39
1-10-3- هلو و شلیل41
1-10-4- آلو و گوجه44
1-10-5- گیلاس46
1-10-6- گلابی48
فصل دوم: مروری بر تحقیقات پیشین
2-1- گوجه فرنگی51
2-2- سیب58
2-3- هلو و گیلاس61
2-4- سایر محصولات62
فصل سوم: مواد و روش ها
3-1- پرسشنامه68
3-2- ارزیابی اثرات حمل و نقل و نوع بسته بندی بر ماندگاری  گوجه69
3-2-1- روش انجام آزمایشات72
3-2-1-1- اندازه گیری تغییرات جرم72
3-2-1-2- آزمون رنگ72
3-2-1-3- اندازه گیری بافت73
3-2-1-4- اندازه گیری pH73
3-2-1-5- اندازه گیری بریکس75
3-2-1-6- اندازه گیری اسیدیته76
3-2-1-7- اندازه گیری فاکتور رسیدگی77
3-3- آنالیز آماری77
فصل چهارم: نتایج
4-1- نتایج آماری پرسشنامه79
4-2- تجزیه و تحلیل ضایعات در قسمت فرآوری84
4-3- نتایج حاصل از آزمایش ها85
4-3-1- نتایج حاصل از آزمایشات شیمیایی87
4-3-1-1- نتایج حاصل از آزمایش pH87
4-3-1-2- نتایج حاصل از آزمایش اسیدیته88
4-3-1-3- نتایج حاصل از آزمایش بریکس89
4-3-1-4- نتایج حاصل از فاکتور رسیدگی90
4-3-2- نتایج حاصل از آزمایشات فیزیکی91
4-3-2-1- نتایج حاصل از اندازه گیری جرم91
4-3-2-2- نتایج حاصل از آزمون رنگ94
4-3-2-3- نتایج حاصل از آزمون بافت94
فصل پنجم: نتیجه گیری کلی، راهکارها و پیشنهادات
نتیجه گیری کلی، راهکارها و پیشنهادات100
منابع102
پیوست110
چکیده انگلیسی112

 

فهرست جداول

جدول 1-1- سطح زيركشت محصولات زراعي و باغي35
جدول 1-2- مقدار توليد و رتبه كشوري برخي از محصولات كشاورزي استان35
جدول 1-3- سطح زیرکشت، مقدار تولید و عملکرد برخی محصولات استان36
جدول 1-4- سطح زیرکشت و مقدار تولید گوجه فرنگی38
جدول 1-5- ارزش تغذیه ای گوجه فرنگی38
جدول 1-6- مقدار تولید سیب درختی در 10 کشور برتر40
جدول 1-7- ارزش تغذیه ای سیب درختی40
جدول 1-8- مقدار تولید وسطح زیرکشت هلو در 10 کشور برتر42
جدول 1-9 ارزش تغذیه ای هلو43
جدول 1-10- ارزش تغذیه ای شلیل43
جدول 1-11- مقدار تولید و سطح زیرکشت آلو در 10 کشور برتر45
جدول 1-12- ارزش تغذیه ای آلو46
جدول 1-13- مقدار تولید گیلاس در 10 کشور برتر47
جدول 1-14- ارزش تغذیه ای گیلاس47
جدول 1-15- مقدار تولید گلابی در 10 کشور برتر48
جدول 1-16- ارزش تغذیه ای گلابی49
جدول 3-1- مشخصات پرسش شوندگان68
جدول 3-2- ویژگی های فیزیکوشیمیایی گوجه فرنگی های اولیه70
جدول 4-1- درصد ضایعات رب درکارخانه فرآوری85
جدول 4-2- آنالیز واریانس86

 

فهرست اشکال

شکل1-1- کیفیت ارگانولپتیکی میوه در طی مراحل رسیدگی24
شکل 1-2- موقعیت استان البرز و شهرستان ها33
شکل 3-1- گوجه فرنگی رقم شیوا70
شکل 3-2- نوع قرار گیری و شناسه دار شدن گوجه ها71
شکل 3-3- نگهداری گوجه ها در سردخانه71
شکل 3-4- دستگاه رنگ سنج72
شکل 3-5- دستگاه بافت سنج74
شکل 3-6- دیاگرام حاصل از آزمون بافت75
شکل 3-7- دستگاه pH سنج75
شکل 3-8- دستگاه رفرکتومتر76
شکل 3-9- عصاره گیری از گوجه فرنگی77
شکل 4-1- میانگین پاسخ ها از تعریف ضایعات79
شکل 4-2- فراوانی پاسخ افراد در رابطه با تعریف ضایعات80
شکل 4-3- مقایسه میانگین پاسخ ها از عوامل عمده کاهش ضایعات در مرحله قبل از برداشت80
شکل 4-4- فراوانی پاسخ افراد در رابطه عوامل عمده قبل از برداشت در ایجاد ضایعات81
شکل 4-5- مقایسه میانگین پاسخ ها از عوامل عمده کاهش ضایعات در مرحله برداشت81
شکل4-6-فراوانی پاسخ افراد در رابطه عوامل عمده برداشت در ایجاد ضایعات82
شکل 4-7- مقایسه میانگین پاسخ ها از عوامل عمده کاهش ضایعات در مرحله پس از برداشت83
شکل 4-8- فراوانی پاسخ افراد در رابطه عوامل عمده پس از برداشت در ایجاد ضایعات83
شکل4-9- مقایسه میانگین پاسخ ها از عوامل عمده غیر قابل کنترل در ایجاد ضایعات84
شکل 4-10- فراوانی پاسخ افراد در رابطه عوامل غیر قابل کنترل در ایجاد ضایعات84
شکل 4-11- درصد ضایعات رب گوجه فرنگی در واحد فرآوری85
شکل 4-12- اثر pH در مدت 20 روز سردخانه گذاری گوجه فرنگی87
شکل 4-13- اثر بسته بندی و حمل و نقل بر روی pH گوجه فرنگی87
شکل 4-14- اثر سه عامل حمل ونقل، زمان و بسته بندی بر روی pH گوجه فرنگی88
شکل 4-15- ارزیابی مدت زمان بر روی میزان اسیدیته88
شکل 4-16- اثر مدت زمان و بسته بندی بر روی اسیدیته گوجه فرنگی89
شکل 4-17- تاثیر زمان نگهداری بر روی بریکس گوجه فرنگی89
شکل 4-18- تاثیر بسته بندی بر فاکتور رسیدگی گوجه فرنگی90
شکل 4-19- تاثیر حمل و نقل و زمان نگهداری بر فاکتور رسیدگی گوجه فرنگی90
شکل 4-20- تاثیر زمان بر فاکتور رسیدگی91
شکل 4-21- تاثیر بسته بندی بر کاهش وزن نمونه های گوجه فرنگی91
شکل 4-22- تاثیر حمل و نقل و زمان نگهداری بر روی کاهش وزن نمونه های گوجه فرنگی92
شکل 4-23- تاثیر زمان نگهداری و بسته بندی بر کاهش وزن گوجه فرنگی92
شکل 4-24- تاثیر زمان نگهداری و بسته بندی بر کاهش وزن گوجه فرنگی در نمونه های حمل و نقل نشده93
شکل 4-25- تاثیر سه عامل حمل و نقل، زمان نگهداری و بسته بندی بر کاهش وزن گوجه فرنگی93
شکل 4-26- اثر زمان بر روی رنگ قرمز گوجه فرنگی94
شکل 4-27- اثر حمل و نقل و زمان ماندگاری بر روی رنگ گوجه فرنگی94
شکل 4-28- اثر حمل و نقل و زمان ماندگاری بر روی رنگ قرمز گوجه فرنگی95
شکل 4-29- اثر  زمان و بسته بندی بر رنگ گوجه فرنگی در نمونه های حمل و نقل نشده95
شکل 4-30- اثر حمل و نقل، زمان و بسته بندی بر رنگ گوجه فرنگی96
شکل 4-31- اثر حمل و نقل، زمان و بسته بندی بر رنگ قرمز گوجه فرنگی96
شکل 4-32- تاثیر زمان ماندگاری بر بافت گوجه فرنگی97
شکل 4-33- تاثیر بسته بندی بربافت گوجه فرنگی97
شکل4-34- تاثیر حمل و نقل و بسته بندی بر بافت گوجه فرنگی98

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا شکایت شما مورد بررسی قرار گیرد.

برای دانلود فابل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.



برچسب‌ها :
ads

مطالب مرتبط


ديدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =